Mitä haittaa on kun lisäsin autooni jossa on vihreää nestettä, sekaan n 4dl punaista silikaattivapaata ainetta?
Lisäsin vahingossa väärää jäähdytysnestettä....
14
13101
Vastaukset
- jäähdytysekspertti
Ei se haittaa jos laitoit sen syylärin alaosaan, alaosa on syyläristä se kuumempi puoli, siellä nimenomaan pitää olla punaista nestettä. Yläosa on kylmempi puoli ja sinne laitetaan sinistä nestettä. Mikäli neste on vihreää niin se on tarkoitettu etupäässä vuotaviin syyläreihin, luontohörhöt eivät silloin puutu niin aktiivisesti vuotoihin kun väri neutraalin vihreää.
- mulla on
rengas tyhjentynyt alapuolelta mitään ?
- Ii
Niitä ei sais sekoittaa keskenään. Eli kannattaa ehkä tyhjentää koko järjestelmä ja laittaa uudet nesteet varmuuden vuoksi.
Ei haittaa mitään, ajele rauhassa. Ei niissä nesteissä silikaatteja ole missään muissakaan paitsi mitä nyt siinä kraanavedessä vähäsen, millä laimennat.
- hesu.
ainoa haitta mikä tulee mieleen on se että autostasi ei voida enää mitatta pakkasen kestävyyttä.
- Värillä on väliä
Näitä tarroja joskus näkee uusissa ja käytetyissä autoissa. "Autossa on punainen jäähdytysneste - ei saa lisätä vihreää nestettä".
Punaisen nesteen lisäaineet eivät ole yhteensopivia vihreiden nesteiden lisäaineiden kanssa jä myös siksi niitä ei saa sekoittaa keskenään.
Punainen neste on käsitteenä aika selkeä, koska se on aina punaista ja on siksi käsitteenä selkeä.
Vihreä neste voi olla muutakin kuin vihreää. Yleensä "värisuora" kirkas, keltainen, vihreä, sininen nesteet voi sekoittaa keskenään ja ovat "vihreitä nesteitä".
80-90-luvuilla useammillakin autonvalmistajilla oli omat merkkikohtaiset nesteet ja ne saattoi olla sellaisia, että niitä ei saanut sekoittaa muihin nesteisiin, vaikka väriltään vihreitä olivatkin. Useitakin lämmityslaitteen kennoja on tukkeutunut, kun merkkikohtaisen nesteen sekaan on lisätty vihreää tai punaista nestettä. Nykyisinkin merkkikohtaisia nesteitä myydään, mutta ne ovat lähes poikkeuksetta "tavallisia" punaisia tai vihreitä nesteitä.Ja mikähän on se aine joka tukkii lämmityslaitteen kennot? Anna lähtöaineitten kemialliset kaavat ja tukkema-aineen vastaavasti. Kysyn tutulta kemian puolen DI:ltä (ikänsä vesikemian kanssa touhunneelta) onko prosessi mahdollinen jos en itse ymmärrä.
Odotan mielenkiinnolla asiallista vastausta.
Aiemmin ne erilaiset korroosioinhibiitit kumosivat toistensa vaikutuksen. Mitään sakkautumia ei esiintynyt.- hesu.
kyllä nyt tulee täyttä soopaa syvällä rinta äänellä.
- gre4344
sitroen kirjoitti:
Ja mikähän on se aine joka tukkii lämmityslaitteen kennot? Anna lähtöaineitten kemialliset kaavat ja tukkema-aineen vastaavasti. Kysyn tutulta kemian puolen DI:ltä (ikänsä vesikemian kanssa touhunneelta) onko prosessi mahdollinen jos en itse ymmärrä.
Odotan mielenkiinnolla asiallista vastausta.
Aiemmin ne erilaiset korroosioinhibiitit kumosivat toistensa vaikutuksen. Mitään sakkautumia ei esiintynyt.Hmm, ihan mielenkiintoista, että haet täältä jotain kemian professoria. Tuskin löytyy.
Ennemmin kannattaisi kysyä siltä tuttavaltasi, miksi auton valmistaja kieltää näiden jäähdytysnesteiden sekoittamisen. Ja mikäli tämä on mielestäsi todella mieletön ajatus, niin eiköhän kannattaisi suoraan lähestyä autonvalmistajaa?
Mikäli autonvalmistajiin yhteyden otto tuntuu mielettömältä ajatukselta, voisitte porukassa kysyä näiltä jäähdytysnesteiden valmistajilta.
Sitten kun olette saaneet porukalla kemialliset kaavat kohdillaan ja selvitettyä kaikein perinpohjin, niin palataan sitten asiaan.
Siihen asti luotamme autonvalmistajan mielipiteeseen. gre4344 kirjoitti:
Hmm, ihan mielenkiintoista, että haet täältä jotain kemian professoria. Tuskin löytyy.
Ennemmin kannattaisi kysyä siltä tuttavaltasi, miksi auton valmistaja kieltää näiden jäähdytysnesteiden sekoittamisen. Ja mikäli tämä on mielestäsi todella mieletön ajatus, niin eiköhän kannattaisi suoraan lähestyä autonvalmistajaa?
Mikäli autonvalmistajiin yhteyden otto tuntuu mielettömältä ajatukselta, voisitte porukassa kysyä näiltä jäähdytysnesteiden valmistajilta.
Sitten kun olette saaneet porukalla kemialliset kaavat kohdillaan ja selvitettyä kaikein perinpohjin, niin palataan sitten asiaan.
Siihen asti luotamme autonvalmistajan mielipiteeseen.Väitteen esittäjällä on todistusvelvollisuus. Nyt joku tai ehkä useampikin on esittänyt, ettei erivärisiä nesteitä saa sekoittaa keskenään, koska silloin lämmityslaitteen kenno tukkeutuu.
Tälle väitteelle pitäisi nyt löytää pätevä peruste tai se jää muuten puhtaaksi (tai likaiseksi) provoksi joka ei perustu mihinkään tosiasiaan.
Perustelemattomia väitteitä on maailma pullollaan ja niillä tehdään suurta tiliä hölmöjen tai muuten tietämättömien kustannuksella.
Niin että löytyykö niitä kaavoja vai todetanko tuo sakkautumisväite huijaukseksi?- gre4344
sitroen kirjoitti:
Väitteen esittäjällä on todistusvelvollisuus. Nyt joku tai ehkä useampikin on esittänyt, ettei erivärisiä nesteitä saa sekoittaa keskenään, koska silloin lämmityslaitteen kenno tukkeutuu.
Tälle väitteelle pitäisi nyt löytää pätevä peruste tai se jää muuten puhtaaksi (tai likaiseksi) provoksi joka ei perustu mihinkään tosiasiaan.
Perustelemattomia väitteitä on maailma pullollaan ja niillä tehdään suurta tiliä hölmöjen tai muuten tietämättömien kustannuksella.
Niin että löytyykö niitä kaavoja vai todetanko tuo sakkautumisväite huijaukseksi?No wanhanliiton miehenä todennäköisesti tiedät autoilun historiasta jotakin. Ennen vanhaan jäähdytysnesteitä ei montaa erilaista ollut tarjolla. Varmaankin pääsyynä oli se, ettei autoissa vielä käytetty mitään sen hienompaa tekniikkaa. Osat olivat pääsääntöisesti valurautaa ja alumiinia. Myös materiaalipaksuudet olivat toista, ei puhuttu mistään nanokokoluokista (tosin ei vieläkään, vähän karrikoiden).
No kun montaa erilaista jäähdytysnestettä ei ollut tarjolla, keksittiin helppo keino tunnistaa nämä jäähdytysnesteet: lisätään väriainetta.
Nykyaikana käytetään pääosin kaikissa järjestelmissä alumiinia ja kirjometalleja, sekä saattaa olla myös muoviosia ja valurautaa joukossa. Ainakin nämä asiat ovat asettaneet erilaisia vaatimuksia jäähdytysnesteelle, jolloin jäähdytysnesteiden kirjo on laajentunut. Myös erilaiset longlife yms. huoltovälien pidentäjät ovat asettaneet uusia vaatimuksia näille aineille.
Kymmeniä erilaisia jäähdytysnesteitä ei olekaan enää voitu tunnistaa värin perusteella, koska perusvärit loppuvat kesken, ja värisävyjä ihminen on huono jo luonnostaan tunnistamaan. Lisäksi myös jäähdytysneste saattaa käyttöaikansa lopuksi olla eriväristä kuin uutena. Näin ollen jäähdytysnesteiden tunnistaminen värin perusteella on jo ihan virallisesti historiaa.
Toki vieläkin pyritään jäähdytysnesteitä ryhmittämään värin perusteella, josta tässäkin viestiketjussa puhutaan. Edelleen se suositus menee niin, ettei eriväriä jäähdytysnesteitä pitäisi sekoittaa keskenään. Esimerkiksi sinistä/vihreää G11 ei pidä sekoittaa punaiseen G12. Toki tässä ei ole ongelma se väri, vaan käsittääkseni jäätymisenestoaineet. Eli ongelma olisi täysin sama, vaikka G11 värjättäisiin punaiseksi. Tosin poikkeuksia on, koska tämä värijärjestelmä on nykyään epäluotettava keino tunnistaa eri ominaisuuksisia jäähdytysnesteitä.
Ja ellet usko tuota G11-G12 sekoittamisjuttua, kehoitan ottamaan yhteyttä VAG tai jäähdytinnesteiden valmistajiin.
Mutta nykyään uusien autojen käyttöohjekirjoissa puhutaan noista Gxx tunnisteistä, ei väreistä. Siellä neuvotaan, mitä G:tä saa sekoittaa mihinkin G:hen, eikä yleisesti niiden väriin oteta mitään kantaa.
Näin ollen voi olla myös tapauksia, ettei samanväriä aineita saa sekoittaa edes toiseen samanväriseen.
Monta kertaa on kuitenkin tullut todettua monessa eri kohtaa, käyttäkää sitä mitä autonvalmistaja suosittelee. Jos teillä on paljon enemmän tietoa kuin autonvalmistajalla, niin käyttäkää sitten sitä omaa tietoanne. Tosin tässä vaiheessa kyllä voisin ehdottaa jo automerkin vaihtoa, koska kyllä valmistajan pitäisi tietää enemmän näistä asioista kuin kenenkään muun.
- Sähfööri
Jos lämmityslaitteen kenno on alumiinia, niin silloin kennon tukkeutuminen voi olla hyvinkin todennäköistä. Punaisen ja vihreän sekoittaminen keskenään saattaa jäähdyttysnesteen syöpymisenestoaineet menettää tehonsa ja jäähdytysneste muuttuu jopa voimakkaastikin syövyttäväksi aineeksi. Ahtaat alumiinikennot turpoaa hapettumisen seurauksena vieläkin ahtaammiksi ja alkaa keräämään jäähdytysjärjestelmän muista osista syöpynyttä materiaalia ja tukkeutuminen saattaa tapahtua aika nopeastikin. Yleensä tukkeutuminen kohdistuu lämmityslaitteen kennoon mutta myös ahtaat alumiinikennoiset jäähdyttimen kennot voivat tukkeutua. Nykyisillä jäähdytysjärjestelmän avauskemikaaleilla saadaa lähes kaikki kennot toimintakuntoisiksi. Perinteisiä happo ja lipeäkäsittelyjä nykyisille alumiinikennoille tehdään vain pakon edessä ja erityisen varovaisella tekniikalla, eli silloin kun mikään muu ei auta. Lämmityslaitteiden kennot menee usein uusiksi jos ne eivä tavallisilla kemikaaleilla korjaannu, mutta niitäkin voidaan varovaisella tekniikalla happo- ja emäskäsitellä.
Eli samoja oireita kuin mitä vanhentunutkin jäähdytysneste aiheuttaa. Vaikutus voi olla vain paljon ärhäkämpi.No jos näin on, niin miksi minun autoni jäähdytin tai lämmityslaitteen kenno ei vielä ole tukkeutunut? Molemmat on alumiinia, samoin sylinterilohko ja kansi.
Autolla ajettu 23 vuodessa 440 000 km ja nesteet vaihdettu vain kerran, sekin letkurikon takia. Kilometrilukemaa en kirjannut ylös, mutta aika monta vuotta siitä on. Sen vaihdetun ja lisäysnesteitten väreistä ei ole kirjanpitoa; nyt neste näyttää lähinnä vaalealta kusen väriseltä.
Niin, ja vesipumppu on alkuperäinen. Minulla on jostakin sellainen mielikuva, että sen siipipyörä on messinkipellistä prässätty. Varma en ole.
Edellisessäkin autossa oli alumiinikennot eivätkä syöpyneet, vaikka erilaisia nesteitä sekoitinkin keskenään. Värejä en muista. Auton kori ruostui paalaamokuntoon noin 220 000 km:ssä, sitä edellisen noin 270 000 km:ssä. Ei tukkeutunut kennot missään, aina oli neste kirkasta, sakatonta, mutta jonkin väristä.
- Anonyymi
Polaric on parasta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869