Haloo tietäjät!
Tarkoitus on ostaa UUSI KELKKA ja antaa kaverille hyvin palvellut Lynx 3900 syncro.
Kumpi olisi parempi kulkemaan umpilumessa, reellä ja ilman: Lynx 59 Yeti 550, vaiko 49 Ranger 600 Ace.
Kannattaako ostaa sähkökäynnisteistä, jos kelkka on viikkoja yksin lumihangessa?
Leveä vai kapeatelainen, kumpi on helpompi ohjata?
Olen kyllä kohta 20 vuotta ajanut, mutta tekninen tietämys on kovin heikko.
Uusi Lynxi
10
19182
Vastaukset
- ghjklkjhgf
Reen kanssa ja ilman 59, ja ilman sähkökäynnistystä ei uutta työlynxiä saa.
- aöklsdöalfj
Ensimmäisessä kaksitahti moottori, jos tekniikan säännöt pätevät myös moottorikelkkoihin niin yksinkertainen toteutus ja sikäli myös huolto. Yleensä joku naapurin mopopoikakin osaa männän vaihtaa, kaasarin putsata yms.(varsinkin jos osaa hieman ruokkia sen itsetuntoa) joten sikäli huoltokin on halvempaa.
Jälkimmäisessä nelitahti moottori jonka siis pitäisi viedä vähemmän bensaa ja pitää pienempää meteliä, monimutkaisempi ja kalliimpi.
Vähälle käytölle ostaisin ensimmäisen yksinkertaisuuden ja käsikäynnistyksen takia. Runsaalle käytölle jälkimmäisen siitä syystä että se voi tienata polttoainekuluissa kalliimman hintansa takaisin.
Kelkoista ei kyllä ole mitään kokemusta 2 vs 4 tahdin eroista kyllä.- 4 kg pultti poikki.
Pisti silmään tuo itsetunnon ruokkiminen. On joskus joku kääntynyt puoleeni, kun
pienkone töttöilee. Voin vakuuttaa, että se v.......taa jonkinverran, kun köpsänä
pidetään.
- aöklsdöalfj
Ei itsetunnon ruokkiminen sitä ole että tyhmänä pidetään, ainakaan minun käsittääkseni, se on sitä että sanotaan jotain tyyliin "ei kuulemma tällä kylällä kukaan muu osaa kuin sinä"
- kaheli
Ei nyt kauheasti ole tuonut selkeentymistä kelkanvalintaani tämä keskustelu, asiaa kumminkin. Toisen itsetunnon ruokkiminen on käsittääkseni aina hyvä asia, kunhan sitä ei tee niin, että toinen huomaa sen itsetarkoituksellisuuden.
Löysin uuden vaihtoehdon, joka muistuttaa aika paljon vanhaa Lynx GL 3900:aa:
Ski-Doo 12 Tundra LT 550 Mitäs siitä sanotte?
Yksi asia pohdituttaa. Siinä on telamatto 38,1 mm harjalla. Pomppiiko kelkka jos sillä ajaa kovalla jäljellä? Ymmärrän että se on hyvä umpisessa, tai sohjoisessa lumessa.- pllllll
Moro vaan! Käsittääkseni ajelet kelkalla aika vähän vuosittain, alta tuhannen km? Silloin on bensan kulutuksen suhteen aivan sama, meneekö 15l/100km vai 40l/100km. Säästät nimittäin sen rahan kelkan hankintahinnassa. Se että ostat kalliin nelarin tai E-techin, jolla et kuitenkaan hirveitä ajele, ei tuo minkäänlaisia säästöjä.
Kalliimmalla kelkalla, jotta sen kannattaa hankkia pitää kilometrejä kertyä. Näistä kelkoista, joita ehdotat suosittelen kaikkein mieluiten Lynx 59 Yeti 550:stä. Sillä kyllä ajelet reitillä ja reitin ulkopuolellakin melkein mihin vain vaikka reki perässä, kunhan olet ensin jäljen puotattanut. Se on leveätelainen peruskelkka, jolla aina pärjää. Bensaa se kyllä varsinkin puukuormaa vetäessä voi viedä sen 40l/100km, mutta eihän se kokoaikaista ajoa ole.
Tundra on sitten tarkoitettu lähinnä poromiehille, jotka jatkuvasti joutuvat ajamaan umpilumessa ja hankalassa maastossa läpi ahtaiden paikkojen. Tela ei millään muotoa ole huono reitillä ajettaessa, mutta kelkka on erittäin herkkä kallistumaan ja kaatumaan johtuen sen luonteesta poromiehen työkaluna. Eli sinun täytyy olla hyvä kelkankäsittelijä mikäli Tundraa mielit, nimenomaan tätä kapeatelaista.
- Madakaskar
Kysyisin mielipidettä kelkoista. Kumpi parempi kalastuksessa ja ajettaessa ummessa Lynx Adventure 600 ACE vai Lynx Ranger 600 ACE. Onko kellään tietoa/ kokemuksia näistä merkeistä?
- ilpo1
Mulla olis kans tarkoitus ostaa Lynx 49 Ranger 600 ACE. 4 Tahtisena Onko kellään kokemusta sellaisesta.
- Mikotus
ilpo1 kirjoitti:
Mulla olis kans tarkoitus ostaa Lynx 49 Ranger 600 ACE. 4 Tahtisena Onko kellään kokemusta sellaisesta.
Ostin uuden Ranger 49 600 ACE:n 2-viikkoa sitten ja olen ajanut tuossa ajassa 600km, nelitahti on kyllä luottamusta herättävämmän oloinen kuin kaksitahti ja varmaankin onkin paljon pitkäikäisempi kuin kaksitahti, että tuskin se monimutkaisempi rakenne käytännössä tulee haittaamaan.. Kulutus ollut isoimmillaan 12,4l/100km että tosi vähän vie ja kun muistaa ettei tuohon mene kaksitahtiöljyäkään ja voi käyttää halvempaa 95E10 bensaakin(itse käytän 98:ia) niin ajaminen tulee kyllä tosi paljon halvemmaksi. Ajettavuus varsinkin alustan toimivuus on mielestäni erinomainen, tällä voi ajaa yllättävän lujaa patikossakin :)
Leveät suksimuovit vain suksiin niin ei kaadu läheskään yhtä helposti umpisella, etenemiskyky on ummellakin mielestäni riittävä, kokemattomuuttani olen sen kyllä kiinni saanut kun jouduin hiljentämään liikaa puita väistellessäni, takaroiskeläppä syytä lyhentää/poistaa muutoin haittaa pakittamista. - Rangermies
Roiskeläpän lyhentämiseen/poistamiseen ei kannata ryhtyä,sillä se on oleellinen osa kelkan jäähdytys järjestelmää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292228
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261868Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121429Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121297Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701221- 931048
- 17937
- 88903
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741