Uusi Lynxi

kaheli

Haloo tietäjät!

Tarkoitus on ostaa UUSI KELKKA ja antaa kaverille hyvin palvellut Lynx 3900 syncro.

Kumpi olisi parempi kulkemaan umpilumessa, reellä ja ilman: Lynx 59 Yeti 550, vaiko 49 Ranger 600 Ace.

Kannattaako ostaa sähkökäynnisteistä, jos kelkka on viikkoja yksin lumihangessa?

Leveä vai kapeatelainen, kumpi on helpompi ohjata?

Olen kyllä kohta 20 vuotta ajanut, mutta tekninen tietämys on kovin heikko.

10

19125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghjklkjhgf

Reen kanssa ja ilman 59, ja ilman sähkökäynnistystä ei uutta työlynxiä saa.

• aöklsdöalfj

Ensimmäisessä kaksitahti moottori, jos tekniikan säännöt pätevät myös moottorikelkkoihin niin yksinkertainen toteutus ja sikäli myös huolto. Yleensä joku naapurin mopopoikakin osaa männän vaihtaa, kaasarin putsata yms.(varsinkin jos osaa hieman ruokkia sen itsetuntoa) joten sikäli huoltokin on halvempaa.

Jälkimmäisessä nelitahti moottori jonka siis pitäisi viedä vähemmän bensaa ja pitää pienempää meteliä, monimutkaisempi ja kalliimpi.

Vähälle käytölle ostaisin ensimmäisen yksinkertaisuuden ja käsikäynnistyksen takia. Runsaalle käytölle jälkimmäisen siitä syystä että se voi tienata polttoainekuluissa kalliimman hintansa takaisin.

Kelkoista ei kyllä ole mitään kokemusta 2 vs 4 tahdin eroista kyllä.

• 4 kg pultti poikki.

Pisti silmään tuo itsetunnon ruokkiminen. On joskus joku kääntynyt puoleeni, kun
        pienkone töttöilee. Voin vakuuttaa, että se v.......taa jonkinverran, kun köpsänä
        pidetään.

• aöklsdöalfj

Ei itsetunnon ruokkiminen sitä ole että tyhmänä pidetään, ainakaan minun käsittääkseni, se on sitä että sanotaan jotain tyyliin "ei kuulemma tällä kylällä kukaan muu osaa kuin sinä"

• kaheli

Ei nyt kauheasti ole tuonut selkeentymistä kelkanvalintaani tämä keskustelu, asiaa kumminkin. Toisen itsetunnon ruokkiminen on käsittääkseni aina hyvä asia, kunhan sitä ei tee niin, että toinen huomaa sen itsetarkoituksellisuuden.

Löysin uuden vaihtoehdon, joka muistuttaa aika paljon vanhaa Lynx GL 3900:aa:

Ski-Doo 12 Tundra LT 550 Mitäs siitä sanotte?

Yksi asia pohdituttaa. Siinä on telamatto 38,1 mm harjalla. Pomppiiko kelkka jos sillä ajaa kovalla jäljellä? Ymmärrän että se on hyvä umpisessa, tai sohjoisessa lumessa.

• pllllll

Moro vaan! Käsittääkseni ajelet kelkalla aika vähän vuosittain, alta tuhannen km? Silloin on bensan kulutuksen suhteen aivan sama, meneekö 15l/100km vai 40l/100km. Säästät nimittäin sen rahan kelkan hankintahinnassa. Se että ostat kalliin nelarin tai E-techin, jolla et kuitenkaan hirveitä ajele, ei tuo minkäänlaisia säästöjä.

Kalliimmalla kelkalla, jotta sen kannattaa hankkia pitää kilometrejä kertyä. Näistä kelkoista, joita ehdotat suosittelen kaikkein mieluiten Lynx 59 Yeti 550:stä. Sillä kyllä ajelet reitillä ja reitin ulkopuolellakin melkein mihin vain vaikka reki perässä, kunhan olet ensin jäljen puotattanut. Se on leveätelainen peruskelkka, jolla aina pärjää. Bensaa se kyllä varsinkin puukuormaa vetäessä voi viedä sen 40l/100km, mutta eihän se kokoaikaista ajoa ole.

Tundra on sitten tarkoitettu lähinnä poromiehille, jotka jatkuvasti joutuvat ajamaan umpilumessa ja hankalassa maastossa läpi ahtaiden paikkojen. Tela ei millään muotoa ole huono reitillä ajettaessa, mutta kelkka on erittäin herkkä kallistumaan ja kaatumaan johtuen sen luonteesta poromiehen työkaluna. Eli sinun täytyy olla hyvä kelkankäsittelijä mikäli Tundraa mielit, nimenomaan tätä kapeatelaista.

• Madakaskar

Kysyisin mielipidettä kelkoista. Kumpi parempi kalastuksessa ja ajettaessa ummessa Lynx Adventure 600 ACE vai Lynx Ranger 600 ACE. Onko kellään tietoa/ kokemuksia näistä merkeistä?

• ilpo1

Mulla olis kans tarkoitus ostaa Lynx 49 Ranger 600 ACE. 4 Tahtisena Onko kellään kokemusta sellaisesta.

• Mikotus
        ilpo1 kirjoitti:

Mulla olis kans tarkoitus ostaa Lynx 49 Ranger 600 ACE. 4 Tahtisena Onko kellään kokemusta sellaisesta.

Ostin uuden Ranger 49 600 ACE:n 2-viikkoa sitten ja olen ajanut tuossa ajassa 600km, nelitahti on kyllä luottamusta herättävämmän oloinen kuin kaksitahti ja varmaankin onkin paljon pitkäikäisempi kuin kaksitahti, että tuskin se monimutkaisempi rakenne käytännössä tulee haittaamaan.. Kulutus ollut isoimmillaan 12,4l/100km että tosi vähän vie ja kun muistaa ettei tuohon mene kaksitahtiöljyäkään ja voi käyttää halvempaa 95E10 bensaakin(itse käytän 98:ia) niin ajaminen tulee kyllä tosi paljon halvemmaksi. Ajettavuus varsinkin alustan toimivuus on mielestäni erinomainen, tällä voi ajaa yllättävän lujaa patikossakin :)
        Leveät suksimuovit vain suksiin niin ei kaadu läheskään yhtä helposti umpisella, etenemiskyky on ummellakin mielestäni riittävä, kokemattomuuttani olen sen kyllä kiinni saanut kun jouduin hiljentämään liikaa puita väistellessäni, takaroiskeläppä syytä lyhentää/poistaa muutoin haittaa pakittamista.

• Rangermies

Roiskeläpän lyhentämiseen/poistamiseen ei kannata ryhtyä,sillä se on oleellinen osa kelkan jäähdytys järjestelmää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2278
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1548
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1530
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1264
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1194
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      110
      1105
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    Aihe