Missä vaiheessa jouluvalmistelut?

tonttu*

Vai otatko iisisti? Nythän jouluaikakin on vain muutama päivä?
Onko tapana laittaa monenmoista, vaiko vain vähän ja hyvää?
Teetkö joulua suurelle vierasmäärälle, vai pääsetkö itse valmiiseen, muidentekemään joulupöytään?
Ostatko, valmistatko lahjoja kaikille sukulaisille ja tuttaville?

Joko laihdutat valmiiksi, jos edes on tarpeen? Vai jätätkö mahdolliset joulukilot
uuden vuoden lupausten joukkoon? Siinäpä tuli monta utelumerkkiä.

126

611

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinäinen asukki..

Vastaileppa itse ensin, että pääsemme arvostelemaan sanoin "väärin tehty"!

Minä en tee yhtikäs mitään erikoista. Onhan se niiiiin vääärin.

• tonttu*

Totta, en ole mikään Galluppi.

Helppo ja mukava olla kotona, vähempikin muona riittää.
        Tämä aattopäivä menee kutsuttuna vieraana tätini luo.
        Vain muutamalle lähimmälle aikuiselle lahjoja, toki myös muutamalle lapselle.

Hankalaa tuo etukäteinen kilojen karistus, kun kaupat ovat houkutuksia tulvillaan.
        Kun jotain leipookin, pitäähän saada maistiaisia.
        Siis ei mitään maatakaatavaa, pientä eroa arjesta kumminkin.

Mitäpä väärin on levätä ja nauttia siitäkin. Teki, tai oli tekemättä mitään.
        Ainakin nyt näyttää ulkona joululta, kun on lunta maassa ja puussa.

• yksinäinen asukki..
        tonttu* kirjoitti:

Totta, en ole mikään Galluppi.

Helppo ja mukava olla kotona, vähempikin muona riittää.
        Tämä aattopäivä menee kutsuttuna vieraana tätini luo.
        Vain muutamalle lähimmälle aikuiselle lahjoja, toki myös muutamalle lapselle.

Hankalaa tuo etukäteinen kilojen karistus, kun kaupat ovat houkutuksia tulvillaan.
        Kun jotain leipookin, pitäähän saada maistiaisia.
        Siis ei mitään maatakaatavaa, pientä eroa arjesta kumminkin.

Mitäpä väärin on levätä ja nauttia siitäkin. Teki, tai oli tekemättä mitään.
        Ainakin nyt näyttää ulkona joululta, kun on lunta maassa ja puussa.

No, jooooo! Taitaa se mennä kyllä minullakin, kuten aikaisempina Jouluina, että hoppu tulee viimeistään aatonaattona.

Vaikka sitä kuinka yrittää tuota ruokapuolta olla lisäämättä, niin eikös´vain rosolli jo tuntuisi herkulliselta. Entäs piparit kylmän maidon kanssa, johon väliin voisi naukkailla hieman suklaata, eikä mitään tavallisia, vaan Budabest rasia jo odottaakin!

Kaupoistahan loppuu yleensä tuo herkku, kuten mukamas voikin. Voista ei väliä, mutta viimevuotiset Budabest suklaani söinkin jo ennen Joulua, jotka piti antaa lahjaksi.

Edellisestä Joulusta jäikin mieleeni tuo "en tee mitään", mutta ensimäinen tontunkuva, jonka liimailin esiin, sai aikaan kaikki vanhat muistot ajasta, jolloin Joulu oli todellakin juhlaa ison porukan kanssa ruokineen ja joulupukkeineen.

Onneksi älysin laittaa hieman jouluista, koska lapseni, joka asuu ulkomailla, tulikin yllättäen luokseni ja pyysi keittämään kahvit. Kahviahan on aina, mutta ne tarjottavat olisi olleet kaukana joulusta, mikäli en olisi kuitenkin varannut jotain.

Voi Sinä "tonttu-tohelo", minkä saitkin aikaan?

• tonttu*
        yksinäinen asukki.. kirjoitti:

No, jooooo! Taitaa se mennä kyllä minullakin, kuten aikaisempina Jouluina, että hoppu tulee viimeistään aatonaattona.

Vaikka sitä kuinka yrittää tuota ruokapuolta olla lisäämättä, niin eikös´vain rosolli jo tuntuisi herkulliselta. Entäs piparit kylmän maidon kanssa, johon väliin voisi naukkailla hieman suklaata, eikä mitään tavallisia, vaan Budabest rasia jo odottaakin!

Kaupoistahan loppuu yleensä tuo herkku, kuten mukamas voikin. Voista ei väliä, mutta viimevuotiset Budabest suklaani söinkin jo ennen Joulua, jotka piti antaa lahjaksi.

Edellisestä Joulusta jäikin mieleeni tuo "en tee mitään", mutta ensimäinen tontunkuva, jonka liimailin esiin, sai aikaan kaikki vanhat muistot ajasta, jolloin Joulu oli todellakin juhlaa ison porukan kanssa ruokineen ja joulupukkeineen.

Onneksi älysin laittaa hieman jouluista, koska lapseni, joka asuu ulkomailla, tulikin yllättäen luokseni ja pyysi keittämään kahvit. Kahviahan on aina, mutta ne tarjottavat olisi olleet kaukana joulusta, mikäli en olisi kuitenkin varannut jotain.

Voi Sinä "tonttu-tohelo", minkä saitkin aikaan?

No voihan. :))

Jollain lailla jouluun kuuluu, ainakin hiukan, hikikarpaloita.
        Rosollia on pakko saada minunkin, sitä ilman ei ole joulua.
        Mihin se voi on häipynyt, kun vasta opin uuden paheen, voita
        kahden piparin väliin, Voi, voi, kun on hyvää kahvin kanssa.

Budabestit suorastaan sulavat suuhun. Laitetaankohan niihin voita?
        Torttuihinkin ja lähes kaikkeen voita. Uutisissa näytettiin eilen
        tee-se-itse- voin valmistusta. Jo on aikoihin eletty. Jokohan kohta
        hankitaan lehmiä kaupunkiasuntoihin? No, EU:n sen kieltäisi.

Olipa siis hyvä, että olit varannut kahvin kanssa tarjottavaa.

• iisisti otan joulun attona töissä puoleen päivään tapaninpäivänä töissä joulupäivä vapaata kodin oon koristellu jo joulukuntoon joulupukki mennään vastaanottamaan tyttären luo siellä vietetään aatto isommalla porukalla lahjoja ostan vaan läheisille en muille sukulaisille kiloja tulee ja menee on sit joulu tai ruuat on perinteiset kinkkuineen.

• tonttu*

Sinulla riittää töitä ja työniloa. Koskaan en ole huomannut sinun valittavan. Mukavaa, että joillakin on onni saada olla työssä, jota on ilo tehdä.

Sinullahan alkaa olemaan kaikki reilassa.
        Totta, ei ole elämä niin kilon päälle, eikä aina, läheskään jaksa miettiä kilojaan.
        Tokihan toisilla ei ole koskaan paino-ongelmia, vaikka näyttävät ahmivan halukkaasti, mitä mieleen juolahtaa.

• tonttu* kirjoitti:

Sinulla riittää töitä ja työniloa. Koskaan en ole huomannut sinun valittavan. Mukavaa, että joillakin on onni saada olla työssä, jota on ilo tehdä.

Sinullahan alkaa olemaan kaikki reilassa.
        Totta, ei ole elämä niin kilon päälle, eikä aina, läheskään jaksa miettiä kilojaan.
        Tokihan toisilla ei ole koskaan paino-ongelmia, vaikka näyttävät ahmivan halukkaasti, mitä mieleen juolahtaa.

ei oo valittamista elämä on mallillaan ja jos tulee muutoksia pistetään mallilleen mää oon hyvin sopeutuvainen.

• Täällä sataa vettä

ja lumesta ei oo pian mitään tietoa.

Onko siellä tosiaan kaupat väärällään tavaraa ? Oon odottanut yli puolivuotta jo suihkukaappia, ja tämä Suomen nyky tila alkaa muistuttamaan minusta ent. Neuvostoliittoa. Siis kaikessa, pitkät jonot joka paikassa, kaupat tyhjänä ruokatarvikkeista, jos menet klo 18:00 jälkeen kauppaan =(marketiin).....

• tonttu*

Sapuskaa ainakin näyttää olevan puodit pullollaa, suihkukaapeista en tiedä.
        Siinä olen täsmälleen samaa mieltä, että valinnanvara monien tuotteiden kohdalla on suuresti supistunut. Kaipa voiton maksimoinnissa tuotetaan vain kaikkein ostetuimpia tuotteita, kokoja? Tiedä sitten?
        Tokihan on erikoiskauppoja, joiden hinnat ovat valtavia.

Sulavan näyttää jo lumi täälläkin, kun sanomalehden laatikosta noudin. Tuleekohan talvea ollenkaan?

• Täällä sataa vettä
        tonttu* kirjoitti:

Sapuskaa ainakin näyttää olevan puodit pullollaa, suihkukaapeista en tiedä.
        Siinä olen täsmälleen samaa mieltä, että valinnanvara monien tuotteiden kohdalla on suuresti supistunut. Kaipa voiton maksimoinnissa tuotetaan vain kaikkein ostetuimpia tuotteita, kokoja? Tiedä sitten?
        Tokihan on erikoiskauppoja, joiden hinnat ovat valtavia.

Sulavan näyttää jo lumi täälläkin, kun sanomalehden laatikosta noudin. Tuleekohan talvea ollenkaan?

Kävin eilen ja toissa päivänä illalla Prismassa, ja molemmilla kerroilla jäin ilman maitoa ? Eikä noi ole ollut ainoat kerrat viimeisen parin vuoden aikana. Muitakin ruokatarvikkeita ei ollut hyllyssä.
        Tänään sain kun menin heti aamulla CM ja sitten myös Prismaan.

Tuo Prisma on mun lähikauppa, matkaa vain 300m. Ja olenkin sanonut sitä jääkaapikseni.
        Mutta sekin alkaa muistuttamaan jo omaa jääkaappiani, saa nähdä milloin sielläkään ei enää ole valoa kuten omassa kaapissani.

Seuraavat 10 vrk on luvattu ainakin pelkkää vesisadetta.

• Täällä sataa vettä kirjoitti:

Kävin eilen ja toissa päivänä illalla Prismassa, ja molemmilla kerroilla jäin ilman maitoa ? Eikä noi ole ollut ainoat kerrat viimeisen parin vuoden aikana. Muitakin ruokatarvikkeita ei ollut hyllyssä.
        Tänään sain kun menin heti aamulla CM ja sitten myös Prismaan.

Tuo Prisma on mun lähikauppa, matkaa vain 300m. Ja olenkin sanonut sitä jääkaapikseni.
        Mutta sekin alkaa muistuttamaan jo omaa jääkaappiani, saa nähdä milloin sielläkään ei enää ole valoa kuten omassa kaapissani.

Seuraavat 10 vrk on luvattu ainakin pelkkää vesisadetta.

voiko olla totta että kaikki maidot on loppu no kauppa käyny hyvin vai onko sulla joku maitolaatu jota nimenomaan haluat ja varmaan kannattaa siirtää se kaupassa käynti aamuun eikä mennä illalla viimeseks ja vaikka ostaa viikon maitotarpeet kerralla ja muuten vaan käydä hengailemassa kaupassa illalla jos haluaa.

• yksinäinen asukki..

Täälläkin sataa vettä ja lumesta on vain loskaa. Mikäs ihme nyt vaivaa, sillä "tontullekin" kirjoitin ja ilmeisesti näillä sivuilla paljon tökkii?

Joulu se tulla jollottaa, olipa lunta, tai ei. Itse välttelen kaikkia lauluja, mainoksia, kuten myös toreja. Itsetuntoni on niin heikko, että aivan varmasti sieltä joku "kipinä" tarttuu niihin nuoruuteni Jouluihin.

Kyllä meinasi pokka pettää, kun lueskelin jostain niitä lapsuuden Jouluja. Olihan ne hevoskulkupelit silloin aivan ihania, kun kymmenet kulkuset soivat jo koululle menossa, saati sieltä palatessa, koska silloin isännät pistivät parastaan, kenen "ori/tamma" voittaa?

Minulle tulee usein ns."välähdyksinä" muistoja lapsuudesta jos luminen maisema tai kevään pälvet ovat kuvassa.

• Täällä sataa vettä
        tii-na- kirjoitti:

voiko olla totta että kaikki maidot on loppu no kauppa käyny hyvin vai onko sulla joku maitolaatu jota nimenomaan haluat ja varmaan kannattaa siirtää se kaupassa käynti aamuun eikä mennä illalla viimeseks ja vaikka ostaa viikon maitotarpeet kerralla ja muuten vaan käydä hengailemassa kaupassa illalla jos haluaa.

Ei ole tiettyä maitolaatua/meijerin tuotteita.
        Ostan normaalisti Arlan maitoa jos sitä on, mutta niin näyttää nykyään tekevän moni muukin.
        CM:stä ostin niin kauan virolaista maitoa kun sitä tuotiin, mutta senkin ne lopettivat myymästä kun se tuote alkoi oikeasti myydä Suomessa ?
        Niin eilen oli kaikki vaunut tyhjiä, ei ollut ensimmäistäkään maito purkkia, joten oli otettava piimä.

Voihan se olla niinkin että saivat näin valion maidotkin pois !

• tonttu*
        Täällä sataa vettä kirjoitti:

Ei ole tiettyä maitolaatua/meijerin tuotteita.
        Ostan normaalisti Arlan maitoa jos sitä on, mutta niin näyttää nykyään tekevän moni muukin.
        CM:stä ostin niin kauan virolaista maitoa kun sitä tuotiin, mutta senkin ne lopettivat myymästä kun se tuote alkoi oikeasti myydä Suomessa ?
        Niin eilen oli kaikki vaunut tyhjiä, ei ollut ensimmäistäkään maito purkkia, joten oli otettava piimä.

Voihan se olla niinkin että saivat näin valion maidotkin pois !

Mistä nuo puutteet johtuvat? Ovatko lehmät herumislakossa, vai muuten vain ummella?
        Ihme ja kumma?
        Luulisi rahan kelpaavan kaupalle?

• tonttu*
        yksinäinen asukki.. kirjoitti:

Täälläkin sataa vettä ja lumesta on vain loskaa. Mikäs ihme nyt vaivaa, sillä "tontullekin" kirjoitin ja ilmeisesti näillä sivuilla paljon tökkii?

Joulu se tulla jollottaa, olipa lunta, tai ei. Itse välttelen kaikkia lauluja, mainoksia, kuten myös toreja. Itsetuntoni on niin heikko, että aivan varmasti sieltä joku "kipinä" tarttuu niihin nuoruuteni Jouluihin.

Kyllä meinasi pokka pettää, kun lueskelin jostain niitä lapsuuden Jouluja. Olihan ne hevoskulkupelit silloin aivan ihania, kun kymmenet kulkuset soivat jo koululle menossa, saati sieltä palatessa, koska silloin isännät pistivät parastaan, kenen "ori/tamma" voittaa?

Minulle tulee usein ns."välähdyksinä" muistoja lapsuudesta jos luminen maisema tai kevään pälvet ovat kuvassa.

Piuhoihin on varmaan tullut kosteusvaurio. :)
        Itse rakastan joululauluja, mutta en kyllästytä niillä kuuloaistiani kuukautta ennen joulua. Radio on tiukasti kiinni, ja vasta vähän ennen todellisen joulun alkamista kuulukoot sävelensä.

Ihanko sinäkin olet elänyt kulkustenkilinällisen maalaisjoulun? Se oli mieliinjäävää, itselläkin on siitä kokemuksia.
        Muistelen jostain lukeneeni, että joulukirkosta paluumatka oli todellinen nopeuskisa.
        Kumma, kuinka lumista ja kylmää olivat lapsuuden talvet, kesinä taas aina aurinko paistoi.

• Täällä sataa vettä
        tonttu* kirjoitti:

Mistä nuo puutteet johtuvat? Ovatko lehmät herumislakossa, vai muuten vain ummella?
        Ihme ja kumma?
        Luulisi rahan kelpaavan kaupalle?

Niin on et "Luulisi rahan kelpaavan "

Kai siksi nyt tulee lisää kauppoja (marketteja) kun ostajia on, myytäviä perus ruokatarvikkeitakaan kun ei näytä saavan
        Kilometrin säteelle on tulossa vähintään kolme uutta yrittäjää. Lidl avaa ensimmäisenä ovet asiakkaille, sitä kun on kunnostettu entiseen K-raudan tiloihin. 6-kilometrin päässä on ollut ensimmäinen Lidl jo useita vuosia, ja he olisivat jo ajat sitten avanneet täällä ovensa ostamalleen tontille, mutta " kylän" valtuusto on pannut vastaan. Samanlainen jarrutus kävi jo aikoinaan Keskolle ja heidän CM-marketille.

Joten kyllä tämä touhu muistuttaa kaikkea muuta kun vapaata kilpailua.

• Täällä sataa vettä
        Täällä sataa vettä kirjoitti:

Niin on et "Luulisi rahan kelpaavan "

Kai siksi nyt tulee lisää kauppoja (marketteja) kun ostajia on, myytäviä perus ruokatarvikkeitakaan kun ei näytä saavan
        Kilometrin säteelle on tulossa vähintään kolme uutta yrittäjää. Lidl avaa ensimmäisenä ovet asiakkaille, sitä kun on kunnostettu entiseen K-raudan tiloihin. 6-kilometrin päässä on ollut ensimmäinen Lidl jo useita vuosia, ja he olisivat jo ajat sitten avanneet täällä ovensa ostamalleen tontille, mutta " kylän" valtuusto on pannut vastaan. Samanlainen jarrutus kävi jo aikoinaan Keskolle ja heidän CM-marketille.

Joten kyllä tämä touhu muistuttaa kaikkea muuta kun vapaata kilpailua.

Niin pitikin sanomani et noi jarruttajathan ovat muuten kokoomuslaisia, heitä kun istuu osuuskaupan hallituksessa aikalailla, ja käyvät aina silloin tällöin osuuskaupan piikkiin reissuilla. Jos ei ny aina Tallinnan ilotaloissa niin jossain muualla sitten.

Sitä se kokoomuslainen hyvinvointi on, kaikki noi kokoomuslaiset on valtion tai kunnan palkollisia.

Eikös se jo kerro millainen on silloin suomalainen vapaa markkinatalous!

• Otan, en, en, en, en. Moneenkos sitä pitikään vastata. Ja jouluun on melkein kaks viikkoa. :)
      Enkä laihuta ennen enkä jälkeen. :)

• Lorena'

Onkohan minutkin bannattu kun en pääse kirjoittamaan ellen napauta edellisen vastaa painiketta?

Joululeipomukset aloitan maanantaina. Tänään leivon koeannoksen Karjalan piirakoita ruiskuoreen. Ei ollut taito vielä hyppysistä kadonnut minnekään, onneksi.
        Sain miniältä lahjaksi silikoni kakkuvuoan. Onko kokemusta sen käytöstä. Voiko sen laittaa suoraan uunin ritilälle vai kuinka?

• tonttu*

En minä ole sinulta kysynyt, yhyy.
        Mutta, sieltä tuli vastaus, suoraan, asia saletti, OK.
        Mutta, eikös possun takajalka pidä viimeistään nyt olla suolautumassa? :)
        Minä yritän vähän luoda linjojani.
        Nytkin maha on murissut minulle koko aamun, että välillä säikähdän,
        onko joku sudenpentu jossain nurkassa.

• tonttu* kirjoitti:

En minä ole sinulta kysynyt, yhyy.
        Mutta, sieltä tuli vastaus, suoraan, asia saletti, OK.
        Mutta, eikös possun takajalka pidä viimeistään nyt olla suolautumassa? :)
        Minä yritän vähän luoda linjojani.
        Nytkin maha on murissut minulle koko aamun, että välillä säikähdän,
        onko joku sudenpentu jossain nurkassa.

Ai, et minulta kysynyt, no seuraavaksi määrittele keltä kysyt. Höh.....

• tonttu*
        Nittaminax kirjoitti:

Ai, et minulta kysynyt, no seuraavaksi määrittele keltä kysyt. Höh.....

No enhän minä sitä tarkoittanut todellakaan. Tarkoitin, että minä en ole vielä sinulta kysynyt, jos moni muu onkin. Sinulle olen usein vastannut, ja sinä olet mukava, kun puskallekin puhut. Kiitos siitä!
        Hyvä kun kysyit.
        Minä en tee rajaisia, ei ole halua eikä tarvetta.
        OK?
        Vähän tarkkaavuuteni horjahtelee, kun kuuntelen Soinia.

• tonttu*
        Lorena' kirjoitti:

Onkohan minutkin bannattu kun en pääse kirjoittamaan ellen napauta edellisen vastaa painiketta?

Joululeipomukset aloitan maanantaina. Tänään leivon koeannoksen Karjalan piirakoita ruiskuoreen. Ei ollut taito vielä hyppysistä kadonnut minnekään, onneksi.
        Sain miniältä lahjaksi silikoni kakkuvuoan. Onko kokemusta sen käytöstä. Voiko sen laittaa suoraan uunin ritilälle vai kuinka?

Tosi hyviä ovat ruiskuoriset karjalanpiirakat. Ne pysyvät syödessäkin ehyenä, erilailla kuin kaupan vehnäkuoriset, joita usein pitää syödä lusikalla.
        Ensi viikko on vielä hyvää aikaa jouluvalmisteluihin.
        Kyllä minun tietääkseni silikonivuoka laitetaan uuniin juuri esim. ritilälle.
        Itsellä ei ole, mutta muistelen lukeneeni.

• eukko.

En hirveästi hössää Joulun kanssa. Nyt on muutama koriste ikkunassa ja hyasintin jo ostin, joka antaa jouluntuoksua kotiin.

Vietän aaton lapseni perheessä ja olen luvannut laittaa, toisin sanoen höystää, laatikoita, eli valmiita laatikoita maustelen ja laitan uuniin kotoiseen vuokaan paistumaan, siinä se. Hyviä ovat.

Niin ja eläviä kynttilöitä polttelen, vaikka nyt on sanottu niistäkin tulevan paljon pienhiukkasia huoneilmaan. Jotakin pitää sentään tehdä, tuovat kuitenkin ihanaa tunnelmaa.
      Lahjoja ostan lähinnä lastenlapsille ja mielellään jotakin hyödyllistä. Itsestä ei väliä eikä aikuisista lahjojen suhteen.

Muutaman kilon laihdutus on aina ajankohtaista, mutta niin vaikeaa.

• tonttu*

Kyllä joulu tulee vähemmälläkin hössötyksellä. Turha väsyttää itsensä joulun takia. Se tuskin kuuluu joulun sanomaan.
        Moni tosiaan tekee nykyisin samoin, hieman parantelee laatikoita. Liekö luuloa, kun tuntuu, että joulun alla kaupan laatikot ovat maukkaampia, kuin muut vuoden varrella myydyt?
        Tuskinpa joulukynttilät ehtivät suurta terveysvaaraa aiheuttaa, niin lyhytaikaisesti ne valaisevat?
        Lapsille on muutama paketti laitettava, heidän juhlaansa ne kuuluvat.

Parempihan olisi saada muutama kilo pois etukäteen, saisipa sitten nauttia puhtaalla omalla tunnolla, jos siihen halua on.

• mirkke

Ihan hyvin menee, hiljalleen. Saatiin eilen kutsu kahteen paikkaan jouluna.

Taidamme kallistua vierailemaan perheessä, johon tulee kaukaa poika nuoren perheensä kanssa. Lapsethan joulun tekevät. Vain aattokäynti, illalla pukkien käyntien aikana auton nokka kotia kohti.

Muutama kilo on hävinnyt, kun olen muutaman kuukauden käynyt parin naapurinrouvan kanssa uimassa. Aluksi tuli niskat tosi kipeiksi, mutta nyt tuntuu hyvältä. Hiihtääkin voisi haaveilla, mutta missä hiihdät, kun vähän väliä, nytkin, vettä sataa?

• tonttu*

Josko pyydetään Pukilta vesisukset?

'Hiljaa, hiljaa, Joulun kellot kajahtaa.'

• Parisen vuotta on jo mennyt, että olen joutunut ostamaan Hirvenlihaa.
      Maksoin äsken 2,3 kilon paistista ja 8 purkista säilykettä 145 €.
      Wotkinsilta haen vielä vähän "reiluja" Siankylkiviipaleita, puolisen kiloa.
      Tiistaina haen koko satsin ja alan sulatella.
      Kaasu-uuni ei salli nukkumista, ja hyvä niin. Punaviini pitää hereillä hyvin.
      Siinä on yöllä taas mukavaa ajatella maalais K-Kauppaa.
      Rosmariinin, Katajanmarjan ja Hagiksenhallin tuoreen Mustapippurirouheen tuoksu on sekin ihan taivaallinen.
      Aamulla veistän pari viipaletta, ja nukahdan onnellisena.
      Jouluaattoateriankastikkeenreseptin saatte lukea vasta sitten.
      Karppia on sekin, voin vakuuttaa.
      H.

• tonttu*

Kyllä noilla herkuilla passaakin karpata. Parhaimmalta maistui nuo siankylkiviilapeet.
        Päällystätkö niillä hirven?
        Vähän kauhistuttaa tuo kaasu-uuni. Laulaako se aina jouluaikana toimiessaan joululauluja, vai miksei se anna nukkua? Kai vinkku kompensoi sen vaikutuksen?

Hirvenlihaa, aah, harvoin on tarjolla, harvoissa paikoissa.
        Laitapa kastikeohje, itse olen huono kastikekokki, vaikka niistä pidänkin.

• tonttu* kirjoitti:

Kyllä noilla herkuilla passaakin karpata. Parhaimmalta maistui nuo siankylkiviilapeet.
        Päällystätkö niillä hirven?
        Vähän kauhistuttaa tuo kaasu-uuni. Laulaako se aina jouluaikana toimiessaan joululauluja, vai miksei se anna nukkua? Kai vinkku kompensoi sen vaikutuksen?

Hirvenlihaa, aah, harvoin on tarjolla, harvoissa paikoissa.
        Laitapa kastikeohje, itse olen huono kastikekokki, vaikka niistä pidänkin.

"tonttu*"

Kyllä se Hirveni Siankylkitakin saa päällensä.
        Ja takin alle vähän mukavia mausteita, muistaen kuitenkin että minun päätavoitteeni on riistanmaku.
        Hirvessähän se on sekoitus sen omaa ominaismakuaan ja Karhun ja Suden kuolaa.
        Kypsää paistia leikatessa pitääkin olla tarkkana että eroittaa lihassyiden suunnan kynsien ja hampaiden jättämistä naarmuista.
        Oliskohan jotain 30v kun olen kaasuhellalla elellyt, niissähän on aina ollut
        lämmöntunnistuselementti jonka tehtävänä on katkaista Kaasuntulo jos se kylmenee.
        Olen mielelläni tuon asian kanssa vähän varovainen.
        Tosin, jos sähköhellan kanssa möhlien sammuu sohvalle, kuolee palokaasuihin.
        Kumpikohan Kaasu on sitten herttaisempi, en osaa sanoa vielä.

Suomalainen (kotimainen) Joulukinkku on ainoa syötävä maailmassa jonka tuoksu, sen paistuessa, ei mene pilalle mistään juomasta, kiljukin käy ihan hyvin.
        Suomalainen ja Joulukinkku ovat kuten maratonkaverit, helppoa olisi halata maalissa, mutta kun ovat molemmat liian niljakkaita.

Kastikereseptin lupasin laittaa Aattoiltana, jos ei sitten matalahiilihydraattinen ruoka vaadi nokosia. Mitä se ei kyllä tee, sokeripitoiset mössöt sen tekevät.
        Tulen kyllä ostamaan 4 Luumutähteä ja pienen rasian pipareita.
        H.

• Kaikki tulee tehdyksi aikanaan. En ole vielä leiponut mitään, se makea mitä meillä menee ehtii vielä. Ruoka joutuu sit aikanaan. Joululahjoja oon lapsenlapsille ja kummilapsille ostanut. Pääsen niitä taas viemäänkin. Kotona olen jo eka adventiksi laittanut vähän joulurekvisiittaa, loput ehdin kyllä vielä hoitamaan.
      Tyttäristäni kaksi jotka on maailmalla, tulee toinen kotiin viikonloppuna toinen alkuviikosta. Poikakin tulee käymään. Perheenä joulua vietämme. Töissäki tulee oltua aattona sekä joulupäivänä, onneksi aamuvuoroissa, saa olla illat kuitenki kotona. En laihduta ennen enkä jälkeenpäin, tai no sanomatta paras..:))))

• tonttu*

Ihan puhun vain omasta vaillinaisuudestani. En oikein edes pidä suklaasta, mutta jos niitä rasioita on kovinkin monta, niitä tulee hotkittua kuin tyhjää vain. Varsinkin kun niitä myydään tusinoittain halvemmalla. Oma vikanihan se on, luonteen heikkous.

Lapsille pitää lahjoja antaa, heidän on joulu ja sen sanoma, kuin tietenkin meille muullekin halukkaille.
        Kukkia annan joillekin läheisille, joille en muutakaan osaa lahjoittaa.
        Sinulla on hyvä joulu, kun saatte viettää sitä perheenä, se on suuri lahja.

Ei ne kilot, vaan ne ilot, eikä joulu ehdi ketään lopulta lihottamaan. :)

• Tonttumainen

-otan iisisti
      -kodin joulupynttäys kuusta ja muutamaa kynttelikköä vaille valmis
      -puolet lahjoista hankittu (koko porukalle annetaan)
      -menen valmiiseen pöytään
      -ei tarvitse laihduttaa ennen eikä jälkeen

• tonttu*

@Tonttumainen

Vaikutat jouluihmiseltä.

Otetaan ihan hilijalleen, mitä aiheuttaa hiestyminen, muuta, kuin päänsärkyä?

Kovin on sinulla valmista, tulisin kateudesta vihreäksi, jos en olisi värisokea.

Anteliaskin olet, "antaessaan saa", ainakin hyvän mielen.

Valmiin pöydän olet ansainnut, sitä ei voi kukaan kumota.

Laihdutuksen kuihdutus. Meillä on jo lekurien lupa olla kukin laisemme.
        Laiha tai vähemmän laiha, kunhan kukin kehonsa kantaa omin voimin.
        Jos ei muu auta, niin otan kottikärryt avuksi.

• tonttu*
    • Eräänlainen jouluneuroosi kai mutta mulla on pakko olla listat kaikesta mitä pitää tehdä ennen jouluaattoa :) Jouluposti on nyt hoidettu matkaan, suurin osa lahjoista ostettu tai ainakin tilattu, koti kuusta ja seimeä vailla valmis (en vaihda kodin tekstiilejä, ainoastaan pöytäliinat) aaton ruokalista työn alla yhdessä tyttären kanssa...
      Tänään vietimme luciaa sekä työssäni että tyttären lasten esikoulussa.

• tonttu*

Koti Kuusta, kiinnitti huomioni. :))

Jouluneuroosi, lie aika hyvä teema meillä monilla. Pakko se ja se, vielä
        enemmän se ja tuo. Mikä ihmeen pakko, kai juuri neuroosi, tai opittu tapa.
        Joulu on ja menee ihan omalla painollaan. Se ei tuo, ei vie, mitään meidän omastamme, mitään, mitä emme halua jakaa.

Mielenkiinnolla luen sinua.
        Tontun tolloudella ja tomeruudella.

• ei tarvettaHössöttää

Ei paineita, kaupasta valmiit latikot, ja piparit, tortut voin leipoa itse, ei suurempaa siivousta , ei isoja lahjoja, aivan yksin jos ei sitten tule lapset yllätysvierailulle.

• tonttu*

Noot ku mää.
        Mitä kehveliä kantsii kaivella kaappeja? Kuka niissä asuu?
        Ihan kuin, "Mennään Bussilla, Stanin tyttöystävtär kysyi Stanin äidiltä".

Miksi teet pullaa, kun kaupasta saa, parempaa, ja halvemmalla?

• sdfghjkli

Joulu ei ole minulle sen kummallisempi aika kuin mikään muukaan viikonloppu. Mitä ihmeellistä laittamista siinä on? Ei kiinnosta. Inhoan ns. jouluruokia.

• tonttu*

No nythän se onkin melkein vain viikonloppu. Kyllä kinkku ja rosolli riittävät minullekin jouluruoaksi.
        Ohi se on pian, joulu, meinaan, laittoi tai ei.
        Kyllä silti se laittaminen tekee joulun tunnelmaa.

Hyvän Joulun toivotukset! :))

• Mitkä valmistelut?
      Pekka Pouta sanoi eilen ettei rannikon pienelle kaistaleelle tule lunta, silloin ei tänne tule Jouluakaan.
      Ei ole Joulu tunnetta eikä Joulumieltäkään.

• Luulin että..on

Ihan muuten vaan . Katso Wikipedia.

• tonttu*

Kyllä joulumieli ehtii vielä meillekin. Ei nimittäin sitä ole vielä minullakaan. Olisihan säihkyvä lumikidekuorrutus luonnossa jouluinen, ja pakkasnarskaukset kengän alla, mutta kyllä joulu tulee ilman niitäkin.

• Luulin että..on kirjoitti:

Ihan muuten vaan . Katso Wikipedia.

ÖÖÖ siis mitä pitäis katsoa wikistä?
        Muuten vaan katselen sieltä useinkin vaikka mitä.

• tonttu* kirjoitti:

Kyllä joulumieli ehtii vielä meillekin. Ei nimittäin sitä ole vielä minullakaan. Olisihan säihkyvä lumikidekuorrutus luonnossa jouluinen, ja pakkasnarskaukset kengän alla, mutta kyllä joulu tulee ilman niitäkin.

Noo, en oikeestaan edes kaipaa sitä joulumieltä, kun on muuten ihan hyvä mieli.
        Lunta kyllä kaipaisin.
        Mun joulujutut hoidettiin jo viime sunnuntaina.
        Höh ja noi paketit tuolla sängyn alla kyllä himoittais avata, mutta kun muut ei tykkäis jos avaisin jo nyt, niin olkoon.

• tonttu*
        tulisilla kirjoitti:

Lunta kyllä kaipaisin.
        Höh ja noi paketit tuolla sängyn alla kyllä himoittais avata, mutta kun muut ei tykkäis jos avaisin jo nyt, niin olkoon.

Saas nähdä, minkä värinen on maanpinta, kunhan joulu on.
        Lumi olisi lahja, ei tarvisi pukinkaan tulla taas helikopterilla.
        Kiva, että sinulla on muutenkin hyvä mieli, itse odotan, josko
        joulu antaisi vähän potkua.

Itsellä jää suurin osa urakkaa ensi viikolle, mutta eiköhän siitä
        selvitä, pakettejakaan en monta tee. Pikkuisille, ei muille.
        Lapsena piti kollata paikkoja, ja etsiä paketteja, Eipä niitä
        koskaan löytynyt, vasta kun pukki ovea kolkutti.

• :)
        tulisilla kirjoitti:

Lunta kyllä kaipaisin.

Miten ihmeessä "tulisilla"n teksti on ollut seitsemän! miinuksen ajatus!!?
        Onko se tuo 'Höh'?
        No hoh sitten minultakin - lisäksi seitsemän plussaaettä menee neutraaliksi!!!
        :)

• :) kirjoitti:

Miten ihmeessä "tulisilla"n teksti on ollut seitsemän! miinuksen ajatus!!?
        Onko se tuo 'Höh'?
        No hoh sitten minultakin - lisäksi seitsemän plussaaettä menee neutraaliksi!!!
        :)

Olen huomannut joskus että kun täällä sanoo niinkun ajattelee niin sitten niitä miinuksia tulee.
        Mutta väliä hällä.
        Arvostan toki joka pakettia jonka olen saanut Rakkailtani.
        Ehkä sitten on vaan niin ettei paketeista saa täällä puhua.
        Mutta kun meillä nyt kuitenkin kaikki lahjoo toisensa niin niitä vaan tulee :))

• tonttu* kirjoitti:

Saas nähdä, minkä värinen on maanpinta, kunhan joulu on.
        Lumi olisi lahja, ei tarvisi pukinkaan tulla taas helikopterilla.
        Kiva, että sinulla on muutenkin hyvä mieli, itse odotan, josko
        joulu antaisi vähän potkua.

Itsellä jää suurin osa urakkaa ensi viikolle, mutta eiköhän siitä
        selvitä, pakettejakaan en monta tee. Pikkuisille, ei muille.
        Lapsena piti kollata paikkoja, ja etsiä paketteja, Eipä niitä
        koskaan löytynyt, vasta kun pukki ovea kolkutti.

Joka aamu kun on herännyt niin ikkunat itkee. Hetken on sateetonta päivän aikana mutta jo sitten taas taivas avaa kyynelkanavansa.
        Viime talvena olin niin onnellinen kun lumi peitti maan ja oli kaunista kun metsässäkin käveli.
        Noh ehkä taas ensi talvena, ja niin tietty Jouluna.

• tonttu*
        tulisilla kirjoitti:

Olen huomannut joskus että kun täällä sanoo niinkun ajattelee niin sitten niitä miinuksia tulee.
        Mutta väliä hällä.
        Arvostan toki joka pakettia jonka olen saanut Rakkailtani.
        Ehkä sitten on vaan niin ettei paketeista saa täällä puhua.
        Mutta kun meillä nyt kuitenkin kaikki lahjoo toisensa niin niitä vaan tulee :))

Miksi ihmeessä ei saisi puhua paketeista. Niissähän lahjat piilevät, ja jouluunhan lahjat kuuluvat olennaisesti.
        Itse olen odottanut kunnon pakkasia, että saisi tehdä kynttilälyhtyjä. Minulla on niihin jo uusia ideoita, mutta aina vain on plussagraatereita.

• tonttu*
        tulisilla kirjoitti:

Joka aamu kun on herännyt niin ikkunat itkee. Hetken on sateetonta päivän aikana mutta jo sitten taas taivas avaa kyynelkanavansa.
        Viime talvena olin niin onnellinen kun lumi peitti maan ja oli kaunista kun metsässäkin käveli.
        Noh ehkä taas ensi talvena, ja niin tietty Jouluna.

Tonttu kyllä nyt antaa sen yhden lisäämänsä plussan kera paketillisen = 7 :ssaa, vaikka taisit ne jo edellä saada. Kauniissa kultapaperissa.
        Sen paketin saa avata välittömästi.

• tonttu* kirjoitti:

Miksi ihmeessä ei saisi puhua paketeista. Niissähän lahjat piilevät, ja jouluunhan lahjat kuuluvat olennaisesti.
        Itse olen odottanut kunnon pakkasia, että saisi tehdä kynttilälyhtyjä. Minulla on niihin jo uusia ideoita, mutta aina vain on plussagraatereita.

Kummallinen Joulufiilis iski äsken päälle.
        Tulin kaupasta märkänä kun uitettu koira, lähtiessä oli ihan poutasää mutta kotiin tullessa vettä tuli taivaan täydeltä.
        Huomasin miettiväni missä on joululiinat ja mitä tekisin ja missä järjestyksessä.
        Menin vielä kutsumaan vieraitakin jouluksi.
        Ja lumesta ei vieläkään tietoakaan.

• Korppis*

Piipahdin Suomi Soffan konkurssimyynnissä. Ostin huonekalukankaita. Hinnoittelu toimi ystävällisen mieshenkilön silmäarviolta ja hinnat olivat 1 - 2 euroa metri.

Valitsin sinisen kangaspakan jonka myyjä arvioi kahdeksi metriksi. Toisen sammaleenvihreän kangasrullan pituudeksi myyjä arvioi 4 metriä. Lisäksi ostin ison rullan huonekalulankaa, vaahtomuovia ja vanua.

Hinnaksi tuli 15 euroa. Ajoin mökille ja aloin purkaa varastossa olevaa nojatuolia. Huomenna jatkan, aijon tehdä kuopukselle tuolin joululahjaksi. laskin, että ehdin sillä muut jouluvavalmistelut ovat jo aika pitkällä.

Saan kuopuksen takaisin Korpeen, joka on minulle yllätyslahja ja olen iloinen hänen paluustaan. Asuntokin on jo varattu ja työtä etsitään innolla.

• Korppis*

Unohdin mainita, että sinisen huonekalukankaan mitaksi tuli kun avasin rullan neljä metriä, joten kaksikertaa isomman vihreän kankaan pituus lienee kahdeksan metriä.

Halpa hankinta ovia joululahja itselleni sillä entisöitävää riittää ; )

• tonttu*
        Korppis* kirjoitti:

Unohdin mainita, että sinisen huonekalukankaan mitaksi tuli kun avasin rullan neljä metriä, joten kaksikertaa isomman vihreän kankaan pituus lienee kahdeksan metriä.

Halpa hankinta ovia joululahja itselleni sillä entisöitävää riittää ; )

Teillä onkin oikein upeat lahjat. Sinä saat lapsesi lähellesi, ja hän saa hienon nojatuolin. En tiedä tuolisi ikää, mutta 'entisaikaiset' huonekalut ovat useinmiten nykyisiä tukevampia ja niitä tosiaankin kannattaa entisöidä.
        Meikätontulle askar olisi liian vaativa, pakkaa peukaloni usein asettumaan keskelle kämmentä.

Edullisesti sait kankaat.
        Tulipa jouluinen mielikuva sinusta laittelemassa lahjatuolia.
        Arvokas ja varmasti mieluinen se on.

• tonttu*
        tonttu* kirjoitti:

Teillä onkin oikein upeat lahjat. Sinä saat lapsesi lähellesi, ja hän saa hienon nojatuolin. En tiedä tuolisi ikää, mutta 'entisaikaiset' huonekalut ovat useinmiten nykyisiä tukevampia ja niitä tosiaankin kannattaa entisöidä.
        Meikätontulle askar olisi liian vaativa, pakkaa peukaloni usein asettumaan keskelle kämmentä.

Edullisesti sait kankaat.
        Tulipa jouluinen mielikuva sinusta laittelemassa lahjatuolia.
        Arvokas ja varmasti mieluinen se on.

Unohdin mikäkin, tuo kuva, niccisi vieressä? Onko se näkymä itsetekemääsi nukkekotiin, niin oletan.
        Näkisipä sen paremmin?
        Liekö mahdollista?

• 1.1947

Hyvin suunnitellen ja ulkoistamalla joitakin asioita sujuu hyvin.
      Vielä kerran teen joululimppuja, kun sain kunnollista ruissihtijauhoa. Edellinen meni pieleen, kun oli liian karkeaa se jauho. Sitkoa ei ollu tarpeeksi.

Normiruuat teen. Itselleni ehdoton on imelletty perunalaatikko. Rosollin eli täälpäin sallatin teen itse, keitän punajuuret, porkkanat, perunaa, lisäks omenaa ja oikein hienoksi hakattua sipuliakin. Tulee niin hyvää, ettei kaupan tuotokset ole mitään.
      Joku kaipaa riisipuuroa, toinen sekahed.soppaa jne.
      Kakkupohja on valmiina ja boston. Vain torttuja enää, kinkun ja laatikoiden paistot. Siinä se.
      Lamput on kiillotettu ja iso siivous tehty.

Jäljellä itse joulun sanoman muistaminen. Sukuloimistakin kuuluu kuvaan. Aivan normaalia rauhallista joulua meillä ja teille kaikille!

• tonttu*

Kyllä täällä on osaavia, ahkeria ja aikaansaavia ihmisiä. Monenmoista syntyy taitajilta. Itsekin teen rosollin, kaupan rosollista ei samana päivänä voi puhuakaan. Meillä päin se on sillisalaattia, jos siihen lisätään pikkupalasia rasvasilliä.

Ei tarvita paljon kynttilöitä, kun teilläkin koti jo loistaa itsessään puhtaana ja kauniina.

Joulun sanomaakin kannattaisi jokaisen muistella. Se tuo tullessaan rauhan, kun muistaa vain olla ja nauttia kiireettömästä jouluajasta.

• Joululistasta nyt ruksittuu lisää, päivä on ollut antoisa ja kiireinenkin. Nyt ob kaikki joulutervehdykset postitettu, tänään lähtivät viimeiset Suomeen ja Ruotsiin. Parit lahjat on vielä ostamatta ja ensi viikonloppuna teen vielä kunnon siivouksen ja käyn sahaamassa tontilta vslitsemani pikkukuusen ja koristelen sen. Ruuat teenkin sitten tyttäre luona jossa vietän joulun ja aatonaaton myös, pyöritellen lihapullia, valmistellen kinkkua ja karjalanpaistia. Yksi ainoa laatikko menee tälle parukalle ja se on suomalainen lanttulaatikko.
      Rosollin vois kyllä kans tehdä itse en kauheesti välitä täkäläisestä variantista.

Huomenna menen lastenlasten kaa leipomaan joulutorttuja :)

Mun mielestä joulunviettoon kuuluu lähinnä yhdessäoloa PERHEEN kanssa, siis lasten ja heidän puolisoidensa kanssa ja lastenlasten kirkkaat äänet ja pienet jalat jotka tassuttelevat matoilla aikaisin jouluaamuna kun kaikki aikuiset vielä nukkuu.

• tonttu*

Olet siis sinäkin ahkeroinut, ja vähitellen alkaa rauhan ja levon joulu, kunhan siivouksetkin ovat valmiina.
        Hienoa, että ruoka tehdään yhteisvoimin, ei kellekään se jää yksin tehtäväksi urakaksi, vai kuin?

Sinulla on hieno, jos saan sanoa "vanhanajan" joulu, kun suku kokoontuu sitä viettämään. Pikkutonttujen tassutukset sekä kirkkaat laulut ja puheensa taitavat olla kauneinta joulumusiikkia.

Miten muuten sikäläinen rosolli eroaa meikäläisestä? Toki minullakin on sukua siellä, mutta koskaan en ole joulun aikaan sinne tehnyt matkaa.
        Käykö Pukki lahjoja jakamassa, vai löytyvätkö ne jostain määräpaikasta?

• tonttu* kirjoitti:

Olet siis sinäkin ahkeroinut, ja vähitellen alkaa rauhan ja levon joulu, kunhan siivouksetkin ovat valmiina.
        Hienoa, että ruoka tehdään yhteisvoimin, ei kellekään se jää yksin tehtäväksi urakaksi, vai kuin?

Sinulla on hieno, jos saan sanoa "vanhanajan" joulu, kun suku kokoontuu sitä viettämään. Pikkutonttujen tassutukset sekä kirkkaat laulut ja puheensa taitavat olla kauneinta joulumusiikkia.

Miten muuten sikäläinen rosolli eroaa meikäläisestä? Toki minullakin on sukua siellä, mutta koskaan en ole joulun aikaan sinne tehnyt matkaa.
        Käykö Pukki lahjoja jakamassa, vai löytyvätkö ne jostain määräpaikasta?

Täkäläinen rosolli eli rödbetssallad on mielestäni etikkaisempi ja siinä kaikki ainekset sekoitetaan. Mä tykkään sellasesta kun Mamma teki missä keitetyt juurekset laitetaan raidoiksi vadille (peruna, porkkana, punajuuri (ei etikkaliemestä) omena, sipuli ja suolakirkku kaikki erikseen ja kerma/majoneesi tai kermaviili/ranslankermakastike leveänä nauhana päälle tai erikseen tarjottuna.

Tonttu täällä lahjat jakaa jouluaattoiltana vaikka kai yleisesti kaikki muutkin kasaavat lahjat joulukuusen alle ja tontun tehtäväksi jää vain jakaa paketit ja lukea nimilappuihin kirjoitetut värssyt...huonosilmäiselle tontulle kova paikka tunnelmavalasistuksessa ja riimit ei ain aihan selvin päin rustattuja...

Jouluna juuri kaikkein tärkeintä on se lämpö ja tunnelma jonka rakkaat läheiset läsnäolollaan saavat aikaan. Mutta kaikki olemme erilaisia; monet puhuvat rauhasta ja hiljaisuudesta joulun suurimpana antina, minä haluan mielelläni tuntea elämän sykkeen ympärilläni, kuunnella ihmisten ääniä, tuntea hyviä ruuan ja kukkien tuoksuja ja pikkulasten äänet ja nauru ja uniset halit jouluaamuna ovat paras lahjani.

• Tase pappa

Viikkokunnissa täällä saariston rauhassa, joulua valmistellaaan.
      Yksin, kuin orpo piru Kalajoen markkinoilla.

Juuri tänään sain putettua vanhan lattian vanhasta saunarakennuksesta.
      Pitäisi ehtiä ennen joulua tekemään siitä hieno majoitustila, lattialämmityksineen ja keittiöineen..

Alimmainen hirsikerta vain oli niin laho, että sormen sai läpi painettua.
      Aamulla aloitan kengittämään mörskää.
      Uskon Joulua otettavan vastaan uudessa, hienossa mökissä, missä viime vuonna vielä porukka saunaili.
      Ylimääräistä työtä se ryökäleen laho teettää, aika lailla.

Näin meillä Joulua vastaan otetaan.
      Huomenna meinasin käydä katsomassa Mammaakin, onkohan tuo vielä hengissä ja milläpä tuulella onkaan.

Kortteja en lähettele kellekään, enkä odota saavanikaan niitä.
      Jos joku lähettää minulle, niin tappiokseen menee.

Joulutervehdykset annan suoraan Pelastusarmeijan Joulupataan.
      Jokaisen kortin summalla saa joku kerran syödäkseen.
      Itella saa nuolla näppejään.

Kinkun myy Kyläkauppias.
      Itse tiinussa suolaamansa. On tuo peijakkaan hyvää, ruiskusuolattuun verrattuna..

Muuten joulumieli on jo iskenyt minuunkin.
      Tänään kävin kuusivarkaissa.
      Peräti kaksi kuusta sai siirron meidän pakun kyytiin.

Ilman Joulukuusen hakemista naapurin metsästä, ei Joulu olekaan aito Joulu.

Lipeäkalaa pitää lähteä katselemaan, josko tuota raskisi kilon verran mojua.
      Missähän olis tarjouksia moisesta.

Rautakauppias tarjosi eilen illalla Klögit. Oikein Manteleilla ja Rusinoilla.
      Olisi tarjonnut varaston puolella vielä Konjakkiryypytkin.
      Eipä voinut meikä otta, kun olin tun pakun kanssa paanalla.
      Rattijuoppoja kun en voi sulattaa alkuunkaan.

Niin, että, Hyvää Joulun Odotusta Itse Kullekin Säädylle.

• tonttu*

Nyt menee jo tontun pieni pää aivan pyörälle. Täällä on toinen toistaan taitavampia ja ahkerampia ihmisiä. Sinullakin on, minusta, aivan valtava urakka, noin vain, muutamassa päivässä aiot siitä selviytyä.

Pitänee yrittää jotenkin estää Pukki lukemasta tätä palstaa. Muuten antaa minulle vinkkelin kuvan persuksiin, ja valitsee täältä uuden ja paremman tontun.

Hieno aate on antaa varoja Pelastusarmeijalle. He tekevät hyvää työtään, pahemmin sitä kuuluttamatta. - Ruokaa, puhtautta, ja hengenravintoa. -

Ihan vanhoja perinteitä noudatat. Livekala kastikkeineen on mahtava herkku, kunhan uskaltaa sitä maistaa. Meikäläinen on opetettu syömään ruokaa kuin ruokaa jo pienestä pitäen. Mikään ei korvaa aidon kuusen tuoksua, se on jo joulu sekin. Vai kölkitkin jo nautit. Samaa mieltä rattijuopoista, kunpa joulunaikana istuisivat kiltisti tuvissaan.

Hyvää Joulua, tonttu ei pyydä edes kynttilänpätkää! :))

• Tase pappa
        tonttu* kirjoitti:

Nyt menee jo tontun pieni pää aivan pyörälle. Täällä on toinen toistaan taitavampia ja ahkerampia ihmisiä. Sinullakin on, minusta, aivan valtava urakka, noin vain, muutamassa päivässä aiot siitä selviytyä.

Pitänee yrittää jotenkin estää Pukki lukemasta tätä palstaa. Muuten antaa minulle vinkkelin kuvan persuksiin, ja valitsee täältä uuden ja paremman tontun.

Hieno aate on antaa varoja Pelastusarmeijalle. He tekevät hyvää työtään, pahemmin sitä kuuluttamatta. - Ruokaa, puhtautta, ja hengenravintoa. -

Ihan vanhoja perinteitä noudatat. Livekala kastikkeineen on mahtava herkku, kunhan uskaltaa sitä maistaa. Meikäläinen on opetettu syömään ruokaa kuin ruokaa jo pienestä pitäen. Mikään ei korvaa aidon kuusen tuoksua, se on jo joulu sekin. Vai kölkitkin jo nautit. Samaa mieltä rattijuopoista, kunpa joulunaikana istuisivat kiltisti tuvissaan.

Hyvää Joulua, tonttu ei pyydä edes kynttilänpätkää! :))

Eipä ole ihme jos Tontun pää menee pyörälleen.
        Niin menee nyt Tase papaltakin. Jo on aikoihin eletty.
        Nyt täytyy ( saa) nostaa kädet pystyyn ja jalat sohvan selkänojan päälle.

Kaikki oleellinen oli rakentamisessa (melkein) suunniteltu.

Lukuunottamatta seuraavaa ---
        - Putkimiestä et saa mistään, vaikka piti tulla.
        - Sähkömiestä et saa mistään, vaikka niin uskoin.

Kaikki on entisissä kohteissaan kiinni tiukasti.
        Kas - kaikki haluavat siihen ihanaan, kauan himoittuun - melkein valmiiseen, UUTEEN KOTIIN Jouluksi.
        Jokaisen ihmisen unelma on melkein täyttymässä.
        Vain siitä on kiinni, saako sen viimeisen Jakotukin tai piuhan kytkettyä.

Osaisin kyllä itsekin asentaa moiset vempaimey ja piuhat.
        Kuitenkaan en halua olla, näin Joulun alla, se mies, jonka viimeisiksi sanoiksi kullaan mainitsevan, "kyllä minä tämän osaan".

Niin että - ylihuomenna kotiin, tekemään Rosollia ja rauhoittumaan Jouluun.

Kuulehan Tonttu - yksi kysymys Sinulle.
        Olitko edellis-yönä hiipimässä täällä saariston tuntumissa?

Yhden, liiketunnistimella varustetun lomatalon pihavalot syttyi ja saammui, kun Hangon Majakan valot.
        Tutkin ja vaanin kutsumatonta vierasta lampun valossa ja väliin pimeydessä vaanien.
        Ketään en löytänyt tai nähnyt.
        Olitko Sinän kenties, asialla.

Tunnustan - joskus olen kiroillut ja muutenkin tehnyt jotakin tuhmaa.
        Tosin - ihan vaan vähän. Vahingossa.
        Jos siihen vihkoosi,Kiltti Tonttu, minun temppujeni kohdalle voisit hommata - vaikka "vesivahingon".
        Lupaan parantaa ensi vuonna tapani, jos hengissä olen.
        Ainakin yritän.

Taitaa se Joulurauha sitten tulla, uskotaan ja toivotaan.

• demeter

Kaikki on tosiaan "vaiheessa" - kuten nykyään sanotaan...

Minulla on ollut oikea juhlasuma - näitä vapaaehtoistöihini liittyviä pikkujouluja, konsertteja, joululauluja ja mitä kaikkea ?
      Vanhempi poikani on onneksi luvannut hoitaa joulun kalapuolen, pieni valmiskinkku (itse en syö), kalkkunarulla ja tietysti itse valmistetut laatikot ja rosolli. Eiköhän se ole siinä.
      Lahjoja (kirjoja) tapaamme antaa ystäville, suvun kesken se ei ole tapana, kun asutaan niin kaukana toisistamme. Puolison lapsenlapset tietenkin saavat lahjoja, oma pieni lapsenlapseni ei vielä osaa odottaa, mutta täytyy kai hänetkin opettaa "tavoille". Olen myös antanut lahjaksi kukka-asetelmia, mutta niiden aika on sitten ensi viikolla...
      En syö jouluna sen enempää kuin muulloinkaan, joten en osaa kiloja pelätä.

Kävin tänään meidän kauppakeskuksessa ja ihmettelin, kun väkeä ollut juuri lainkaan. Ihan leppoisaa meiniki...

• tonttu*

Totta, nyt kun sanoit, tuosta vaihe-sanasta. Enpä ole huomannutkaan.

Moni aikoo ja aikoo ryhtyä vapaaehtoistoimiin. Liekö niihin kuitenkaan mitään tunkua, todellisuudessa? Kunnioitan suuresti ihmisiä, joiden maailmanpiiriin kuuluu auttaa muitakin kuin omiaan. Tokihan sekin on ensiarvoisen tärkeää. Siihenkään eivät kaikki jaksa, eikä kaikista ole.

Kalan pitää uida jossain olomuodossa joulupöydässä. Meillä varmimmin graavisuolattuna.
        Kyllä on monipuolista herkkuruokaa teidänkin joulupöydässänne.
        Lapsille on annettava paketeita auottavaksi, sen olen jo usein minäkin sanonut.
        Silmät kirkkaina he innolla odottavat pukin tuliaisia.

Kauppakeskuksessa rauhallista? Tyyntä ennen myrskyä. :))

• 1943

Otan iisisti. Eli torttutaikinaa ja -täytettä on, samoin luciapullia. Glögiä, rusinoita ja manteleita on- myös vodkaa sekaan. Viinejä on. Puuroriisiäkin on. Ruokapuolelta pitää ostaa maitoa, piimää, kalaa, juureksia. Omenia ostin eilen, kotimaisia tietenkin.
      Tänään sain valmiiksi havuseppeleen vanhempien haudalle, miehen haudalle vei jo pyhäinpäiväksi. Ovikransseja olen tehnyt puolukanvarvuista 7 kpl. Lahjoja en paljon anna, siskolle jotain, lapsille jotain ihan pientä.Kuusi haetaan aattona, jos jälkikasvu sellaisen haluaa.
      Alkujouluna ruoat tehdään yhdessä, loppujouluna pääsen rääppiäisille, kun ystävän tytär on jouluksi laittanut kystä kyllä. Ja tapanintanssit hännänhuippuna.

• Tää on nyt vähän kuin mun joulu, paitsi hautaseppeleitä en ole ostanut, liian pitkä matka haudoille.Ovikranssin olenkans rustannut puolukanvarvuista ja koivunrisuista. Eka yritys, vähän onneton. Viinakaupassa on vielä käymättä mutta konjakkiglögiä on kaapissa ja jotain viiniä.

• tonttu*

Ihan uusi herkku minulle tuo luciapulla? Katselin Yle.Areenassa sen tarinan ja valmistuksen.
        Voipa sanoa, että *herkkua on siinä monenlaista*, pöydässänne, iloisen mielen lisänä.

Luonnonmateriaaleista tehdyt ovikranssit ovat upeita.
        Oikea kuusi on mahtava tuoksultaankin, pakkaa vain ainakin meillä löytymään neulasia vielä juhannuksenakin jostakin piilosta. Mutta se on pientä.

Tapanintanssit sulattavat sopivasti jouluherkkuja, vaikkei niitä edes kovin itseensä ahdakaan.
        Eikähän joulu ole kuin kerran vuodessa.

• tonttu*
        Paloma.se.co kirjoitti:

Tää on nyt vähän kuin mun joulu, paitsi hautaseppeleitä en ole ostanut, liian pitkä matka haudoille.Ovikranssin olenkans rustannut puolukanvarvuista ja koivunrisuista. Eka yritys, vähän onneton. Viinakaupassa on vielä käymättä mutta konjakkiglögiä on kaapissa ja jotain viiniä.

Vanhempani aina sanoi, että muistakaa eläissä. Tokihan muistamme poismenneitä rakkaitamme jälkeenkin päin. Varsinkin suuret juhlapyhät, ainakin minulle, muistuttavat tyhjistä paikoista joulupöydässämme, joihin heitä aina mielellään haettiin.

Mutta, c'est la vie, aika jauhaa pyöräänsä, kukaan ei sen pyörintää voi estää.
        Silti, monia on jouluna ikävä, mutta onneksi useimmilla on uusien sukupolvien tuomaa elämäniloa ja riemua, jotka kai ovat parhainta joululahjaa.
        Ilmaista, mutta kallisarvoisinta.

• Pirre*

Melko iisisti jo..sitä vaan en tiedä nouseeko kuume aivan ennen joulua :)

Jouluruoat valmistan pojan luona, hänellä kun on se leivinuuni, jota miulla ei nyt ole..ja laatikot ynms. herkut on ihan pakko paistaa siinä..täällä nyk. keittiössäni valmistan ne vain raakapakasteeksi saakka.

Lahja asiat on jo kunnossa, siis eipä tässä ihmeempiä kiireitä..:)

• tonttu*

Hitaasti kiihtyvä on minunkin joulukuumeeni. Eikä se ihan huippulukemiin ehdi noustakaan.
        Sinulla on joulu siis jo ihan hyvällä mallilla.

Nyt on varmaan joulusi erilainen, kuin tähänastiset?
        Mutta sinulla on perhettä, ja pikkuisia joulutonttuja, niin uskon, lähelläsi. Hehän suuresti joulumieltä nostattavat.
        Vieläköhän Pukit pyytävät, ja ehtivät katsomaan,että lapset laulavat heille kiitokseksi?

• Ei missään vaiheessa!

Vuosikausiin emme ole viettäneet kotijoulua mutta nyt näyttää pahalle.

Huominen päivä, perjantai, ratkaisee sen mitä yritämme tehdä mutta mitään jouluhössäystä emme tee.

• Menopäällä?

Mitä vikaa kotijoulussa on? ;) Vaihtelu virkistää, sanotaan.

Ei sitä aina tarvihe olla kuskaamassa maaliman turuilla. :)

• tonttu*

Nyt kyllä tonttuakin jännittää! Silmät sikkarallaan katsoo, mitä huominen tuo tullessaan. Tontun toivotuksin tulee tervetullut tulos, ja kaikki käy parhain päin.

Kotijoulu on ihan mainio vaihtoehto, ei tarvitse rynniä joulusohjossa matkaan, kuvitellussa, liekö sitä paljon tule enää koskaan?

Olen tehdyt diagnoosin, vaikken mikään muu, kuin amatööri olekaan.
        Meitä on kahta laatua. Toisten joulu ei tule ilman hööhäämistä, toisten
        tulee. :))

No, se nyt oli naurettavan tonttutoopelin typerä huomautus. :)

Tuo sinun laiska-määreesi nicissäsi on aina huvittanut. Kirjoituksistasi päätellen, olet kaikkiea muuta kuin laiska. Riuska-Riki, sopisi ehkä paremmin?

• meeriamanda
        tonttu* kirjoitti:

Nyt kyllä tonttuakin jännittää! Silmät sikkarallaan katsoo, mitä huominen tuo tullessaan. Tontun toivotuksin tulee tervetullut tulos, ja kaikki käy parhain päin.

Kotijoulu on ihan mainio vaihtoehto, ei tarvitse rynniä joulusohjossa matkaan, kuvitellussa, liekö sitä paljon tule enää koskaan?

Tuo sinun laiska-määreesi nicissäsi on aina huvittanut. Kirjoituksistasi päätellen, olet kaikkiea muuta kuin laiska. Riuska-Riki, sopisi ehkä paremmin?

Ihan rauhallisesti olen touhutellut Jouluamme. Vähän tarkemapaa viikkosiivousta, kuten ovet kaikkineen on pyyhkeilty, ikkunat sisältä ja ulkoa. Ensiviikolla sitten ostoksille, ja kyllä laatikot tekee " meijän äiti " joita sitten ite petraan voilla, kermalla ja mausteilla.

Sillit ja silakat on etikkaliemissään jääkaapissa maustumassa , tämänpäivän saldo.

Ainut mitä leipoilen on joulutortut ja taatelikakku. Ei tuu kiirutta meidän kotiin.

• Menopäällä? kirjoitti:

Mitä vikaa kotijoulussa on? ;) Vaihtelu virkistää, sanotaan.

Ei sitä aina tarvihe olla kuskaamassa maaliman turuilla. :)

Kotijoulu omana valintana on aivan hyvä vaihtoehto.
        Jos siihen ajautuu niin ikävän sivumaun se saa.

Olemme omasta valinnasta olleet myös joitakin juhannuksia kotona.
        Kyläraitti on miellyttävän hiljainen.
        Viime juhannus sairaalassa olisi saattanut olla eksoottinen kokemus omana valintana mutta siihen ajautuneena ei juuri hohtoa löytynyt.

• Sairaalareissu
        laiska-lasse kirjoitti:

Viime juhannus sairaalassa olisi saattanut olla eksoottinen kokemus omana valintana mutta siihen ajautuneena ei juuri hohtoa löytynyt.

Pakko ei ole paras juhlamielen tuoja.

Ja tuskinpa sinäkään lähdet joulua pakoon ulkomaille, vaan sinua viehättää siellä jokin muu asia. Liikkuva veri vetää kauas. ;)

Sairaus on pirullisin matkanjohtaja. Jättää kokonaan pois matkasta, eikä lähetä postikorttia.

• onpa sekin koettu,.,
        laiska-lasse kirjoitti:

Olen minäkin viettänyt juhannuksen sairaalassa maaten eikä saanut omin jaloin liikkuakaan. Ambulanssikyydillä kuljetettiin.

En sentään ollut ainoa potilas.

• tonttu* kirjoitti:

Väljyyttä valmisteluun. Vähäiseenkin.

Palasin juuri testeistä ja tirkistelystä.
        Pyytäessäni audienssia syöpäläistorjujan tykö se evättiin viitaten kintaalla tuloksiin jotka vakuuttavat mainitsemani audienssin tarpeettomaksi!

Positiivisesta kommentistasi olisi tullut hyvä mieli ilman tämän päivän uutisiakin!

• meeriamanda
        laiska-lasse kirjoitti:

Pyytäessäni audienssia syöpäläistorjujan tykö se evättiin viitaten kintaalla tuloksiin jotka vakuuttavat mainitsemani audienssin tarpeettomaksi!

Positiivisesta kommentistasi olisi tullut hyvä mieli ilman tämän päivän uutisiakin!

Yhdyn myös tontun sanoihin, ja loistavat olivatkin uutisesi. Hyvää vointia jatkossakin :))

• tonttu*
        laiska-lasse kirjoitti:

Jopa Lasse sai hyvän joululahjan, onneksenne olkoon!
        Tiedän, kuinka jännittävää on kuulla tutkimusten tuloksia.
        Nyt saat hyvin ja rauhaisin mielin odottaa Hyvää Joulua!

• tonttu*

Joops, näin on se oltava.
      Rosolli, tontut, eikun tortut, ja todellakin, se taatelikakku, ne tuovat joulun.
      Ihan tarpeeksi meille. Siinäkin liikaa.

Jotenkin, vuosien vieriessä, liekö mahan tilavuus pienentynyt, mutta paljon vähempi riittää. Hormoonihiiretkin kai lyhentäneet aitajuoksumatkojaan, ainakin minulla, mutta ei enää jaksa laittaa mahdottomasti "paistia ja lientä".

Kiirehtimättä, siihen puolueeseen minäkin haluan kuulua. Mutta, kukin laillaan.
      Parannellut laatikot ovat ihan hyvää herkkua.

Tiedä, ovatko eläinvideot koskaan hyviä, mutta tämän uskaltaudun sinulle laittamaan.

http://www.youtube.com/watch?v=J50B1UY0sTw&feature=fvwrel

• meeriamanda

Kiitos " tonttu" jo vain tunnistan... ihana videopätkä :)) Hyviä vointeja sinullekin, ei tressata.
        Muistan toki ajan kun sen setsemää sorttia piti tehdä ... kukaan ei pakottanut mut muka kun on koulunsakin käynyt ja naisen pitää osata asenne oli syvällä.

Nyt menen taatusti sieltä mistä voin oikaista ei rasita pollaa yhtään :D
        Mies paistaa kinkun ja hoitaa kuusen julakuntoon, ennen hautuumaalle menoa napsimme kuumaa kinkkua ja puuroa aattoaamuna .

• Tykkäsin kovasti kisuista.
        Tuli hyvä mieli katsellessa:)

• Pirre*

Lisään vielä, että jotenkin on joulufiilikset hakusessa, - liekö tällä sateisella kelilläkin osuutensa.., mutta jospa ne kauneimpien joululaulujen jälkeen löytyisi.

• ^

Jeps, tonttukin potee joulufiilistelyn potemista?
        Ei ole lumilunta, ei joulu-unta.
        Tonttu vain torkahtaa,
        hän ei unta saa.

• tonttu*
        ^ kirjoitti:

Jeps, tonttukin potee joulufiilistelyn potemista?
        Ei ole lumilunta, ei joulu-unta.
        Tonttu vain torkahtaa,
        hän ei unta saa.

Tulipas väärä nicci. :))
        Koira puraisi sormesta.

• Näin on, en ole tehnyt muuta kuin ostin kinkun:(
        Kai se joulu menee menojaan kuten ennenkin. Vieraita tulee, jos en jaksa kokkailla, ostan valmiina.
        Aikuiset eivät tarvitse lahjoja, mielestäni.

• Pirre*
        auli-auli kirjoitti:

Näin on, en ole tehnyt muuta kuin ostin kinkun:(
        Kai se joulu menee menojaan kuten ennenkin. Vieraita tulee, jos en jaksa kokkailla, ostan valmiina.
        Aikuiset eivät tarvitse lahjoja, mielestäni.

Tänään mieki kävin kinkkukaupassa, ostin kaksi juhlakinkkua - mukamas viljapossun peräpäätä, mutta uskottava on..

Poikamme delekoi kinkun hankinnan miulle, ja mikäpä siinä, jonniinjoutava mummohan mie nyt olenkin. Huomenna alan leipomaan tosissaan, on aikaa kun ei ole siivottavaakaan..teen kakkuja ja joulupullaa ynms..herkkuja, siit se joulu tulee..kummiskin.

• tonttu*
        Pirre* kirjoitti:

Tänään mieki kävin kinkkukaupassa, ostin kaksi juhlakinkkua - mukamas viljapossun peräpäätä, mutta uskottava on..

Poikamme delekoi kinkun hankinnan miulle, ja mikäpä siinä, jonniinjoutava mummohan mie nyt olenkin. Huomenna alan leipomaan tosissaan, on aikaa kun ei ole siivottavaakaan..teen kakkuja ja joulupullaa ynms..herkkuja, siit se joulu tulee..kummiskin.

Enkkulassa ollaan kuulema kauhistuneita, että täällä voi olla poroa joulupöydässä.

Tontun siippa toi eilen kaupasta ylikypsää lampaan paistia. Ei ollut nimensä veroista, tosin.
        Minä ansaitsisin vesikuurijoulun. Tuo keskikehon kumpare kummasti noussut.

Ei ollut kaupassa voita, ei.Voi, voi!

• virva-tuulia**

Joitakin paketteja sain ostettua viime viikonlopulla omin käsin tekemieni lisäksi.

On ollut niin paljon muita kiireitä että omat joulun valmistelut ovat vasta aluillaan. Kuusi on haettu maanantaina pihalle. Piti kasata vähäistä lunta kuusen jalustaksi ja kaataa muutama sangollinen vettä kuusen juurelle jäätymään että pysyisi pystyssä. Hyvin on pysynyt ja tänään siihen laitettiin kynttilät. Joulusiivoustakin aloitin tekemään.

Iltapäivällä alkoi satamaan lunta ja kuusi näyttää kauniilta lumisine oksineen.

Pipareita ja torttuja pitää tietenkin leipoa, laatikot ja rosollit olen aina itse tehnyt. Ostin yhden pienen viljapossun kinkun valmiina kaupasta siltä varalta jos vaikka en saisikaan niitä enää jouluviikolla. Lohen ehtii suolata ensiviikollakin.

Hautausmaalla pitää tietenkin aattona käydä.

Joulrauhan julistus kuunnellaan/katsotaan ainakin riippuen siitä ollaanko tv:n radion äärellä silloin. Jouluateria syödään illalla perheen kesken. Joulupukki käy sitten sen jälkeen.

• tonttu*

Taidat sinäkin olla äiti, jolla on avara syli?
        Kaikkea on sielussasi, kaikkea annat muillekin?

Mikäpä voi olla äidin parempaa tavoitetta, kuin lasten, ja
        lastenlasten ilo ja riemu, jota tuskin parempaa, joulu saa?

Joulurauhan julistus, Suomen Turusta, silloin aina on Joulu
        tullut kotiimme.

Nyt lienee jo aika pötkistyä. :))

• toine vanhapoikamies

Kämpän imurointia vaille on jouluvalmistelut tehtynä. Koristeita en laita kun ei niitä muut katsele ja itse muistan vielä miltä näyttivät. Ylivuotista hernekeittoa on kaapissa monta purkkia ja kaurahiutalepaketin vasta avasin. Marjoja löytyy pakkasesta monelta vuodelta ja vuosikymmeneltä. Normaalit leivät, maidot, juustot ym eivät liene mainitsemisen arvoisia nyt, kun niitä vielä on. Niin että ainakin sapuskapuoli on kunnossa.
      Harkinnassa on vielä hehkuviinipullo. Vaan yksinhän sen joutuisi juomaan.

• tonttu*

Sinullahan on kaikki OK. Ei muuta kuin Turun rauhaa odottelemaan.
        Keitäpä kauraputro, keitä se joulun kunniaksi aitoon, punamaitoon.
        Vitsi, että se on hyvää. Joko voisilmä, jos voita jostain löytyy, tai sokerikuorrutus.

Tonttu sai eilen illalla käpäläänsä pahan haavan. Nyt pakottaa kättä kokonaan.

Hehkuta hehkuviiniä. Miksi sen nimi on hehkuviini? Pitääkö se nauttia
        kuumana, hehkuvana?

Sapuskassa löytyy, hyvin maha jaksaa.

• Avtaan ne hehkupullot kaikki samassa porukassa eri paikoissa meidän yksinäisten tonttuilejoiden kesken ja pidetään glögipartyt tänään :)

• meeriamanda
        tonttu* kirjoitti:

Sinullahan on kaikki OK. Ei muuta kuin Turun rauhaa odottelemaan.
        Keitäpä kauraputro, keitä se joulun kunniaksi aitoon, punamaitoon.
        Vitsi, että se on hyvää. Joko voisilmä, jos voita jostain löytyy, tai sokerikuorrutus.

Tonttu sai eilen illalla käpäläänsä pahan haavan. Nyt pakottaa kättä kokonaan.

Hehkuta hehkuviiniä. Miksi sen nimi on hehkuviini? Pitääkö se nauttia
        kuumana, hehkuvana?

Sapuskassa löytyy, hyvin maha jaksaa.

Kyllä se hehkuviini on yleensä glögin sekoite ja nautitaan kuumana. Kukin toki tavallaan, mut ite noin teen. :)) Voi toki terästää vielä kirkkaalla, mut meille riittää ilmankin.

• i_a'*'

Aloitettu on...

Johan tuo joulukuusi on ollut pari viikkoa koristeltuna tuolla lasiterassillani... Pidettiin pikku-pikkujoulu viime viikonvaihteessa... Huomenna olisikin tuo oikea eläkeliiton "sellainen"...

Sisäjoulukuusi haettu metsästä ja kalkkunakin tilattu lähiluomutilalta... Mateita olen pyydystänyt ja veinkin parille vanhalle kalakaverilleni puhdistettuna tuollaiset n. kolmen kilon mateet mädin ja maksan kera... Tuo aika on kohdellut heitä niin etteivät pääse enää mieliharrastuksensa pariin... Jo silmäkulmastaan näki kuinka mieleinen tuo joulukala oli... Ensiviikon puolivälissä saapuukin tuo odotettu "harmoonisten ekalähetys" joulunviettoon oikeaan kotiinsa ( sanojensa mukaan ) kanssani... Siitä se sitten alkaa oikeasti...

• tonttu*

@i_a'*'

Olipa ihan itkettävän ihana sinua lukea.
        Tuli aivan oikeaa joulumieltä.

Tosi jaloa muistaa vanhoja kalakavereita aidoilla herkuilla, puhdistettuina jopa.
        Paljon on poissa, kun ei enää kohoa voi veteen nakella.

Sinullahan taitaa sitten olla jouluna vilinää ja vilskettä, kun saat harmooniset luoksesi.
        Ihan kahdet kuuset rakennat, terassi on hyvä paikka kuuselle, näkyy ja valaisee maita ja mantuja.

Kerropa, kun tiedät, mitä sinne kalkkunan sisään oikein yleensä laitetaan. Kun tuntuu, että sinne mahtuu vaikka pyyheliinatkin??
        Ei taida olla kalkkunasi pakastettu, kuin elokuvissa. Sitä ihmettelen, kun ne sitten äkkiä ovatkin kauniin ruskeita ja herkullisen näköisiä. Mahtaa pakastettu kalkkuna kestää kauan sulattaa?

Onko siellä näkynyt revontulia?
        Ne ovat hienoja taivaan väritaideteoksia.

• *sama*
        tonttu* kirjoitti:

@i_a'*'

Olipa ihan itkettävän ihana sinua lukea.
        Tuli aivan oikeaa joulumieltä.

Tosi jaloa muistaa vanhoja kalakavereita aidoilla herkuilla, puhdistettuina jopa.
        Paljon on poissa, kun ei enää kohoa voi veteen nakella.

Sinullahan taitaa sitten olla jouluna vilinää ja vilskettä, kun saat harmooniset luoksesi.
        Ihan kahdet kuuset rakennat, terassi on hyvä paikka kuuselle, näkyy ja valaisee maita ja mantuja.

Kerropa, kun tiedät, mitä sinne kalkkunan sisään oikein yleensä laitetaan. Kun tuntuu, että sinne mahtuu vaikka pyyheliinatkin??
        Ei taida olla kalkkunasi pakastettu, kuin elokuvissa. Sitä ihmettelen, kun ne sitten äkkiä ovatkin kauniin ruskeita ja herkullisen näköisiä. Mahtaa pakastettu kalkkuna kestää kauan sulattaa?

Onko siellä näkynyt revontulia?
        Ne ovat hienoja taivaan väritaideteoksia.

Revontulista mahtava video, olet sen jo varmaan nähnytkin.

Aurora Borealis in Finnish Lapland 2011

http://vimeo.com/29568236

• i_a'*'
        *sama* kirjoitti:

Revontulista mahtava video, olet sen jo varmaan nähnytkin.

Aurora Borealis in Finnish Lapland 2011

http://vimeo.com/29568236

Tässäpä resepti kalkkunastani. Olen moisen aiemmin naputellut tänne...

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8632212/41110379

Meillä on sopimus ettei kaveria jätetä... Aina on jaettu kalasaaliit ja homma jatkuu vaikkakin minun kauttani... :)

Revontulia on näkynyt vähän sillä tämä talven alku on ollut pilvituhruinen...

• tonttu*
        i_a'*' kirjoitti:

Tässäpä resepti kalkkunastani. Olen moisen aiemmin naputellut tänne...

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8632212/41110379

Meillä on sopimus ettei kaveria jätetä... Aina on jaettu kalasaaliit ja homma jatkuu vaikkakin minun kauttani... :)

Revontulia on näkynyt vähän sillä tämä talven alku on ollut pilvituhruinen...

Kiitos ohjeesta! Onko ne koivet kovin sitkeitä? Eikö niissä ole vahvat jänteet?

Hienoa, että muistat kavereitasi. Pukki varmasti muistaa sinua säkissään.

Saa nähdä, tuleeko ollenkaan oikeaa talvea?

• demeter

Kylläpä joulupukki lähetti tänne mukavan tontun luomaan joulumieltä ! Kiitos aloittajalle ja muillekin tunnelmapaloista. Hyvin lämmittävät jälkikäteenkin
      luettuina...

• tonttu*

Kiitos sinulle, viikon päästä on jouluaatto. Nyt saa tulla mahdollisimman paljon joulumieltä.

Taidan napsauttaa radion auki, ja alkaa nauttimaan joulun sävelistä. :)

• Sauna Tonttu

Sauna pesemättä ja kuusi hankkimatta, siinä vaiheessa täällä ollaan...

• tonttu*

Sinullahan on loppukiri meneillään.

Sauna on minunkin vielä kuurattava. Sitten onkin lokoisten joululöylyjen kera, hatulla tai ilman.

• Helppo Heikki

Suomessa on yli 50 000 ihmistä, jotka eivät vietä joulua, mikä rahan säästö ja helpotus jouluvalmistelujen suhteen.

"Selkeä ryhmä jouluttomien joukossa on uskonnollisista syistä juhlaa viettämättömät. Suomessa asuu 30 000 muslimia, 18 000 Jehovan todistajaa ja 1 500 juutalaista, jotka eivät juhli kristittyä joulua."

• tonttu*

Kiitos tiedosta!

Eiköhän joulua juhlimattomilla lie omat suuret juhlansa?

Joulu on rauhan ja rakkauden aikaa, parhaimmillaan, miettii tämä tonttu.
        Ja lasten aikaa, joka jää ikiajoiksi muistoihin.
        Kukin juhlii laillaan, tai ei.

Tonttu on senverran lapsellinen, että joulu on tosi mieluinen. :))

• meeriamanda
        tonttu* kirjoitti:

Kiitos tiedosta!

Eiköhän joulua juhlimattomilla lie omat suuret juhlansa?

Joulu on rauhan ja rakkauden aikaa, parhaimmillaan, miettii tämä tonttu.
        Ja lasten aikaa, joka jää ikiajoiksi muistoihin.
        Kukin juhlii laillaan, tai ei.

Tonttu on senverran lapsellinen, että joulu on tosi mieluinen. :))

Tuohan ei meidän Jouluiloamme nujerra, juhlikoot juhliaan miten tahtovat. Suomessa on suomalaiset tavat, ja näillä mennään.

Kaveri on pikkujoulujaan viettämässä, en välittänyt mennä mukaan... sekun on jo nähty :)))

Hieman lipsuin sanomisistani, hämäläinen imellyslaatikko on tua pyyheenalla...siis perunaloorasta puhun. Mies sanoi et se parasta aina... muutapa ei tarvittu, tottahan mä teen :)) mokomakin ´vedättäjä´ :D

• Tase pappa

Kaikilla mainitsemillasi uskonnollisilla ryhmittymillä on omat, uskontonsa mukaiset Juhlat. Ramadat ym.s
        Kyllä ne juhlat tulevat yhtä kalliiksi, vaikkakin eri aikaan kun meikäläinen Joulu.

Antaa Joulun tulla. Jos haluaa ja on varaa, niin tuhlatkoon. Ei se ole keneltäkään pois, vaan piristää kansantaloutta, näinä ankeina aikoina.

Eipä ihmiskunta elä yksin työtä tehdäkseen, tai rahaa kasaten.
        Henkinen puolikin pitää hoitaa.

Joulun Juhla-aika on yksi vakiintuneista riiteistä, jota koko Kristikunta noudatta samanaikaisesti.
        Mitä pahaa siinä voi olla.

• tonttu*
        meeriamanda kirjoitti:

Tuohan ei meidän Jouluiloamme nujerra, juhlikoot juhliaan miten tahtovat. Suomessa on suomalaiset tavat, ja näillä mennään.

Kaveri on pikkujoulujaan viettämässä, en välittänyt mennä mukaan... sekun on jo nähty :)))

Hieman lipsuin sanomisistani, hämäläinen imellyslaatikko on tua pyyheenalla...siis perunaloorasta puhun. Mies sanoi et se parasta aina... muutapa ei tarvittu, tottahan mä teen :)) mokomakin ´vedättäjä´ :D

Samaa mieltä. Ei me pelkällä leivälllä eletä. Pitää olla ainakin ylähuulta päällä.

Muutamassa pikkujoulussa on tuo minunkin kamraattini käynyt, osaavathan he sinne yksinkin, ei olla ihan navastamme kiinni toisisamme. :))

Kyllä ihminen kaipaa arjen keskelle juhlia, pieniä tai suuria.
        Kunhan yksinäiset vanhukset muistettaisiin, jos he sitä kaipaavat.
        Eihän mitään pidä tyrkyttää, jos vastaanottaja ei halua.

Pottuloorakin on hyvää jouluruokaa, ja jouluruokia on kiva rätätä.
        Minä tein eilen ekan annoksen sillisalaattia. Tulipa melkein syötyäkin yhdellä istumalla.
        Onneksi siinä ei ole paljonkaan kaloreita.
        En lisännyt kermavaahtoa.

• tonttu*

Vaikka tonttu on toistanut itseään jo varmaan miljoona kertaa, niin sanonpa kaiken uhallakin.
      Joulu on lasten eniten odottama juhla. Itsekin muistan jo pienestä pitäen jopa joulukoristeet, joilla kuusi koristeltiin. Tärkein oli latvatähti, jonka minä sain usein ripustaa, kun isä tai äiti nosti. Tähden keskellä oli enkelin kuva, sinisin siivin.

Toki joulu on aikuisillekin tärkeä.
      Joulu saisi olla joka päivä, niin paljon hyvää siihen liittyy.

• - sama -

Oli Tase papalle.

Onko nuoletkin voin lailla loppuneet?

• tonttu*
    • vieva-tuulia**

Jouluinen oli.

Minulla on jossakin noita animaatioita pari tallella. En jaksa etsiä.

Tonttu tuli valmiiksi. Nukkumaan. (haukotus) Öitä

• virva-tuulia**

*

• kinkutta....

Kalkkunarulla appelsiinimehussa keitettynä on pop. Ohjeenkin löytää googlaamalla!

• ap.

Luinpa ohjeen netissä. Keitteleehän jotkut lihaa kokiksessa.
        Vähän tuntuu kummalta. ;)

• Ama-Liia

Joulukinkku haetaan huomenna,perjantaina uuniin, ei sula 4vrk,tuleekohan kuiva tai mehevä, onko vain taikuutta. Porkkana ja lanttulaatikon tein. Joulutortut sekä taatelikakku paistettu. Huomenissa samat siivoukset kun ennenkin.
      Kelpaa kahden vanhan olla.

• tonttu*

Sinullahan on kaikki hyvällä mallilla.
        Kinkku on kinkkinen paistaa, lopputulos aina erilainen.

Mukavaa Joulua teille ja kaikille meille!

• meeriamanda
        tonttu* kirjoitti:

Sinullahan on kaikki hyvällä mallilla.
        Kinkku on kinkkinen paistaa, lopputulos aina erilainen.

Mukavaa Joulua teille ja kaikille meille!

Tontulle myös Joulua, nyt on kaikki valmista :)

• tonttu*
        meeriamanda kirjoitti:

Tontulle myös Joulua, nyt on kaikki valmista :)

Hyvin alkaa joulunne, kun on jo kaikki valmiina Joulurauhan julistukseen.

Hyvää Joulua, kerrothan kisulillesikin!

• meeriamanda
        tonttu* kirjoitti:

Hyvin alkaa joulunne, kun on jo kaikki valmiina Joulurauhan julistukseen.

Hyvää Joulua, kerrothan kisulillesikin!

Sinä....kostutit silmäni :) Kerron, kerron ja juttelen sinun menetyksestäsi sille.
        Toivon todella surusi helpottavan kun pelkään samaa...

• urho-kaleva

Ensimmäinen kerta 64 vuoteen ilman sukua.

Valmis kinkku on ja sitä sitten joulupäivänä ehkä.

Lahjoja on ....

Laihtua pitäisi 10-15kg, mutta on ollut hienoja ruokia viinejä ja meillä on vain yksi elämä, tuskin historia on minulle elämää vaikka tiedän mitä se on.

• tonttu*

Ei ole vuodet veljiä, ja joulun aikana minä ainakin mietiskelen elämän kiertokulkua, kuinka kaikki muuttuu.
        Muutoksia on itselläkin taas tapahtunut entiseen verraten.

Nyt syödään, että napa ratisee. Ruokahalukin on lahja, jota kaikille ei ole suotu.
        Aletaan sitten laihikselle, kun sen aika koittaa.

On sinulla hieno nikki. :))

Hyvää Joulua ja Urheaa Uutta Vuotta meille kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1436
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1415
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      312
      1191
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1107
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      33
      935
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      914
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      845
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      827
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe