Tyhmä kysymys, mutten ymmärrä osakkeista juurikaan mitään enkä myöskään pankeista.. Minulle on kertynyt säästöön palkkatuloista vuosien varrella noin 20 000 euroa ja ajattelin ostaa osakkeita "nyt kun halvalla saa"
Mitä jos pankki menee nurin missä salkkuni on? Eikai osakkeenikin katoa? Eikös vain rahatalletukset häviä? Enkä tarkoita, että pelkäisin pankin menevän nurin, mutta kuitenkin ajattelin kysyä... Toivoisin jonkun minua viisaamman vastaavan :)
Jos pankki menee nurin?
3
248
Vastaukset
- Vakuusvaje
Rahatalletuksilla on pankkiryhmäkohtainen talletussuoja sataantuhanteen asti. Tietysti edellyttäen, että ts-rahastossa on riittävästi rahaa tai viime kädessä valtiolla.
Osakeomistukset kirjataan Euroclearin pitämään rekisteriin, ja pankilla on siinä vain välimiehen rooli eli oikeus tehdä tähän luetteloon merkintöjä. Osakkeet eivät ole pankin omaisuutta eivätkä sen taseessa. Jos pankki menisi kumoon, osakkeet voisi siirtää toisen välittäjän hoidettavaksi ilmeisestikin varsin pian. Käytännön esimerkkitapauksia ei taida olla.
Paljon vakavampi juttu on, jos omistamasi pörssiyhtiö menee konkurssiin. Silloin osakkeiden arvo todellakin voi pudota nollaan. Näitä tapauksia on myös sattunut silloin tällöin. - kihöoihhöoiöoi
Mitä niille osakkeille tapahtuu siinä tapauksessa, jos arvo-osuusrekisteriä hallinnoiva ja belgilaisomistuksessa oleva yhtiö niemeltä Euroclear Finland Oy ajautuu konkursiin?
Joku toinen OY ottaa rekisterin huolehdittavakseen? Mitä jos Euroclearin Finlan Oy:n konkurssin myötä heidän rekisterinsä yksinkertaisesti katoavat..?- Nöin
Siis niinhän se on, että pahimmissa tapauksissa tiedot omistuksistasi katoavat taivaan tuuliin ja siinähän olet. Mutta noin lyhyesti: useimmissa tapauksissa tietosi löytyvät aina jostakin, ja tästä voi käytännössä lähteä (paranoidimpi voi periaatteessa irroittautua elektronisista rekistereistä, mutta tällöin kaikki on hankalampaa ja siirrät vain säilytysvastuuta itsellesi).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit1728451KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti4527620Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei763880Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521613685Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1183054Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään552825Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua
MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv432060- 1262056
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro231893Vedonlyöntiä .
Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka211801