Laitan vanhaan puukattilaan tuon oumanin ja huone termarin. Patteritermarit vanhoja ja ei oikein tarkkoja niin jos niitä ei tarttiskaan niin paljon?
Käyttöojeen mukaan senkun asentaa 3: tie venttiilin juureen tuon oumanin niin onko jotain suden kuoppia kun homma vaikuttaa suoraviivaselta jutulta?
Löytyykö käyrä lonkalta ettei eteisen patteri aamulla jäässä?
Mistä halpa paikka tilata setti ja onko jotain juttua joka tuohon kannattaa lisäksi laittaa? Tietokoneelle ja puhelimelle ei tarvetta saada yhteyttää pannuun sillä pannuhuone ja koko puulämmitys ihan mukavaa puuhaa. Tosin onhan tuossa siihen mahdollisuus. Pelaako ne iphonella käytettäessä?
Oikea asennus ouman eh800 ja tmr/ p huone anturi
8
7098
Vastaukset
- .........
Periaatteessa oumanin kanssa, jos on myös sisätila-anturi, ovat termostaattiset patteriventiilit ihan turhaa kamaa.
Asennuksessa tärkeintä on ensin ottaa selvää, milloin shuntti on auki ja milloin kiinni ja mikä on kiertosuunta. Ehkä helpoin tapa toimia, on katsoa shuntin merkki ja malli j sitten vaan google-haulla etsii tiedon netistä, jos ei satu omistamaan ko. shuntin ohjekirjaa.. Jos sisätilaanturi on, niin homma kyllä pelaa, käyräksi kannattaa valita c, tiedä sitten onko koko käyrällä merkitystä, jos on sisätilaanturi ulkoanturin lisäksi.
Halvimman tarjouksen löytää, kun menee vertaa.fi-sivulle ja pistää hintahaun merkki malli - sdgdsfgdfg
Itse asensin pari vuotta sitten kotiin eh800:sen.
Ainakin vanhoissa Termomixin shunteissa suden kuoppa oli se että joudut avaamaan shuntin kannessa olevat neljä pulttia jotta saat oumannin kehikon pultin kantojen alle. Ja koska shuntti oli vuosia vanha niin se alkoi vuotamaan laipan ja rungon välistä vaikka kiristin pultit hyvin. Muistaakseni jouduin avaamaan myös shuntissa olevasta lämpöasteikkolevystä ainakin yhden ristipääruuvin. Tämän asteikkolevyn alla on o-rengas. Myös laipan toisella puolella on o-rengas. Myös nämä o-renkaat alkoivat vuotamaan. Ostin muutaman euron maksaneen tiivistesarjan jossa oli uusi laipan tiiviste sekä molemmat o-renkaat. Niiden jälkeen vuoto loppui. Ja kuten joku jo sanoi niin aukeamis suunta kannattaa tarkistaa. Yleensä myötäpäivään kierrettäessä vesi kuumenee ja tämä taisi olla oumannin oletus asetus.
Kun ouman on paikallaan niin säätö on helppoa. Ensikäynnistyksen yhteydessä ouman kysyy käyrän tyyppiä (lattialämmitys, kuivaus, patterit, patterit vanha talo yms.) Vanhassa talossa kannattaa toki valita "patterit vanhatalo" tällöin käyrä on jyrkempi. Tätä valintaa voi toki muuttaa myös jälkikäteen.
Jos kämpässä on kokoajan liian kylmä/kuuma niin hienosäätö on helppoa. yhtä nappia painamalla voi lämpötilaa korottaa tai laskea 0.1-asteen välein.
Kaiken kaikkiaan asennus on helppo.
Itselläni ei ole edes huoneanturia ja silti lämpö pysyy yllättävän hyvin tasaisena. - Tasaista lämpöää
Minulla vuonna 1977 rakennettu patterilämmitys talo. Varaava sähkölämmitys ja puukattila lisänä talvisin. Minä myös laitoin jo 6-7 vuotta sitten oumannin ja silloin jouduin vaihtamaan koko shuntin, kun sen alkuperäisen vuoden 1977 shuntin kierrokset olivat liian pitkiä. Mutta uusi on aina myös uusi!
Käyrä minulla on D ja pattereiden termostaatit ovat kaikki täysin auki ja sitten lääityskäuden jälkeen suljen ne kaikki! Huoneanturi määrää veden lämpötilan säätämäni asteluvun mukaan ja hyvin toimii. - oumanmanman
Miksi minulla on sellainen käsitys, että huonetermostaalilla estetään esim. tuulisella pakkassäällä tapahuvaa huoneiston lämpötilan laskua??
Itse ulkotermostaatti on tunnoton tuulelle ja mittaa vain lämpötilaa ja säätää ohjelmoidun käyrän mukaan menoveden lämpötilaa.
Jokainen tietää, että tuulisellä säällä lämpötilalla on taipumus laskea huoneen lämpötilaa ja tällä termostaatilla hoidetaa "lisälämmön" anto menoveteen.
Muistaakeni siellä on erillinen nuppi, josta voitiin säätää kuinka paljon se muuttaa menoveden läpötilaa jos huonelämpötila muuttuu esim. 1 asteen - anttiko
Meinaan itse asentaa EH-800 oumannin niin pitääkö suntin olla puoliksi auki vai kokonaan kiinni ja käsinsäätövipu on kello 9 asennossa?
- M.I.
Eikö siinä suntissa ole merkinnät mihin suuntaan tulee lämpimämpää vettä kiertoon. sunttihan ei ole auki eikä kiinni, vaan sekottaa paluuvettä ja kattilavettä menovedeksi haluttuun lämpötilaan.
Tuolla ylempänä joku mainitsi oumann 800 oletusasetuksena olevan myötäpäivään kiertäminen---> menovesi lämpenee. Oumannista voi asetuksista muuttaa suunnan, mikäli tarvetta.
- 65445
Saako oumanniin langatonta huonetermostaattia? Mulla ku on pannuhuone tuolla 20 metrin päässä.
- Wanha parani
Yleensä asennus menee helposti jos vanhat kamat kunnossa.
Itse ostin osoitteesta www.geeks.fi ja asensin myös itse.
Mukana tulevat ohjeet olivat selkeät.
Ainoa mihin piti kiinnittää huomiota ennen tilausta, että sopiiko omaan shunttiin.
Sovitteita tosin löytyy myös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2364590Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763025- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 211501
- 781439
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851275PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69938
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894