Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Bulimiasta toipuminen, turvotus ja ruoansulatusongelmat ?

auttakaa jos osaatte

Hei, olin pari vuotta bulimian pauloissa.
Olen nyt ollut 5 kuukautta toipilaana, en ole siis ahminut/oksentanut. Laitoin kesällä ruokailutottumukseni aivan uuteen uskoon, ja nykyisin syön monipuolisesti ja ihan terveellisestikin.

Nyt kuitenkin kesällä, kun aloin syömään "normaalisti" niin huomasin että tuli ruokailusta hirveää turvotusta, ilmaa vatsaan yms.

Olen myös huomannut että kärsin jatkuvasti ummetuksesta (tai ripulista), ruoansulatuksessani on jotain kai vialla.

Kysyisin, että onko tällainen yleistä toipuessa, kun alkaa syömään normaalisti ja on oksentamatta?

Olen asian tiimoilta ravannut terveyskeskuksessa, on otettu verikokeita ja ylävatsan ultraäänessä käyty.

verikokeiden mukaan ei ole siis keliakiaa, laktoosi-intoleranssia tai mikään muukaan vialla. Mulla on lähete tähystykseen (suun kautta).

Tosiaan nyt kesän aikana havahduin näihin oireisiin kun aloin pitää ruokani alhaalla.

7

2588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenuttietää

      Aivan normaalia!
      Pidä vain pintasi ja jatka, se menee ohi kun vatsa tottuu normaaliin syömiseen!
      Vie aikansa ja on erittäin epämiellyttävää mutta menee ohi! Mitään pysyvää vikaa ei varmasti ole, paras "lääke" on normaali tasainen syöminen ja ruokarytmi!

      Kamalasti tsemppiä sulle!!

    • normaalia.

      mullakin oli 5v bulimiaa ja kun aloin syömään normaalisti vatsa ei millään sietänyt ruokaa . vatsa oli aina sekaisin särki ja piti möyrymis ääntä . ja sit ripuli lensi .mäkin kävin kaikis testeissä silloin mutta selvisi että se vain oli sitä vatsalle totuttelemista ruokaan. en muista kuinka kauan sitä kesti mutta ohi se menee aivan varmasti =) tsemppiä vain sulle ja kärsivällisyyttä =)

    • alkuperäi kirjottaja

      Kiitoksia paljon näistä vastauksista!

      Olen tosiaan tähän asiaan liittyen juossut kesästä lähtien terpparissa ja mitään ei oo selvinnyt. Hiivaakin olen alkanut epäillä ku söin antibiootti-kuurin kesällä... hiiva katsotaan ensi viikolla viljelyn avulla (u-näyte).

      Ihmeellistä kuinka paljon voi kahdessa vuodessa tehdä elimistölleen ja ulkonäölleen hallaa syömishäiriön avulla. Tämä toipuminen tuntuu olevan niin hirveän aikaa vievaa vaikka mielestäni aika lyhyen ajan kärsin bulimiasta.

      Niin ja kun mulla on se lähete tähystykseen (ei vielä aikaa), lähinnä sen keliakiaepäilyn takia (mitä minulla en usko kuitenkaan olevan) - näkyykö siellä muut mahdolliset syömishäiriöni aiheuttamat komplikaatiot ? mahahaavat tai ruokatorven?

      Kiitos kannustuksesta.

    • Kokenuttietää

      Jos gastroskopia tehdään (mahalaukun tähystys) niin ruokatorven ja mahan vammat kyllä nähdään, kuten just mahahaava. Mutta mahahaavanhan voi saada muutkin kuin sh-t.

    • alkuperäin

      Niin mutta kuinka kauan tätä voi vielä oikein jatkua? siis tässä on nyt 5 kk heiluttu jo hyvin syöden ja silti jatkuu ?

    • väsynyt alkup.kirj.

      no niin kuudetta kuukautta tässä heilutaan ja vatsaoireet senkun jatkuu.
      otetiin loputkin vasta-aineet keliakiaan liittyen, ja negatiiviset oli nekin.
      hiiva otettiin u-näytteestä ei sekään.

      kuitenkin nyt kun olen viikon ollut gluteenittomalla niin ei ole turvotusta ?

      eli siis onko bulimian jäljiltä kehoni sellaisessa tilassa että gluteeni jotenkin ärsyttää sitä vaikkei mulla oliskaan keliakiaa?

      alkaa vähitellen vituttaa tällainen. oikeesti kuinka kauan voi kesää kehon toipuminen ? en kärsinyt bulimiasta ku vaan sen reilut 2 vuotta ja puolessa vuodessakaan ei ole keho mukamas vielä toipunut! helpompaa olis vaan kuolla pois

    • happopää

      Syy lienee liian matalissa vatsahapoissa. Mulla sama juttu.

      Itse olen eheyttänyt ruoansulatuskanavan limakalvoa glutamiinilla ja luomu aloe vera mehulla. 3 viikon kuuri: 5 g L-glutamiinia veteen sekoitettuna 5 kertaa päivässä. Aloe veraa 1 rkl x 2, aamuin, illoin.

      Ruokailujen yhteydessä nautin Digest Gold ruoansulatusentsyymiä, Primal Digest sinkkikarnosiinia sekä vatsahappovalmistetta. Jos vatsanlimakalvo on huonossa kunnossa, se kestä vatsahappoa, kuten mulla oli. Kannattaa aloittaa glutamiinilla ja aloe veralla.

      Tuntia ennen ruokailua ei kannata juoda, eikä ruokailun yhteydessä. ½ h ruokailun jälkeen ok. Neste laimentaa entisestään vatsahappoja. Ruoat kannattaa soseuttaa (vihermarjasmoothiet, keitot, kasvissmoothiet jne), jolloin niiden käsittely on elimistölle mahdollisimman helppoa.

      http://elinainen.blogspot.fi/2013/05/vatsahappotesti.html

      http://jere.pohjankoski.fi/blogi/doc/Ruoansulatusartikkelit.pdf

      http://luontainenterveys.fi/index.php/tuotteet/glutamiini/

      http://fitnessfirst.fi/pukka-aloe-vera-mehu-1l-luomu.html

      https://www.hyvinvoinnin.fi/enzymedica-digest-gold-ruoansulatusentsyymi

      http://www.life.fi/Solgar-Betaine-Hydrochloride-with-Pepsin
      (Huom. sis. maitoa, tee ensin vatsahappotesti, jotta tiedät annostuksen)

      Tsemppiä! Mulla on auttanut nämä, pitkä taistelu vielä edessä. Vatsahappojen normalisoituminen voi viedä vuosia. :l

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2047
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1374
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1311
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      75
      1282
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe