Kroppa synnytyksen jälkeen?

Kertokaa?

Eli kertokaahan kokemuksia, rehellisesti, mitään kaunistelematta.

Olen vasta 16-vuotias tyttö, mutta pitkään "kärsinyt" vauva kuumeesta. Alkoikohan tolkuton vauva kuumeeni joskus 15-vuotiaana, mutta kyllä 13-vuotiaana ja siitäkin eteenpäin olin jo lapsi rakas. Sitä ennen pikkuiset suoraan sanottuna inhottivat, se kaikennäkönen vaipparalli kammostutti ja huutaminen.

En tunne kyllä monta minun ikäistä jotka olisi lapsista näin kiinostuneita kuin minä. Vaikuttaisiko siihen sitten se, että murrosikäni alkoi hyvin nuorena (10v) ja voisko jo sanoa että tässä 15-16vuoden paikkeilla se oli minun kohdalla aikalailla ohi. Olen itse jopa kummastellut sitä, että mitenkä mieleni ja ajatusmaailmani onkin kasvaneet ja mitenkä olen kypsemmän oloinen! Asun jo omassa asunnossakin jnee.

No haluaisin esikoisen varmaankin n. 19-vuotiaana jo.

Niin mitenkä teidän kroppa on palautunut mm. ensimmäisen raskauden jälkeen?

Nyt mulla erityisen hyvä vartalo. Nätit 75B kupin terhakat tissit , rintojen alapuolelta olen hyvin kapeahko ja kaikki tietysti kruunautuu just hyvän kokoiseen lanteikkaaseen lantioon ! Painoa se about 50kg. Ei mikään treenattu vatsa, pikku pömppis löytyy jo nyt eli ihan normaali masu ja näin.

Mutta tulenko siis "menettämään" vartaloni?? Kuitenkin nuorena lapsen haluaisin - mutta nuorena haluaisin kropan myöskin näyttävän seksikkäältä!

14

1859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etaeth

      Tulet menettämään. Elä tee lapsia jos haluat täydellisen ihanan seksikkään vartalosi pitää.

    • ei vielä lapsia

      Anteeksi, mutta tuo sun kova huoli vartalon ulkonäöstä ei kyllä mitenkään tue sitä väitettä, että olisit jotenkin ikäistäsi kypsempi. :)

    • kasva rauhassa

      Juu.. se tissien näkö ja alapään tiukkuus on aika toisarvoista ku valvot 3kk putkeen koliikkivauvan kanssa :D

    • .....

      Noniin, vastauksia tuli taas katkerilta ja ylepeiltä äideiltä. Huhhuh.

      Aloittajalle:

      Kyllä kroppansa raskauden ja synnytyksen jälkeen voi saada takaisin ihan varmasti, ja tosi moni siihen kykeneekin, mutta toki se hieman työtä vaatii.

      Ensinnäkin, mitä nuorempi olet, sitä nopeammin kroppa ja iho palautuvat raskauden jälkeen. Ihon elastisuus ja naisen ruoansulatus esim ovat aivan eri mallilla kaksikymppisenä, kun neljäkymppisenä.

      Raskauden ja synnytyksen jälkeen huomaat, miten kroppaan on tullut läskiä (ihan siis vain rasvaa liiasta syömisestä, koska monella pitkin raskautta paljon mielihaluja epäterveelliseen ruokaan, ja toisaalta taas kun hormoni jyllää ja on paha mieli tai muuten tukala olo, niin palkitaan itseä ruoalla), kuten myös vatsa ja lantio ovat suurentuneet ihan vain raskauden itsensä vuoksi ja vatsa saattaa pömpöttää pitkäänkin synnytyksen jälkeen (useita kuukausia, joskus vuodenkin, riippuu niin ihmisestä. Joiltakin masu palautuu ennalleen parissa viikossa! You never know).

      ELI, mitä naisen tulee tehdä on ensinnäkin pitää huolta JO RASKAUDEN AIKANA, ettei hanki itselleen sitä LÄSKIÄ enempää kuin on pakko. Nimittäin vauva painaa sen 3-4 kg, lapsivesi pari-kolme kiloa ja istukka noin kilon, niin todellisuudessa sellainen 25kg lisääminen raskauden aikana on ihan silkkaa syöpöttelyn tulosta. Turha selittää että se on kaikki vauvasta johtuvaa, kun kauva vedet istukka painavat max sen 10 kg. Lääkärit yleisesti sanovatkin, että terve ja normaali painonnousu raskauden aikana on 10-16 kg, ei sen enempää.

      Toki tulee muistaa myös se että raskauden loppuvaiheessa naisen kehossa usein ilmenee turvostusta eli keho kerää nestettä, ja sille ei tietysti sitten voi nainen mitään. Mutta omille syömisilleen voi!

      Toki on totta, että raskaana ollessaan äiti tarvitsee hieman enemmän energiaa kuin normaalisti, mutta se on todellakin vain HIEMAN. Kyse on siis 300-400 kilokalorista eli karkeasti sanottuna voileivästä, hedelmästä ja lasillisesta maitoa. Sanonta "syödä kahden edestä" on VÄÄRIN! Pieni energialisä riittää.

      Toinen on se, että kun olet synnyttänyt ja toipunut synnytyksestä, kannattaa ehdottomasti rintaimettää koska se kuluttaa todella paljon kaloreita! Koska kroppa on "tuotanto käynnissä" koko ajan, niin kaloreita palaa. Eli jos on raskauden aikana tullut läskiä, niin rintaimetys on hyvä keino siihen.

      Lisäksi heti kun vain itse jaksaa ja pystyy, kannattaa aloittaa vaunukävelyt vauvan kanssa, ihan tunti-parikin kerralla, siinä sitä läskiä palaa! Ja kun olet täysin toipunut ja kroppa alkaa entisestään solakoitumaan, voit ruveta juoksemaan ja käymään salilla, voit tehdä vatsalihaksia ja nostella punttia. Siinä sitä hoikistuu ja vatsalihaksia tiukemmaksi (ne usein vähän niinkuin surkastuvat raskauden aikana).

      Mutta kyllä kaiken A ja O on RUOKAVALIO. Ihminen pienenee, jos syö vähemmän kuin kuluttaa. That's it. Jos mussuttaa päivät suklaata ja sipsiä ja makaa sohvalla, niin ihan varma on että vauvapömppis ei ikinä lähde. Liikunnalla, aktiivisuudella ja normaalilla, terveellä ruokavaliolla kuka tahansa voi päästä about samaan painoon ja ulkonäköön, mitä oli aikaisemminkin.

      Tietysti joskus voi olla niin, että naisella on vain sen tyyppinen iho, että se ei tunnu palautuvan takaisin tiukaksi raskauden venytyksen jälkeen. Mutta kyllä se yleensä kaikilla aika lähelle vanhaa palautuu, varsinkin nuoremmilla äideillä.

      AKTIIVISUUS KANNATTAA!

      Sitten on tietysti se, että raskaus saattaa jättää jälkensä sinuun esim. raskausarvet masuun. Niitä sitten kannattaa rasvailla silloin tällöin ja antaa vain yksinkertaisesti ajan kulua! Arvet vaalenevat ajan kanssa, joskus aika nopeastikin.

      Odottele sinä aloittaja silti vielä vähän, ennen kuin hankit vauvan! Se on suuri vastuu! Ja iso homma. Siihen täytyy olla valmis 100% - henkisesti, taloudellisesti ja muutenkin.

      Tahdothan tarjota lapsellesi parasta? Olisi siis ihan suotavaa että sinulla olisi vakaa, pidempiaikaisempi parisuhde, työpaikka ja asunto. Asiat yleisesti kunnossa. Koska jos asiat ovat olleet heikosti ennen vauvaa, niin ei lapsi tilannetta paranna!!!! Tuo vain lisää stressiä ja ongelmia.

      Mutta jos parisuhde ja muu elämä on ollut kunnossa jo ennen vauvaa, vauva luultavasti vain lisää onnea ja sitoo parisuhdettakin enemmän yhteen.

      • .............

        Tiesitkös, että raskaushormonien vuoksi naisen elimistä kerää rasvaa aivan eri tavalla ja eri paikkoihin, kuin normaalisti? Raskausaikana elimistö varastoi enemmän rasvaa kuin normaalisti ja tämä rasva kerääntyy nimenomaan lantiolle ja vatsan alueelle, koska ne ovat lähimpänä vauvaa. Raskaushormonien takia aineenvaihdunta muuttuu myös niin, että rasvaa kertyy enemmän, vaikkei söisikään muruakaan aiempaa enempää.
        Tästä johtuu osa raskaana olevien lihoamisesta, eikä siitä, että kaikki järjestäin söisivät enemmän.

        Lisäksi, synnytyksen jälkeen rasva ei enää katoakaan niiltä alueilta, joihin sitä raskausaikana tuli, vaan laihduttaessa rasvaa palaa tasaisesti ympäri kroppaa. Eli vaikka paino menisi miinukselle alkuperäisestä, saattaa vatsaan ja lantiolle jäädä reilustikin ylimääräistä.

        Siinä olet oikeassa, että nuori iho ja kudos palautuu huomattavasti helpommin kuin esim jo 30-vuotiaalla. Kokemusta on.

        Kuitenkaan en suosittele alkuperäistä hankkiutumaan raskaaksi. Mielestäni 16-vuotias on aivan liian nuori äidiksi ja kantamaan vastuuta lapsesta seuraavat 18 vuotta. Nykyään tuntuu, ettei parikymppisetkään ole tarpeeksi kypsiä moiseen vastuuseen vielä. Poikkeuksia toki on, mutta 16-vuotias on oikeasti vielä itsekin LAPSI. En suosittele missään tapauksessa.
        Elämänkatsomus ehtii vielä moneen kertaan muuttua vuosien vieriessä. Tuon ikäisen tulisi ensin opiskella ja hankkia runsaasti työkokemusta, ja elämänkokemusta samalla.


    • Vanhemmaksi 18 v.

      Voit kyllä tuossa iässä hyvinkin nopeasti palautua synnytyksestä ns. "normaaliksi". Nuoremman äidin vartalo palautuu nopeammin ja tietenkin siihen tarvitaan omaa panosta (eli jumppaa ja liikuntaa). Ja tottakai joitakin "muistoja" raskaudesta jää, mutta kuten sanotaan "aika kultaa muistot" (esim. raskausarpia, ei kaikille).

      Mutta mieti tarkkaan, oletko valmis äidiksi? Itse olen tullut äidiksi 18- vuotiaana ja se ei ollut todellakaan helppoa, kun kaverit jäivät ja vain vanhempani olivat tukena. Tietenki kaaveripiirini on siitä uusiutunut, perhekahviloiden ja kerhojen kautta (ja tietenkin ikääkin on muutama vuosi tullut) olen saanut kavereiksi äitejä, joilla on lapsia.

      Ja lapsihan on sitten koko loppuelämän, sitä ei voi antaa pois kuin lemmikkieläintä, jos tulee katumispäälle. Enkä nyt tarkoittanut olla tyly tai ilkeä, mutta päätös sinun iässäsi on suuri ja saatat menettää paljon, jollet ole valmis äidiksi, joten mieti vielä tarkkaan :)

      Onnea kovasti lapsen harkitsemiseen ja toivottavasti päädyt oikeaan ratkaisuun.

    • ex xs

      Etukäteen ei voi tietää miten se oma kroppa palautuu.. Toki nuoresta iästä varmasti on etua palautumisessa, mutta ei se ole mikään tae siitä että pysyt hoikkana ja kiinteänä.

      Itse olen harrastanut paljon liikuntaa ja ihoni on ollut hyvä (ei tule helposti arpia).
      Raskauden aikana kuitenkin kiloja tuli paljon lisää eikä pieni kroppani millään pysynyt tahdissa mukana.
      Arpia tuli rintojen alle, reisiin ja erityisen paljon vatsaan ja kylkiin. Osa on vaalennut paljonkin mutta suurin osa näkyy selkeästi. Myöskään vatsa ei kovasta kuntoilusta huolimatta ole lähelläkään entisiä mittoja.

      Ja paljon muitakin pysyviä muutoksia kroppaan on tullut, mutta niiden kanssa on oppinut elämään :)

      Jos lapsen hankinnassa eniten huolettaa oma vartalo, voi olla ihan hyvä vielä hetki malttaa ja miettiä minkä vuoksi lapsen haluaa.

      Ja voihan olla että kuulut niihin onnekkaisiin jotka voivat suoraan laitokselta lähteä bikineissä rannalle ;)

    • tyttö 13.9.2011

      Itse olen 22v. 3kk ikäisen lapsen äiti ja raskauden aikana 11kg kävin treenamassa raskausviikoille 25 asti sen jälkeen en enää jaksanut kun tuli kesän kuumuus.. Eilen kävin vaa´alla ja lähtenyt 12kg pois ilman jumppia pelkästään käynyt vaunukävelyillä :) Ja en imettänyt mitä rinnat nyt on vähän kasvanu ja pysyny suht kiinteinä.. Muutamia raskausarpia löytyy lantiosta ja reisistä mutta ne haalenee ajan myötä :) Ja mun isosisko joka on synnyttäny 6.12. eli n 3 viikkoa sitte ni on jäljellä enää 3kg ja liho raskauden aikana 18kg mutta sen rinnat on ku pamela andersonilla

    • siisoumaigaad

      adoptoi

    • mamma25v

      Vauvani on nyt 2kk, itse olen 25v. Minulle jäi pahat raskausarvet vatsaan ja kylkiin, vaikka rasvasin kuinka vatsaa. Vatsa pömpöttää edelleen, vaikka olen tehnyt vatsalihaksia lähes joka päivä ja käyn vaunulenkilläkin lähes joka päivä, että ei se niin helposti nähtävästi onnistu. Ei sitä välillä muista edes itse syödä, kun päivä menee vauvan kanssa ja silti ei tuo pömppö lähde mihinkään.. että kyllä se vartalo muuttuu!

      • .......

        Kahdessa kuukaudessa harvemmin se vatsa edes palautuu...sulla on toipuminen vielä edessä. Älä liikaa tee vatsalihasliikkeita, ainakaan suoraa ylösnousua, ettei pömpötys jää ikuiseksi : vatsalihakset eivät vielä ole omilla paikoillaan.

        Raskausarvet vaalenevat vielä tulevan vuoden aikana. Mulla näkyi ekoina kuukausina todella pahoina, mutta vuoden päästä niitä tuskin huomasi.


      • fitnessmom

        "Vatsa pömpöttää edelleen, vaikka olen tehnyt vatsalihaksia lähes joka päivä ja käyn vaunulenkilläkin lähes joka päivä, että ei se niin helposti nähtävästi onnistu. "

        Aloita kokeilemalla, ovatko vatsalihaksesi palautuneet sen verran, että voit aloittaa niiden treenaamisen.
        Käy selinmakuulle lattialle. Nosta päätä lattiasta, paina leuka rintaan, vatsalihaksesi jännittyvät tällä tavoin. Tässä asennossa kokeile omin sormin navan ylä- ja alapuolelta. Tuntuuko vastalihasten välissä ns. railo? Kuinka leveä se on? Jos se on max. kahden sormen levyinen, lihastesi palautuminen on hyvällä mallilla. Voit aloittaa vatsalihasten treenaamisen, mutta aloita pikkuhiljaa.

        Synnytyksen jälkeen vatsalihasten harjoittaminen kannattaa aloittaa SYVISTÄ vatsalihaksista. Syvä poikittainen vatsalihas on ns. six-pack-lihasten takana, ja se on vartalon "lihaskorsetti". Se pitää koko paketin kasassa ja ryhdin hyvänä, siis jos kyseiset lihakset ovat kunnossa. Jos syvät vatsalihakset ovat löysät ja heikot, selkä rasittuu ja kipuilee (etenkin alaselkä), ryhti muuttuu ja vatsa pömpöttää. Vaikka kuinka treenaisi etummaisia vatsalihaksia, niin vatsan pömpötys ei laske, jos poikittainen vatsalihas on huonossa kunnossa!

        Hyviä liikkeitä syvän poikittaisen vatsalihaksen harjoittamiseen löytyy netistä. Googleta esim. "syvä poikittainen vatsalihas treeni". Kaikkein tehokkain liike on ns. lankku, tähänkin löydät ohjeet netistä. Kannattaa muistaa myös treenata selkälihaksia. Vatsa- ja selkälihakset ovat toisiaan tukevia. Jos toinen on heikko, kuormittuu toinen liikaa.

        Vasta kun se syvä vatsalihas alkaa olla hieman paremmassa kunnossa, on aika vartalonkiertojen ja vatsarutistusten. Tässä vaiheessa vatsalihakset ovat varmasti jo palautuneet niin, että harjoittelu on taatusti turvallista.

        Vatsalihaksia ei myöskään kannata treenata joka päivä! Lihas kasvaa ja kehittyy levossa, vatsalihas ei tässä asiassa eroa mitenkään muista lihaksista. Usein kuulee sanottavan "teen päivittäin 500 vatsalihasrutistusta mutta vatsa ei pienene eikä six-pack erotu!". No, vatsalihaksiin tulee tuolla tavoin kyllä kestävyyttä, mutta ulkonäköön se ei vaikuta. Treenaa vatsaa korkeintaan joka toinen päivä, anna lihasten levähtää. Käytä vapaita painoja, tee lyhyitä sarjoja.

        Yksi syy vatsapömppikseen on myös rasva. Rasvaa ei voi polttaa paikallisesti, vaan se lähtee tasaisesti joka puolelta. Vaikka ei olisikaan ylipainoinen, kehossa voi silti olla paljon rasvaa. Etenkin naisilla lantion, pyllyn, vatsan ja reisien seutuvilla, etenkin raskauden jälkeen. Rasvanpoltossa on kyse 20% liikunnasta ja 80% ruokavaliosta. Kyllä, luit oikein. Pelkästään syömällä oikein voit polttaa rasvaa, vaikket liikkuisikaan ollenkaan. Jätä huonot hiilarit pois, eli valkoiset vehnät, pasta, riisi ja sokeri. Syö täysjyvää, etenkin kauraa. Syö proteiinia: lihaa/kalaa/kanaa, raejuustoa, rahkavalmisteita. Syö paljon vihanneksia ja marjoja. Hyvää rasvaa saat kalasta, pähkinöistä, oliiviöljystä ja voitakin kannattaa käyttää kohtuullisesti. Mitään suurta ruokavalioremonttiakaan ei tarvitse tehdä. Kokeile jättää vaikka vaalea leipä pois ja korvaa pasta ja riisi täysjyväversioilla, ja herkuttele maltillisesti. Olokin paranee.

        Kerrot, ettet aina muista itse syödä. Ymmärrän, mutta koita yrittää muistaa! Syöminen ei lihota, jos syö oikein. Eikä pitemmän päälle kukaan jaksa syömättä, varsinkaan pienten lasten kanssa. Yritä syödä edes jotain pientä muutaman tunnin välein. Kun kroppa ei saa ravintoa, se alkaa nakertaa energiaansa lihaksista.
        Nappaa banaani tai hieman rahkaa ja marjoja, tai vaikka myslipatukka. Niiden syömiseen ei kauaa mene, eikä niitä tarvitse valmistaa.

        Vaunulenkkeily kannattaa joka päivä, ja ylipäätään kevyt aerobinen vaikka joka päivä. Kävele vaunujen vieressä, pidä toisella kädellä aisasta kiinni. Vaihda puolta välillä. Näin kävely on tehokkaampaa, kuin että pitäisit molemmat kätesi aisalla.

        Imetätkö? Se kuluttaa energiaa tehokkaasti.

        Pidä kuitenkin mielessä, että synnytit vain 2 kk sitten. Vatsasi todennäköisesti palautuu vielä reilusti, vaikka et tekisi mitään. 2 kk on aika lyhyt aika.
        Minulla itselläni on 2 lasta, ja olen hieman alle kolmekymppinen. Tiedän siis millaista arki pienten lasten kanssa on, ja millainen vartalo on synnytyksen jälkeen :)


    • ojgdgnk8764456

      Sain ensimmäisen lapsen 19-vuotiaana, ylimääräisiä kiloja raskaudesta ei tullut ja synnäriltä lähtiessäni painoin kilon vähemmän kuin ennen raskautta (olin ihan normaalipainoinen). Silti raskausarpia tuli rutkasti, tissit kasvoivat ja imetyksen jälkeen olivat tyhjät roikkuvat pussit, sekä alapää oli todella kummallisen näköinen, venynyt ja löystynyt, episiotooma tulehtui ja parantui huonosti ja jäi kummallisesti rehottamaan auki ja häpyhuulet venyivät ja olivat tumman ruskeat. ja nämä siis ne asiat joita ei saa "jumppaamalla" ym. kuntoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe