Olen saanut luvan aloittaa kiinteiden maistelun kolme kuiselle vauvalleni. Porkkana-Perunalla aloitetaan ja lisäksi neuvolassa sanottiin että voisin antaa iltavelliä josko vauva alkaisi nukkumaan pidempiä unia kun se on tuhdimpaa tavaraa.
Enpä kuitenkaan älynnyt kysyä että miten sitä annetaan, siis ennen maitoa vai maidon jälkeen, ja miten paljon maitoa ja miten paljon velliä? Kun menee yöunille niin maitoa menee vaihteleva määrä. mutta kuitenkin 100-150(200) ml.
vellin antamisesta
14
345
Vastaukset
- Vinkki
Anna sen vellin sijaan suoraan sitä peruna-porkkana sosetta. Nuo vellit on ihan turhia, eivätkä pidä nälkää sen paremmin kuin normaali korvike! Aloita maistelu kuitenkin aamupäivällä ja pikkuhiljaa.
- gghfg
Velli pitää nälkää paremmin kuin korvike koska se sisältää enemmän ravintokuitua kuin korvike!!!!!!!!
- hjhjk
Ai oot "saanut luvan" ruokkia lastas??? Kukas semmosia lupia myöntelee? Mä luulin että jokainen äiti on ihan itse oikeutettu antamaan lapselleen ravintoa. Joka tapauksessa, tyhmän touhua ton ikäselle on vellejä änkee turpaan.
- joopajoo
Kylläpä täällä on taas hyvin kasvatettuja aikuisia kommentoimassa sivistyneesti.. Eikö ole uskaliasta antaa 3 kk vauvalle kiinteitä kun suolisto ei ole vielä kehittynyt? Minä odotin oman pojan kanssa 4 kk asti, vaikka hän oli isokokoinen. Yritin antaa illalla velliä sellaisenaan josko olisi pitänyt vatsan kylläisenä pidempään, mutta velli ei kelvannut.. Niinpä mentiin usealla maitosyötöllä nini kauan kunnes sai antaa ruokaa, se auttoi hieman ja iltapuuro vasta teki tepposet ja nukkui paremmin.
- Vinkki
Ainiin, ja aina vauvan yöheräilyt eivät välttämättä tarkoita, että vauvalla olisi nälkä. Nukahtaako vauvasi itsekseen vai tarvitseeko sinua tai isää nukahtaakseen?Kokonaisia öitä ei kannata odotella ennen kuin vauva osaa nukahtaa ja rauhoittaa itsensä yksin. Eli tässä tapauksessa tuhdimman ruuan antaminen ei aina poista yöheräilyä jos vauva herääyöllä johonkin muuhun kuin nälkään :)
- ap-
hjhjk: Jos luin tuon viestini niin puhun kiinteiden maistelun aloittelusta, siis _maistelusta_, joten kyllä minä lastani ruokin. Mutta tuohon provoon en sen enempää lähde.
Ja juup, onhan se ehkä uskaliasta, mutta se on ollut suomessa että 3kk ikäiselle saa aloittaa kiinteiden maistelut (ei tule siis tavaksi vielä) kunnes tuli EU säädäntö että se onn 4kk jotai kaikkien EU maiden täytyy noudattaa, eli purkkeihin teksti alkaen 4kk. Toki syystähän se on varmasti 4kk ikään nostettu mutta jos se ei aiheuta mahavaivaa niin en näe estettä etteikö saisi jo maisteluista aloittaa.
Mutta tuo porkkana-peruna mitä eilen lusikallisen annoin ei aiheuttanut mahavaivaa.
Ja tänää annoin kaksi lusikallista. Vielä ei siis säännöllisesti kiinteitä vaan kerran päivässä suunnillee.
Ja kun vauva menee nukkumaan annan pulloa, nukahtaa kyllä ilman sylittelyä tai vieressä oloa. Ja voi olla että ei aina herää nälkäänsä mutta unisenä tietysti ensimmäisenä rinnalle nostan ja kyllähän se sitten siinä syö vähän :D- fkdtk
Mahavaiva ei ole ainoa mahdollinen ongelma, vaan myös esim. allergioiden ja tiettyjen sairauksien (esim. tyypin 1 diabetes, hyperkolesterolemia) riski saattaa nousta lapsen suoliston altistuessa "vieraille proteiineille" ennen kuin se on valmis. Suositushan on 6kk täysimetys, ja sitten tarvittaessa ja poikkeustapauksissa kiinteät voi toki aloittaa aiemmin 4kk->, keskosilla tarvittaessa vieläkin aiemmin. Mutta usein niitä aloitetaan "varmuuden vuoksi", kun esim. yöheräilyt johtuvat motorisesta kehityksestä mutta kasvu on ok.
En tarkoita, että aloittajan tilanteessa olisi toimitty väärin, en tunne tilannetta. Puhun yleisellä tasolla.
- hjhjk
Tuli vastattua aika äkäisesti. Pienten vauvojen vanhempien suunnaton itsekkyys tuppaa pistämään vihaksi.
Aloituksesta sai aika selkeän kuvan että kiinteät aloitetaan, jotta vauva nukkuisi pitemmät yöunet, joten maistelusta tuskin on kyse. 3-kuisen vauvan ei "kuulu" nukkua yötä putkeen. Mahalaukku on vielä niin pieni että on normaalia heräillä yöllä syömään. Tuon ikäisellä ei vielä edes ole käsitystä yön ja päivän vaihteluista. Mun mielestä on itsekästä ja jopa julmaa potentiaalisesti pilata vauvan suolisto oman itsekkyyden takia.
Höpöhöpö tolle EU-jutulle. Suositukset muuttuu uusien tutkimustulosten takia, ei niitä kukaan mielivaltaisesti jakele.
Joka tapauksessa, toivon että saatte koko perhe nauttia vauva-arjesta ja hyvistä yöunista. Tosin, jos huonosti käy niin vauvan yöunet huononee, jos nyt sattuu niin että kiinteistä tuleekin masuvaivoja.
Ja vielä, mä en kysy neuvolasta lupia mitä teen vauvani kanssa, enkä tee mitään muutakaan mitä joku käskee... Neuvolassa ei ole edes minkäännäköstä imetystukikoulutusta kuin muutamalla prosentilla henkilökunnasta. Mä otan itse selvää viimesimmistä tutkimustuloksista ja toimin niin kuin uskon olevan lapselleni parhaaksi. Tämän takia oletettavasti täysimetän seuraavaakin lastani 6-kuiseksi.
Inhoan koko aloitusta. - ap-
No en miekää lupaa kysynyt, sain luvan mutta sanottiin että toki ei ole pakko aloittaa maisteluita jos siltä tuntuu. Ja kyllä mie oon varautunu siihen että tiheät (5-10 kertaa yössä) heräämiset saattaa jatkua jopa vuoden ikään asti. Yöllä herää puolentunnin välein ja on se rankkaa, ei käy kieltäminen, mutta ei niin rankkaa ettenkö sitä jaksaisi. Mutta neuvolasta neuvottiin että jos aloitan maistelun tai annan esim. juuri tuota velliä niin josko uni saataisiin vaikka tunnin-parin pätkiin. Ja jos näyttää siltä että mahaan koskeen niin sitten siirretään kiinteät myöhemmäksi. Mutta ei tuo peruna-porkkana ole mitään aiheuttanut. Mielellään syö.
Ja itsekkin varmasti imettäisin lastani pidempään mutta maidon tulo alkoi hiipumaan 1,5kk sitten. Kaikki konstit on kokeiltu ja saatu neuvoa ja on tissillä kokoajan mutta maitoa ei vain tule riittävästi, joutuu antamaan myös korviketta. Tissillä on aina niin pitkään kun haluaa mutta se ei nälkää vie- Oisko noin
Tuntuuko sinusta todella, että 30min. välein herääminen on nälkää? Jos on, eikä imetyksen tehostaminen auta, oikea ratkaisu noin pienelle on äidinmaidonkorvike. Mutta todennäköisesti heräämisen taustalla on jokin ihan muu syy, ja silloin hiilihydraattikooma ei ole oikea ratkaisu.
Outo ohje neuvolasta, täytyy sanoa...
- ap-
No itsekkin olen pohtinut herääkö nälkäänsä vai mihin. Saa siis nykyään myös korviketta. Mutta huutaa niin kauan kunnes saa ruokaa. Ei auta sylittelyt, tutit tai heijailut tai mitkään .Nukahtaa kun saa masun täyteen mutta sitten herää taas 30 min päästä syömään
- viittaa kyllä
enemmän vatsanpuruihin kuin nälkään.Silloinhan vauvat haluavat syödä usein koska hetkeksi auttaa kunnes taas vatsasta kiertää.
- ap-
niin, voi olla mahdollista. Mutta kyllä siltä ilmaa tulee pihalle omin avuin, pieree kokoajan. Tosin kakkaa tulee vain kerran päivässä. tai joka toinen päivä. Joskus jopa kahden päivän välein eli sekin saattaa haitata.
- Vauvan äityli
Kakkaamistiheys sinäällään ei paljoa kerro, enintään muutokset siinä. Parempi mittari on millaisen "työn" takana se kakka on. Meillä vauva kakkii 1-2/krt vko eikä se ole mikään ongelma.
Refluksia? Silent refluksia? Ne vauvat on joskus tissittelijöitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa1283753Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.362444Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1442088Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.701031Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet101001- 45881
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen63866En unohda sua
En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on31845- 43770
Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä
Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies97762