Olisiko vielä toivoa?

Tien päässä?

Hei!

Olemme lapseton pariskunta, minä 32-v, mies 35-v. Lapsettomuutta takana 4,5 vuotta, 4 ivf:ää tehty. Munasoluja tulee aina hyvin (10-20 väliin, viimeksi 21) ja miehen sperman pitäisi olla ok. Multa leikattu endo 12/09. Kuitenkaan yhtään raskautta ei ole koskaan alkanut, vaikka siirtojen määrässä olen mennyt jo sekaisin. Viimeisimmissä hoidoissa meillä on sanottu että kaikki hedelmöittyneet alkiot ovat 3 päivän viljelyn jälkeen monitumaisia. Viimeisimmässä ivf:ssä saatiin 21 munasolua, joista 20 kypsää, 13 hedelmöittyi ja lähti jakautumaan, mutta 3 päivänä vain yksi oli normaali ja sekin luokkaa 2. Muut olivat monitumaisia. Siirrtettiin tuoresiirtona se 11 soluinen lk 2 oleva alkio ja 8 soluinen alkio jossa yksi solu oli monitumainen. Onko tälläisellä lähtökohdilla juurikaan toivoa onnistua? Tämä oli meidän viimeinen yritys julkisella puolella. Onko yksityisellä puolella tarjota meille mitään, vai olisiko jo syytä luovuttaa ja uskoa että biologisia lapsia emme voi saada?

Kiitos että olet täällä ja vastailet kysymyksiimme!

6

432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      Olet vielä nuoria ja toivoa on, monet aloittavat hoidot vasta sinunikäisenä.
      Pitäkää vaikka sellainen taukovuosi.

      Itse raskauduin 8 :lla ivf

    • irmeli2012

      Me yritimme myös toista lastamme 4,5 vuotta. Takana yksi keskenmeno tuossa välissä sekä 2 ivf:ää. Miehellä huono siittiöiden määrä sekä liikkuvuus. Olin jo itsekkin luopumassa toivosta ja ruvennut jo käymään tunneprosessia läpi, että toista lasta emme koskaan saa emmekä esikoiselle sisaruksia. Syyskuun alussa "tuhannes" raskaustestini 4,5 aikana näyttikin plussaa. Nyt viikkoja 19 ja pieni potkuri masussa. Älä siis luovu toivosta, mutta itselläni ainakin auttoi stressin väheneminen asian suhteen. Stemppiä.

    • Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi.

      Olen samaa mieltä kuin edelliset vastaajat, että johtuen iästäsi ja siitä, että munasarjasi toimivat ikää vastaavalla tavalla, teillä on mahdollisuuksia saada biologinen lapsi.
      Olisi varmasti hyvä, jos pystyisitte saamaan ns. yhteenvetoajan sieltä paikasta, missä teitä on hoidettu ja kertaalleen käytäisiin läpi kaikki asiat, jotka voivat vaikuttaa alkioiden laatuun. Ettehän tupakoi? Jos tupakoitte, se kannattaa lopettaa. Eihän sinulla ole keliakiaa ? jne..
      Jos olette menossa yksityiselle puolelle, ottakaa mukaan kaikki sairauskertomukset edellisestä hoitopaikasta ja siellä voidaan myös tehdä yhteenvetoa ja miettiä, voiko mitään tehdä eri tavalla. Joskus sekin, että tähdätään hieman pienempään munasolujen määrään, saattaa (huom.! saattaa) auttaa.

      Eli nyt olisi hyvä pysähtyä ja miettiä, onko kaikki asiat tutkittu ja voiko jotakin tehdä eri tavalla.
      Jos olisit 42 vuotta, vastaisin eri tavalla.

      Onnea matkaan.

      Riitta /Väestöliiton Klinikat

    • Tien päässä?

      Kiitos vastauksista ja kannustuksesta! En tiedä arvaatteko miten se kuitenkin hieman antaa uskoa.. ja sitä toivoa.

      Varasinkin sitten ajan yksityiseltä klinikalta. Tuolla julkisella puolella en usko saavani mitään todellista vastausta mihinkään. Se on meidän alueella sellaista liukuhihnatyötä.. Emme tupakoi, mutta minulla on testissa todettu geneettinen alttius keliakiaan, mutta se ei ole aktiivinen.. En tiedä onko sillä sitten jotain vaikutusta, selvinnee sekin sitten siellä yksityisellä puolella.
      Hassua on se, että itsekkin olen mietinyt tuota, että olisi ehkä munasoluissa parempi keskittyä laatuun kuin määrään, mutta julkisella puolella on vedetty silmät lapuilla kokoajan samalla kaavalla ja samoilla lääkkeillä. Harmittaa että en jo ennen tätä viimeistä hoitoa siirtynyt muualle hoitoon, kun siloin aloin ajatella ettei tässä ole mitään järkeä..
      No, uskon ainakin että saamme henkilökohtaisemman palvelun ja perusteltuja vastauksia kysymyksiimme sitten yksityiseltä klinikalta, vaikka ne eivät niitä olisikaan mitä haluaisimme.

    • Kokemusta on!

      Haluan rohkaista sua että älkää luovuttako. Kautta historian on kerrottu naisista ja aviopareista, joilla ei ihmissilmin nähden ole ollut mahdollista saada lasta, mutta jotka ovat kuitenkin ihmeen kautta saaneet. Raamatussa kerrotaan tutuimpana ja jouluunkin liittyen Marian tapaus ja Saaran joka oli jo iäkäs ja kohtu kuolettunut,mutta sai kuitenkin jälkeläisiä niinkuin Jumala oli luvannut. Maria synnytti Jeesuksen, joka sikisi Pyhästä Hengestä.
      Esimerkkitapauksia on tosi paljon ja Hän, joka voi ihmeitä tehdä ja haluaa auttaa ihmistä joka Häneen turvaa, on voimallinen auttamaan myös teitä.

      Jumala on elävä ja kaikkivoipa. Hän kuulee rukoukset ja voi auttaa teitä!

    • yksi monista

      itsekin mietin juuri edellisen kirjoittajan kannalta asiaa. Lähteäkö IVFään 3:n epäonnistuneen inseminaation jälkeen, vai antaako Jumalalle mahdollisuus tehdä työnsä ilman hoitoja. Toisinaan myös epäilen, onko minut tarkoitettukin lapsettomaksi.
      Diagnoosi: selittämätön lapsettomuus (3.5 vuotta yritystä).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      5
      2125
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      269
      1831
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      296
      1791
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      70
      1790
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      109
      1625
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1473
    7. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      56
      1342
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      293
      1254
    9. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      159
      1244
    10. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1223
    Aihe