Kuinkahan paljon kilpirauhasarvojen täytyy olla pielessä että mielenterveys horjahtaa? Tarkoitan omassa ongelmakentässäni vajaatoiminnan hoitoa. Onko henkinen häiriö lopullinen vai onko toivoa ohi menosta? Tuntemassani tapauksessa T4V oli hyvin viitearvoissa, mutta TSH roimasti yli. Sinänsä kumma tilanne. Olen huolissani siitäkin kuinka pysyviä häiriöt voivat olla. On paljastunut, että eri alojen lääkärit tulkitsevat ongelmaa vain omasta kapeasta näkövinkkelistään. Neurologi tukeutuu magneettikuvaan, psykiatri kertomukseeni ja yleislääkäri parisuhdeongelmiin. Vastakkain ovat psyykkiset ja fyysiset selitykset. Ja aikaa kuluu. Kutsut tutkimuksiin kuukausien päässä. Itse potilas tuotti yllätyksen: Jo neljä kuukautta täysin oma itsensä. Sitä ennen.....todellisuus hämärtyi yhtenään.
Kilpirauhanen ja mielenterveys
Huolen valtaamana
5306
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 5
Vanhimmat
"kuinka pysyviä häiriöt voivat olla", mietit. Vain endokrinologi tietää kilpirauhasen ongelmat. Kuten mainitset, kaikilla lääkäreillä on omat näkövinkkelit. Kukaan heistä kokemistasi ei tarkastele kilpirauhasen hormoneita, mikä on tärkein seikka.
Saat varminta tietoa Suomi24:n kilpirauhaskeskusteluista, et täältä. Toinen vertaistukipalsta on http://www.kilpirauhanen.com
Mulla oli arvot ihan normaalit vaikka oireet olivat aivan mahdottomat. Sain pahoinvointikohtauksia lähes joka päivä, lihoin, aina vaan väsytti, kaikki vitutti. Onneksi lopulta löysin lääkärin joka halusi kokeilla Thyroxinia, oireet ovat pikkuhiljaa hävinneet.
En tiedä kuinka pahasti kilppari voi vaikuttaa mielenterveyteen, mutta kannattaa etsiä lisää tietoa ja jos TSH on yli viitearvojen niin kyllä pitäisi lääkitys saada!
Niinpä. Ensimmäinen harhakohtaus tuli kun nostimme tyroksiinin päiväannoksen kaksinkertaiseksi noin viikon ajaksi. Kuitenkin on kyse ihan pienistä annoksista. 25 mikrogr nostettiin 50:ksi. Palasimme hädissämme takaisin 25:een ja kohtaukset ovat pysyneet poissa. Voihan olla, että tyroksiini ei ole tässä syynäkään, mutta ajallinen yhteensattuma silti on.
Kannattaa nostaa hitaasti ja pienillä annoksilla. Hormoonin määrän muuttuminen tekee vaikka minkälaisia oireeita eikä olo ole aina hyvä. Nosta puolikkaalla tabletilla, odota 6-8 viikkoa, sitten verikokeet ja jos tarpeen niin seuraava nosto.
Niinpä kyllä. Täytyy vain saada kontrollitkin pelaamaan. Tällä hetkellä tunnen itseni puoskariksi kun olen peukaloinut puolisoni lääkeannostuksia.