Umpisolmuko?

Solmuilija

Hei

Olen kiitollinen, ett löysin tämän palstan sillä en enää halua mennä paikkakuntani gynelle/lääkäreille/sairaanhoitajille puhumaan tästä.
Olen 22-vuotias ja tiedostan olevani merkittävästi ylipainoinen(BMI n.32) vaikka en edes näytä mitenkään "sotanorsulta" minulla vaan sattuu olemaan tällainen vartalo ja paino ei tipu ei sitten millään. Kävelen päivittäin noin 1-3 km hyötyliikuntana (kauppa,kirjasto) ja siihen päälle vielä noin pari kertaa viikossa kävelen pidempiä matkoja reippailumielessä. Paino vaan ei putoa.

Ja sitten siihen miksi kyselen juuri tältä palstalta apua on se, että olemme puolisoni kanssa "yrittäneet" lasta 1v5kk. Emme siis halua stressata asian kanssa, koska stressi ei ainakaan asiaa helpota. Kuukautiskiertoni on aina ollut normaali, eli siis ennen pillereiden aloitusta (aloitin ne 14 vuotiaana ja lopetin viime vuonna) ja niiden lopetuksen jälkeen.

Voiko siis koko tämä yrityksen vaikeus johtua siitä, että miulla on ylipainoa? Monesti miulla kuitenkin on ollut oireita jos minkälaisia jotka kenellä tahansa muulla viittaisi heti raskauteen (niinkuin ystäväni aina sanovat) mutta miulla ei :/

Kiitos vastauksestasi jo etukäteen

2

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on.kahden äiti

      Kyllä ylipaino voi olla esteenä raskautumiselle.

      Tsemppiä painonpudotukseen, itse aikoinani nutraamalla sain liki 40 kg pois (eli olin todella, todella ylipainoinen). Raskauduin sitten painon normaaliksi putoamisen myötä.

    • Hei,

      Ja kiitos kysymyksestäsi.

      Tiedetään, että kun BMI ylittää 30 kg/m2, ovat tulokset mm. koeputkihedelmöityshoidossa jo huonommat. Eli ylipaino hidastaa raskaaksi tuloa, mutta ei estä sitä. Se mikä on aivan mainio asia, on se, että olette aloittaneet lasten "hankinnan" nuorena jolloin ennuste on teillä oikeasti hyvä.

      Kun kuukautiskiertosi on normaali ja säännöllinen, kertoo se sitä, että ovulaatio (= munasolun irtoaminen) tapahtuu. Ovulaatiohan tapahtuu keskimäärin noin 2 viikkoa ennen seuraavia kuukautisia. Ovulaation ajankohtaa voit halutessasi seurata ns. ovulaatiotesteillä, joita saa apteekeista, joistakin marketeista ja netistäkin.

      Mikäli et ole sairastanut sukupuolitauteja, ovat munatorvesikin todennäköisesti auki.

      Kun kuitenkin olette jo yrittäneet lasta yli vuoden, suosittelisin käymään terveyskeskuksessa tai lapsettomuusklinikalla. On olemassa tiettyjä hellpoja tutkimuksia, joissa tarkistetaan, että lähtötilanne on hyvä raskaaksi tulemiselle (sinulle muutama verikoe ja miehelle siemennesteanalyysi). Terveyskeskus lähettää teidät yleensä tutkittavaksi keskussairaalaan ja lapsettomuusklinikka tekee tutkimukset omassa klinikassaan.

      Tuohon painon pudotukseen ei ole kuin yksi tie: Energian kulutuksen pitää ylittää energian saanti. Suomalaisista ilm. n. 35% on sellaisia, jotka voivat syödä huolettomammin, eikä se heti näy vyötäröllä. Ja meillä lopuilla paino nousee, jos syömme enemmän kuin kulutamme. Tuo likkunnan harrastus on erittäin tärkeä, mutta melkeinpä kaikissa tutkimuksissa on todettu, että se on vain laihduttamisen tukitoimi ja tärkein asia on se, mitä syömme ja kuinka paljon.

      Onnea matkaan, käykää teettämässä perustutkimukset ja ennuste on ilman muuta hyvä, kun olette ajoissa liikenteessä :)

      Riitta / Väestöliiton klinikat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      390
      3857
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      133
      2697
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      128
      1875
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1320
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1192
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1189
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1167
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      64
      1125
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      952
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      930
    Aihe