Lisäsin vahingossa väärää jäähdytysnestettä....

Volvo S40

Mitä haittaa on kun lisäsin autooni jossa on vihreää nestettä, sekaan n 4dl punaista silikaattivapaata ainetta?

14

14236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäähdytysekspertti

      Ei se haittaa jos laitoit sen syylärin alaosaan, alaosa on syyläristä se kuumempi puoli, siellä nimenomaan pitää olla punaista nestettä. Yläosa on kylmempi puoli ja sinne laitetaan sinistä nestettä. Mikäli neste on vihreää niin se on tarkoitettu etupäässä vuotaviin syyläreihin, luontohörhöt eivät silloin puutu niin aktiivisesti vuotoihin kun väri neutraalin vihreää.

      • mulla on

        rengas tyhjentynyt alapuolelta mitään ?


    • Ii

      Niitä ei sais sekoittaa keskenään. Eli kannattaa ehkä tyhjentää koko järjestelmä ja laittaa uudet nesteet varmuuden vuoksi.

    • Ei haittaa mitään, ajele rauhassa. Ei niissä nesteissä silikaatteja ole missään muissakaan paitsi mitä nyt siinä kraanavedessä vähäsen, millä laimennat.

    • hesu.

      ainoa haitta mikä tulee mieleen on se että autostasi ei voida enää mitatta pakkasen kestävyyttä.

    • Värillä on väliä

      Näitä tarroja joskus näkee uusissa ja käytetyissä autoissa. "Autossa on punainen jäähdytysneste - ei saa lisätä vihreää nestettä".

      Punaisen nesteen lisäaineet eivät ole yhteensopivia vihreiden nesteiden lisäaineiden kanssa jä myös siksi niitä ei saa sekoittaa keskenään.

      Punainen neste on käsitteenä aika selkeä, koska se on aina punaista ja on siksi käsitteenä selkeä.

      Vihreä neste voi olla muutakin kuin vihreää. Yleensä "värisuora" kirkas, keltainen, vihreä, sininen nesteet voi sekoittaa keskenään ja ovat "vihreitä nesteitä".

      80-90-luvuilla useammillakin autonvalmistajilla oli omat merkkikohtaiset nesteet ja ne saattoi olla sellaisia, että niitä ei saanut sekoittaa muihin nesteisiin, vaikka väriltään vihreitä olivatkin. Useitakin lämmityslaitteen kennoja on tukkeutunut, kun merkkikohtaisen nesteen sekaan on lisätty vihreää tai punaista nestettä. Nykyisinkin merkkikohtaisia nesteitä myydään, mutta ne ovat lähes poikkeuksetta "tavallisia" punaisia tai vihreitä nesteitä.

      • Ja mikähän on se aine joka tukkii lämmityslaitteen kennot? Anna lähtöaineitten kemialliset kaavat ja tukkema-aineen vastaavasti. Kysyn tutulta kemian puolen DI:ltä (ikänsä vesikemian kanssa touhunneelta) onko prosessi mahdollinen jos en itse ymmärrä.

        Odotan mielenkiinnolla asiallista vastausta.

        Aiemmin ne erilaiset korroosioinhibiitit kumosivat toistensa vaikutuksen. Mitään sakkautumia ei esiintynyt.


      • hesu.

        kyllä nyt tulee täyttä soopaa syvällä rinta äänellä.


      • gre4344
        sitroen kirjoitti:

        Ja mikähän on se aine joka tukkii lämmityslaitteen kennot? Anna lähtöaineitten kemialliset kaavat ja tukkema-aineen vastaavasti. Kysyn tutulta kemian puolen DI:ltä (ikänsä vesikemian kanssa touhunneelta) onko prosessi mahdollinen jos en itse ymmärrä.

        Odotan mielenkiinnolla asiallista vastausta.

        Aiemmin ne erilaiset korroosioinhibiitit kumosivat toistensa vaikutuksen. Mitään sakkautumia ei esiintynyt.

        Hmm, ihan mielenkiintoista, että haet täältä jotain kemian professoria. Tuskin löytyy.

        Ennemmin kannattaisi kysyä siltä tuttavaltasi, miksi auton valmistaja kieltää näiden jäähdytysnesteiden sekoittamisen. Ja mikäli tämä on mielestäsi todella mieletön ajatus, niin eiköhän kannattaisi suoraan lähestyä autonvalmistajaa?

        Mikäli autonvalmistajiin yhteyden otto tuntuu mielettömältä ajatukselta, voisitte porukassa kysyä näiltä jäähdytysnesteiden valmistajilta.

        Sitten kun olette saaneet porukalla kemialliset kaavat kohdillaan ja selvitettyä kaikein perinpohjin, niin palataan sitten asiaan.
        Siihen asti luotamme autonvalmistajan mielipiteeseen.


      • gre4344 kirjoitti:

        Hmm, ihan mielenkiintoista, että haet täältä jotain kemian professoria. Tuskin löytyy.

        Ennemmin kannattaisi kysyä siltä tuttavaltasi, miksi auton valmistaja kieltää näiden jäähdytysnesteiden sekoittamisen. Ja mikäli tämä on mielestäsi todella mieletön ajatus, niin eiköhän kannattaisi suoraan lähestyä autonvalmistajaa?

        Mikäli autonvalmistajiin yhteyden otto tuntuu mielettömältä ajatukselta, voisitte porukassa kysyä näiltä jäähdytysnesteiden valmistajilta.

        Sitten kun olette saaneet porukalla kemialliset kaavat kohdillaan ja selvitettyä kaikein perinpohjin, niin palataan sitten asiaan.
        Siihen asti luotamme autonvalmistajan mielipiteeseen.

        Väitteen esittäjällä on todistusvelvollisuus. Nyt joku tai ehkä useampikin on esittänyt, ettei erivärisiä nesteitä saa sekoittaa keskenään, koska silloin lämmityslaitteen kenno tukkeutuu.
        Tälle väitteelle pitäisi nyt löytää pätevä peruste tai se jää muuten puhtaaksi (tai likaiseksi) provoksi joka ei perustu mihinkään tosiasiaan.
        Perustelemattomia väitteitä on maailma pullollaan ja niillä tehdään suurta tiliä hölmöjen tai muuten tietämättömien kustannuksella.

        Niin että löytyykö niitä kaavoja vai todetanko tuo sakkautumisväite huijaukseksi?


      • gre4344
        sitroen kirjoitti:

        Väitteen esittäjällä on todistusvelvollisuus. Nyt joku tai ehkä useampikin on esittänyt, ettei erivärisiä nesteitä saa sekoittaa keskenään, koska silloin lämmityslaitteen kenno tukkeutuu.
        Tälle väitteelle pitäisi nyt löytää pätevä peruste tai se jää muuten puhtaaksi (tai likaiseksi) provoksi joka ei perustu mihinkään tosiasiaan.
        Perustelemattomia väitteitä on maailma pullollaan ja niillä tehdään suurta tiliä hölmöjen tai muuten tietämättömien kustannuksella.

        Niin että löytyykö niitä kaavoja vai todetanko tuo sakkautumisväite huijaukseksi?

        No wanhanliiton miehenä todennäköisesti tiedät autoilun historiasta jotakin. Ennen vanhaan jäähdytysnesteitä ei montaa erilaista ollut tarjolla. Varmaankin pääsyynä oli se, ettei autoissa vielä käytetty mitään sen hienompaa tekniikkaa. Osat olivat pääsääntöisesti valurautaa ja alumiinia. Myös materiaalipaksuudet olivat toista, ei puhuttu mistään nanokokoluokista (tosin ei vieläkään, vähän karrikoiden).

        No kun montaa erilaista jäähdytysnestettä ei ollut tarjolla, keksittiin helppo keino tunnistaa nämä jäähdytysnesteet: lisätään väriainetta.

        Nykyaikana käytetään pääosin kaikissa järjestelmissä alumiinia ja kirjometalleja, sekä saattaa olla myös muoviosia ja valurautaa joukossa. Ainakin nämä asiat ovat asettaneet erilaisia vaatimuksia jäähdytysnesteelle, jolloin jäähdytysnesteiden kirjo on laajentunut. Myös erilaiset longlife yms. huoltovälien pidentäjät ovat asettaneet uusia vaatimuksia näille aineille.

        Kymmeniä erilaisia jäähdytysnesteitä ei olekaan enää voitu tunnistaa värin perusteella, koska perusvärit loppuvat kesken, ja värisävyjä ihminen on huono jo luonnostaan tunnistamaan. Lisäksi myös jäähdytysneste saattaa käyttöaikansa lopuksi olla eriväristä kuin uutena. Näin ollen jäähdytysnesteiden tunnistaminen värin perusteella on jo ihan virallisesti historiaa.

        Toki vieläkin pyritään jäähdytysnesteitä ryhmittämään värin perusteella, josta tässäkin viestiketjussa puhutaan. Edelleen se suositus menee niin, ettei eriväriä jäähdytysnesteitä pitäisi sekoittaa keskenään. Esimerkiksi sinistä/vihreää G11 ei pidä sekoittaa punaiseen G12. Toki tässä ei ole ongelma se väri, vaan käsittääkseni jäätymisenestoaineet. Eli ongelma olisi täysin sama, vaikka G11 värjättäisiin punaiseksi. Tosin poikkeuksia on, koska tämä värijärjestelmä on nykyään epäluotettava keino tunnistaa eri ominaisuuksisia jäähdytysnesteitä.
        Ja ellet usko tuota G11-G12 sekoittamisjuttua, kehoitan ottamaan yhteyttä VAG tai jäähdytinnesteiden valmistajiin.

        Mutta nykyään uusien autojen käyttöohjekirjoissa puhutaan noista Gxx tunnisteistä, ei väreistä. Siellä neuvotaan, mitä G:tä saa sekoittaa mihinkin G:hen, eikä yleisesti niiden väriin oteta mitään kantaa.
        Näin ollen voi olla myös tapauksia, ettei samanväriä aineita saa sekoittaa edes toiseen samanväriseen.

        Monta kertaa on kuitenkin tullut todettua monessa eri kohtaa, käyttäkää sitä mitä autonvalmistaja suosittelee. Jos teillä on paljon enemmän tietoa kuin autonvalmistajalla, niin käyttäkää sitten sitä omaa tietoanne. Tosin tässä vaiheessa kyllä voisin ehdottaa jo automerkin vaihtoa, koska kyllä valmistajan pitäisi tietää enemmän näistä asioista kuin kenenkään muun.


    • Sähfööri

      Jos lämmityslaitteen kenno on alumiinia, niin silloin kennon tukkeutuminen voi olla hyvinkin todennäköistä. Punaisen ja vihreän sekoittaminen keskenään saattaa jäähdyttysnesteen syöpymisenestoaineet menettää tehonsa ja jäähdytysneste muuttuu jopa voimakkaastikin syövyttäväksi aineeksi. Ahtaat alumiinikennot turpoaa hapettumisen seurauksena vieläkin ahtaammiksi ja alkaa keräämään jäähdytysjärjestelmän muista osista syöpynyttä materiaalia ja tukkeutuminen saattaa tapahtua aika nopeastikin. Yleensä tukkeutuminen kohdistuu lämmityslaitteen kennoon mutta myös ahtaat alumiinikennoiset jäähdyttimen kennot voivat tukkeutua. Nykyisillä jäähdytysjärjestelmän avauskemikaaleilla saadaa lähes kaikki kennot toimintakuntoisiksi. Perinteisiä happo ja lipeäkäsittelyjä nykyisille alumiinikennoille tehdään vain pakon edessä ja erityisen varovaisella tekniikalla, eli silloin kun mikään muu ei auta. Lämmityslaitteiden kennot menee usein uusiksi jos ne eivä tavallisilla kemikaaleilla korjaannu, mutta niitäkin voidaan varovaisella tekniikalla happo- ja emäskäsitellä.

      Eli samoja oireita kuin mitä vanhentunutkin jäähdytysneste aiheuttaa. Vaikutus voi olla vain paljon ärhäkämpi.

      • No jos näin on, niin miksi minun autoni jäähdytin tai lämmityslaitteen kenno ei vielä ole tukkeutunut? Molemmat on alumiinia, samoin sylinterilohko ja kansi.
        Autolla ajettu 23 vuodessa 440 000 km ja nesteet vaihdettu vain kerran, sekin letkurikon takia. Kilometrilukemaa en kirjannut ylös, mutta aika monta vuotta siitä on. Sen vaihdetun ja lisäysnesteitten väreistä ei ole kirjanpitoa; nyt neste näyttää lähinnä vaalealta kusen väriseltä.
        Niin, ja vesipumppu on alkuperäinen. Minulla on jostakin sellainen mielikuva, että sen siipipyörä on messinkipellistä prässätty. Varma en ole.

        Edellisessäkin autossa oli alumiinikennot eivätkä syöpyneet, vaikka erilaisia nesteitä sekoitinkin keskenään. Värejä en muista. Auton kori ruostui paalaamokuntoon noin 220 000 km:ssä, sitä edellisen noin 270 000 km:ssä. Ei tukkeutunut kennot missään, aina oli neste kirkasta, sakatonta, mutta jonkin väristä.


    • Anonyymi

      Polaric on parasta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      140
      7811
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      30
      3047
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      348
      2014
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      276
      1644
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      139
      1458
    6. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1209
    7. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1122
    8. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      20
      1102
    9. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

      Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      19
      1056
    10. Kirkonkylän puliveivarit

      Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      21
      1012
    Aihe