Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kaasous=ongelmavyyhti

psykologi

Näiden ja muiden hääpalstojen perusteella tuntuu siltä, että nainen on naiselle susi. Miten ihmeessä vanhat ystävyyssuhteet voivat muuttua vihanpidoksi, kun morsian pyytää parasta ystäväänsä kaasoksi? Tämä tuntuu olevan todella yleistä. Morsian kuvittelee, että kaaso on hänen henkilökohtainen palvelijansa, ja kaaso taas on usein niin kateellinen, ettei viitsi morsianta avustaa kuin hammasta kiristellen.

Miesten kohdalla näin ei ole. Vaikka bestmäniä hiukan hatuttaisi koko häätouhu, se ei vaikuta sulhasen ja tämän suhteisiin lopullisen negatiivisesti.

Miettikääpä sitä, hyvät naiset!!!

20

3611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaimo -03

      "hääpalstojen perusteella tuntuu siltä".. Yleensähän noista kaasoasioista keskustellaan juuri silloin kun jotain ongelmia on, eli kysellään neuvoja. Jos kaikki menee hyvin, niin silloin harvemmin kirjoitellaan.

      Uskoisin että todellisuudessa suurin osa morsiamista ja kaasoista on ihan normaaleja, harvempi morsian varmaan todellisuudessa kuvittelee kaason "henkilökohtaiseksi palvelijakseen" tms.

    • Punapää

      Nyt taisi psykologi vetästä tuon tiedon omasta päästä! Kateus on asia erikseen ja jos sitä ei ole aikaisemmin hiomannut saa katsoa peiliin. Todelliset ystävät eivät toimi noin...Mulla ei ole kaasona olemisessa ainakaan ollu mitään ongelmia eikä nytkään, kun itse olen morsian.

    • harmittaa

      tuli ongelmavyhdiksi minun ja ystäväni? väliin. En pitänyt häntä henkilökohtaisena palvelijana vaan olisi tuo voinut tehdä ne sovitut jutut siinä kohtaa kun eniten häntä tarvitsin - hääpäivänä kirkon jälkeen eikä vaan heittää hanskoja naulaan ja jättää koko juhlia oman onnensa nojaan. Syy oli se sitten mikä tahansa taitaa jäädä selvittämättä ja sekös harmittaa. Itse en moista ystävälleni voisi tehdä.

    • kaaso 04

      Itse olen nyt seuraavana viikonloppuna kaasona kaverin häissä. On tosi mukavaa, oltiin "silloin joskus" bestiksiä, mutta maailma on vienyt erilleen. Jostain syystä hän pyysi minua kaasokseen. Luultavasti reppana ei ole muita kavereita onnistunut löytämään...... (nykyisin siis nähdään noin 3 kertaa vuodessa, ja silloinkin kovin pintapuolisesti) Miksiköhän en viitsi ihan kaikkea vapaa-aikaani pistää hänen hääsuunnitteluunsa? (niinkuin morsian näköjään olettaa minun tekevän)

      Kateellinen morsiamelle? Minä? En ikinä. Tiedän olevani (kehumatta itseäni laisinkaan) 1) kauniimpi 2) suositumpi 3) älykkäämpi 4) menestyneempi kuin nyt naimisiin menevä ystävättäreni(korkeampi koulutus, parempipalkkainen duuni). Ok, en varmasti anna tällä kovin hyvää kuvaa itsestäni, mutta pitipä avautua silti.

      Olenko naimisissa? En, mutta vakituisessa parisuhteessa ihanan miehen kanssa, avioituminen ei ole vielä ajankohtaista. Jos hänen kanssaan naimisiin joskus menen, niin en kyllä pyydä tätä morsianta kaasokseni, syitä on monia... Suurinpana se, että lukioaikoina hän tunsi minut paremmin kuin omat taskunsa, mutta näin 3-kymppisenä olen aika tavalla erilainen...

      Kaikesta huolimatta toivon että kaverini häät onnistuvat, ja että hänen avioliitostaan tulee onnellinen!

      • Päivänsäde

        Kiva jos pilaat entisen kaverisi häät sillä ettet halua niihin osallistua kaason ominaisuudessa. Aina voi sanoa ei, ja ehkä tässä tapauksessa joku muu kuin sinä olisi voinut suorittaa kaason roolin paljon paremmin. Oot tosi tosi ystävä!!


      • kaaso 04
        Päivänsäde kirjoitti:

        Kiva jos pilaat entisen kaverisi häät sillä ettet halua niihin osallistua kaason ominaisuudessa. Aina voi sanoa ei, ja ehkä tässä tapauksessa joku muu kuin sinä olisi voinut suorittaa kaason roolin paljon paremmin. Oot tosi tosi ystävä!!

        missä vaiheessa sanoin että en halua olla kaasona? Mielestäni on vain sääli että ystävälläni ei ole ketään läheisempää jota pyytää näinkin tärkeään tehtävään, totesin myös että toivon hänelle kaikkea hyvää.

        Sanoin myös että en halua kaikkea vapaa-aikaani häähössötykseen "tuhlata", koska minulla on myös oma elämä, joka ei odota tai katoa koska ystäväni menee naimisiin... Tätä tämä morsian ei näytä ymmärtävän, vaan keksii kokoajan uusia hommia minulle, joista olen päättäväisesti kieltäytynyt, ei ole minun hommaaani keksiä kaikkea ohjelmaa, toimia seremoniamestarina ja vielä hankkia ja taitella kaikki lautasliinat jne jne.


      • Kay
        kaaso 04 kirjoitti:

        missä vaiheessa sanoin että en halua olla kaasona? Mielestäni on vain sääli että ystävälläni ei ole ketään läheisempää jota pyytää näinkin tärkeään tehtävään, totesin myös että toivon hänelle kaikkea hyvää.

        Sanoin myös että en halua kaikkea vapaa-aikaani häähössötykseen "tuhlata", koska minulla on myös oma elämä, joka ei odota tai katoa koska ystäväni menee naimisiin... Tätä tämä morsian ei näytä ymmärtävän, vaan keksii kokoajan uusia hommia minulle, joista olen päättäväisesti kieltäytynyt, ei ole minun hommaaani keksiä kaikkea ohjelmaa, toimia seremoniamestarina ja vielä hankkia ja taitella kaikki lautasliinat jne jne.

        Miksi ihmeessä lupauduit jos et jaksa - syystä tai toisesta - olla täysillä mukana? Olet erityisasemassa tämän henkilön elämän todennäköisesti hienoimmassa hetkessä ja sen järjestelyssä, oli hänellä muita kavereita tai ei. Voi sitä ilman kaasoakin mennä naimisiin - hän valitsi sinut.


      • Nora

        se näkyy vaikkei katsoisi! Tässä ihan alkeellista psykologiaa sinulle "kaaso 04" -vähättely on lähes AINA poikkeuksetta kateutta. Viestistäsi paistaa kateus, mikä sinänsä on kyllä ihan kaikkialla läsnä, eikä mitenkään tavatonta. Turha sitä on edes niin hirveästi hävetä. Huonompi homma sinun kohdallasi on se, että kateutesi näyttää olevan tiedostamatonta, mikä tekee siitä vaarallisen.

        Tiedostamattoman kateutesi vuoksi olet aikeissa sabotoida "ystäväsi" hääjuhlan. Toivon mukaan saat tämän viestin ennen, kuin on liian myöhäistä ja edes pyrit (!!) tekemään itseanalyysiä asiasta ennen kostotoimenpiteitäsi!

        Toinen seikka, johon kiinnitin huomiota oli se missä järjestyksessä luettelit "hyviä puoliasi" ja ominiasuuksiasi joista olet erityisen ylpeä...huh!

        "Tiedän olevani (kehumatta itseäni laisinkaan) 1) kauniimpi 2) suositumpi 3) älykkäämpi 4) menestyneempi kuin nyt naimisiin menevä ystävättäreni(korkeampi koulutus, parempipalkkainen duuni)"


      • kaaso 04
        Nora kirjoitti:

        se näkyy vaikkei katsoisi! Tässä ihan alkeellista psykologiaa sinulle "kaaso 04" -vähättely on lähes AINA poikkeuksetta kateutta. Viestistäsi paistaa kateus, mikä sinänsä on kyllä ihan kaikkialla läsnä, eikä mitenkään tavatonta. Turha sitä on edes niin hirveästi hävetä. Huonompi homma sinun kohdallasi on se, että kateutesi näyttää olevan tiedostamatonta, mikä tekee siitä vaarallisen.

        Tiedostamattoman kateutesi vuoksi olet aikeissa sabotoida "ystäväsi" hääjuhlan. Toivon mukaan saat tämän viestin ennen, kuin on liian myöhäistä ja edes pyrit (!!) tekemään itseanalyysiä asiasta ennen kostotoimenpiteitäsi!

        Toinen seikka, johon kiinnitin huomiota oli se missä järjestyksessä luettelit "hyviä puoliasi" ja ominiasuuksiasi joista olet erityisen ylpeä...huh!

        "Tiedän olevani (kehumatta itseäni laisinkaan) 1) kauniimpi 2) suositumpi 3) älykkäämpi 4) menestyneempi kuin nyt naimisiin menevä ystävättäreni(korkeampi koulutus, parempipalkkainen duuni)"

        Ystäväni häät olivat ja menivät, parhaani tein jotta ne menivät hyvin. Suurin osa vieraista näyttivät viihtyvän hyvin ja kukaan ei kuollut. Olen vain onnellinen, että häät ovat ohi eikä tarvitse niitä enää stressata niiden takia. Enkä ole koskaan edes harkinnut häiden sabotoimista. Tuolla ylempänä joku kertoi jonkun kaason turmelleen hääpuvun purkalla. Ei olisi tullut mieleenkään tahallisesti pilata toisen hääpäivää millään tavalla, vaikka Nora väitti että olen näin tekemässä tiedostamattoman kateuden takia *nauraa*

        Edelleenkään en ole kateellinen tälle morsiamelle, en koskaan ole ollut. Mielenkiintoista että muutamasta rivistä jotka olen tänne kirjoittanut joku muuta väittää. Tuo lista jonka tuonne ketjun alkuun kirjoitin ei ole missään "järjestyksessä", mutta silti olen mielestäni noita kaikkia asioita, vaikkapa tällä kertaa järjestyksessä 1. menestyneempi 2. älykkäämpi 3. kauniimpi 4. suositumpi :)

        Sitä vain en ymmärrä, kun kovin useat väittävät kaasoja kateellisiksi. Miksi? Varmasti on niitäkin jotka ovat kateellisia, mutta tuskin kaikki. Minulla ainakin menee tällä hetkellä omassa elämässä hyvin, niin miksi kadehtisin kaveriani siksi, että hän menee (tai meni jo) naimisiin? Olen itsekäs persoona, joten ehkä en suostu pistämään omaa elämääni vuodeksi "jäähylle" vain ystävän häiden takia. Varmasti tein oman osuuteni ja enemmän napisematta, kiitokseksi sain muuten tekstiviestin pari päivää häiden jälkeen, ja hääpäivänä morsian maksoi kampaajalla käynnin... En muuta odottanutkaan, tosin tuo kiitos olisi tuntunut kivemmalta jos se olisi sanottu ihan kasvotusten, tai jos morsian olisi edes viitsinyt soittaa...


      • kaaso 04
        Kay kirjoitti:

        Miksi ihmeessä lupauduit jos et jaksa - syystä tai toisesta - olla täysillä mukana? Olet erityisasemassa tämän henkilön elämän todennäköisesti hienoimmassa hetkessä ja sen järjestelyssä, oli hänellä muita kavereita tai ei. Voi sitä ilman kaasoakin mennä naimisiin - hän valitsi sinut.

        että jos joku valitsee kaasoksi, että on unohdettava koko muu elämänsä siihen asti että häät on ohi, ja alistuttava siihen, että kun "kaveri" ottaa yhteyttä, niin joka ikinen puheenaihe liittyy jotenkin häihin?


    • päivänsäde

      Mä oon lupautunut kaikkien mun kamujen kaasoiksi ja hääavustajaksi.. En ymmärrä mitä palvelemista sen muka on jos toinen ei oikeasti itse pysty tekee kaikee.. Häät on ihania!!!

    • psykologi

      No niin, vaikka muutama ensimmäinen kommentoija teilasikin avaukseni, on tämä palsta silti täyttynyt kaasojen ja morsianten katkerista tilityksistä. tässä ja ylemmässä ketjussa näkee vahvasti sen, miten ennen parhaiden ystävättärien välit tulehtuvat loppuelämäksi.

      Kyllä tästä vielä väikkäri saadaan!

      • Tilda

        Älä hitossa, aiot väitellä jonkun Suomi24:n keskustelupalstamateriaalin varassa... Ei voi tulla laadukas tutkimus...


    • ei kaaso eikä morsian

      miksi kaaso on (olisi) morsiamelle kateellinen? siitäkö että toinen menee naimisiin?

      miksi (moni) morsian on niin itseään ja häitään täynnä, että ei tajua että kaasolla on elämää häähumun ulkopuolellakin ja tämän takia ei ole välttämättä valmis hakemaan kuusta kiviä koristeeksi häihin? Miksi kaaso ylipäätään valjastetaan työjuhdaksi?

      voisitko psykologi ammattilaisena vastata?

      • psygologi

        Alkuihmisen ajoista naiset ovat olleet kateellisia uroksista, koska he tietysti haluavat lajin parhaat yksilöt sukua jatkamaan. Koska morsian on saamassa hyvää yksilöä puolisokseen, lähin naisystävä eli kaaso on kateellinen morsiamelle, että tämä on saanut niin hyvän miehen itselleen. Morsian tietysti alitajuisesti aavistaa nämä ajatukset, ja saattaa sitä kautta aiheuttaa kaasolle hankalia tilanteita, koska hän ei missään tapauksessa halua kaason omivan miestään. Vaikka nämä ajatukset eivät suoraan olisikaan naisten päässä, alitajuinen puolison menettämisen pelko aiheuttaa tietynlaista käyttäytymistä. Kaaso puolestaan alitajuisesti a) on kateellinen morsiamelle, b)haluaa tämän miehen itselleen.

        Näin yksinkertaistettuna koko ongelmien alkulähde, joka periytyy aivan ihmisen alkujuurilta.


      • ei kaaso eikä morsian
        psygologi kirjoitti:

        Alkuihmisen ajoista naiset ovat olleet kateellisia uroksista, koska he tietysti haluavat lajin parhaat yksilöt sukua jatkamaan. Koska morsian on saamassa hyvää yksilöä puolisokseen, lähin naisystävä eli kaaso on kateellinen morsiamelle, että tämä on saanut niin hyvän miehen itselleen. Morsian tietysti alitajuisesti aavistaa nämä ajatukset, ja saattaa sitä kautta aiheuttaa kaasolle hankalia tilanteita, koska hän ei missään tapauksessa halua kaason omivan miestään. Vaikka nämä ajatukset eivät suoraan olisikaan naisten päässä, alitajuinen puolison menettämisen pelko aiheuttaa tietynlaista käyttäytymistä. Kaaso puolestaan alitajuisesti a) on kateellinen morsiamelle, b)haluaa tämän miehen itselleen.

        Näin yksinkertaistettuna koko ongelmien alkulähde, joka periytyy aivan ihmisen alkujuurilta.

        ... on morsian saamassa hyvän yksilön puolisokseen? Entä jos kaaso on jo naimisissa tai muuten vaan kimpassa itselleen "paremman" miehen kanssa? Eli kaaso ei ole 1) kateellinen morsiamelle 2) ei halua sulhasta itselleen, koska on jo "varattu".

        Oikeasti, millähän perustella se naimisiin menevä uros on "lajin paras yksilö"? Entä jos sulhanen onkin ei niin puhdasgeeninen, eli vaikkapa sokea, lyhytkasvuinen, pyörätuolissa, patologinen petturi tai vaikkapa epilektikko? Onko kaaso sittenkin kateellinen? Onko vain kaaso kateellinen morsiamelle, vai kaikki naispuoliset häävieraat? Ja jos muut naispuoliset eivät ole kateellisia, niin miksi eivät ole? Entä onko bestman automaattisesti kateellinen sulhaselle ja haluaa "astua" morsiamen heti tilaisuuden tullen?


    • jassoo

      Jaa-a! Olet tainut yleistää asiaa vähän liikaa... Enpä oo lähipiirissä kuullut katkerista kaasoista, saatikka mitä tulee itseeni...
      Itse olen kaasona veljeni avovaimolle. Pitkään olen toivonut, että menisivät naimisiin ja nyt kun sitten menevät olen todella onnellinen heidän puolesta. Iloisin yllätys oli se, että morsmaikku pyysi minua vielä kaasoksi. Olen ilolla avustanut häiden suunnittelussa ja tarjouduin tekemään kutsukortit ja yhdessä morsmaikun kanssa muut häärekvisiitat, koristelut, hääkarkit jne. Morsiusparilla on kolme pientä lasta ja iso maatila hoidettavana niin apu on tervetullutta. Vaikka välimatkaa onkin minun ja morsiusparin välillä lähes 500 km ja käyn päivät töissä, eipä tuo ole haitannut häiden suunnittelua täältä käsin. Tässä samalla olen lupautunut auttamaan myös toisen kaverini häävalmisteluissa (en ole kaaso), koristelussa ja muissa pienissä asioissa. Aina olen ollut onnellinen ystävieni puolesta, jos ovat menneet naimisiin ja ilolla auttanut valmisteluissa, jos on pyydetty. Itse olen naimaton nainen, tosin seurustellut pari vuotta, enkä ole milläänlailla katkera yhdellekään ystävälle, kun menneet naimisiin. Itse en aijo mennä koskaan naimisiin...

      Eiköhän tuo ole ihmispersoonasta kiinni miten kaaso haluaa olla hääsuunnittelussa mukana ja miten suhtautuu morsiammeen. Jokaisen täysjärkisen ihmisen tulisi olla vain iloinen, että ystävä on löytänyt sen oikea. Ja kaason tehtävähän on auttaa morsianta sopivassa määrin, jos ei halua, sitten ei tarvitse olla kaasonakaan. Ja yksikään täysjärkinen morsian ei pidä kaasoaan työorjana.

    • Taina

      Ennen häitä autoin morsianta häiden järjestelyissä, kuten varasin ajan kampaajalle, tilasin kukat. Näistä olimme sopineet jo ajat sitten ja tein ne ihan mielelläni.

      Ainut mikä alkoi hiertämään tämän kaason kenkää juhlapäivänä, oli se että koska sulhasella ei ollut suomalaista bestmania, niin hääjuhlassa morsian alkoi tiputtelemaan minulle tehtäviä, kuten "hoidatko musiikin", "hoitaisitkos keittiön kanssa ruuat", "katsotkos että juomat tulevat oikea aikaisesti pöytään"... Eli asioita, jotka yleensä kuuluvat joko bestmanin tai seremoniamestarin toimeen.

      Tein kyllä sitten kaiken pyydetyn (miten siinä kehtaisi kieltäytyä), mutta mielestäni olisi ollut kohteliaampaa ENNEN tilaisuutta kysyä minulta, että voisinko hoitaa nämä asiat eikä itse juhlassa tulla sanomaan, että "ai niin, myös nämä kuuluis sit kans sun tehtäviin. Etsä viitsitsä...?"

      • Never ever

        Autoin morsianta ennen häitä niin paljon, kuin maantieteellinen etäisyytemme antoi periksi. Häissä tein parhaani. Olen työelämän kouluttama kokenut esiintyjä ja tapahtumien järjestäjä. Well, well. Morsian ei ollut häissään tyytväinen mihinkään ja kaasona sain tuntea sen nahoissani. Vaikka tyytymättömyys ei koskenut vain minun tekemisiäni, sain kuulla kaikista valitukset ja huudot. Siinä nähdään taas, että korkeakaan koulutus ei takaa henkistä tasapainoa / tunneälyä / maalaisjärkeä. Voin sanoa, että ystävyys ei tästä parantunut. Yhteydenotot ovat minun puoleltani harventuneet minimiin ja hyvä niin.


      • Pihla
        Never ever kirjoitti:

        Autoin morsianta ennen häitä niin paljon, kuin maantieteellinen etäisyytemme antoi periksi. Häissä tein parhaani. Olen työelämän kouluttama kokenut esiintyjä ja tapahtumien järjestäjä. Well, well. Morsian ei ollut häissään tyytväinen mihinkään ja kaasona sain tuntea sen nahoissani. Vaikka tyytymättömyys ei koskenut vain minun tekemisiäni, sain kuulla kaikista valitukset ja huudot. Siinä nähdään taas, että korkeakaan koulutus ei takaa henkistä tasapainoa / tunneälyä / maalaisjärkeä. Voin sanoa, että ystävyys ei tästä parantunut. Yhteydenotot ovat minun puoleltani harventuneet minimiin ja hyvä niin.

        Olipas kiittämätön morsian! Taitaa olla muutoinkin näreää sorttia! Olen saanut kunnian olla tulevana talvena kaasona ystävättärelleni. hän on taas niin omatoiminen, että ei kaipaa muuta kuin henkistätukea ja hieman hääohjelman järjestämistä. Kaiken muun korteista-koristeluun ja pitopalveluun hän ja miehensä tekevät yhdessä.

        Ongelmana tässä ovatkin muu yhteinen ja tiivis ystäväporukkamme: Olen saanut kipakoita kommentteja kaasovalinnasta, yhteisestä polttarisuunnittelusta ja hääohjelmasta (mikä on tulevan morsiammen toive, että järjestäisimme ne yhdessä porukalla). Tottakai, minulla on päävastuu asioista ja ohjelmien juonnoista ja muusta yhdessä bestmanin kanssa. Olisin halunnut ystävämme yhdessä ideoimaan tulevaa, jokaisten rahkeiden myötä, mutta... Tuntuu, kuin he haluaisivat minun epäonnistuvan koko hommassa. Eli onko kyseessä kaasokateutta? Onko kukaan muu törmännyt samaan tilanteeseen, miten selvisit?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2057
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1450
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1384
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1321
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1298
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1241
    Aihe