kuumetta

ilmassa!

Heippa!

Mitä suosittelisit minun tekevän, kun hätähousu-minäni nostelee päätään, eli meillä yksi luomulapsonen, mulla pco ja endo, raskaus sai alkunsa heti endoleikkauksen jälkeen, ennen kuin ehdimme miettimään hoitoja sen enempää.
Miehen siemenneste analyysi oli heikko, en muista tarkalleen, mutta lääkäri totesi jotakin että kyllä näillä siittiöillä saisi normaalin naisen raskaaksi jonkin ajan kuluessa.
Jokin aikaa sitten kävin ultrauttamassa munasarjani että miltäs siellä näyttää, ja jonkinverran rakkauloita, mutta ei kystia tms. endoon viittaavaa, ja endokipuja on raskauden jälkeen ollut todella vähän.
Lääkäri kysyi vain että lähdemmekö heti miettimään hoitoja, ja emmin siinä sitten hetken kun tässä on henk.koht. elämässä nyt aika myllerrystä perhesyistä, niin hän laittoi minulle ajan polille vasta ensi vuoden syyskuuhun. Hiljainen hissukka kun olen, niin enpä saanut suutani auki.

Nyt eri keskusteluja lukiessani huomasin monen pco-potilaan syöneen clomifenejä ja tulleen raskaaksikin niillä. Minä kävelin terolut-reseptin kanssa ulos vastaanotolta, niitä olen syönyt monet kerrat kun kuukautisia ei yleensä kuulu ilman niitä.
Nyt mietinkin, voisiko minun olla mahdollista saada ne clomit tähän rinnalle kanssa? Huolimatta mieheni heikohkosta spermasta ja endostani, vaionko se ihan poissuljettu hoitomuoto?
Mitä hoitoja yleensä meidän tapauksessamme käytetään? Minulla on pienehkö piikkikammo ja tahtoisin yrittää ensin lievemmillä hoitomuodoilla, vaikka ymmärrän kyllä, ettei tilanteemme ole kovin suotuisa. Tuo 2-vuotias luomuihme kuitenkin jaksaa vieläkin pitää toivoni korkealla.

Mitä suosittelet meidän tekevän? En kuitenkaan tahtoisi odotella tuonne ensi vuoden syksyyn asti, kun se kuume iski minuun nyt jo näin voimakkaana, mitä en osannut odottaa :)

Kiitos avusta!

2

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi,

      Suurin kysymys yleensä on tuo ikä, eli yksi eniten hoitopäätöksiin (milloin lähdetään ja mihin) vaikuttavista asioista on naisen ikä.
      Sitten vaikuttaa myös se, että oireiliko sinun endometrioosisi ennen leikkausta ja helpottiko oireet leikkauksen jälkeen ovatko endon oireet palanneet? Endometrioosi voi hidastaa raskaaksi tuloa, mutta ei estä sitä, mikäli munatorvet ovat auki ja näin todennäköisesti on kohdallasi, koska olet tullut normaalisti raskaaksi.

      PCO vaikuttaa niin, että mikäli siihen liittyy epäsäännöllinen kierto, niinkuin kohdallasi ymmärrän (koska joudut käyttämään Terolutia), ei munasolu aina irtoa. Munasolun irtoaminen on yksi perusedellytys sille, että voi tulla raskaaksi. Terolut ei irrota munasolua, mutta koska olet tullut normaalisti raskaaksi, täytyy munasolun välillä irrotakin sinulla spontaanisti. Terolut on keltarauhashormonia, jota käytetään säännöllistämään kiertoa tai käynnistämään kuukautisvuoto silloin, kun sitä ei tahdo kuulua.

      Clomifen on yleisesti käytetty lääke lapsettomuushoidoissa. Sen avulla munasolu saadaan irtoamaan. Clomifenia käytetään mielellään yksin eikä Terolutin kanssa. Jos Clomifen toimii oikein, munasolu irtoaa ja kahden viikon kuluttua olet raskaana tai kuukautiset tulevat ovulaatiosta kahden viikon kuluttua ilman Terolutiakin.

      Mielestäni sinun on mahdollista saada tuo Clomifen hoito. Sinun pitää ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriisi ja kertoa, että nyt olisi sellainen tilanne, että lapsi saisi tulla. Hän parhaiten osaa vetää yhteen ikäsi, endometrioosisi asteen ja miehen sp näytteen ja kertoa, mikä olisi hyvä etenemisjärjestys. Laita valmiiksi paperille ylös kysymykset, joihin haluat vastauksen, kun menet vastaanotolle. Olo on jäsennellympi kun lähdet pois.

      Onnea matkaan :)

      Riitta/Väestöliiton Klinikat

    • Kiitos Riitta

      Kiitos Riitta kattavasta vastauksestasi!
      Olemme 25-vuotiaita mieheni kanssa. Endometrioosi on pinnallista, ainakin leikkauksen jälkeen sanottiin että oli runsaasti pinnallisia pesäkkeitä monessa eri paikassa. Ja munatorvet olivat kuulemma hienosti auki.
      Suurin ongelma minulla taitaa olla tuo ovuloimattomuus, toivottavasti saisin ne clomifenit ja niistä olisi apua meille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      277
      2943
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1001
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe