Mikä mättää

uusi lypsäjä

Mikä näitä suomen rahoituslaitoksia oikein närästää! Meillä tuli eilen jo kuudes kielteinen päätös pihatosta. 60 lehmän pihatto on ollut suunnitteilla ja oma rahoitus osuus pankin rahoituksella olisi ollut noin 150000€. Pienestä omarahoitus osuudesta huolimatta pankit kuulemma pitävät sitä liian suurena riskinä. Miten se on mahdollista? Jatkuvasti saa kuitenkin lukea joka alan lehdestä, että on rakennettu pihatto ja laina rahoitusta tarvitaan 400t - 800t euroa!
Onko tässä kyseessä mtk/keskusta mafia vai mikä?
Miksi hemmetissä uutta maitotila yrittäjää ei huolita? Tämä näyttää olevan trendi kaikkien pankki ryhmien pankeissa. Useammassa pankissa ehdotettiin emojen/lihakarjan kasvatusta, lisä peltojen hankintaa ja jopa peltojen vuokraamista/myyntiä!

Onko olemassa jokin salainen päätös, joka kieltää uusien maitotilojen perustamisen? Tästä on herännyt vahva epäilys, koska meilläkin pankin esittämän lihakarja kasvattamon rakentaminen tulisi meille noin 30% kalliimmaksi kuin vanhan navetan muutos pihatoksi. He rahoittaisivat siis lihakarja pihaton, mutta eivät maitokarjan pihattoa!
Miten hitossa tämä on muuten selitettävissä?

Tässä olen alkanut enemmänkin ihmettelemään, että mitenkä jotkut ovat saaneet rahoituksen 120-250 lehmän pihatoihin, vaikka omaa peltoa on vain parikymmentä hehtaaria. Onko kyseessä jotkin kultapossukerholaiset vai mikä on? Meillä omaa pltoa on kuitenkin 74ha.

25

734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • navettapiika

      Tällä hetkellä on suuri musta-aukko tulevien tukien kohtalo, kun maitokiintiöt poistuu käytöstä ja jos teillä ei ole nautoja nyt, on kohtalonne vielä suurempi kysymerkki. Kukaan ei taida tietää mitä ja millä perustein tulevaisuudessa maidolle tukea maksetaan ja maksetaanko ilman kiintiötä tukea lainkaan. Kyllä se lypsykarjan perustaminen tyhjästä tänä päivänä on niin suuri riski, etten itsekään siihen lainaa antaisi. Reipas vuosi sitten ostimme toisen tilan ja hoidamme nyt sitä, ei rahoituksen saaminen ollut silloinkaan helppoa ja tiukkaa tekee. Parempi olis ehkä rakentaa se emopihatto niin että sen voi myöhemmin muuttaa lypsykarjalle. Meillä lypsynaudat emokeille rakennetussa kylmäpihatossa, ei suurempia ongelmia, käyvät vielä toistaiseksi parsinavetassa lypsyllä, hiukka teettää töitä mutta toimii. Miettikää erilaisia ratkaisuja, ei kannata väen vängällä tapella tuuulimyllyjä vastaan, odotelkaa kunnes tilanne selkiytyy.

    • uusi lypsäjä

      Henkilökohtaisesti ihmettelen mikä se suuri riski on! Me molemmat olemme olleet lysykarjan kanssa tekemisissä enemmän ja vähemmän koko ikämme. Vaimo kotitilansa navetassa ja minä oman kotitilani navetassa. Myöskin taloudellinen riski olisi pieni. Eläin aineksessakin riski olisi käytännössä olematon, koska eläimet tulisivat molempien kotitiloilta.

      Minun mielestäni se on kaikkein kummalisinta, että pankki oikein tyrkyttää rahoitusta paljon kalliimpaan lihakarja pihattoon. Enitenhän siinä kummastuttaa juuuri se, että miksi kaikkein tappiollisimpaan vaihtoehtoon tulisi rahoitus, mutta kannattavimpaan ja halvimpaan vaihtoehtoon rahoitusta ei anneta.
      Varsinkin kun meilläkin tuo lainaosuus olisi niin pieni, että jos ihmeitä sattuisi, niin lainan pystyisi maksamaan parin tontin myynnillä.

      Tästähän ei voi tulla mihinkään muuhun johtopäätökseen kuin siihen, että jokin salainen sopimus on olemassa uusien yrittäjien torppaamiseksi.
      Minäkin tiedän pari muutakin pariskuntaa, joilla on sama ongelma. Vakuuksia ja kokemusta löytyy, mutta rahoitusta vain ei myönnetä mistään. Toinen näistä on hieronut kauppoja etelä-pohjanmaalla sijaitsevasta maitotilasta reilun vuoden. Osto kiinni 70000€. Ilmeisesti kaupasta ei tule mitään, koska mikään pankki ei ole suostunut antamaan rahoitusta, kun on kuulemma liian suuri riski.

    • Kokeillut

      Pankki on liikelaitos,eikä mikään hyväntekeväisyysjärjestö.
      Kerätkää tilille ensin rahaa, ja rakentakaa ja ostakaa sitten käteisellä.
      Ihan turhaa valitusta.

      • uusi lypsäjä

        Tässä oli puhe vanhan navetan muuttamiseksi pihatoksi. Oman rahoituksen tarve 150000€. Vanhoja lainoja ei ole ja omaa peltoa on 74ha.
        Meinaatko että maitotilalliset maksavat kaiken käteisellä omalla rahalla!!! Tuskin kovin monelta onnistuu. Jos meidänkin pitäisi tuo 150000€ säästää, niin aika kauan menisi.

        Eikä todellakaan ole mitään turhaa valitusta. Selitäppä miten maitotila saa rahoituksen 1,5mlj. investointiin jollain 20 omalla hehtaarilla. Mistä tulee vakuudet? Kun taas tällainen aloittaja jolla vakuudet ja kokemus/koulutus riittää - ei saa rahoitusta millään, koska ennestään ei ole maitotilaa.


      • 6+12
        uusi lypsäjä kirjoitti:

        Tässä oli puhe vanhan navetan muuttamiseksi pihatoksi. Oman rahoituksen tarve 150000€. Vanhoja lainoja ei ole ja omaa peltoa on 74ha.
        Meinaatko että maitotilalliset maksavat kaiken käteisellä omalla rahalla!!! Tuskin kovin monelta onnistuu. Jos meidänkin pitäisi tuo 150000€ säästää, niin aika kauan menisi.

        Eikä todellakaan ole mitään turhaa valitusta. Selitäppä miten maitotila saa rahoituksen 1,5mlj. investointiin jollain 20 omalla hehtaarilla. Mistä tulee vakuudet? Kun taas tällainen aloittaja jolla vakuudet ja kokemus/koulutus riittää - ei saa rahoitusta millään, koska ennestään ei ole maitotilaa.

        Sanaa itsekkin ihmetellyt. Ilmeisesti nämä hakeevat/saavat valtion takaaman takauksen jossa on tosin korkeempi korko, kun pankin antamassa.
        Näin eräs prorahastuksen tyyppi kertoi.
        Eihän se uus miljoonapalatsi käy täydestä arvosta vakuutena vaan vakuusarvo luokkaa 30%....


    • Syynä on väärän

      puolueen jäsenkirja.

    • pöhköideako?

      kysykää jostain toisesta pankista, vaikkapa vähän kauempaa. Tai tehkää se emopihatto ja lypsäkää lehmät!

      • navettapiika

        Jos teillä on kaksi tilaa yhdistettäväksi, niin miksette yritä sukupolven vaihdosta ja siinä samassa kunnosta navettaa. Tai jos ne vanhemmat ja te teette yhtymän, miettikää vaihtoehtoja. Kysykää sieltä pankista suoraan, mikä mättää. Ostaminen on nykyään aika vaikeaa, eikä tilan arvo tahdo riittää vakuudeksi, niin huonossa kurssissa tilat tänä päivänä on. Ja kaikkia pankkeja kannattaa yrittää, mitä muuta ne voi pahimmassa tapauksessa sanoa kuin ei.


      • uusi lypsäjä
        navettapiika kirjoitti:

        Jos teillä on kaksi tilaa yhdistettäväksi, niin miksette yritä sukupolven vaihdosta ja siinä samassa kunnosta navettaa. Tai jos ne vanhemmat ja te teette yhtymän, miettikää vaihtoehtoja. Kysykää sieltä pankista suoraan, mikä mättää. Ostaminen on nykyään aika vaikeaa, eikä tilan arvo tahdo riittää vakuudeksi, niin huonossa kurssissa tilat tänä päivänä on. Ja kaikkia pankkeja kannattaa yrittää, mitä muuta ne voi pahimmassa tapauksessa sanoa kuin ei.

        Meillä siis on oma tila, jonne sitä pihatto muutosta tehtäisiin.
        Kummallakaan sukupolvenvaihdos ei ole mahdollinen. Vaimon tilan seuraava isäntä on vaimon veli ja minun kotitilani seuraava isäntä on minun veljeni.
        Meidän tila on tullut vaarin veljeltä.

        Rahoitusta ollaan kysytty kaikkien pankkiryhmien pankeista omasta ja naapuri kunnasta. Jokaisella pankilla perusteluna, että riski liian suuri. Tosin useammassa pankissa sanottu, että jos olisi rahoitusta kysytty kaksi vuotta sitten, niin siinä ei olisi ollut mitään ongelmaa.
        Ollaan kysytty pankeista selitystä ja perusteita miksei rahoitusta myönnetä. Vastaus on, että pankin ei tarvitse perustella päätöstään.

        Tuotakin harkittiin, että haettaisiin rahoitus emolehmäpihattoon ja lypsylehmiä tilalle. Mutta mistäs sitten otettaisiin rahat kaikiin tarvittaviin vehkeisiin ja lehmiin, varsinkin kun emopihatto olisi paljon kalliimpi. Ja mitä ely-keskus sanoisi, kun investointituet on haettu emolehmä pihatolle?


      • rauhallisesti eteenp
        uusi lypsäjä kirjoitti:

        Meillä siis on oma tila, jonne sitä pihatto muutosta tehtäisiin.
        Kummallakaan sukupolvenvaihdos ei ole mahdollinen. Vaimon tilan seuraava isäntä on vaimon veli ja minun kotitilani seuraava isäntä on minun veljeni.
        Meidän tila on tullut vaarin veljeltä.

        Rahoitusta ollaan kysytty kaikkien pankkiryhmien pankeista omasta ja naapuri kunnasta. Jokaisella pankilla perusteluna, että riski liian suuri. Tosin useammassa pankissa sanottu, että jos olisi rahoitusta kysytty kaksi vuotta sitten, niin siinä ei olisi ollut mitään ongelmaa.
        Ollaan kysytty pankeista selitystä ja perusteita miksei rahoitusta myönnetä. Vastaus on, että pankin ei tarvitse perustella päätöstään.

        Tuotakin harkittiin, että haettaisiin rahoitus emolehmäpihattoon ja lypsylehmiä tilalle. Mutta mistäs sitten otettaisiin rahat kaikiin tarvittaviin vehkeisiin ja lehmiin, varsinkin kun emopihatto olisi paljon kalliimpi. Ja mitä ely-keskus sanoisi, kun investointituet on haettu emolehmä pihatolle?

        Eiköhän oikea syy ole tuo vuosi 2013, kukaan ei oikein tiedä, jatkuuko nykyinen maataloustukipolitiikka samanlaisena seuraavat 15 vuotta, vai muuttuuko se oleellisesti.
        Siksi rahoituslaitokset on nyt varpaillaan, lama-ajat on euroopassa muutenki näkyvissä ja jos tämäkin romuttuu, niin sitten ollaan tosi heikoilla jäillä.

        Kattele vuosi tai kaksi, luulempa että asiat alkaa selkiintyä ensi vuoden lopulla, ehkä 2013 alkuvuodesta viimeistään, silloin tiedetään jo varmasti seuraavan vuoden ja ohjelmakauden pelisäännöt.

        Nyt kannattaisi keskittyä peltojen hankintaan, sillä niistä tulee suraavaksi kysymys ...


    • niinpä niin

      kyllä jossain kohtaa kyseisen kopin rakentajan laskelmissa täytyy olla hälyyttävä luku jos pankki ei rahua anna. Vieläkin tällä hetkellä pankkien raha on aika löysässä eläinkoppeihin vaikka taloustilanne on mitä on. mutta jos on pakko tehdä niin proagrista saa kyllä sellasen talous laskelman että kannattaa varmasti ja pankkiiri hymyilee:)

    • alaninvestoija

      Pankit eivät vain kertakaikkiaan anna tällä hetkellä maidontuotantoon rahoitusta AB-tukialueilla. C-alueella tilanne on toinen, siellä rahoitusta saa edelleen lähes vanhaan malliin.
      Fakta tietoa asiasta tuli jokin aika sitten pankinjohtajalta, kun hain rahoitusta saman kaltaiseen investointiin. Hän kertoi että syy kielteisiin rahoituspäätöksiin ab-alueen tilanteessa on epävarmuus tukipolitiikasta ja kertoi, että käsky on käynyt ylemmältä taholta. Maitotaloudessahan on suurin ongelma se, että investoinnit ovat niin suuria, että vain harvoin tilojen vakuudet riittävät. Vakaana aikana tämähän ei ole ongelma, koska kannattavuus on taattu. Mutta täällä hetkellä etelässä eivät riitä edes vakuudet rahoitukseen. Elikä riippumatta investoinnin kannattavuudesta, niin tällä hetkellä etelässä tällaisiin investointeihin ei rahoitusta saa ilman kommervenkkejä.
      Itse sain rahoituksen kahden vuoden bulletilla metsäkauppaa vastaan, joka muutetaan sitten muuksi lainaksi tukipolitiikan selkiytymisen jälkeen. Tämä ei tietenkään onnistu sellaisella, jolla ei ole tarpeeksi hyvää metsää. Mutta sellaisella jolla on, niin se saattaa olla ainoa vaihtoehto ennen tukijärjestelmän uusimista.

      • eisaatulainaa

        Ei saa c-alueellakaan, peltojen vakuusarvot on pudotettu niin alas, että lainaa ei enää saa, kun ei ole vakuuksia.
        Mulla on 50 hehtaaria peltoa, kysyin lainaa, peltojen vakuusarvo on kuuleman 800 euroa hehtaarilta.
        Loput pitää löytyä muualta.

        Jäi lainat ottamatta.


    • entinentakaaja

      Kävimme jouluna vaimoni serkun tilalla vierailulla. Heillä on 45 lypsävää ja kova halu laajentamiseen. Mutta pankeilta ei kuulemma rahoitusta tule kun heiltä ei löydy tarpeeksi vakuuksia. Heillä ei kuulemma ole juurikaan omia maita, vaan pellot olivat lähinnä vuokramaita.
      Korvaani vain pisti todella pahasti se, kun he haukkuivat naapurinsa kun eivät myy eivätkä vuokraa maitaan heille. Haloo!!! Ovatko maanviljelijät nykyään tuollaisia kusipäitä, että heidän pitäisi saada sosialisoida toisten maatkin. Eiköhän tässä yhteiskunnassa kuitenkin vielä jokainen maanomistaja saa päättää itse mitä maillaan tekee, vai tekeekö mitään.
      Itse otin tuollaisista puheista itseeni sen verran pahasti, että lähdimme samantien menemään, enkä varmasti lähde takaamaan heidän lainaansa, vaikka näin aiemmin puhuttiin.
      Taidan myöskin lopettaa suomalaisen maidon juonnin ja tästä alkaen ostan vain ruotsalaista sivistyneempien maanviljelijöiden tuottamaa maitoa.

      • Muamuija

        Onpas nopeita johtopäätöksiä.


      • noblesse oblige

        Pitää ehdottomasti paikkansa. Suomalaista maanviljelijää kateellisempaa ihmistä ei olekkaan. Joka kerta kun kun olen puheissa toisten viljelijöiden kanssa, niin miltei jokainen kysyy "jokos kohta myyt/vuokraat maasi" ja sitten alkaa muiden viljelijöiden haukkuminen. Aiheita on maan osto/myynti, koneitten ostot, toisten viljely tekniikka, karjan hoito ja nykyisin kova haukkumisen kohde on ollut luomu viljely. Itse en en puheisiin puutu muuten kuin kommentoimalla, että asiahan ei meille kuulu.
        Olen myöskin monta kertaa ehdottanut kaikenlaista koneyhteistyötä, sekä peltojen vaihtoa muutamalle eläintilalliselle, mutta ei asia näytä kiinnostavan.
        Onneksi asun pääsääntöisesti kauka tilalta, niin ei tarvitse kuunnella noita kateellisuuden katkeroittamien viljelijöiden kaunaisia toisten maitten kärkkymisiä ja sitä rahvaanomaista toisten jatkuvaa arvostelua ja haukkumista.

        Ja todellakin kun sanot, että ruotsissa on sivistyneempi maalaisväestö, niin olet oikeassa. Mutta siihen sellainen lisäys, että ruotsalaiset ovat yleensäottaenkin huomattavasti meitä sivistyneempiä. Heidän kulttuuriinsa ei kuulu tämä muiden kadehtiminen ja haukkuminen.


    • Yli ammuttu

      Yksittäistapauksesta ei tarttisi ottaa noin kovin nokkiinsa. Meitä on moneksi, mielipiteitä maailmaan mahtuu, ja serkullasikin on varmaan muitakin, enemmän kanssasi yhdensuuntaisia mielipiteitä kuin tuo. Oletkohan aina itsekään miellyttänyt heitä kaikilla mielipiteilläsi?

      • entinentakaaja

        Kuten aiemmin kirjoitin, niin kyseessä oli vaimoni serkku, ei siis minun serkkuni.

        Itse olen kolmannen polven kaupunkilainen, joten minulla itselläni ei ole varsinaisesti maatalouden kanssa mitään tekemistä. Eikä minulla ole aiemmin ollut kyseisen viljelijänkään kanssa pahemmin tekemistä. Itseasiassa he alkoivat tehdä lähempään tuttavuutta vasta noin vuosi sitten, kun anoppini eräissä juhlissa tuli maininneeksi heille, että meillä on jokseenkin menestyvää yritystoimintaa.
        Eli tässä ollaan lähinnä kuunneltu valitusta maatalouden kannattamattomuudesta ja byrokratiastiasta.

        Miten määrittelet haukkumisen yksittäistapaukseksi? Minun mielestäni sivistyneen ihmisen käytökseen ei kuulu haukkua ketään, ja vielä vähemmän sellaista ihmistä jonka tekemiset vaikuttavat itseensä.
        Oli todellakin vaikea kuunnella kun kun hän haukkui naapurin isännän kusipääksi tuhkamunaksi, kun ei vuokraa eikä myy peltojaan hänelle, vaikka ei jatkajaa löydy omastatakaa. Muutamat muut naapurit jotka olivat viljatiloja, hän hakkui yhtälailla kusipäiksi näennäisviljelijöiksi, jotka eivät kuulemma ansaitse peltojaan kun eivät osaa edes viljellä. Hänen mielestään vain hän itse on ansainnut pellot ja hän on ainoa joka niitä osaa viljellä.

        Mutta yhtäkaikki en missään nimessä takaa tuollaisen "isännän" lainoja ja vielä vähemmän ole hänen kanssaan enää missään tekemisissä.
        Mutta nyt maaseudulta kotoisin olevien tuttavien kanssa keskusteltuani ja näitä alan keskustelupalstoja lukeneena, voi selkeästi vetää sellaisen johtopäätöksen, että suurin osa viljelijöistä on samanlaisia itsekkäitä oman edun tavoittelijoita kuin vaimoni serkkukin.


      • näin se menee
        entinentakaaja kirjoitti:

        Kuten aiemmin kirjoitin, niin kyseessä oli vaimoni serkku, ei siis minun serkkuni.

        Itse olen kolmannen polven kaupunkilainen, joten minulla itselläni ei ole varsinaisesti maatalouden kanssa mitään tekemistä. Eikä minulla ole aiemmin ollut kyseisen viljelijänkään kanssa pahemmin tekemistä. Itseasiassa he alkoivat tehdä lähempään tuttavuutta vasta noin vuosi sitten, kun anoppini eräissä juhlissa tuli maininneeksi heille, että meillä on jokseenkin menestyvää yritystoimintaa.
        Eli tässä ollaan lähinnä kuunneltu valitusta maatalouden kannattamattomuudesta ja byrokratiastiasta.

        Miten määrittelet haukkumisen yksittäistapaukseksi? Minun mielestäni sivistyneen ihmisen käytökseen ei kuulu haukkua ketään, ja vielä vähemmän sellaista ihmistä jonka tekemiset vaikuttavat itseensä.
        Oli todellakin vaikea kuunnella kun kun hän haukkui naapurin isännän kusipääksi tuhkamunaksi, kun ei vuokraa eikä myy peltojaan hänelle, vaikka ei jatkajaa löydy omastatakaa. Muutamat muut naapurit jotka olivat viljatiloja, hän hakkui yhtälailla kusipäiksi näennäisviljelijöiksi, jotka eivät kuulemma ansaitse peltojaan kun eivät osaa edes viljellä. Hänen mielestään vain hän itse on ansainnut pellot ja hän on ainoa joka niitä osaa viljellä.

        Mutta yhtäkaikki en missään nimessä takaa tuollaisen "isännän" lainoja ja vielä vähemmän ole hänen kanssaan enää missään tekemisissä.
        Mutta nyt maaseudulta kotoisin olevien tuttavien kanssa keskusteltuani ja näitä alan keskustelupalstoja lukeneena, voi selkeästi vetää sellaisen johtopäätöksen, että suurin osa viljelijöistä on samanlaisia itsekkäitä oman edun tavoittelijoita kuin vaimoni serkkukin.

        Näin se on kyllä muuallakin yhteiskunnassa, ihmiset vaan on oman edun ajajia ja sillä selvä, tosiasiat on tunnustettava.

        Mutta senverran kyllä ymmärrän noita nuoria yrittäjiä, että kun lisää peltoa ei ole saatavissa muualta kuin toisilta maajusseilta ja pankit kumminkin vaatii lisää peltoa hallintaan, jos lainaa haluaa tilan kehittämiseen, niin ongelmahan tästä syntyy jos kukaan ei halua peltoja luovuttaa, ei vuokralle eikä myyntiin.
        Tilaa on pakko laajentaa, muuten siitä tulee ennenpitkää kannattamaton.

        Itse kannattaisin sellaista järjestelmää, että jos joku laajentaa navettaansa, niin sille myönnettäisiin tukioikeuksia myös raivioille, silloin homma helpottuisi peltojen osalta.


      • navettapiika
        näin se menee kirjoitti:

        Näin se on kyllä muuallakin yhteiskunnassa, ihmiset vaan on oman edun ajajia ja sillä selvä, tosiasiat on tunnustettava.

        Mutta senverran kyllä ymmärrän noita nuoria yrittäjiä, että kun lisää peltoa ei ole saatavissa muualta kuin toisilta maajusseilta ja pankit kumminkin vaatii lisää peltoa hallintaan, jos lainaa haluaa tilan kehittämiseen, niin ongelmahan tästä syntyy jos kukaan ei halua peltoja luovuttaa, ei vuokralle eikä myyntiin.
        Tilaa on pakko laajentaa, muuten siitä tulee ennenpitkää kannattamaton.

        Itse kannattaisin sellaista järjestelmää, että jos joku laajentaa navettaansa, niin sille myönnettäisiin tukioikeuksia myös raivioille, silloin homma helpottuisi peltojen osalta.

        Raivioitten tukioikeudet olisivat tervetullut ratkaisu. Samalla se helpottaisi varmasti pellon hankintaakin, koska olisi vaihtoehto sille naapurin ylihintaiselle luonnonhoitopellolle ja laskisi pellon hintaa. Nyt on monin paikoin pellon hinta niin korkea, ettei nuorella velkaisella viljelijällä ole mitään mahdollisuutta siihen kilpahuutoon. Kyllä ihmisille pitäisi antaa yrittämiseen edes mahdollisuus, nyt vain on niin ettei rahoittajia tunnu maatalous kiinnostavan tai pitäisi olla sellainen kolhoosi viljelmä, 3-5 osakasta ja 150 lehmää, ei kasva riskit liian suuriksi. Valitettavasti tämä vaatii maantieteellisesti oikeaa paikkaa ja vielä oikeat ihmiset lähelle, että se onnistuu. Kaikki vain ei ole syntyneet oikeaan paikkaan. Sitä lottovoittoa ootellessa....


      • näin se menee
        navettapiika kirjoitti:

        Raivioitten tukioikeudet olisivat tervetullut ratkaisu. Samalla se helpottaisi varmasti pellon hankintaakin, koska olisi vaihtoehto sille naapurin ylihintaiselle luonnonhoitopellolle ja laskisi pellon hintaa. Nyt on monin paikoin pellon hinta niin korkea, ettei nuorella velkaisella viljelijällä ole mitään mahdollisuutta siihen kilpahuutoon. Kyllä ihmisille pitäisi antaa yrittämiseen edes mahdollisuus, nyt vain on niin ettei rahoittajia tunnu maatalous kiinnostavan tai pitäisi olla sellainen kolhoosi viljelmä, 3-5 osakasta ja 150 lehmää, ei kasva riskit liian suuriksi. Valitettavasti tämä vaatii maantieteellisesti oikeaa paikkaa ja vielä oikeat ihmiset lähelle, että se onnistuu. Kaikki vain ei ole syntyneet oikeaan paikkaan. Sitä lottovoittoa ootellessa....

        Eiköhän peli avata 2013 kun tämä ohjelmakausi loppuu ja uusi alkaa.


      • uusilypsäjä
        näin se menee kirjoitti:

        Eiköhän peli avata 2013 kun tämä ohjelmakausi loppuu ja uusi alkaa.

        Me ollaan täällä huonompien tukien alueella, joten toivotaan että se jotenkin vaikuttaa asiaan.
        Itse tunnen huutavana vääryytenä, että b-alueella viljelevä sukulaiseni saa lainoituksen vastaavaan pihattoon, ainoastaan sentakia että tilalla on aiemminkin ollut lypsylehmiä. Mutta me, joilla ei ole aiempaa karjaa itsellä kokemuksesta riippumatta, emme saa rahoitusta millään ilveellä.

        Toivotaan että uusi kausi tuo muutoksen tähän asiaan. Mutta jos ei muu auta, niin ilmeisesti on myytävä tontteja. Se vaan on kiinnostavaa tietää mitä kultapossukerhon keskustalaiset pankijohjohtajat sanovat asiaan, kun uusi maitotilallinen tulee kuntaan, jonka yritystoiminta on pankin taholta jo muutenkin yritetty alusta asti torppaamaan.


      • vanha lypsäjä
        uusilypsäjä kirjoitti:

        Me ollaan täällä huonompien tukien alueella, joten toivotaan että se jotenkin vaikuttaa asiaan.
        Itse tunnen huutavana vääryytenä, että b-alueella viljelevä sukulaiseni saa lainoituksen vastaavaan pihattoon, ainoastaan sentakia että tilalla on aiemminkin ollut lypsylehmiä. Mutta me, joilla ei ole aiempaa karjaa itsellä kokemuksesta riippumatta, emme saa rahoitusta millään ilveellä.

        Toivotaan että uusi kausi tuo muutoksen tähän asiaan. Mutta jos ei muu auta, niin ilmeisesti on myytävä tontteja. Se vaan on kiinnostavaa tietää mitä kultapossukerhon keskustalaiset pankijohjohtajat sanovat asiaan, kun uusi maitotilallinen tulee kuntaan, jonka yritystoiminta on pankin taholta jo muutenkin yritetty alusta asti torppaamaan.

        Uudella lypsäjällä näyttää olevan sen verran hyvä tila, että älkää missään tapauksessa mene tärvelemään sitä tekemällä harkitsemattomia investointeja. Jo pelkällä perusviljan viljelyllä tienaat paljon paremmin kuin lypsykarjanpidolla investointien kuoletuksesta puhumattakaan. Eli odotelkaa kaikessa rauhassa. Jos maidontuotannosta jossakin vaiheessa tulee oikeaa bisnestä, niin kyllä siihen sitten rahoitustakin irtoaa.


      • ajateleppa itekkin
        navettapiika kirjoitti:

        Raivioitten tukioikeudet olisivat tervetullut ratkaisu. Samalla se helpottaisi varmasti pellon hankintaakin, koska olisi vaihtoehto sille naapurin ylihintaiselle luonnonhoitopellolle ja laskisi pellon hintaa. Nyt on monin paikoin pellon hinta niin korkea, ettei nuorella velkaisella viljelijällä ole mitään mahdollisuutta siihen kilpahuutoon. Kyllä ihmisille pitäisi antaa yrittämiseen edes mahdollisuus, nyt vain on niin ettei rahoittajia tunnu maatalous kiinnostavan tai pitäisi olla sellainen kolhoosi viljelmä, 3-5 osakasta ja 150 lehmää, ei kasva riskit liian suuriksi. Valitettavasti tämä vaatii maantieteellisesti oikeaa paikkaa ja vielä oikeat ihmiset lähelle, että se onnistuu. Kaikki vain ei ole syntyneet oikeaan paikkaan. Sitä lottovoittoa ootellessa....

        Ei noi kolhoositkaan ole järkeviä, yksi luonnevikainen pilaa homman.
        Minä en edes harkitsisi tommosta, en antaisi tilani kohtaloa muidne käsiin.


    • tyttö b-alueelta

      Itse kohtasin vastaavan järkytyksen nyt keskiviikkona. Meillä on vakuudet kunnossa ja vanhoja lainoja on 0,4 kertaa liikevaihto. Hakemamme rahoituksen kohde oli uusi lieteallas, sekä uusi lietevaunu multaimella.
      En voi sanoa muuta kuin tosiaankin järkytyin, kun lainaneuvottelija heti tyrmäsi asian. Eikä tässä ollut kyse kuin 75000€ lainasta, joka olisi nostanut lainat 0,7 kertaisiksi liikevaihtoon nähden. Aiemmin pankin kanta on ollut jopa 3 kertaa liikevaihto.
      Niin virkailija toteamus oli, että jos tila olisi c-alueella niin ei ongelmaa.
      Mitä ihmettä meidän a ja b-alueiden tuottajien pitäisi tehdä? On se nyt törkeää, että samassa maassa on näin epäoikeuden mukainen tukijärjestelmä. Tämähän se viimeistään näivettää etelän maatalouden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe