Abortin vastustajat!

väärässäkö

Hei!
Tahtoisin kuulla perusteluja miksi abortti on väärin?
Itse olen tähän asti ollut sitä mieltä, että abortti on hyvä vaihtoehto ihmiselle, joka ei kykene huolehtimaan lapsestaan tai elämän tilanne sitä vaatii, mutta olen ruvennut miettimään, että ehkä en tiedä abortista tarpeeksi tai siitä jätetään kertomatta asioita. Esimerkiksi minua kuvotti ajatus, että abortoidulta lapselta katkaistaan niskat, kuin eläimeltä? Ei tuollaista kerrota koulun terveystiedosa, ja googlettamalla tulee aika "suojattuja" vastauksia lääkäreiltä itseltään.

Luultavasti rakentavaa ja asiallista keskustelua on turha odottaa, kun abortin puoltajat tulevat varmasti myös kertomaan mielipiteitään. Koitetaas olla välittämästä, jos jonkun mielipide eroaa omasta ja kerrotaan asiallisesti mielipiteitä ja teorioita? Lähteitä olisi kiva myös jos merkittäis tai ihan sivuja joilla kerrotaan miten asia on.

Kiitos!

54

1753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerronpa minäkin

      Jokaisella on oma mielipiteensä tähän asiaan. Minun on aborttia puoltava koska en näe siinä mitään väärää, alkio on alkio ja sillä siisti. Joku toinen on toista mieltä ja saa minun puolestani olla. Joten antakaa kerrankin kaikkien viestien olla niin ettei niitä kiljuta poistoon vaan sen takia ettei toisen mielipide miellytä.

    • Dara

      Olen pahoillani, että vastaan, vaikken ole abortin vastustaja. Tosin en aijo nyt ottaa kantaa abortin oikeutukseen, siihen onko se oikein vain väärin, sen puolen jätän toiveestasi abortin vastustajien itsensä huoleksi. Minä kuitenkin voinen antaa pyytämiäsi tietoja abortista, ainakin jonkin verran.

      Suomessa abortoiduilta lapsilta ei katkaista niskoja kuten eläimiltä. Meillä tehdään runsas 10 000 raskauden keskeytystä vuosittain, joka on maailmanlaajuisesti katsoen varsin vähän. Suurin osa näistä keskeytyksistä tehdään ennen 12 raskausviikkoa ja lääkkeellisellä keskeytystavalla. Esim. vuonna 2010 Stakesin tilastojen mukaan tehtiin 10 242 raskauden keskeytystä, eli noin 2 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Keskeytyksiä tehtiin tuhatta hedelmällisyysikäistä (15−49-vuotiasta) naista kohti 8,8. Näistä 92% tehtiin ennen 12 täyttä raskausviikkoa ja n. 71% ennen 9 braskausviikon alkua.

      http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2011/Tr32_11.pdf

      http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2011/liitetaulukot/Tr32_11_Liitetaulukot.pdf

      Suomessa käytetyt keskeytysmenetelmät ovat lääkkeellinen keskeytys ja kirurginen keskeytys eli imukaavinta. Kolmas vaihtoehto on leikkaus, eli ns. pikkusektio, mutta sitä käytetään vain jos mitään muuta keskeytysmenetelmää ei voida käyttää. Tällaisia tapauksia on vain muutama vuodessa. Lääkkeellistä keskeytystä käytettiin viime vuonna 87,2%:ssa kaikista keskeytyksistä. Sitä käytetään aina jos raskaus on kestänyt yli 12 raskausviikkoa.

      Lääkkeellisessä keskeytyksessä käytetään kahta eri lääkeainetta. Näistä ensimmäinen, mifepristoni, estää raskauden jatkumiselle välttämättömän keltarauhashormonin vaikutuksen kohdussa. Toinen lääkeaine, prostaglandiini, käynnistää kohdun supistelun ja kohdun tyhjenemisen. Lääkkeellinen keskeytys onkin kirurgista luonnonmukaisempi, sillä siinä alkio/sikiö nk. "syntyy" ulos kohdusta ja nainen on kokoajan tietoinen tapahtumista. Kirurgisessa keskeytyksessä puolestaan nainen on nukutuksessa ja kohtuontelo imukaavitaan.

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00166

      http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi27050

      http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91582&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

      En tiedä mitä tarkoitat keskeytysmenetelmällä, jossa lapsen niskat katkaistaan. Tällaista ei käsittääkseni Suomnessa tehdä jo siitä yksinkertaisesta syystä, että valtaosa keskeytyksistä tehdään niin varhaisessa vaiheessa raskautta ettei moiselle ole tarvetta paitsi sikiön koon ja luuston kehityksen takia. Ehkä olet tällaisen käsityksen saanut taannoin tälläkin palstalla esitetystä blogilainauksesta, jossa tällainen analogia esitettiin. Meillä Suomessa ei myöskään harrasteta kyseisessä blogikirjoituksessa mainittuja osasynnytysabortteja, eli meillä ei myöskään "lyödä piikillä pään takaosaan ja imetä aivoja pois, uhrin ollessa vielä elossa".

    • 1977*

      En huomaa vastustajien juurikaan vastanneen sinulle, siksi vastaan, vaikken ole abortin vastustaja.

      Abortti on väärin, koska se on vastoin joitakin maailmankatsomuksia/ihmiskäsityksiä. Alkiota/sikiötä voidaan jo pitää lapsena, joille joidenkin mielestä kuuluisi jo täydet ihmisoikeudet. Tälläisia maailman katsomuksia voi olla vaikka minkälaisia henkilökohtaisia tai sitten voi olla myös ihan yleisiä maailmankatsomuksia, kuten jotkut uskonnot. Näkemys siitä mitä pitää arvokkaana ihmisenä perustuu siis ihmisnäkemykseen jonka itse allekirjoittaa, joita tarjoaa tietenkin myös tieteelliset näkökulmat uskontojen lisäksi.

      Lähtökohtaisesti abortti on tietenkin meidän kaikkien mielestä väärin, koska yleensä me ihmiset olemme kasvatettuja tekemään hyviä tekoja. Abortti tuskin kenenkään mielestä on hyvä teko. Kuitenkin joidenkin mielestä abortin valitseminen on oikeampi teko, kun joudutaan tilanteeseen jossa on valittava kahdesta pahasta teosta se vähemmän pahempi. Eli on mielipide kysymys onko toivomattoman lapsen tekeminen vai abortointi väärempi teko. Jos ihminen olisi täydellinen, eikä vahinkoja sattuisi, tällaisiin valinta tilanteisiin ei tietenkään jouduttaisi.

      Ja sitten mielestäni aborttia voi pitää vääränä myös koska tietää, että se loukkaa toisia ihmisiä. Eli vaikka ei ajatele sitä alkiota/sikiötä voi ajatella myös esimerkiksi naapaurin abortinvastustajaa, eikä halua loukata häntä omilla teoillaan. Jos tekee häntä loukkaavan teon, voi katsoa tekevänsä väärin toista ihmistä kohtaan.

      Ja ehdottomasti, jos aborttissa tapettaisiin eläviä synnytettyjä vauvoja vääntämällä niskoja tai imemällä aivoja, moinen abortti olisi väärin, jopa niin väärin, että sellainen toiminta olisi ihan yleisestikin lainsäädännöllä kielletty, kuten suomessakin taatusti on...

      • 1977*

        No niin... Eli sinusta abortti on väärin koska se on itsekästä ja tapetaan viattomia ihmisiä.

        Mikset sitten sano sitä suoraan, miksi esität aloittajalle kysymyksen? Kysymyksesi on selkeästikin tulkittu vain riidan haastamiseksi ja siksi pyydetty poistoon.

        Ja uskon aloittajan olevan kanssasi samaa mieltä noista yksittäisistä sanoista. Kuitenkin hän ehkä haluaa jotain enemmän, kuten esimerkiksi perusteluja siitä miksi koet abortit itsekkäänä ja miksi niissä mielestäsi tapetaan viattomia ihmisiä? Olenhan minäkin aknsasi samaa mieltä nosita yksittäisistä sanoista aborttiin päätyminen on itsekästä ja jos alkiota/sikiötä pidetään viattomana ihmisenä, niin silloin abortti on myös sellaisen tappamista. Kuitenkaan minusta nuo syyt eivät tee itselleni abortista väärää valintaa ja varsinkin itsekkyys on erittäin hyvä ja luonnollisin motiivi ihmisen toimia.


      • okei, eli
        1977* kirjoitti:

        No niin... Eli sinusta abortti on väärin koska se on itsekästä ja tapetaan viattomia ihmisiä.

        Mikset sitten sano sitä suoraan, miksi esität aloittajalle kysymyksen? Kysymyksesi on selkeästikin tulkittu vain riidan haastamiseksi ja siksi pyydetty poistoon.

        Ja uskon aloittajan olevan kanssasi samaa mieltä noista yksittäisistä sanoista. Kuitenkin hän ehkä haluaa jotain enemmän, kuten esimerkiksi perusteluja siitä miksi koet abortit itsekkäänä ja miksi niissä mielestäsi tapetaan viattomia ihmisiä? Olenhan minäkin aknsasi samaa mieltä nosita yksittäisistä sanoista aborttiin päätyminen on itsekästä ja jos alkiota/sikiötä pidetään viattomana ihmisenä, niin silloin abortti on myös sellaisen tappamista. Kuitenkaan minusta nuo syyt eivät tee itselleni abortista väärää valintaa ja varsinkin itsekkyys on erittäin hyvä ja luonnollisin motiivi ihmisen toimia.

        sä määräät täällä että kysymyksillä ja liian lyhyesti ei saa vastata ja ne on riidan haastamista... muistetaanpas sama sit taas suosijoidenkin viestien suhteen ;)


    • väärässäkö

      Halusin perusteluja siksi, että mielestäni liian vähällä tietämyksellä ei voi lausua ilmoille mielipidettä, jota ei kuitenkaan sitten osaa perustella ja puolustaa. En voi sanoa "tee abortti, ei se ole väärin, koska se on laillista" enkä voi sanoa "älä tee aborttia, koska se on väärin"
      Tämä on kuitenkin sen verran arka kysymys monelle. Luojan kiitos...minua oikein kuvotti lukea monesta keskustelusta, jossa puhuttiin abortista, että niskat katkaistaisiin ja aivot imettäisiin pois.

      • eli nyt voi

        sitten huokasta helpotuksesta että nehän vaan tukehdutetaan myrkyillä tai silvotaan elävältä...
        Se mitä täällä ei sallittu ainoan keskusteluun osallistuneen vastustajan sanoa, oli että on väärin tappaa itsekkyydellä viattomia ihmisiä. Samaan aikaan kysyttyyn mitenkään liittymättömät valheelliset törkyt on jätetty lojumaan, ja on siinä varmaan "ilonamme" taas päiväkausia.

        Katostaanpa kauanko tällä kertaa menee kunnes tääkin oli taas eräälle liikaa ja paniikkinappula sauhuaa :)


      • 1977*
        eli nyt voi kirjoitti:

        sitten huokasta helpotuksesta että nehän vaan tukehdutetaan myrkyillä tai silvotaan elävältä...
        Se mitä täällä ei sallittu ainoan keskusteluun osallistuneen vastustajan sanoa, oli että on väärin tappaa itsekkyydellä viattomia ihmisiä. Samaan aikaan kysyttyyn mitenkään liittymättömät valheelliset törkyt on jätetty lojumaan, ja on siinä varmaan "ilonamme" taas päiväkausia.

        Katostaanpa kauanko tällä kertaa menee kunnes tääkin oli taas eräälle liikaa ja paniikkinappula sauhuaa :)

        Huomasitko, että hän kysyi perusteluja sille, miksi pidät aborttia itsekkäänä ja viattoman ihmisen tappamisena?

        Hän siis kysyy perusteluja näkemyksellesi. Ne olisi ilo kuulla muidenkin.


      • tarviiko?
        1977* kirjoitti:

        Huomasitko, että hän kysyi perusteluja sille, miksi pidät aborttia itsekkäänä ja viattoman ihmisen tappamisena?

        Hän siis kysyy perusteluja näkemyksellesi. Ne olisi ilo kuulla muidenkin.

        Nehän on moneen kertaan perusteltuja ja tieteelliset lähteetkin (ihmisyydestä, elämästä jne.) on annettu!!
        En hyväksy viattomien ihmisten tappamista muuten kun kuolemanvakavilla syillä.


      • 1977*
        tarviiko? kirjoitti:

        Nehän on moneen kertaan perusteltuja ja tieteelliset lähteetkin (ihmisyydestä, elämästä jne.) on annettu!!
        En hyväksy viattomien ihmisten tappamista muuten kun kuolemanvakavilla syillä.

        Ymmärsinkö oikein, että olet biologialla mielestäsi perustellut itsekkyyttä ja ihmisten viattomuutta?

        Vai viittaatko nyt johonkin muihin tieteistä käymiisi kesksuteluihin, kuin niihin joita olen tise sattunut seuraamaan? Itsekkyys m,enisi kai psykologian puolelle ja viattomuus filosofiaan, eikös?


      • Anonyymi
        tarviiko? kirjoitti:

        Nehän on moneen kertaan perusteltuja ja tieteelliset lähteetkin (ihmisyydestä, elämästä jne.) on annettu!!
        En hyväksy viattomien ihmisten tappamista muuten kun kuolemanvakavilla syillä.

        Olen samaa mieltä. Ilosta ensin. harrastetaan ja sitten itsekkyydestä johtuen abortteja tehdään suomessakin paljon.


    • väärässäkö

      "sitten huokasta helpotuksesta että nehän vaan tukehdutetaan myrkyillä tai silvotaan elävältä... "

      Sanoinko, että huokaisen helpotuksesta ja luulen, että alkio kuolee mahaan vain ajatuksen voimalla?
      Ei en sanonut. Minä en ole pyytänyt yhtään kommenttia poistoon. Avoimin mielin otan vastaan kaikenlaiset mielipiteet.

    • -salmon-

      Minä olen mielestäni abortin vastustaja, vaikka sitä eivät muut abortin vastustajat tällä palstalla taida uskoa. Minusta abortti on väärin siksi, että mielestäni alkio on ihmisen alku, ei mikään mitätön solujoukko. Sitä ihmisyyttä siinä ihmisen alussa pitäisi minusta kunnioittaa sen verran, ettei kevyin perustein tapa.

      Ihan henkilökohtaisesti olen hyvin tiukasti abortin vastainen. se tarkoittaa sitä, että en itse aborttia tekisi paitsi jos oma henkeni tai terveyteni olisi vakavassa vaarassa raskauden takia. En vain voisi muuten tehdä aborttia sillä itse ajattelisin että tapan oman lapseni. Tuntisin varmaankin tappavani oman lapseni myös siinä tapauksessa että oma henkeni tai terveyteni olisi uhattuna, mutta sellaisessa tilanteessa minun olisi mielestäni pakko tehdä abortti. Olen pienen lapsen yksinhuoltaja ja jos minä kuolisin tai en enää kykenisi lapsestani huolehtimaan, hänelle ei jäisi enää ketään muuta.

      Muiden ihmisten valintojen suhteen en ole yhtä ehdoton. Hyväksyn abortin esim. raiskaustapauksissa, vaikka en itse varmaan sellaisen takia sitä voisikaan tehdä. Periaatteessa olen sitä mieltä että raiskattua naista ei voi moraalisesti vastuuttaa raskaudestaan ja siksi hänellä on oikeus päättää asia miten itse tilanteessaan parhaaksi näkee.

      Hyväksyn abortin myös jos hyvin nuori tyttö tulee raskaaksi, vaikkapa 14 vuotias taikka sen alle. Sen ikäinen on vielä lapsi minusta ja en oikein osaa aikuisen vastuuta lapselle asettaa, vaikka se lapsi vapaaehtoisesti olisikin pulmansa aiheuttanut. Tässä asiassa peruste on vähän sama kuin siinä, että miksi alaikäisiä ei rikoksistakaan yleensä tuomita yhtä koviin rangaistuksiin kuin aikuisia: lapsi ei vielä kykene käsittämään vastuunottoa kuten aikuinen eikä välttämättä ole lainkaan valmis kantamaan vastuuta kuten aikuiselta voidaan olettaa. Hyvin nuoret eivät aina tee kuten käsketään tai toivotaan, mutta se ei tee heistä minusta huonompia tai moraalittomampia ihmisiä.

      Hyväksyn abortin myös jos sikiö on vaikeasti sairas tai vammainen. Itselleni tuottaa vaikeuksia ajatella, että miten paljon periaatteessa ihan hyvään elämään pystyviäkin tällä perusteella voidaan abortoida, mutta tässä asiassa pitää minusta ajatella myös perheen kokonaistilannetta, ei ainoastaan sitä syntymätöntä lasta. Vanhempiakin on hyvin erilaissa elämäntilanteissa olevia, ja siinä missä joku perhe pystyisi hyvän elämän vammaisellekin tarjoamaan, ei joku toinen siihen ehkä pystyisikään. Adoptiokin on tässä vaikeampi juttu kuin muuten, sillä vammaisille ei kai niin vain adoptioperheitäkään löydy.

      Hyväksyn abortin myös naisen korkeaan ikään vedoten. Korkea ikä asettaa jo aika paljon terveysriskejä, paitsi äidille myös syntymättömälle lapselle. Monilapsisuusperuste aiheuttaa jo enemmän hankaluuksia minulle hyväksyä, mutta elämäntilanteesta riippuen en sitäkään lähtisi laissa kieltämään.

      Jokainen abortti on yksilöllinen tilanteensa ja varmaan hyväksyisin sen myös joissain muissakin kuin näissä tapauksissa, jos olisi mahdollisuus aina yksilöllisesti arvioida asiaa. Mutta koska sellaista mahdollisuutta ei realistisesti oikein ole niin johonkin sitä pitää omatkin rajansa kai pystyä asettamaan? Ehkä ne sitten olisi minulla tässä...?

    • ioyu

      Olen sitä mieltä, että monien ihmisten kannattaisi vakavasti harkita aborttia. Abortti on parempi vaihtoehto silloin, kun lapselle ei voi tarjota turvallista kasvuympäristöä. Jokainen lapsi ansaitsee syntyä turvalliseen, huolehtivaan kotiin.

      Tuntuu siltä, että aborttia jyrkästi vastustavat eivät kykene näkemään olemassa olevien lapsien kärsimyksen määrää.

      t. Lastensuojelun sossu

      • höpöhöpö.

        Lapselle ois aina muitakin ottajia kun se joka ei riittävää ympäristöö pysty tarjoon. Vai alettasko listiin sytymeitäkin joille joidenkin muiden mielestä ei oo "tarpeeks hyvää elämää" tarjolla?


    • sossossos

      Kyllä, olen ollut valitettavasti tilanteissa jossa syntyneitä lapsia on "listitty". Olen myös nähnyt läheltä, että niille olemassa oleville lapsille EI ole "ottajia".

      • ei kai,

        paitsi jos ne väkivallakot ym vanhemmiks kelvottomat luopus lapsistaan kokonaan ja jo laitoksella.

        "Olen myös nähnyt läheltä, että niille olemassa oleville lapsille EI ole "ottajia". "

        Ai. Mihis ne vuoskausien adoptiojonot nyt on kadonnu?


      • pupu tupuna
        ei kai, kirjoitti:

        paitsi jos ne väkivallakot ym vanhemmiks kelvottomat luopus lapsistaan kokonaan ja jo laitoksella.

        "Olen myös nähnyt läheltä, että niille olemassa oleville lapsille EI ole "ottajia". "

        Ai. Mihis ne vuoskausien adoptiojonot nyt on kadonnu?

        "Ai. Mihis ne vuoskausien adoptiojonot nyt on kadonnu? "
        --ettei ne vuosikausien jonot olisi vain ollut mielikuvituksesi tuotosta??


      • totuus = rankkaa?
        pupu tupuna kirjoitti:

        "Ai. Mihis ne vuoskausien adoptiojonot nyt on kadonnu? "
        --ettei ne vuosikausien jonot olisi vain ollut mielikuvituksesi tuotosta??

        Voit tutkia lisää niitä "mielikuvituksen tuotoksia" adoptiojärjestöjen sivuilta.


    • Anonyymi

      On helppoa ymmärtää abortin olevan väärin kun vaan kysyt itseltäsi, olisitko itse mielummin kuollut heti kohtuun näkemättä päivääkään, näkemättä äitiä, isää, sisaruksia jne. Elämän riistäminen toiselta on yksinkertaisesti väärin. Jos ei pysty elättämään on paljon lapsettomia pareja jotka voi adoptoida mutta todellisuudessa yhteiskunta kyllä avustaa sellaisessa tilanteessa että varat on vähissä.

    Ketjusta on poistettu 41 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe