Ummetuspotilaan ruokinta?

Neuvoja kaipaava

Hei!

Olisikohan jollain kertoa kokemuksia kissan ummetuksen ja ruokinnan suhteen? Lähinnä kyselisin mikä olisi toimiva märkäruokavaihtoehto ummetuksen ehkäisemiseksi? Meidän neidillä on toimii suoli muutaman päivän välein ja takana on hurja eläinlääkäriruljanssi. Kisulla ei paksusuoli toimi kunnolla.

Kissani ruokavalio näyttää tällä hetkellä seuraavalta: raksuina (tarjoan minimaalisesti) RC:n Fibre Response ja märkäruokina RC:n Sensitivity Control sekä Perfect Fitin Sensitive. Lisäksi tarjolla on Sheban ja Pirkan kana- ja tonnikalaruokia, niitä pikkupurkkeja. Teen tässä parhaillaan hidasta ruokintamuutosta ja vaihdan Royal Caninin Sensitivity Controlia saman valmistajan Gastro Intestinaliin, joka on tarkoitettu nimenomaan suolisto-oireiluun. Molemmat ovat siis eläinlääkäristä saatavia ruokia. Jostain syystä kisun suolisto näyttäisi toimivan huonommin aloitettuani tuon uuden ruuan, enkä tiedä uskallanko enää kyseistä ravintoa kissalle antaa. Outoa, sillä Gastro Intestinalin pitäisi nimenomaan helpottaa ummetusta. Sensitivity Control aloitettiin aikoinaan kissan yliherkkyysepäilyjen vuoksi, se kun on allergiaruoka.

Kaipailisinkin nyt neuvoa ja vinkkejä ruokamerkeistä (lähinnä märkäruoka), jotka ovat kissan ummetukseen tehonneet. Olisiko kellään ideoita?

4

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruokajärjestelyä

      Omalla kissallani oli aiemmin 24/7 kuivamuonaa kupissa ja lisäksi sai märkäruokaa. Ummetusta oli ajoittain. Sitten muutin ruokajärjestystä. Aamulla kuivamuonaa. Kuppi pois illalla ja märkäruokaa tilalle. Aiemmin kissani pyrki syömään pelkkiä nappuloita mutta nyt märkäruoka joka on kastikkeessa maistuu paremmin ja ummetusta ei ole ollut.Lisäksi annan idätettyä kauraa näin talviaikana. parin viikon välein.
      Märkäruuista parhaimman suosion on saanut Whiskas ja Sheba.

    • wanhaherra

      Ettei ummetus tosiaan olisi allergiaa kun ruuan vaihto noin vaikuttaa? Valitettavasti minulla ei ole antaa neuvoja, mutta tuolla kissojen terveys -palstalla on oma ketjuni meidän vanhasta kissaherrasta, jolla ummetusta. Käyhän sieltäkin katsomassa josko jotain vinkkiä saisit. Ainakaan kuivamuonan tarjoamisella tuskin on tekoa ummetuksen kanssa, koska siinä tuota kuitua lisättynäkin. Itse lisään kuivamuonaan aina vettä, koska kissamme juovat huonosti, kuten lähes kaikki katit. Suosittelen lisäämään sitä märkäruokaankin, haitaksi ei ainakaan ole. Mutta käyhän tosiaan ketjustani katselemassa ja minä täältä, niin josko apuja löytyisi. :)

    • twocats

      Jättäisin kuivaruuan kokonaan pois ja antaisin tosiaan vain pussiruokaa. Joskus kiehautettua kalaa/kanaa. Myös lohiöljy vois olla hyvää, jos kissasi suostuu sitä syömään (minun ei suostu). Näin minun vanhan tyttökissani ummetus parani (oli eläinlääkärin ohje) ja ihottumakin hävisi. Minulla on huonoja kokemuksia RC kissan kuivamuonasta. Juuri sitä syötyään kissani sai ummetuksen ja ihottumaa.

    • wanhaherrra

      Anna kissalle ruokaa kaksi kertaa päivässä ja ruokailun väleissä ruokakuppi pois. Lisää sekä märkä- että kuivaruokaan vettä ja liikuta kissaa, eli leikitä, rakenna kiipeilypaikkoja yms. Säännöllisyys liikunnassa ja ruokailussa saa suolen toimimaan säännöllisemmin. Idätetty kaura tai ohra on myös todella hyvä konsti, en olisi edes tajunnut vinkata jos ei joku olisi jo ehtinyt ensin! :) Voi pitää kokoajankin saatavilla. Kissanmallasta käytä hätätapauksissa, eli jos ei kakkaa kuulu parin päivän jälkeen, tai jos ulostus kissalle vaikeaa. Kannattaa myös pysyä ruokamerkissä joka osoittanut vaivan suhteen hyvän vasteen. Eli näillä konsteilla me nyt edetään ja hyvällä vasteella! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1485
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1050
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      917
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      860
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      773
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe