Nikon d7000 akun kesto

harrastaja.

Joku aika sitten ostin kyseisen kameran, on myös ensimmäinen järkkärini, joten en vielä tiedä järkkäreistä kovin paljon, mutta siksi ostin tuon kun halusin kerralla jonkun muun "vähän paremman" kuin halvimman markettijärkkärin. Olen sitten rassannut kameraa tutustumalla toimintoihin samalla kun olen lukenut ohjekirjaa. Ihan hyvä kamera, mutta mietityttää akun kesto. Akun teho tippuu prosentuaalisesti aika nopeasti kun selailee valikoita, säätelee asetuksia ja ottaa välillä jonkun koekuvan, kestää ehkä päivän, ei vuorokautta. Onko normaalia tuollainen? En ole vielä päässyt kuvailemaan niin, että ottaisin vain kuvia kuvien perään ilman suurempia säätelyjä, niin en tiedä paljonko akku kestää pelkästään kuvaamista. Toki moni asia vaikuttaa virran kulutukseen, esim. näytön päällä pitäminen, siksi olenkin opetellut kuvatessa käyttämään etsintä, kun aikaisemmissa pokkareissa, superzoomissa totuin pelkästään näyttöön. Myyjä kertoi, että akku pitäisi kestää kuvata noin kolme päivää, pitääkö paikkansa?

15

510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enempivähempi

      Onnittelut hyvän kamerarungon valinnasta. Kyllä käyp katteeks. Oletko ajatellut hankkia akkukahvan? Taitaa olla MB- D11 akkukahvan malli joka tuohon D7000 sopii. Hinta taitaa olla jossakin 220 egun tietämissä. Siihen suap sijotettua kaksi akkua ja samalla ote kamerasta paranee huomattavasti, sekä pystykuvaus ompi sujuvata. Kyllä se akku kestää minkä kestää. Omalla D90 rungolla voipi ottaa ainakin 1000 kuvaa yhdellä akulla, yhdellä latauksella hyvissä olosuhteissa. Pakkasella voipi olla jähmeämpää, huomattavasti jähmeämpää. Mutta kun kameran sammuttaa välillä suapi akku aivan uutta potkua ja pykälät pysyy ja paranoo, ainakin hetkellisesti. Tietyst voit pitää vara-akkua mukana taskussa ilman akkukahvaakin. Onnistuuhan tuokin hyvästi silloin. Sen kun vaan painat mieleesi että kun lataat kuvia koneelle, akussa ompi hyvä olla virtaa ettei sammu kesken prosessin, muutoin voip kuvat kadota vaikka pittilöiavaruuksiin. Nui ikkään, niin kuin tämä kirjotuskin.

      • Nikon D90

        Kuvia siirrettäessä kannattaa kortti laittaa koneen lukijaan ja homma sujuu sukkelammin. Saat lisäksi vietyä kuvat itse valitsemaasi hakemistoon eikä akku lopu kesken.

        Kuvat kannattaa poistaa kortilta vasta kun ne on koneella varmistettu toiselle kovalevylle tai DVD:lle.

        Hommaa vara-akku, se pelastaa mukana ollessaan monesti.


      • enempivähmpi
        Nikon D90 kirjoitti:

        Kuvia siirrettäessä kannattaa kortti laittaa koneen lukijaan ja homma sujuu sukkelammin. Saat lisäksi vietyä kuvat itse valitsemaasi hakemistoon eikä akku lopu kesken.

        Kuvat kannattaa poistaa kortilta vasta kun ne on koneella varmistettu toiselle kovalevylle tai DVD:lle.

        Hommaa vara-akku, se pelastaa mukana ollessaan monesti.

        Missä se semmone lukija ompi? Tarkoitatko erikseen ostettavaa muistikortinlukijaa? Olenkin aina ihmetellyt miksi semmosiakin myydään. Miten se liitetään tietokoneeseen? Samaan tapaan kuin muistitikku vai?


      • harrastaja.

      • relaxed
        harrastaja. kirjoitti:

        Ka kiitosta vuan onnitteluista. Kattelin tuotakin akkukahvaa, mutta taidan ostaa toisen akun, maksaa pyöreesti satasen. Keväällä pitää ostaa joku telezoomi, varmaan tuo saattaisi olla minun käyttöön sopiva. http://www.objektiivi.info/objektiivi_info/Nikon/70 300mm f4 5 5 6g af s vr zoom nikkor/459

        Ostin paketin 18-105mm putkella.

        Tuota.. akkuja saa semmoisiakin "piraatteja", jotka ei alkuperäiselle häpeä. Ja niitä saa suomestakin.

        Objektiivi jutussa on vaikea sanoa, kun on erilaisia mielipiteitä ja erilaisia kuvaajia. Mutta tuo on kyllä hintaisekseen hyvä. Objektiivit tarpeen mukaan..


      • enempivähempi
        harrastaja. kirjoitti:

        Ka kiitosta vuan onnitteluista. Kattelin tuotakin akkukahvaa, mutta taidan ostaa toisen akun, maksaa pyöreesti satasen. Keväällä pitää ostaa joku telezoomi, varmaan tuo saattaisi olla minun käyttöön sopiva. http://www.objektiivi.info/objektiivi_info/Nikon/70 300mm f4 5 5 6g af s vr zoom nikkor/459

        Ostin paketin 18-105mm putkella.

        Sattuipa somasti. Itsekkin ostaa päräytin tismalleen samanmoisen toiseksi objektiiviksi aikoinaan. Onhan meissä sammoo puolt sekkii että ensimmäinen kittilinssi ol minullakkii tuo 18-105. Samoja polkuloi tässä tallaillaan. Se 70-300 on ihan hyvä ja käytin sitä paljon aikoinaan. Mutta nyttemmin olen ostanut Samyangin objektiiveja, laajakulmaa, kalansilmää, kun innostuin maisemakuvauksesta. Niistäkin saa nykyään AE- versioita Nikonille. Tosin 7000 taitaa valoittaa nastattattomiakin suoraan rungosta. Empä ole ihan varma. 70-300 ongelmaksi muodostui se, että se on kaikkea mutta ei oikein mitään. Nyt kun taas innostun joskus lintukuvauksesta hankin varmaankin Sigman linsseistä jonkun kiinteäpolttoisen välillä 300- 500. Mutta olen kyllä erittäin tyytyväinen tuon havittelemasi Nikkorin laatuun, ja linssiä tarpeen mukaan, niin kuin täällä jo todettiinkin.


      • Nikon D90
        enempivähmpi kirjoitti:

        Missä se semmone lukija ompi? Tarkoitatko erikseen ostettavaa muistikortinlukijaa? Olenkin aina ihmetellyt miksi semmosiakin myydään. Miten se liitetään tietokoneeseen? Samaan tapaan kuin muistitikku vai?

        Minulla on läppärin kyljessä SD-sarjan ja ehkä jonkin muunkin saman kokoisen kortin lukija ja pöytäkoneessa 4 rakoinen jonne menee lähes jokaista korttimallia tai ainakin kaikki joita olen kokeillut SD-sarja ja CF koko. Jos et löydä niin parilla kympillä saat USB porttiin sopivan lukijan jolla se on mahdollista. Miniläppärit saattavat olla ilman lukijaa mutta jos läppärisi on nuorempi kuin 5 vuotta niin uskon siitäkin löytyvän.

        Eli samaan tapaan kuin muistitikku tosin erillinen lukija mukana seuraavan kaapelin kanssa.


      • enempivähempi
        Nikon D90 kirjoitti:

        Minulla on läppärin kyljessä SD-sarjan ja ehkä jonkin muunkin saman kokoisen kortin lukija ja pöytäkoneessa 4 rakoinen jonne menee lähes jokaista korttimallia tai ainakin kaikki joita olen kokeillut SD-sarja ja CF koko. Jos et löydä niin parilla kympillä saat USB porttiin sopivan lukijan jolla se on mahdollista. Miniläppärit saattavat olla ilman lukijaa mutta jos läppärisi on nuorempi kuin 5 vuotta niin uskon siitäkin löytyvän.

        Eli samaan tapaan kuin muistitikku tosin erillinen lukija mukana seuraavan kaapelin kanssa.

        Kehveli. Kaikkea sitä oppii kun kehtoo kysellä. Rupesin tutkailemaan tätä omaa läppäriä, ja totta tosiaan kyllä tästäsemmoiset reikälöit löytyypi. Merkittävä löytö sikäli että nyt voi sitten laittaa suoraan sen muistikortin koneeseen, eikä tarvii jännittää riittääkö sitä virtaa loppuun asti. Kiitostapa vua!


    • Räpi

      Itselläni on akku D7000:ssa kestänyt päiväkausia vaikka kuvauksen yhteydessä lähes aina tarkastelen miten tarkennus on osunut jne. Samaten muuttaessani kuvausarvoja teen sen luonnollisesti takanäytöstä. Kuvat otetaan lähes täysin etsimestä tähtäillen, ainoastaan poikkeustapauksissa kuten pään yläpuolelta tai maanrajasta kuvatessa tulee käytettyä näyttöä.Toisinaan selailen ottamiani kuviakin tarkistaakseni mitä on tullut otettua, ja onko tarvetta uuteen kuvakulmaan vielä otettujen lisäksi. Muuten laitan virrat pois melko nopeasti kuvan otettuani. Akku ei ole ollut lähelläkään lopahtamista, paitsi erään time-lapse kuvauksen yhteydessä jossa kamera napsi kuvia noin klo 23 alkaen, akku ei ollut aivan täysi ja sippasi noin 700 kuvan jälkeen joskus 4 paikkeilla aamulla. Yö oli ollut ehkä viileähkö myös joka syö akun tehoa.

      Jos kamerassa on virta lähes jatkuvasti, tai pitkiä aikoja päällä ja selaillaan valikkoja tai katsotaan kuvia kameran näytöstä, se kyllä vie kapasiteettia. Tämän lisäksi kylmyys laskee akun tehoa nopeastikin. Talven pakkasissa kannattaa pitää akkua taskussa lämpimässä jolloin se kestää pitempään.

      Tämän vuoden aikana kuvia on kertynyt runsas 18000 joka kuitenkin johtuu enimmäkseen time lapse kuvauksista!

    • Jos tuntuu että akku

      ei kestä, kannattaa tarkistaa myös laturin toiminta. On mahdollista että viallinen laturi luulee akun olevan täynnä ennen aikojaan, ja lopettaa lataamisen kesken.

      Harkitse myös sitä akkukahvaa, se tasapainottaa kokonaisuutta pitemmillä objektiiveillla kuvattaessa. Ja on pystykuvien ottamisessa ihan ehdoton.

    • D7000

      Akku saavutta täydentehon vasta muutaman lataus kerran jälkeen.
      Itse saan n 1000 kuvaa täydellä akulla.

      • Taneli

        Mulla lienee sitten joku maanantaikappale, kun akku kestää noin 4000 otosta. Ostin rungon heinäkuussa, nyt on lauottu noin 18000 otosta ja akku on ladattu kolmeen kertaan ensilatauksen jälkeen.


      • oiofweije
        Taneli kirjoitti:

        Mulla lienee sitten joku maanantaikappale, kun akku kestää noin 4000 otosta. Ostin rungon heinäkuussa, nyt on lauottu noin 18000 otosta ja akku on ladattu kolmeen kertaan ensilatauksen jälkeen.

        Akun kesto riippuu myös käyttötavasta ja lämpötilasta. Jos ei katsele otettuja kuvia, ei tarkentele maisemia huvikseen, ei käytä näyttöpanelia (live-view), ei käytä vakaajaa, kuvaa vain lämpimällä säällä, tai sislää ja ottaa useita kuvia käynnistyskertaa kohden, niin akkua kestää moninkertaisesti pokkarimaiseen Live-view kuvaamiseen ja kuvien välittömään jälkitarkasteluun verrattuna.


    • bnm,o

      Itse olen kuvannut -10 C´ pakkasessa timelapsea (intervalli 10 s) 3 tunnin ajan, akku oli senkin jälkeen täynnä (kaikki palkit). Ylipäätänsä minulla on hyvä käsitys kyseisen kameran akunkestosta. Akku vähenee hitaasti, voi kuvata monena eri päivänä monta tuntia, akku kestää :)

    • En tiedä D7000 akusta mutta D90 ja D300s kestävät ainakin 500 - 600 kuvaa ilman akku ongelmia. Harvoin tulee päivässä enempää kuvattuakaan. Muistaakseni noille luvataan 900 kuvaa mutta en ole koskaan päässyt noin pitkälle.

      Silti pidän aina vara-akkua taskussa. Minulla on sikäli hyvä tilanne, että molemmat rungot käyttävät samanlaista akkua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe