Olen suunnitellut ottavani mediatutkimuksen sivuaineekseni ja haluaisin tietää millaisia pääsykokeita siihen pidetään. Kuulin villiä huhua, että teoriaosuuden lisäksi voi esimerkiksi joutua tulkitsemaan nykyartistien biisejä tai vastaavaa? Olisi mielenkiintoista kuulla mitä kaikkea noihin pääsykokeisiin sisältyy? Esiintymiskammoni takia murehdin tätä jo nyt, vaikka aikaa kokeisiin on vielä yli puolivuotta... Mutta pakkohan siitä on päästä yli jos meinaa mediaan suunnata :D
Mediatutkimuksen/Tiedotusopin sivuainekokeista
4
182
Vastaukset
- an englishman
Hmm... Eiköhän "tulkinta" (engl. interpretation) tässä tapauksessa kuitenkin merkitse niiden biisen analysointia, ei tulkintaa esittämismielessä (engl. performance). En minä ainakaan viestintätieteiden sivuaineopinnoissa joutunut kertaakaan esiintymään. No, mediailmiöiden tulkintaan liittyvien käsitteiden käyttöön voi apua vaikkapa Fisken teoksesta Merkkien kieli, joka on (kai yhä) yksi viestinnän ja mediatutkimuksen keskeisiä perusteoksia. Toinen (joskin enemmän kulttuuriteoriaan painottuva) on Johan Fornäsin Kulttuuriteoria. Myös joku Veijo Hietalan teos voi olla ihan suositeltava - ovat vähän kevyempiä luettavia, mutta hyviä. (Terv. Veijon kursseillakin joskus istunut.)
Kannattaa selvittää itselleen ainakin seuraavat käsitteet "representaatio", "semiotiikka", "media/medium", "viestintä", "kulttuuri", "yläkulttuuri", "alakulttuuri", "kulttuurintutkimus", "kulttuuriteoria", "identiteetti", "metafora", "metonymia", "denotaatio", "konnotaatio", "myytti", "merkki", "merkitys", "merkitsijä", "merkitty", "diskurssi"...
Tänne on koottu joitain keskeisiä käsitteitä:
http://www.hum.utu.fi/oppiaineet/mediatutkimus/opiskelu/avainkasitteita.html
Oheisessa teoksessa - Mediaa käsittämässä - niitä on myös määritelty. Muutama sivu luettavissa täällä, koko kirja pitää toki ostaa/lainata:
http://www.vastapaino.fi/vp/images/tekstinaytteet/978-951-768-195-7.pdf - ap. kirjoittaja
Kiitos vinkeistä. En sitten ole ihan varma ymmärsinkö oikein, mutta mielestäni kaveri, joka puhui näistä pääsykokeista, tarkoitti nimenomaan esiintymistä.. Lohduttavaa kuitenkin kuulla, ettet sinä ainakaan joutunut sellaista tekemään siinä vaiheessa :)
- an englishman
Ai jaa, jännää. Voihan siellä tietty esiintymistäkin olla. Jyväskylässä puheviestinnässä taitaa olla jonkinlainen pieni puheen pitäminen pääsykokeessa. Muuten en ole viestinnän opintojen suhteen kuullut, että olisi esiintymistä vaadittu pääsykokeissa. Mut onhan se toki mahdollista.
- ajsdklfasdfu
Turun yliopiston mediatutkimuksen pääsykokeissa ei tarvitse esiintyä :D Sivuainekokeessa käyt tekemässä tentin ja that's it. Toi tulkitseminen tarkotti sitä, mitä edellä joku sanokin, että tulkitaan esim. jonkun artistin musiikkivideota jostain mediatutkimuksellisesta näkökulmasta esim. feminisimi, rotu, identiteetti ym. Kuulemma viimeks oli ollut joku Lagy Gagan biisi.
Mutta joo, ei media- tai viestintäalalle kannata missään nimessä suunnata. Kaikki sinne haluaa, eikä töitä ole kuin murto-osalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1637322
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264218- 503728
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1473210- 512966
- 492559
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262356Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2732049Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt552005- 291906