Tupakointi ja kaveripaineet.

Mielipiteitä?

Moikka!

Olen 16-vuotias tyttö, tupakoimaton ja alkoholia käytän sopivasti silloin tällöin.
Tupakkaakin olen joskus seiskaluokalla maistanut.

Olin ylä-asteella, etenkin 7 ja 8 luokilla erityisen pahasti kiusattu.

Nyt olen muuttanut ja on täysin uudet kuviot.

Olen kuitenkin miettinyt että pitäiskö alottaa tupakan poltto koska useimmat sitä tekevät nuoruus iällä etenkin ja kerranhan tässä vaan eletään...

Jotenkin inhottaa aina ne ajan kohdat, kun porukka lähtee bileissä esim. tupakalle, kesällä yleensä menen heidän kanssa itsekkin sinne parvekkeelle istuskelemaan vaikka nämä polttavat, mutta talvella tuntuu että ei kehtaa mukaan raahautua... Ja joskus, tuntuu, et pitääkö joku mua outona vaikka lähden heidän mukaansa kun he menevät tupakalle vaikka itse en polta.
Ei se kivalta tunnu jäädä yksinkään esim. sisälle istuskelemaan siitä tulee jotenkin ulkopuolinen olo...

Toinen puoli minusta ei halua tupakoida.

Koska se vaikuttaa kauneuteen jne. En halua olla ruma ja ryppyinen, harmaa, ELOTON !! vaan freshisti kaunis. Muutenkin olen todella lapsi rakas ja esim. kun olen kuullut sen vaikuttavan hedelmällisyyteen...

Miten se muuten on .. onko asia niin että kun lopettaa tupakan polton niin sitten hedelmällisyys palautuu takaisin ennalleen??

Kyllä minua siinä inhottaa se riippuvuuskin, ärsyttää just nimenomaan se. RIIPPUVUUS. Ei tee mieli että joku tuommonen hallihtee miun elämää ja tekemisiä että en voi tehdä milloin mitä haluan kun pitää jäädä tupakalle... tai sitten jos mulla ei oo tupakkaa niin menetän hermoni semmosen vitun pikkuruisen savukkeen takia, LOL.....................................

Joten mitä mun pitäis tehdä??

52

2319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus5435435

Itse olen 18v poika ja olen poltellut 2vuotta vain silloin kun olen kaveriporukalla juuri samanlaisissa tilanteissa kuin sinäkin. Koukkuun en ole jäänyt. Poltan juuri mainitsemista syistä: mukava mennä kaveriporukalla sauhuttelemaa. Eikä tuosta nyt ole haittaakaan ollut, n. 5savuketta menee viikonloppuisin.
      Valkoisissa (light) tupakeissa on hyvin vähän nikotiinia, suosittelen niitä jos polttelee esim. juuri vain viikonloppuisin. Itse en ole niihin koukkuun jäänyt.

• ETT-29

Ei ne light/kevyt-savukkeet sen terveellisempiä ole, kaikki samat vaaralliset kemikaalit niissä on kuin vahvemmissakin tupakoissa.

Alottajatytölle
        Jätä se viinakin pois ei sen litkiminen ole kenellekään tarpeellista, yhtä turhaa kuin tupakointikin, kuvottavaa olla juoppojen seurassa olkoon miten läheisiä kavereita tahansa.
        Älä missään nimessä ala tupakoida.

• rrrrrrrrrrrrr
        ETT-29 kirjoitti:

Ei ne light/kevyt-savukkeet sen terveellisempiä ole, kaikki samat vaaralliset kemikaalit niissä on kuin vahvemmissakin tupakoissa.

Alottajatytölle
        Jätä se viinakin pois ei sen litkiminen ole kenellekään tarpeellista, yhtä turhaa kuin tupakointikin, kuvottavaa olla juoppojen seurassa olkoon miten läheisiä kavereita tahansa.
        Älä missään nimessä ala tupakoida.

Eivät kaikki viinaa juovat ole juoppoja ja jos juoppokaverit kuvottaa niin voi vaihtaa kaveripiiriä tai olla mukana aina siihen asti kun porukka rupee olemaan liian kännissä.

Ja ap, itse poltan aina kun juon alkoholia joskus on mukava istuskella ja poltella tupakka tai sikari. Enkä ole koukussa.

• -

Ei siihen tupakkaan jää samalla tavalla koukkuun mitä heroiiniin. Kenties siihen sen vaarallisuus perustuukin kun se koukuttaa ajan myötä enemmän ja enemmän.

Itse alotin 18-vuotiaana ja vasta 26-vuotiaana jäin koukkuun niin että poltin päivittäin duunissa. Sitä ennen osasin olla polttamatta mm. arkisin. Olen kyllä yrittänyt lopettaa jo varmaan 20-vuotiaana, mutta kun kaverit ovat polttaneet ja pyytäneet juomaan niin heidän seurassa on tullut poltettua, etenkin jos on tullut juotua. Nämä kaverit tosin ovat jääneet pois minun elämästä koska he eivät olleet hyvää seuraa kuten harvemmin tupakoitsijat tai ryyppykaverit ovat. Tupakointia on silti vaikea lopettaa jos ei ole ketään kenen vuoksi sitä tekisi. Toisaalta jos jatkaa tupakointia niin harva haluaa tupakoijan seuraa, paitsi tietysti toinen tupakoija, mutta kuka nyt haluaisi tupakoitsijan seuraa jos itse haluaa sen lopettaa?

• asdasdasdsdf

Meikäläinen aloitti viime vuonna polttamaan tupakkaa suurimmaksi osaksi sosiaalisista syistä, ja kaipa isänkin polttaminen jotenkin tarttui minuunkin. Nyt 18- vuotiaana vähän kaduttaa, sosiaalisuus tosiaan lisääntynyt mutta vasta nyt olen huomannut tupakoinnin olevan ongelma minulle, ennen pystyin olemaan ihan hyvin ilman vaikka parikin viikkoa mutta nyt pari päivääkin tekee tiukkaa.

Ei kannata aloittaa!

• Mielipiteitä?

No emmä nyt tuohonkaan ehkä lähtis...

Kuulostaa jotenkin niin hölmöltä. Joko sitä sitten polttaa tai ei... ja luultavasti naurettavaa, jos jotain tuollasta merkkiä polttaa .. pitäis se nyt vissiin olla ees lämän punanen haha :D

• 432424324

ei light ole mikään merkki.... ihan L&M, Marlborolta, Smarilta yms. löytyy Light savukkeita. Punanen on yleensä voimakkain tupakka, jossa on eniten nikotiinia yms. siihen jää nopeammin pahempaan koukkuun.
      Ps. Light savuke on täysin samanlainen kuin "normaali" savuke. Pakettiki on samanlainen, eri värinen vain.

• tupakkitietäjä94567

Tosiaan "kaveri-ja viikonlopputupakointi" ei ole kovinkaan iso paha. Kuitenkin tupakoinnin isoin "etu" on sen sosiaalinen vaikutus: parhaat jutut kuulee tupakkitauoilla, kuten sanotaan.

Kuulostat fiksulta tytöltä, aloittaja ja sisäistät hyvin tupakan haitat. Kaikkea kohtuudella on hyvä lähtökohta, sama pätee tupakointiin ja alkoholiin! Pidät vain tuon mielessä.

Kerranhan sitä tässä eletäänkin, se on tosiasia. Hommaa vaan tupakkiaski jostain seuraaviin illanviettoihin, ei kannata kuunnella näitä "antitupakoitsijoita" jotka levittävät tätä järjetöntä tupakanvastaista propagandaa.. elämästä pitää nauttia ja tupakkikin on yksi nautintakeino. Laillinenkin vielä.

terveisin 20v bile-ja kaveritupakoitsija :)

• ETT-29

"" ei kannata kuunnella näitä "antitupakoitsijoita" jotka levittävät tätä järjetöntä tupakanvastaista propagandaa ""
        Taidat tarkoitta mua tuolla kommentilla, en tosiaankaa ole mikään antitupakoitsija vaan pitkään tupakoinut, elämänkokemusta jonkuverran ennemmän kuin kakskymppisellä bilehilellä.

Surettaa vaan helvetisti tälläinen kaveriporukan aiheuttamat paineet nuorelle tytölle.

Paineet ymmärtää miettiessä mitä tapahtuu ellet mene kaveriporukan mukana, jäätkö yksin ellet tupakoi ja litki viinaa niiku muut tekee, jaksatko raittiina kuunnella kännijuoppojen idioottimaisia örinää, ei ole helppoa.

• Joo meilläpäin on paljon sellasii jotka on ampunu ittensä. Pitäsköhän munki ampuu itteni ihan vaan sosiaalisista syistä....??

• Touché ja OP:lle vaan mun mielipide, että joskus 40v huomaat että 'v€ttu kun tästä röökistä on vaikee päästä eroon ja tyhmää oli kun alotin'.

• karvaperse nortti

No johan on kumma jos eristäydyt muista ton kessuttelun takia, mee vaa rohkeesti sinne röökille mukaan ni ei tarvi yksin jäädä istumaan mutta toi viikonloppu tupakointi on semmonen juttu että huonostihan siinä yleensä käy ku rupee leikkii tulella.

• sussi vihhuun

Yksi typerimmistä provoista.

• vege'90

Tupakointi on typerä ja kuvottava tapa.

• tervesielutervekeho

Sellaiset kaverit, ketkä eivät ole sulle kavereita kuin vain tupakkatauoilla ja ketkä saa kavereiksesi vain tupakoimalla, heität mäkeen.

Tupakointi lisää riskiä kaikkiin syöpiin, ja moniin, moniin muihin erilaisiin tauteihin siitä mainitsemastasi hedelmällisyyshaasteista puhumattakaan. Haluatko ottaa sellaisen riskin? Olet todella nuori, ja mitä nuorempana aloitat, sitä suurempi on riski, että riippuvuudesta tulee pitkä ja vaikea. Siihen jää koukkuun, ja siinäpähän sitten olet. Katsopa asiaa vähän pidemmälle ja yritä kuvitella sitten se tuska irtipääsystä, kun haluaisit raskaaksi etkä haluaisi altistaa sikiötä sen enempää alkoholille kuin tupakallekaan.

Sinulla on järkeä päässä, kun mietit asiaa. Mietipä itsesi vanhemman asemaan. Haluaisitko sinä, että lapsesi alkaisi polttaa? Missään elämän vaiheessa?

Mikä elämä se sellainen on, joka on niin sisällötöntä, että siihen pitää hakea nautintoa riippuvuutta aiheuttavalla päihteellä, jolla ihminen pilaa verisuoniaan, keuhkojaan ja omaksuu itselleen huomattavan terveysriskin?

Ja nimenomaan siksi, että täällä eletään vaan kerran, kannattaisi käyttää tämä saamansa elinaika mahdollisimman laadukkaaseen elämään. Haluatko sinä käyttää sen tupakkalimaisuuden räkimiseen, savuttelemiseen, tupakoinnin terveysriskien hankkimiseen ja vieläpä maksaa rahaa kaikista sen terveysriskeistä?! Haluatko, että vaatteesi, hiuksesi jne. haisevat tupakalta? Haluatko vanheta ennenaikaisesti?

Järki käteen nyt. Tiedät varmasti jo, että vain murto-osa tupakoitsijoista tai alkoholisteista pääsee riippuvuudestaan eroon. Sen pitäisi kuvastaa sitä, miten vahvasta riippuvuusasteesta on kyse.

Ihminen ei todellakaan hallitse päihteitä, vaan päihteet ihmisiä. Tupakka ja alkoholi ovat niitä.

Jos ette minua usko, lukekaa täältä:
      http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/tupakka/tupakoinnin_terveyshaitat

• Kalliiksi tulee

Tupakointi ei lisää sosiaalisuutta, vaan vähentää. Suurin osa ihmisistä ei polta ja he ovat mieluummin sellaisessa seurassa, jossa ei polteta. Tällä hetkellä sinulla vain sattuu olemaan sellaista seuraa, jotka polttavat. Ellet itse polta saat valita seurasi tupakoivista tai tupakoimattomista. Tupakoivien ihmisten sosiaalisuus näyttää houkuttelevalta, mutta monet heistä vain tappavat aikaa ja yrittävät pummata tupakkaa kavereilta. Suurin osa tupakoitsijoista polttaa arkisin yksinään ulkona. Biletupakointi on harvoja juhlahetkiä. Oletko laskenut kuinka kalliiksi tupakointi tulee?

• CABA

Oma sosiaalinen tupakointi kesti 30vuotta ja niihin vuosiin mahtuu lukemattomia yrityksiä lopettaa tupakointi, tahdonvoimalla, lääkärin määräämillä lääkkeillä ja korvaustuotteilla. Mikään näistä ei oikein auttanut, mutta yksikin tupakoton päivä on hyvä päivä.
      Lopullinen kolaus oli varmaan tupakoinnin lopettamiseen se kun anoppi ja appiukko kuolivat keuhkosyöpään vuoden välein ja nyt työpaikkani työnjohtaja sairastunut myös keuhkosyöpään kaikki entisiä röökaajia. itse olen ollut jo 4 vuotta tupakkilakossa ja edelleen menee hyvin.
      Siitä vain olen yrittänyt pitää kiinni että muistaa olla salliva muita tupakoijia kohtaa, sillä vielä muistan kuin hyvää se rööki oli kahvikupposen kanssa.

kaksi sanaa vielä: ÄLÄ ALOITA

• AdiH

Tämä on rölli. Jos ei, niin älä aloita. Maksimissaan sillä bileröökaamisella, usein se vain lähtee lapasesta. Kyllä meidän kaveriporukassa on pari tupakoimatontakin. Käyvät meidän kanssa ulkona kun mennään. Aina eivät jaksa eikä siinä mitään. Ei niitä hassusti katella.

• jaahas123

Tupakointia on hyvin vaikea käyttää sopivasti. Kukaan vakituisesti askin tai pari päivässä polttava ei osaa sanoa koska siirtyi polttamaan jatkuvasti.

• Tupakkatappaa

Älä IKINÄ aloita tupakoimaan. Melkeen 20 vuotta vedin kessua ja siitä oli aivan saatanan vaikea päästä eroon. 5 vuotta nyt polttamatta. Nämä parikymppiset kakarat täällä eivät lainkaan tajua mitä polttamisesta seuraa. Jos sinulla on vähääkään paniikkihäiriön tapaisia oireita niin tupakka ampuu ne ihan uusiin sfääreihin, kuolemanpelko on ajoittain helvetillinen kun hapenottokyky laskee ja joutuu haukkomaan henkiä joka laukaisee pulssin mielettömään raviin... Eikä em. ole todellakaan ainoa haitta. Aina pitäisi päästä tupakalle, tupakka hallitsee sinua, ei toisinpäin. Väittäisin että jokainen tupakoinnin aloittanut katuu sitä.

• Totta tuo

Aina sanotaan että tupakka rauhoittaa ym.sontaa..Mulla ainakin tupakka aina aiheutti rauhattomuutta ja kaikenlasta ylimääräistä täpinää..Jos oli tiedossa joku jännittävä tapaaminen tms.en missään nimessä polttanut yhtään tupakkaa koko päivänä.

• 5+2=7

TIedän aloittajan tilanteen, oli nyt sitten trolli tai ei.

Aikanaan peruskoulusta eteenpäin siirtyessä oli yhtäkkiä 31 luokkakaveria joista kaikki vieraata. Itseni lisäksi oli vain yksi (!) joka ei polttanut, ja kyllähän se muu porukka tutustui toisiinsa tauoilla ihan eri tavalla kun me ujot ja hiljaiset joita ei pakko ajanut tupakkapaikalle.

Nytkin, 20 vuotta myöhemmin, olen vähän vastaavanlaisessa tilanteessa. Työyhteisömme koko noin nelinkertaistui, suurin osa vieraita toisilleen ja kyllähän sen huomaa 'mikä ryhmä' on tutustunut toisiinsa paremmin.

• ei se vaan kannata

Aivan varmastihan bileissä tupakoimattomalla on ulkopuolinen olo jos kaikki muut polttaa. Mutta niinkuin aikaisemmin jo mainittiin ei se kielettyä ole vaikka tulee tupakoimaton pihalle matkaan.

Itse alotin aikanaan tupakin polton juuri samoista syistä ja nyt menee jo 4 vuosi että poltan säännöllisesti. Kaveri porukka on muuttunut aikojen kuluessa ja nyt porukasta ei polta enää kuin muutama. Eli pihalla saa kärvistellä ihan yksin.

Jos saisin ite valita uusiksi niin en olisi alkanut polttamaan niin olisin säästynyt tästä lopettamisen tuskasta. Mielummin oisin ollut aina siellä pihalla ilman röökiä.

• Vain kerta valinta

Mitä monen elämänkatsomukseen tulee, ei ole olemassa "viikonloppupolttajia", "vähän polttavia" tai muitakaan välimuotoja. On vain tupakoivia ja normaaleja ihmisiä. Itse en itse seurustelisi IKINÄ tupakoivan tytön kanssa. Tuo "vain bilekäyttö" ei muuta asiaan millään tavalla. Häpeäisin silmät päästän muiden seurassa (kaverit/sukulaiset)i jos tuo "tupakoimaton tyttöystäväni" tuon tuosta muiden seurassa tupakoisi. Jos on oma aski ostettu, ei se tupakointi ikinä rajoitu "bileisiin", vaan tulee pikku hiljaa tapahtuma/tilanne kerralla normaalielämään, joko jatkuvanan huvikäyttönä (pakko ottaa savut jos juo oluen) tai stressikäyttönä (hermosavut). Vastaavasti jos on nuorena vähänkään poltellu, niin viimmeistään vanhempana retkahtaa uudestaan, eli kerran jos olet tupakoija olet sitä lopun elämääsi. Samoin se on narkkareilla ja alkoholisteilla - aivot eivät ikinä unohda kerran aiheutettua riippuvuutta.

Ps. En edes viitsi mainita kuinka uskomattoman typerää terveidellistä syistä nähden tuo myös on.

• Trollailija

Mitä monen elämänkatsomukseen tulee, ei ole olemassa "viikonloppujuoppoja", "alkoholia hallitusti käyttäviä" tai muitakaan välimuotoja. On vain alkoholisteja ja normaaleja ihmisiä. Itse en seurustelisi koskaan alkoholistin kanssa. Tuo "vain bilekäyttö" ei muuta asiaa millään tavalla. Häpeäisin silmät päästäni muiden seurassa, jos tuo "ei alkoholisti" tuon tuosta muiden seurassa kännäisi. Alkoholisteilla monesti nämä yhteisön paineet ajavat jatkuvasti ryypiskelemään, koska alkoholisti on zombie ilman vapaata tahtoa. On naurettavaa selittää, että käyttää alkoholia jostain muusta syystä kuin sosiaalisten paineiden ja riippuvuuden vuoksi.

Ps. En edes viitsi mainita, kuinka uskomattoman typerää terveydellisistä syistä nähden tuo myös on.

• äpläröö

Hoidan työkseni vanhoja ihmisiä. Joukossa on monenlaista sukankuluttajaa, joilla on elettyä elämää takanaan. Siellä näkee hyvin, mitä nuorena kannattaisi tai ei kannattaisi tehdä, mikä on lopputulos. Miltei jokaiselle se vanhuus jossain muodossa tulee, yleensä ihmiset elää aika pitkään nykypäivänä. Jos yhtään itsestäsi välität, niin koita välttää sellaisia tapoja joista voi tulla krooninen sairaus. Mikään ei ole niin kivuliasta ja kammottavaa, kuin tukehtua ja kuristua vuosikausia kun keuhkot vähitellen sanovat sopimusta irti, hitaasti ja varmasti. Mikään sääntö ei tunnu pätevän, että miten pitkään ja kuinka paljon tai minkä ikäisenä on aloitettu ja lopetettu. Jotkut menevät tosi pahaan kuntoon ja toiset senkun porskuttaa. Eräät pääsee addiktiostaan helposti eroon ja toiset ei millään vaikka kuvainnollisesti se hauta jo vieressä ammottaa. En kehota pelaamaan sitä "venäläistä rulettia" ylipäätään mistään syystä, häviäjä on todella surkea otus. :(

• businessman22

Minusta on mahtavaa puhaltaa sauhut, joidenkin pikkuhöpönassujen naamaan. Jos ne rupeavat jotain vinkumaan, nippaan päähän ja kehoitan kipittämään vittuun. Toimii joka kerta. ;)

• drfsdsfgjkdtyiy6t

Jos sun edes tarttee miettiä niin olet pelle. Terveisin parempi ihminen.

• infopiste

Kannattaa muistaa, että jokainen tupakka on tasavertaisesti terveysriski, poltit säännöllisesti tai et. Tupakointi on myös hiljalleen kuoleva trendi, tupakoitsijoiden määrä on suomessa tasaisessa laskussa (http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/07/1160277/suomalaisten-tupakointi-vahentynyt-rajusti) eli jonkin ajan päästä olet varmaankin yksin sielä pihalla savuttelemassa, kun kaverit ovat vaihtuneet/lopettaneet, mutta itse olet vielä koukussa, pahimmillaan hautaan asti. Tupakointi muuttuu myös kokoajan kalliimmaksi ja tupakointia pyritään rajoittamaan jatkuvasti uusin keinoin (mm. parveketupakoinnin kieltäminenkin on enää vain ajan kysymys!). Eli lyhyesti: älä aloita ;)

• lkdfjldfkgjd

En ookkaa hetkeen kuullut mitään näin typerää. Tupakointi on täysin järjetöntä ja siitä on pelkkää haittaa. Se nostaa huimasti riskiä saada sydänkohtaus, aivohalvaus, keuhkoveritulppa, diabetes, astma, keuhkoahtauma (jossa siis tukehdutaan pikkuhiljaa kuoliaaksi), keuhkosyöpä, suusyöpä ja montamonta muuta syöpää. Ihan noin niin kuin muutamia mainitakseni. Lapsettomuutta voi tosiaan aiheuttaa ja entä sitten jos ei pystykkään lopettamaan raskauden ajaksi. Lapset kärsivät muutenkin tupakoinnista. Pieni serkkupoikani suree usein isänsä tupakointia, koska pelkää että isä kuolee. Ja minä pelkään samaa vaikken ihan lapsi enää olekkaan (25v).

Jotkut pystyvät tupakoimaan vaan bileissä ja muissa sosiaalisissa tilanteissa, mutta se mikä sopii yhdelle ei välttämättä käy toiselle. Monet jää koukkuun jo ekasta. Jos tupakka kehitettäisiin nyt, se menisi samaan luokkaan muiden (mietojen) huumausaineiden kanssa ja olisi laiton.

Minä olen usein käynyt "tupakalla" muiden mukana vaikken poltakkaan. Ja kun mittari näyttää -25 astetta, olen oikein tyytyväinen kun ei tupakanhimo aja ulos värjöttelemään. Tuo kertonee jotain riippuvuuden voimakkuudesta, kun se rööki on pakko saada vaikka sisällä lämpimässä on olisi niin paljon mukavampi.

• Trollailija

No hohhoi, onpas taas argumentointia:

" Tuo kertonee jotain riippuvuuden voimakkuudesta, kun se rööki on pakko saada vaikka sisällä lämpimässä on olisi niin paljon mukavampi."

Etkö ole kuullut, että ihmiset käyvät ulkona -25 asteen lämpötilassa, vaikka eivät tupakoisikaan? Itse käyn mm. lenkillä, vaikka sisällä lämpimässä olisi niin paljon mukavampi. En kannata tupakointia enkä tupakoi, mutta näissä argumenteissa olisi hyvä pitää edes joku järki matkassa, ettei mene täysin uskottavuus puheista.

• argumentti
        Trollailija kirjoitti:

No hohhoi, onpas taas argumentointia:

" Tuo kertonee jotain riippuvuuden voimakkuudesta, kun se rööki on pakko saada vaikka sisällä lämpimässä on olisi niin paljon mukavampi."

Etkö ole kuullut, että ihmiset käyvät ulkona -25 asteen lämpötilassa, vaikka eivät tupakoisikaan? Itse käyn mm. lenkillä, vaikka sisällä lämpimässä olisi niin paljon mukavampi. En kannata tupakointia enkä tupakoi, mutta näissä argumenteissa olisi hyvä pitää edes joku järki matkassa, ettei mene täysin uskottavuus puheista.

argumentti

• cccp...

ELÄ ALOITA, ELÄ RAKAS TYTTÖ. Itse polttelin silleen, ja se koukutti. nyt 23, ja polttelin tähän asti, pari vko ilman. En ole ollut koskaan kova polttaja, mutta riippuvainen kuitenkin.

Ei tarvitse olla polttaja, jos kaverit polttaa. kaukana savusta, paras on. Etsi kavereita jotka ei polta.

Tupakka on myrkkyä. Mene sisätautien poliklinikalla, katsomaan kun keuhkosyöpä vie meistä kohti hautaa.

Ei kannata aloittaa, ei! Raikas ilma parasta hengittää, sano yks kuka poltti useita kymmeniä vuosia!

• hei
      ÄLÄ IHMEESSÄ KOSKAAN ALOITA !! olit sitten koulukiusattu tai muuta vastaa-
      vaa tai et.......se ei auta mitään, pilaat vain terveytesi ja hankit samalla sekä itsel-
      lsei ETTÄ myöskin toisille syövän yms muita sairauksia, joita kukaan EI HALUA !
      se,et toiset vetelee, ei tarkoita sitä, et sunkin pitäisi ! savuttomana parempi elä-
      mä ! EHDOTTOMASTI. ja ei sun tarvitse mennä niiden lemuläjien ns. ystäviesi mukaan silloin......jää sisälle ! tää saattaa kuulostaa nyt vähän paasaamiselta, mut sitä tää EI TODELLAKAAN OLE ! mitä vähempi savustajia ALAIKÄISIÄ sekä YLI-IKÄISIÄ maalimassa on, sitä PAREMPI KAIKILLE ! mutta sähän sen päätät, mut tee oikee päätös NYT ja älä aloita koskaan. Ne sun ns. kaverit EI OO SUN oikeita kavereitas, jos ne vaatii sua veteleen tuota ! ne vaan teeskentelee olevan
      sa sun oikeita kavereitasi.....itse en ole IKINÄ koskenut kumpaankaan, enkä IKI-
      NÄ koske ! se lupaus on pitänyt 20 vuotta mulla, ja tulee pitämään lopun ikääni !

• fakta homma!

sanon suoraan... olet tyhmä. olet tyhmä jos aloitat röökaamisen sosiaalisista syistä.

• älyhoooi

No jo nyt on perkele jos pitää vasten tahtoon alkaa maksamaan mielettömiä summia siitä että saa haista paskalle jotta olisi suositumpi kaveriporukassa!!! Nyt valoja päälle oikeesti.

Jos et aloita, kiität vielä itseäsi 10 vuoden päästä kun näytät tasan itsesi ikäiseltä, olet säästänyt tuhansia ja taas tuhansia euroja ka näytät sata kertaa fiksummalta kuin haisevaa tuttia imevät pellet.

Ja vielä viimeisenä argumenttina jos ei mikään muu kiinnosta: aina kun kysytään miehiltä pahimpia turn-offeja naisten suhteen niin tupakointi on lähes aina top 3:n joukossa. Henk.koht se on sijalla 1.

• Tupakointipolttaja.
        älyhoooi kirjoitti:

No jo nyt on perkele jos pitää vasten tahtoon alkaa maksamaan mielettömiä summia siitä että saa haista paskalle jotta olisi suositumpi kaveriporukassa!!! Nyt valoja päälle oikeesti.

Jos et aloita, kiität vielä itseäsi 10 vuoden päästä kun näytät tasan itsesi ikäiseltä, olet säästänyt tuhansia ja taas tuhansia euroja ka näytät sata kertaa fiksummalta kuin haisevaa tuttia imevät pellet.

Ja vielä viimeisenä argumenttina jos ei mikään muu kiinnosta: aina kun kysytään miehiltä pahimpia turn-offeja naisten suhteen niin tupakointi on lähes aina top 3:n joukossa. Henk.koht se on sijalla 1.

Hahhah, vai turnoff. Nyt nörtti ulisee, kun tietää tupakoitsijoiden olevan muihin verrattuna cooleja ja suosittuja. Tupakoimaton on nörtti, jonka seura ei kiinnosta ketään. Tupakka tekee ihmisestä kiinnostavan ja ihailtavan.

• spaddulapset
        Tupakointipolttaja. kirjoitti:

Hahhah, vai turnoff. Nyt nörtti ulisee, kun tietää tupakoitsijoiden olevan muihin verrattuna cooleja ja suosittuja. Tupakoimaton on nörtti, jonka seura ei kiinnosta ketään. Tupakka tekee ihmisestä kiinnostavan ja ihailtavan.

Paitsi sinusta. :)

• Tupakka.-

Tekee ihmisestä haisevan tunkion,ei muuta.

• kwkwjwkk

No nyt on kyllä semmosta p..... ettei ole tosikaan. Tupakka tappaa älkää polttako

• elä ala

Tiedän tunteen, kun porukasta muut lähtee tupakalle ja itse ei tiedä meniskö tupakoimattomana mukaan vaiko ei. Itse menin mukaan, paitsi talvipakkasella. Loppujen lopuksi kävi niin, että kaveriporukasta suurin osa pikkuhiljaa lopetti tupakoinnin ja ne jotka jatkoivat hävisivät kai muihin porukoihin. Nyt 5-kymppisenä luen niiden kuolinilmoituksia...

• tutkittukki juttu

Tupakoivilla naisislla kuivuu paikat nopeammin ja aikaisemmin tulee todellisia ongelimia limakalvot ensimmäisenä ja muodotuu moneksi muuksikin ongelmaksi , yks esim. seksi jutut heikkenee niin miehillä kuin naisillakin ,niin että elä ala tupakoimaan moisen syyn takia , huomaat pian tupakoivien niin sanottujen kaverienkin sos. ym.ongelmat.

• Jos.

Tupakointi vähentäisi hedelmällisyyttä,silloinhan maailmassa ei olisi ensimmäistäkään tupakoivaa vanhempaa. Mutta miksi aloittajan pitäisi aloittaa tupakointi? Kaveripiiri ei ainakaan sen takia pienene,jos et tupakoi. Kyllä kaverit häviävät jonkun muun syyn takia. Sen verran voin oikaista yleisiä harhakäsityksiä tupakoivista,että seksi ei ole sen huononpaa,kuin tupakoimattomalla,sos.ongelmiakaan ei ole enempää,älykkyys ei heikkene,tupakointi ei heikennä moraalia,tupakoiva pärjää opiskeluissa,työpaikoilla siinä missä muutkin. Faktaa taas on se,että tupakointi aiheuttaa erilaisia sairauksia,ei tosin kovinkaan paljoa paljon hehkutettua keuhkosyöpää,mutta kuitenkin kuolemaan johtavia sairauksia. Tupakka aiheuttaa riippuvuutta. Säästöön tuskin jää rahaa sen enempää,vaikka ei tupakoikkaan,ei ainakaan minulle ole jäänyt. Mutta sinuna en aloittaisi tupakointia,koska tupakoinnista ei ole mitään hyötyä.

• Mielipiteitä?

Oho ompas tänne tullu paljon vastauksia kun en oo käyny tsekkaamassa...

JA EN OLE TROLLI.

SUURIN OSA NUORISTA VAAN POLTTAA JA PISTE.

MUT OON LÖYTÄNY NYT RATKASUN JA SE ON SE ETTÄ SILLOIN TÄLLÖIN KUN JUON ALKOHOLIAKIN NIIN SAATAN RÖÖKIÄ POLTELLA SILLOIN MYÖS. SIIHEN SE JÄÄ. PISTE.

KAIKKEA KOHTUUDELLA - KIITOS VASTANNEILLE :)

• vaihtoehtoinen

Jos ihan välttämättä haluat poltella, niin Kent Mintek / vaalenavihreä-valkoinen on varmaan kaikista miedoin Suomesta saatava. Toinen vastaava taitaa olla L&M One / Ultra Light? Nämä sopii parhaiten, jos nimenomaan haluaa poltella silloin tällöin porukassa muttei jäädä koukkuun. Molemmissa nikotiinia ymmärtääkseni vain 0,1mg, kun sinisessä on yleensä noin 0,5.

• rg3

Ei mene kuin viisi vuotta niin ystäväsi yrittävät kukin tahoillaan päästä tupakoinnista eroon siinä onnistumatta. Älä aloita, kiität siitä itseäsi tulaevaisuudessa. Terveisin ex-tupakoitsija ja lopettamisessa onnistunut (ei mikään helpoin urakka)

• tupakkitietäjä94567

@ Aloittajalle

Hieno päätös. Toivotaan myös, että pitäydyt kohtuullisissa rajoissa, niin tupakin kuin alkoholinkin kanssa. :)

@ muille

Asia loppuunkäsitelty, nuori nainen on tehnyt päätöksensä. Nauttikaa tekin herranen aika elämästänne ja jos nuppia kiristää, niin käykää vaikka hermosavuilla! Helpottaa kummasti.

Asian voisi tiivistää näin: Kerranhan sitä vaan eletään, niin pitää sitten nauttia.

• rg3

"nauttikaa elämästä". Jepu. Juuri näin sanoin minäkin vuosi sitten kun yritin tupakkiriippuvaisuudessani keksiä syytä polttaa. "Nauttikaa elämästä". Juuri siksi meikäläinen 26 vee mies lopetin, että voisin nauttia ainutkertaisesta elämästä täysin rinnoin. Kun hengitän syvää, keuhkoni pursuavat ilmaa, juoksen puolen vuoden treenillä nyt puolimaratonin (tupakoidessa en jaksanut juosta kahtakaaan kilometriä), rahaa on säästynyt yli 1000 euroa, ja vasta, kun on päässyt tapuakan ikeestä pois, ymmärtää, millaista OIKEA ja LUONNOLINEN elämä on!

• po

Ehdotan että hankit sähkötupakan,makunesteillä ilman nikotiinia,niin pääset porukkaan mukaan ,keuhkot ei tukkiinnu ja pysyy muutenkin terveenä

• 18v poitsu

lopettakaa polttaminen kokonaan.säästytte paljolta!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      74
      4344
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3085
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      3055
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      395
      2136
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      217
      1249
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1193
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      74
      1176
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1045
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      61
      1032
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      973
    Aihe