Kuinka paljon buddhalaisuudessa puhutaan edellisistä elämistä? Kuinka monella buddhalaiseksi itseään ajattelevalla on muistoja tai kokemuksia edellisistä elämistä? Flashbackeja tai unia?
Entiset elämät?
4
189
Vastaukset
- pinatapai
Edellisten elämien miettiminen ei kuulu buddhalaisuuteen. Buddha vertasi niiden miettimistä mieheen, jota on ammuttu myrkkynuolella viidakossa. Ei hän ala kysellä mistä nuoli tuli, vaan hän haluaa nuolen pois. Samalla tavalla edellisten elämien miettiminen on täysin turhaa. Tärkeämpää on miettiä, kuinka olla onnellinen tässä elämässä, eli kuinka saada se myrkkynuoli pois.
- .noviisi
Se onkin viisas ajatus, kiitos, mutta en voi sille mitään että menneisyyteni kiehtoo minua ja toisaalta tuonutkin buddhalaisuuden tykö. Pitkä tie vielä.
- Tämä hetki..
Ei ole mitään järkeä miettiä menneisyyttä eikä tulevaisuutta koska kumpikaan ei ole tosiasia nykyhetkessä.
Vain nykyhetki on olemassa tosiasiallisesti.
Tiedosta nykyhetki hetkestä hetkeen.
Tietoisuus ei sisällä menneisyyttä eikä tulevaisuutta.
Menneisyys ja tulevaisuus ovat ajatuksen tuotteita.
Jos takerrut ajatuksen tuotteisiin et voi välttää tuskaa,
surua ja kärsimystä. - mennyt on mennyttä
On kokemuksia entisistä elämistä unien kautta, ja samoin viestejä tulevaisuudesta. Mitä kauemmin olen harjoittanut buddhalaisuutta ja mieleni hallintaa, sitä enemmän on auennut myös ns. kolmas silmä.
Mutta kuten tässä ketjussa on jo mainittukin, en pidä tietoa edellisistä elämistäni merkityksellisinä. Lähinnä olen vain todennut että ahaa, sellaista se oli, enempää pohtimatta. Mutta vaikka tärkeintä on tämä hetki ja tietoiseen läsnäoloon pyrkiminen, menneisyydestä voi oppia. Täytyy vain olla nojaamatta liikaa menneeseen ja ymmärtää, että vain tässä hetkessä voit vaikuttaa asioihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k733941- 1013515
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah823358Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362648- 1241618
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361526Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191144Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221124Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421120Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181026