Sain uudet lukulasit ja nyt tietokoneen näyttö näyttää epätasaiselta eikä suoralta, kuten kai pitäisi. Keskikohta näyttää olevan kauempana ja reunat tunkevat lähemmäksi.
Onko tämä normaali ilmiö yksiteholaseissa? Kävin jo optikolla valittamassa, mutta hän väitti, että minussa on vika eikä laseissa. Minun täytyy totutella niihin useampi viikko ennen kuin voin sanoa yhtään mitään.
MInusta ne ovat liian voimakkaat ja kaikki suorat pinnat muuttuvat siten, että keskikohta etääntyy reunoihin verrattuna. Lisäksi minun on oltava nenä kiinni tietokoneessa (=35cm:n päässä ruudusta).
En näe hyvin uusilla laseilla!
17
524
Vastaukset
- lasin tarkastus
Ei ole normaali ilmiö. Jos ei asetu viimeistään viikossa, mene rohkeasti valittamaan liikeeseen.
- ap.
Minähän menin valittamaan heti, kun kotona huomasin tuon ilmiön, että tasaiset pinnat eivät enää ole tasaisia. Silloin, kun liikkeessä kokeilin laseja, katsoin vain optikon naamaa eikä siinä ilmennyt tuota ongelmaa.
Optikko kuitenkin väitti, että laseihin kestää aina totutella muutaman viikon eikä hän nähnyt asiassa mitään ongelmaa... minulla siis ei ole oikeutta vaatia muutoksia laseihin ennen, kuin olen käyttänyt niitä vähintään kaksi viikkoa tai enintään kaksi kuukautta.
- katotaas
Nenä kiinni ei ole varmastikaan toivottu etäisyys. Ota hyvä etäisyys, ei siis se millä nyt näet hyvin vaan se, joka tuntuisi asialliselta, mittaa etäisyys ja kerro se optikolle. Totuttelu on tavallista, mutta en tiedä miten tuon 35 cm saisi totuteltua...
- Laamakuiskaaja
Lukulasithan on tarkoitettu noin 35 cm etäisyydelle, ei tietokoneruudulle. Itse olen likinäköinen, käytän 2-teholaseja, tietokeruutua katson kauko-osalla. Olisivatko vanhat lasisi paremmat tietokoneelle tai pärjäätkö ilman laseja?
Monet paljon tuetokoneen ääressä istuvat hankkivat erikseen tietokonelasit jissa on linssien vahvuudet sovitettu tetokoneruudun etäisyydelle.- ap.
Nimenomaan vanhat lasit ovat hyvät tietokoneella. En ymmärrä, miksi edes menin koko näöntarkastukseen...
Pidänkö minä nyt nuo uudet lasit kirjojen lukemista varten vai täytyisikö niiden tehoa käydä vähän laskemassa? Mitä, jos siellä näöntarkastuksessa on mennyt jokin vikaan...
Sf oli ennen 1.25 (oikea) ja 1,50 (vasen)
nyt 2.00 ja 2.00 - liian lähellä
35 cm ei ole tavallinen lukuetäisyys, tavallinen on 40-50 cm.
- lukulasit lukemiseen
Jos näet hyvin lukea nykyisillä laseilla, niin ne todella toimivat tehtävässään lukulaseina.
2 on sellainen voimakkuus, että todennäköisesti tarvitset tietokoneelle toiset lasit tai monitehot, jotka toimivat lukiessa ja tietokoneella.
Tai ehkä todella pärjäät tietokoneella ilman laseja.- ap.
Minä näen kyllä lukea vanhoilla laseillani, mutta sitä en tiedä, väsyisivätkö silmät, jos lukisin kokonaisen kirjan yhteen pötköön, koska en ole vuoteen lukenut yhtään kirjaa.
Oli puhetta näöntarkastuksessa, että pääasiallinen tarve laseilla on tietokoneen ääressä. Vanhoilla laseilla katson konetta 50-70 cm:n päästä ja uusilla pitäisi katsoa 35 cm:n päästä että näyttöön muodostuu syvennys keskelle.
Optikko sanoi, että näyttöä voi joutua katsomaan vähän lähempää, mutta nythän joudun katsomaan 2x lähempää, mikä on liikaa. - mualikko
ap. kirjoitti:
Minä näen kyllä lukea vanhoilla laseillani, mutta sitä en tiedä, väsyisivätkö silmät, jos lukisin kokonaisen kirjan yhteen pötköön, koska en ole vuoteen lukenut yhtään kirjaa.
Oli puhetta näöntarkastuksessa, että pääasiallinen tarve laseilla on tietokoneen ääressä. Vanhoilla laseilla katson konetta 50-70 cm:n päästä ja uusilla pitäisi katsoa 35 cm:n päästä että näyttöön muodostuu syvennys keskelle.
Optikko sanoi, että näyttöä voi joutua katsomaan vähän lähempää, mutta nythän joudun katsomaan 2x lähempää, mikä on liikaa.Oliskohan pitänyt valita syväterävät lähilasit?
Optikkosi varmaankin suositteli niitä? - ap.
mualikko kirjoitti:
Oliskohan pitänyt valita syväterävät lähilasit?
Optikkosi varmaankin suositteli niitä?Mikä on syväterävä lähilasi? Onko se sama, kuin moniteholasit? Näitä yksitehoja hän suositteli, kun moniteholaseihin täytyy totutella, mutta niin täytyy näköjään näihin yksiteholaseihinkin.
- optikko vastaa
Syväterävä lähilasi on periaatteessa kuin moniteho mutta suunniteltu lähityöhön kuten näyttöpäätteelle ja lukemiseen. Hyvälaatuisiin syväteräviin linsseihin on erittäin helppo tottua ja katselualueet ovat laajat.
Syväterävillä olisit nähnyt hyvin sekä kirja-etäisyydelle, että tietokoneelle. Lukulasilla et näe enää tietokoneelle. Jos sen sijaan hait laseja joilla näet tietokoneelle on optikkosi määrännyt sinulle liian voimakkaat lasit. Nämä uudet ovat varmasti hyvät lähelle mutta et näe niillä enää tietokoneen näytölle asti. Vanhat lasisi ovat todennäköisesti oikein hyvät tietokoneelle mutta eivät taas riitä lukemiseen.- ap.
Nämä uudet olisivat hyvät kellosepän työhön, mutta tuntuvat liian tehokkailta lukemiseenkin.
Miksi muut eivät koe tuota ilmiötä keskikohdan etääntymisestä tasaisilla pinnoilla, kun he ovat kokeilleet näitä laseja?
- ap.
Minun oli siis pakko pitää noita laseja muutama viikko päivittäin ennen, kuin sain mennä vaatimaan muutoksia.
Nyt olen palauttanut lasit ja niiden tehoa lasketaan puoleen entisestään. Mitään uutta näöntarkastusta ei tehty, vaan kokeilin niitä kakkuloita ja optikko kysyi, näenkö koneelle. Vähän summamutikassa touhua siis. Nyt odotan pari viikkoa taas, että saan ne uudistetut lasit ja lopputulos on taas arvoitus.
En enää ostaa Instrusta laseja, kun kokemus oli noin huono. Aion myös käydä kahdessa eri paikassa tarkistuttamassa näköni ennen, kuin ostan mitään.
Luulisi, että näöntutkimus Suomessa on vähän kehittyneempää touhua, kuin mitä tämä kokemus osoitti.- ap.
Mikähän kestää... Minun piti tulla täältä katsomaan, koska vein lasit liikkeeseen takaisin ja onhan siitä jo yli 2 viikkoa! Piti kestää 1-2 viikkoa.
Enkä saanut edes mitään kuittia!?!? Epäilyttävää...
- ihmetyttää .....
Mielenkkintoista, minä en tarvitse tietokoneella lainkaan silmälaseja (eikä silmät väsy useiden tuntienkaan aikana) ja nyt optikko määräsi minulle 2,75 lukulasit.
Vanhat lasit oli 1,5 ja vasta useiden tuntien lukemisen jälkeen huomaa silmien väsyvän. Ajattelin, että hieman tehokkaammat lasit olisi paikallaan ja odotinkin 0,25 tai 0,5 lisäyksen riittävän, mutta oli hieman järkyttävää kuulla uusien lasien teho nousevan kertaheitolla 1,25. Kokeilin vanhoilla tiimarin laseilla, että näen luke 2.00 laseilla vihonviimeiset tihruteksitkin.
En ole vielä hakenut laseja. Jo silmiä tarkistettaessa ihmetytti kun lukunäköä testattiin sellaisilla laseilla, että nenänpäästä näki lukea ja siihen vielä lisättiin kaukonäön heikkous. Kun lukunäkö testataan erikseen, niin miksi siihen pitää lisätä kaukonäön voimakkuus? Lukulaseistahan tulee kaukonäön heikkouden verran liian tehokkaat.
Miksi joku tarvitsisi tietokoneelle lasit, jos saa noin heikkosti suurentavat lasit - vai tuleekohan minulle aivan liian voimakkaat lasit?- ap.
Kannattaisiko sinun käydä jossain toisessakin paikassa tarkistuttamassa näkösi. Itse en enää luota yhden optikon arvaukseen.
- ap.
Palautin lasit kokonaan ja pyysin rahat takaisin. Oli juuri menossa kahden kuukauden takuuaika umpeen.
Ei minulle tuossa toisessa vaiheessa edes sanottu, että voisin palauttaa ne kokonaan. Ainoastaan otettiin ne hiottavaksi(?) ja oletettiin minun tyytyvän siihen.
Keksin kysyä nyt viime tipassa, että voiko ne palauttaa kokonaan ja sitten sanottiin vastahakoisesti, että voi.
Rahat tulevat tilille joskus ensi viikolla. Sanoin kiitos lähtiessäni, mutta myyjä oli vain hiljaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1921425Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 83989
- 81985
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6847