Synnytystapa-arvio ja pieni äiti?

PikkuLilliEmonen

Millä perusteilla voi päästä synnytystapa-arvioon? Itse olen mitoiltani todella pieni 156cm/44kg (paino ennen raskautta) ja sirorakenteinen, ja synnytys hieman hirvittää, mitä lähemmäs se tulee. Mahani on TOSI iso ja mahan SF-mitta on ollut koko ajan yläkäyrillä. Pian alkaa jo 30. raskausviikko..

Varsinaista synnytyspelkoa ei ole, mutta hirvittää vain että mahtuuko lapsi edes ulos. Sekin voisi auttaa, jos tutkittaisiin ja sanottaisiin arvio, että mahtuuko mahdollisesti tulemaan ulos vai ei. Voisihan alakautta silti yrittää, mutta olisi turvallisempaa saada joku arvio etukäteen, että voi tulla esimerkiksi hätäsektio eteen jos synnytys ei onnistukkaan. Luulen että vauvani isäkin "järkyttyisi" synnytyksessä vähemmän jos olis etukäteen edes katsottu että sektioon voi joutua esim ahtaan lantion perusteella. Eikä silleen että hätäsesti kiidätetään sitten kun on 40h puskettu lasta ulos.. Vauva on ollut pää alaspäin jo viikkoja, niin en varmaan pääse silläkään verukkeella arvioon.

Minkälaisia kokemuksia muilla pienillä äideillä on näistä asioista?

26

2387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terkalle puheeksi

Mun käsityksen mukaan joillakin paikkakunnilla on tapana, että esim. alle 155-senttiset äidit pääsee automaattisesti synnytystapa-arvioon. Noilla sun mitoilla luulis pääsevän ihan jos pyytää. Et ole ilmeisesti kysynyt asiasta neuvolassa? Otapa seuraavalla käynnillä puheeksi ja kerro myös tuosta pelosta, että et ole varma mahtuuko lapsi ulos. Jos on järkevä terveydenhoitaja niin ihan varmasti ottaa tosissaan asian. :) Ja jos ei ota, niin soita suoraan äitiyspolille ja kerro asiasi sinne.

• cccvvvbbb

Heips. Itehän olen 150cm "pitkä" äiti ja kolmas vauva tulossa. Paino ennen raskautta 47kg..en edes ole koskaan ajatellut ettenkö vois normisti synnyttää..:D Kaikki mennyt hienosti eikä kukaan ole neuvolassa tms. puhunut mitään pituudestani. Maha kyllä kasvaa isoksi ja pullahtaa ulos kunnolla kun muuten ei ole tilaa kasvaa. 2 lastani ovat painaneet 3kg ja olleet 48cm ja 50cm pitkiä. Ja ulrassa sanottiin että tästäkään vauvasta ei tule kolmea kiloa isompaa. Voi olla että murehdit turhaan, mutta kysäse kuitenki neuvolasta. Itselläni ei mikään maailman kapein lantio ole, mutta siis esim vaatekokoni on ollut S/36 ennen raskautta ja sen aikana :)

• lantiosta...

Juu ei se lantion ulkomitta oikein mitään kerrokaan. :) Sen takia isommastakaan ihmisestä ei oikein voi sanoa, miten hyvin alasynnytys onnistuu.

• owjbpöowa
        lantiosta... kirjoitti:

Juu ei se lantion ulkomitta oikein mitään kerrokaan. :) Sen takia isommastakaan ihmisestä ei oikein voi sanoa, miten hyvin alasynnytys onnistuu.

Niinpä... olis tästä epäsuhtaisesta päärynävartalosta voinut jotain iloa olla, mutta ei, sektioon mentiin ahtaan lantion takia.

• mommmmom

Itse olen 160/73 ja vaikka olenkin pyöreä mitoiltani, sanottiin esikoisen synnytystapa arvioinnissa että "tiukkaa tekisi" ja tyttöä povattiin alle 3 kiloiseksi. Onneksi ja "onneksi" esikoinen oli perätilassa ja lääkäri määräsi sektioon.
      Nyt toista odotellessa (vkoja 26) on alkanut mietityttämään synnytys, väliin jopa pelottamaan.. eihän ne paikat varmastikkaan sen suuremmat ole kun aiemminkaan. synnytystapa arviointiin onneksi pääsen kun edellinen perätilassa ja sektiolla syntynyt.

Luulin että kaikki varsinkin esikoista odottelevat käyvät synnytystapa arvioinnissa...?? vai onko se paikkakunta kohtainen tai juurikin kiinni siitä miten raskaus on edennyt tai millainen äiti on kyseessä..

• Adelean

Minulla on äitini puolen suvussa kapealanteisuutta, sekä mummoni että äitini ovat molemmat olleet kapealanteisia ja äitini synnyttikin minut ja sisarukseni sektiolla, hänelle oli tehty arviot että alateitse ei mahtuisi syntymään vaikka olemme olleet 2700-3000g kokoisia eli varsin pieniä.

Pyysin tämän nojalla päästä synnytystapa-arvioon, neuvolan terveydenhoitaja ottikin huoleni erittäin tosissaan ja laittoi lähetteen äitiyspolille - sieltä sitten tulikin vain kotiin lappu jossa ilmoitettiin, että tämäntyyppiset asiat kuuluvat oman neuvolalääkärin arvioitavaksi eli turha tulla heille tämän asian vuoksi.

Tänään pistäydyin sitten oman neuvolalääkärin luona; eipä hän siihen juuri muuta kantaa ottanut kuin että geenini tulevat kuitenkin puoliksi toisestakin suvusta, että eihän tuo nyt niin varmaa sitten ole että minä olisin kapealanteinen. Eli vaihtoehtoni lienee mennä tutkituttamaan asiaa tarkemmin omalla kustanteella yksityiselle lääkärille tai sitten vain mennä yrittämään alatiesynnytystä ja toivoa, ettei hätäsektioon tarvitse turvautua.

Toivottavasti muualla tämä asia on paremmin, vähän tulee kyllä ylimääräistä stressiä synnytystilanteeseen tuosta vaikken varsinaisesti synnytyspelkoinen ole ja alatiesynnytystä olen alunpitäenkin toivonut.

• "hyvin mahtuu"

Turussa ainakin sain ensisynnyttäjänä synnytystapa-arvion automaattisesti. Sillä tarkoitettiin sitä, että lääkäritäti käsikopelolla koitti alakautta ja sanoi: "hyvin täältä mahtuu" ja siinä se.

Suvussa ei ole ollut synnytysongelmia ja vauva on pienikokoinen, mutta silti vähän pistää mietityttämään tämän synnytystapa-arvion tieteellisyys ja tarkkuus ...

• Tammikuu-83

Täällä menossa rv37 ja synnytystapa arvioon menen torstaina. Kaikille alle 160cm on mun mielestä tämä arviointi. Kysäse vielä neuvolasta. Ilmottaavat siitä muutenkin tosi myöhään.

• PikkuLilliEmonen

Paljon on tullut vastausta laidasta laitaan, mukavaa saada erilaisia näkökulmia. :) Vaikuttaa siltä, että käytännöt ympäri Suomeakin vaihtelevat toisistaan ja julkisella riippuu näköjään paljon siitäkin, kenet/millaisen hoitajan/terkan saa eteensä.

Itse en ole vielä kysynyt neuvolassa tästä, kun viimeksi olin neuvolassa n. 4 viikkoa sitten ja sitä ennen en vielä tällaisesta niin huolehtinut, mutta ajattelinpa kysyä maanantaina sitten. Itse siis asun Espoossa, voin tulla sen jälkeen kertomaan miten täällä päin Suomea suhtauduttiin tähän pyyntöön.

Minun mielestäni jokaisella äidillä pitäisi olla oikeus päästä synnytystapa-arvioon, vaikka ei olekkaan oikeutta päättää meneekö sektioon vai synnyttääkö perinteisesti (briteissähän asia on nykyään jopa näin). Tuntuu että Suomen julkisessa terveydenhuollossa on niin, että oli huoli mikä tahansa, niin hyssytellään todella paljon juuri tyyliin että "eiköhän kaikki ole kunnossa" tai "mistä sen tietää oletko sitä kapealanteinen kuten äitisi", kun heidän tehtävänsä terveydenhuollossa olisi TUTKIA nämä asiat, eikä arvailla. Pahimmillaan tämä maksaa sitten synnytyksessä vauvan hengen, joten kokisin myös itse paljon paremmaksi jos pääsisi edes arvioon, ja sektioon voisi lähteä nopeammin synnytyksessä, jos alkaa näyttää siltä ettei lapsi pääse ulos luonnollista tietä. Synnytyksen pitkittyminen tuloksettomana olisi pelottavinta mitä voin kuvitella että tapahtuisi.

Lohduttavaa tietysti kuulla että monet pienetkin äidit on synnyttäneet ihan normaalisti. :) Kyllä minäkin siinä mielessä uskon, että on minulla hyvät mahkut onnistua synnyttämään lapsi normaalisti, mutta tiedostan myös pienen kokoni, kun tosiaan farkkukokoni on 34 eli ei ole koolla siunattu. :/ Tietysti lantio ja sen luut liikkuu synnytyksessä.. ilmeisesti arviossa tutkitaan tätäkin seikkaa.

Synnytystapa-arvion luotettavuudesta on vaikea sanoa mitään, mutta tuskinpa se ihan 100% varmaa tulosta koskaan antaa. Ja muutenkin varmaan tutkimuskäytännöt vaihtelee Suomen sisällä. Itselle riittäisi että tutkitaan ja annetaan arvio, täydellisyyttä ja täyttä varmuutta en tietenkään odota.

Semmoista faktaa omasta tilanteesta vielä, että oma äitinikin synnytti kyllä alakautta, mutta hän onkin minua paljon muodokkaampi, vaikka ollaankin saman pituisia. Monet serkkuni taas on leikattu, koska lapset eivät ole mahtuneet ulos.. Kylläpä on vuodatus, mutta kun huolettaa ja asia on tärkeä :)

• Sektiosta

Toivottavasti saat kysymyksiisi vaatauksen, asiallisen synnytystapa-arvion ja huoli helpottaa. Tuosta muuten, että itse ei saisi päättää synnyttääkö alakautta vai sektiolla: Suomessa yritetään kyllä viimeiseen asti ohjata äiti synnyttämään alakautta, mutta ketään ei voi siihen pakottaa. Esimerkiksi ylitsepääsemättömän synnytyspelon vuoksi saa kyllä sektion. Jos siis vain viimeiseen asti vaatii sektiota, niin se kyllä tehdään.

• pieni myös

Se lantion joustavuus on yksi tärkein asia ja sen saa selville vain käsikopelolla. Minut laitettiin synytystapa-arvioon neuvolasta ensimmäisen odotusaikana pienikokoisuuden vuoksi. (157/45 ennen raskautta.).

Itse en edes ollut ajatellut, että koko voisi tuottaa ongelmia, koska meidän koko suvun naiset ovat pienikokoisia, mutta synnytykset ovat kaikille olleet helppoja.

Arviossa lääkäri teki sisätutkimuksen ja naurahti, että luotu synnyttämään. Joustoa on vaikka kuinka ja lantion kuvausta ei tarvita. Oikeassahan hän oli. Mitään ongelmia synnytyksissä ei ole ollut. Isoin vauvani on ollut 4200g ja hän tulikin jo liki syöksyllä maailmaan. Itsekkin olen syntynyt vessassa...

Ilman muuta kannattaa käydä vaikka yksityisellä puolella jos asia pelottaa ja mietityttää ja vastauksia et saa julkiselta -mutta todellakin naisen pienikokoisuus ei tarkoita sitä, että synnytys olisi vaikea.

Jos päädyt kesken synnytyksen sectioon lantion kapeuden takia (tavallaan synnytyseste) niin yleensä kyllä sinne saliin lähdetään niin että kyseessä on kiireellinen sectio eikä hätäsectio. Niiden ero on aika suuri (terveiset leikkausosastolta : ) )

• kohtaäx2

esikoista oottaessa pääsi automaattisesti kaikki s.tapa-arviointiin (-08) pohjois-karjalassa päin.nyt ootan toista ja käytäntö muuttunut.eli automaattisesti ei ainakaan täällä pääse enää.itse pääsen (enkä nyt ihan pieni ole 166cm ja n.60 kiloo ennen raskautta) koska oli "mahtuvuus ongelmia" pojan kanssa (3700g).eli tämä vauveli ei sais olla yhtä iso,tai ei mahdu tulemaan alakautta.ja pahasti näyttää että kasvaa isoveljeään isommaksi...saa nähdä kuinka käy.

• 152/46- 47/2755

Muistakaa, että luonto on viisas; pienet äidit saa pieniä lapsia. :)

• PikkuLilliEmonen

Espoossa ei ainakaan pääse sen takia että on pienikokoinen, tänään oli neuvola ja ilmaisin siellä huoleni. Täytyypä siis vaan sanoa miehekkeelle, että synnytys on yks iso tuntematon, ei hajuakaan omista lantion ominaisuuksista tai riittävyydestä, ja täytyy varautua henkisesti siihen että joko syntyy normisti tai sitten leikataan.. Kun ei ole hajuakaan.

Olen varmasti vaan yliherkkäkin, mutta kyllä hermostuttaa. On niin vaikea antautua täysin uuteen pelottavaan asiaan, kun mihinkään ei suhtauduta mitenkään. "hyvin sä synnytät alakautta kerta äitiskin on synnyttänyt". Kyllä, mutta olen ihan eri rakenteinen ihminen kun äitini..... Ja minun kokoiset serkkuni on synnyttäneet pääasiassa sektiolla kaikki.

Suoraan sanottuna tympii koko synnytys. Voiko näin edes sanoa!! Pitää vaan toivoa että kaikki menisi lopulta hyvin ja pääsisi sitten pian kunnossa olevan vauvan kanssa kotiin yms. Mitä jos ne ei synnytyksessäkään kuuntele miltä musta tuntuu... I have a bad feeling about this..

• :)...

täällä raahessaki on sillalailla jotka oottaa ensimmäistä pääsevät automaattisesti tarkistuksee mahtuuko vauva alakautta.. itse olen 153cm pitkä ja mahtu. ihan hyvä kokone 3800g 49cm tulemaa alakautta ja ensimmäinen lapsi oli :)

• -99 & 05

Moikka!!!

Mä olin 16 v esikoisen saadessani ja silloin ennen raskautta painoin 49 kg ja pituutta huimat 163cm ja mulle ei missään vaiheessa tehty mitään arviointia!!!Ja poika painoi 4100 g syntyessään ja vielä käsi poskella syntyi..eli oikein leveä kuljetus..ja kätilö silloin ihmetteli että miten minut oli laitettu synnyttämään tuon kokoinen lapsi alateitse kun teki erittäin tiukkaa!!!
      (jäi kyllä hirveät kammot tuosta tapahtumasta kun vielä tipalla käynnistettiin niin ei mitään helppoa ollut)
      Noh, 6 v myöhemmin syntyi tyttäreni ja alku paino minulla oli 53 kg ja pituutta vieläkin saman verran ja suoraan laittoivat tutkimuksiin että onko viisasta synnyttää alateitse..(enkä edes kerinnyt keroa nla.tädille edellisistä kokemuksistani) ja painoa tytölläni oli 3340g eli oli jopa huimaa eroa koossakin ja tällä kertaa oltiinkin yllättäen huolissaan että mahtuuko vaiko eikö..mielestäni oli melkoisen omituista!!!!!
      Tuntuu että kovin on "neuvolatäti kohtaista" että otetaanko asiaa ollenkaan tutkittavaksi/ylipäätään asiaan kantaa.

• HUOMIO ÄIDIT!!!!!!!!

Jos asiat huolettavat, menkää yksityiselle tuohon arvioon (käsikopelolla) ottavat samalla myös ultralla vauvan painoarvion. Tämä toiminpide kustantaa teiltä itseltänne n.70-80e kun siitä vähennetään kelan korvaus!

• niskunnaksunnii

no ei synnytystapa arviossa mitään pillun leveyttä mitatakkaan vaan lantion nimenomaan :D ei se pieni kokoisuus emättimen joustavuuteen liity millään tapaa, ja kyllä lantionluut liikkuu aika paljonkin. Kannattaa kuitenkin tarkistaa asia ettei turhaan jää vaivaamaan.

• klonkkuilihja

Olen 156cm pitkä koko 34. Koko raskausajan käytin 34 tai 36 koon mammahousuja. Peppuni on todella pieni, eikä levinnyt juuri lainkaan esikoisen aikana. Minua huoletti kun takamus oli niin pieni loppumetreilläkin, että mahtuuko se vauva tulemaan johpn terkkari naurahti, ettei ulkoisesti voi ennustaa tällaista. Pieni peppu ei tarkoita ahdasta lantiota tai leveä persus tilavaa synnytyskanavaa. Ei meillä mitää tutkittu mahtuuko, kun ei sitä kuulema äidin koon perusteella voi ennustaa. Hyvin tuli ulos poju 48cm 3280kg. Niin ja luonto on tosiaan fiksu ja pienet äidit saa pieniä lapsia.

• "Niin ja luonto on

tosiaan fiksu ja pienet äidit saa pieniä lapsia."

Eipä pidä paikkaansa valitettavasti, meillä emäntä pienempi ja poika
        4300g / 54 cm

Synnytystapa-arviossa painoksi 3kg, eli heittoa n 25%

Lopulta pakolla ulos imukupilla ja työntämällä, tästä emännälle vammat loppuelämäksi...onneksi ei sen pahempaa

• ei niinku strömsössä

No, eipä tämä kyllä täysin tosiaan pidä paikkaansa. Itse olin ennen raskautta 159 cm/51 kiloa ja raskausaikana tuli vain yhdeksän kiloa painoa, söin terveellisesti ja liikuin, sokereissa ei häikkää. Odottelin myös sellaista kolmekiloista vauvaa, kuten kaikki meidän suvussa aina ovat olleet. No hupsista vaan, vauva oli nelikiloinen ja päänympärys vauvalla 37 cm. Ei mahtunut alakautta, vaan kiireelliseen sektioon mentiin. Ei sinänsä mitään hätää ollut missään vaiheessa, vauva vaan ei laskeutunut kunnolla lantioon, kun ei ilmeisesti mahtunut. Sektio meni hyvin ja toivuin ok, mahdollisessa seuraavassa raskaudessa pääsen kyllä suoraan synnytystapa-arvioon ja vauvan kokoarvioon.

• khylläh..

täällä meillä ainaki kaikki esikoista odottavat pääsevät automaattisesti synnytystapa - arvioon.. itsekkin olen 153cm vaan pitkä.. ja mä kysyin neuvolasta pääsenkö, ne sano että kaikki asekoista odottavat.. ja jotka on ennenki synnyttänyt ja jos ollu jotain vaikeuksia alakautta synnyttää neki pääsevät uudestaan..

• ei niinku strömsössä

Paikkakuntakohtaista, monessa kunnassa ei pääse ensisynnyttäjätkään automaattisesti.

• näinkin voi käydä..

Todellakin paikkakunta kohtaista...!!!

Itse synnytin esikon 5 viikkoa sitten. Ei tehty synnytystapa-arviota, vaikka 165 cm pitkä ja paino ennen raskautta 47 kiloa. Sanottiin vain, että vauva 4D:ssä, (jossa kävin yksityisellä) arvioitiin 3200 g laskettuun aikaan, että kyllä lantio joustaa.

Tyttö oli pieni. Paino siis vain 3200 g ja 49 cm pitkä. Päänympäryskin vain 34 cm. Nyt kotona ja pystyn jotenkuten jo istumaan. Kaks viikkoo sitten ei toivoakaan istumisesta vielä. Synnytyksestä siis jo 5 viikkoa.

Lantiosta mahtui hyvin, mut lantionpohjanlihaksistoon saakka koko matkalta sain pahan repeämän, joka tikattiin leikkaussalissa spinaalissa.

• erkjl

No mutta eihän 165 cm ole mikään lyhyt, aivan normaali pituus. Ja painoit sitten 47 kiloa tai 67 kiloa, niin eihän sekään vauvan ulos mahtumiseen millään lailla vaikuta. Lantion sisämitta on ainut, mikä vaikuttaa ja sitäkin on mahdotonta ulkoapäin arvioida.

• .....

Ihan totta kyllä että paino ei vaikuta. Vaan se lantion sisämitta...
      Mitä ei pysty ulkoa arvioimaan.

Mutta tuossa aiemmin kirjoitin oman kertomukseni niin eipä mullakaan ollut lantion kanssa ongelmia ollenkaan. Hyvin antoi periksi, vaikka painoa oli ennen raskautta se 47 kiloa, mutta kudokset eivät venyneet vaan repesivät.

Lantiota pystytään arvioimaan synnytystapa-arviossa, mutta kudosten joustavuus onkin toinen juttu.
      Nm "näinkin voi käydä"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe