Minä ja lapseni elämme toimeentulotuen varassa. Vaikka vuokramme on korkeampi mitä otetaan huomioon, silti elämme varsin kohtuullisesti tuella. Kuukaudessa jää 100-200 € säästöön. Välillä sitten ostamme kaikkea uutta kivaa ja laatua ja melko kallistakin. Laatu ylensä kestää eikä tarvi pitkiin aikoihin uutta ostaa. Nyt satsasimme upean kahvikeskuksen joululahjaksemme, molemmat kun rakastamme kahvia. Mihin kaikkeen te käytätte koko tuen jos ette tule sillä toimeen? Pystymme ostamaan kaiken mitä tarvitsemme kunhan vähän säästämme ensin. Esim. poikani osti liki pari tonnia maksavan tietokoneen, joutui kyllä säästämään parisen vuotta, mutta sai mitä halusi.
Tulemme vissiin sitten vain niin vähällä muuten toimeen että jää rahaa siihen mitä tarvitsemme.
HYVIN ELÄÄ TT-TUELLA
97
510
Vastaukset
- yh-äiti kans
Ex mieheni tienaa tosi hyvin, joten olemme pärjänneet pelkillä elätysmaksuilla, minun ei tarvinnut koskaan käydä töissäkään. Lisäksi ex mieheni ostaa pojallemme kaikki tietokoneet, vaatteet, urheiluvälineet, jne... äskettäin osti mopoautonkin. Hyvin pärjäämme pelkillä tuilla!
- ap
No minu poikani isä ei valitettavasti maksa euroakaan elatusta, vaikka sama se olisi vaikka maksaisi, saman rahan määrällisesti silti saisimme. Nyt on meilläkin mopoautosta ollut puhetta, siihen vaan menee aikaa sen säästämiseen mutta ihan mahdollista sekin on saada.
- meilläkin kaikki ok
Tulemme hyvin toimeen koskaan nukkumatta. Perheeseemme kuuluu kennel. Teemme tarvitsemamme saippuan lumesta. Pankkitilillä meillä on noin 178 maailman rikkainta pankkia. Hevosillimme syötämme riihikuivattua rahaa.
- ap
Siis etkö ota tosissaan? kun leikiksi laitat? olen itse aivan tosissani ja ihmettelen todella eivätkö muut tule toimeen sossun rahalla. Mihin te sitten ne käytätte? Minusta ne maksaa todella hyvin pelkästä olemisesta, en itse sitä ymmärrä mutta toki tuen vastaan otamme kun siihen olemme oikeutettuja.
- hedonisti 3.polvessa
ap kirjoitti:
Siis etkö ota tosissaan? kun leikiksi laitat? olen itse aivan tosissani ja ihmettelen todella eivätkö muut tule toimeen sossun rahalla. Mihin te sitten ne käytätte? Minusta ne maksaa todella hyvin pelkästä olemisesta, en itse sitä ymmärrä mutta toki tuen vastaan otamme kun siihen olemme oikeutettuja.
99% käytän laatuviineihin ja hienoihin sikareihin sekä eliittihuoriin. Loput 1% tuhlaan ruokaan.
- mummo 9v
Minullakin tulee rahaa tilille jatkuvalla syötöllä pyytämättä ja yllättäen, vaikka en ole töissä ollut koskaan enkä ole itse asiassa virallisesti syntynytkään. Millään en valitettavasti ehdi rahoja tuhlaamaan, joten olen pahasti stressaantunut nykyään. Jos laitatta tilinumeronne henkilötietoinenne, niin voin maksaa euron puhelinlaskustanne. Etusijalla tuliterän kahvikeskuksen omistajat.
- provoa aloitus?
Jos viitsit vähän valottaa ja kertoa kuinka paljon saatte tt-tukea ja muita tuloja ja kuinka paljon maksatte vuokraa, sähköä ym menoja?
Kiitos.- ap
Ei tämä ole mitään provoa.
Tukea saamme yhteensä kuussa muistaakseni 710 €.
Tästä menee vuokraan vielä 30 € joten kuukausittain jää käytettäväksemme noin 680 €. Lisäksi saamme sähkölaskun ja kotivakuutuksen sossusta sekä tietysti kaikki sairaudenhoitomenot. Kyllä meillä tästä 680 eurosta jää joka kuukausi säästöön. - ap
ap kirjoitti:
Tästä menee vuokraan vielä 30 € joten kuukausittain jää käytettäväksemme noin 680 €. Lisäksi saamme sähkölaskun ja kotivakuutuksen sossusta sekä tietysti kaikki sairaudenhoitomenot. Kyllä meillä tästä 680 eurosta jää joka kuukausi säästöön.Siis selvennykseksi vuokramme on 640 € kuukaudessa josta sossu hyväksyy 610 €. Joten tuo mainitsemani 30 € menee meidän perusnormeista mitkä ovat noin: aikuisella 416,5 € ja lapsella 293,38 €, jos nyt ulkoa oikein muistan.
- no jo on..
ap kirjoitti:
Siis selvennykseksi vuokramme on 640 € kuukaudessa josta sossu hyväksyy 610 €. Joten tuo mainitsemani 30 € menee meidän perusnormeista mitkä ovat noin: aikuisella 416,5 € ja lapsella 293,38 €, jos nyt ulkoa oikein muistan.
Et siis saa asumistukea ja sossu maksaa tuon 630 kokonaan? AIka mojovat tuet saatte.
- unohda toi 630
no jo on.. kirjoitti:
Et siis saa asumistukea ja sossu maksaa tuon 630 kokonaan? AIka mojovat tuet saatte.
Sekoilin tuon vuokran kanssa, siis itse maksat vuokrasta 30 euroa ja loput sossu? Vai asumistuen ja sossun avun jälkeen maksat 30 euroa vuokraa ja siitä jää vielä 680? 680 siis teidän omaan käyttöön ja sähkön kotivakuutuksen maksaa sossu eikä niitä tarvitse maksaa tuosta 680:sta?
- ap
no jo on.. kirjoitti:
Siis kyllä saamme asumistukeakin mutta koko vuokrasta sossu ottaa huomioon tuon 610, asumistuki menee suoraan vuokranantajalle ja sossu maksaa lopun ja minä sen kolmekymppiä. En nyt ole kaikkia tukia erikseen merkannut kun vaan se kokokaisuus ratkaisee joka on että meille jää 680 € kuukaudessa asumiskustannusten jälkeen. Ja tämän verran kaikki yksilapsiset perheet saavat jos lapsi on yli 13 vuotias.
Me tullaan tosi hyvin toimeen tuolla 680 eurolla kuukaudessa. En ymmärrä miksi muut eivät tule? Kun vielä hammaslääkäritkin sossu maksaa ja silmälasit ja kaikki sairaskulut. ???? MIHIN SE RAHA MUILLA MENEE???? - ap
unohda toi 630 kirjoitti:
Sekoilin tuon vuokran kanssa, siis itse maksat vuokrasta 30 euroa ja loput sossu? Vai asumistuen ja sossun avun jälkeen maksat 30 euroa vuokraa ja siitä jää vielä 680? 680 siis teidän omaan käyttöön ja sähkön kotivakuutuksen maksaa sossu eikä niitä tarvitse maksaa tuosta 680:sta?
Vielä selvennykseksi: tuo 680 € jää kokonaisuudessaan meidän käyttöömme. Emme joudu siitä maksamaan mitään laskuja paitsi puhelinlaskun.
- Eriarvoisia olemme
ap kirjoitti:
Siis kyllä saamme asumistukeakin mutta koko vuokrasta sossu ottaa huomioon tuon 610, asumistuki menee suoraan vuokranantajalle ja sossu maksaa lopun ja minä sen kolmekymppiä. En nyt ole kaikkia tukia erikseen merkannut kun vaan se kokokaisuus ratkaisee joka on että meille jää 680 € kuukaudessa asumiskustannusten jälkeen. Ja tämän verran kaikki yksilapsiset perheet saavat jos lapsi on yli 13 vuotias.
Me tullaan tosi hyvin toimeen tuolla 680 eurolla kuukaudessa. En ymmärrä miksi muut eivät tule? Kun vielä hammaslääkäritkin sossu maksaa ja silmälasit ja kaikki sairaskulut. ???? MIHIN SE RAHA MUILLA MENEE????Katsos kun muut eivät saa ythä paljon tukea kuin sinä ja lapsesi!
Siinähän ihmettelet. - ap
Eriarvoisia olemme kirjoitti:
Katsos kun muut eivät saa ythä paljon tukea kuin sinä ja lapsesi!
Siinähän ihmettelet.No jos joudut hakemaan sossusta toimeentulotukea niin niiden normiston mukaan tuo summa eli noin 710 € pitää jäädä kohtuullisen asumisen jälkeen ja niiden lisäksi maksetaan nuo mainitsemani vakuutus, sähkö, ym laskut.
Miksi ne muut eivät muka saa yhtä paljon tukea? - onneksi olkoon
ap kirjoitti:
Me tullaan tosi hyvin toimeen tuolla 680 eurolla kuukaudessa. En ymmärrä miksi muut eivät tule? Kun vielä hammaslääkäritkin sossu maksaa ja silmälasit ja kaikki sairaskulut. ???? MIHIN SE RAHA MUILLA MENEE????Ei tosiaan saa tuota samaa summaa kaikki. Tai sitten sosiaalityöntekijä on jatkuvasti laskenut tahallaan väärin meidän perheen tukia.
- ap
onneksi olkoon kirjoitti:
Ei tosiaan saa tuota samaa summaa kaikki. Tai sitten sosiaalityöntekijä on jatkuvasti laskenut tahallaan väärin meidän perheen tukia.
No voisitko kertoa mitä teille jää asumismenojen jälkeen. Ja noi kaikki summat on jo netistä saatavilla olevia summia jotka voi itse tarkistaa. Ja nämä summat muuten nousevat vielä ensikuun alussa.
- saan googlelta tuet
ap kirjoitti:
Tästä menee vuokraan vielä 30 € joten kuukausittain jää käytettäväksemme noin 680 €. Lisäksi saamme sähkölaskun ja kotivakuutuksen sossusta sekä tietysti kaikki sairaudenhoitomenot. Kyllä meillä tästä 680 eurosta jää joka kuukausi säästöön."Tukea saamme yhteensä kuussa muistaakseni 710 €."
Muistaakseni minäkin pärjään toimeentulotuella oikein hyvin. En ole kyllä varma. Enkä tiedä toimeentulotuesta muuta kuin sen mitä googlettamalla satun löytämään. Enkä varsinkaan ole provo. - pihi osuukaupan jane
ap kirjoitti:
Vielä selvennykseksi: tuo 680 € jää kokonaisuudessaan meidän käyttöömme. Emme joudu siitä maksamaan mitään laskuja paitsi puhelinlaskun.
"tuo 680 € jää kokonaisuudessaan meidän käyttöömme. Emme joudu siitä maksamaan mitään laskuja paitsi puhelinlaskun."
No, sittenhän teille pitäisi jäädä 670 euroa kuukaudessa säästöön eikä vain 200 euroa, jos teidän ei tarvitse mistään mitään maksaan, vaan saatte kaiken ilmaiseksi s-etukortilla. - Vaikea uskoa
ap kirjoitti:
No voisitko kertoa mitä teille jää asumismenojen jälkeen. Ja noi kaikki summat on jo netistä saatavilla olevia summia jotka voi itse tarkistaa. Ja nämä summat muuten nousevat vielä ensikuun alussa.
Olen ollut nyt välissä palkkatukityössä joten en voi ihan tarkkoja summia pelkän tuen varassa elämiseltä kertoa kun viimesimpään tt-tukipäätökseen vaikutti yhden kuun palkkatukipalkkani, tosin aikovat periä saamani tuet kokonaisuudessaan takaisin kun saan työttömyysturva-päätöksen. Mutta sulle kyllä jää enemmän käyttörahaa kuin mulle jäi edes palkkatukipalkasta vuokran ja sähkön ym. jälkeen.
Itse olen tuki- ym. rahoista maksanut vuokran ja sähkön, ainoastaan muutama lääkärilasku mitkä sossu maksanut, eikä niitäkään joka kerta, yleensä päätöksessä lukenut että maksan itse. Hyvä jos edes puolet tuosta summasta mitä sulle jää, on meille jäänyt kuukaudeksi rahaa ruokaan ja sähkö- ym. laskuihin ym. Mitään ylimääräistä ei oikein ostella, ja kun lapsi isällään niin syön vielä vähemmän, siinä säästänyt jonkun verran. Kun ei käy missään niin ei kulu energiaakaan niin paljoa eikä siis ruokaakaan.
Mulla tietty tukea alentaa se että on yhteishuoltajuus, eli saan 150 kuussa vähemmän ja se toinen 150 euroa lapsen perusosaa lasketaan mun tuloiksi. Elatusapuakaan en saa koska sovittu niin toisen vanhemman kanssa kun lapsi vuoroviikoin asuu kummankin kanssa, vaikka mun luona ollut yleensä jokaisen koulupäivän jälkeen ja näin myös syönyt useammin luonani.
Vaatteita kun niitä joskus pakko ostaa, ostetaan kirppiksiltä ja alennusmyynnistä tai osamaksulla netistä tilaamalla, jolloin summa tietty voi vähän kasvaa, mutta ei kerralla joudu maksamaan niin paljoa kun sen voi jakaa esim. 5 tai 10 euroa yhdelle kuukaudelle.
Oletko nyt ihan tosissasi ettet vedätä, vai oletko vain netistä laskenut nuo summat ja oletat että kaikki saa samansuuruiset summat tukea kun netissä niin lukee. - ap
saan googlelta tuet kirjoitti:
"Tukea saamme yhteensä kuussa muistaakseni 710 €."
Muistaakseni minäkin pärjään toimeentulotuella oikein hyvin. En ole kyllä varma. Enkä tiedä toimeentulotuesta muuta kuin sen mitä googlettamalla satun löytämään. Enkä varsinkaan ole provo.Te ootte kyllä ihan uskomattomia? ettekö te usko jos toimeentulotuki normi on kuukaudessa aikuiselta 416 € että sen myös saa ja lapsen on 292 € niin sen myös saa? Mikä vaikeus tässä nyt on?
- ap
pihi osuukaupan jane kirjoitti:
"tuo 680 € jää kokonaisuudessaan meidän käyttöömme. Emme joudu siitä maksamaan mitään laskuja paitsi puhelinlaskun."
No, sittenhän teille pitäisi jäädä 670 euroa kuukaudessa säästöön eikä vain 200 euroa, jos teidän ei tarvitse mistään mitään maksaan, vaan saatte kaiken ilmaiseksi s-etukortilla.no enhän minä niin ole sanonut että kaiken ilmaiseksi saamme vaan meillä ei mene tuosta 680 € muuta laskua kuin puhelinlasku ja sekin on yleensä vain noin 20 €, käytämme paljon skypeä. Tokihan nyt ruokaan ja vaatteisiin ja hygieniatuotteisiin menee rahaa mutta kaiken aina ostamme käteisellä eikä muita laskuja koskaan tule. Emme me kuluta mitenkään tuota rahaa kuukaudessa noihin joten säästöön jää.
- ap
Vaikea uskoa kirjoitti:
Olen ollut nyt välissä palkkatukityössä joten en voi ihan tarkkoja summia pelkän tuen varassa elämiseltä kertoa kun viimesimpään tt-tukipäätökseen vaikutti yhden kuun palkkatukipalkkani, tosin aikovat periä saamani tuet kokonaisuudessaan takaisin kun saan työttömyysturva-päätöksen. Mutta sulle kyllä jää enemmän käyttörahaa kuin mulle jäi edes palkkatukipalkasta vuokran ja sähkön ym. jälkeen.
Itse olen tuki- ym. rahoista maksanut vuokran ja sähkön, ainoastaan muutama lääkärilasku mitkä sossu maksanut, eikä niitäkään joka kerta, yleensä päätöksessä lukenut että maksan itse. Hyvä jos edes puolet tuosta summasta mitä sulle jää, on meille jäänyt kuukaudeksi rahaa ruokaan ja sähkö- ym. laskuihin ym. Mitään ylimääräistä ei oikein ostella, ja kun lapsi isällään niin syön vielä vähemmän, siinä säästänyt jonkun verran. Kun ei käy missään niin ei kulu energiaakaan niin paljoa eikä siis ruokaakaan.
Mulla tietty tukea alentaa se että on yhteishuoltajuus, eli saan 150 kuussa vähemmän ja se toinen 150 euroa lapsen perusosaa lasketaan mun tuloiksi. Elatusapuakaan en saa koska sovittu niin toisen vanhemman kanssa kun lapsi vuoroviikoin asuu kummankin kanssa, vaikka mun luona ollut yleensä jokaisen koulupäivän jälkeen ja näin myös syönyt useammin luonani.
Vaatteita kun niitä joskus pakko ostaa, ostetaan kirppiksiltä ja alennusmyynnistä tai osamaksulla netistä tilaamalla, jolloin summa tietty voi vähän kasvaa, mutta ei kerralla joudu maksamaan niin paljoa kun sen voi jakaa esim. 5 tai 10 euroa yhdelle kuukaudelle.
Oletko nyt ihan tosissasi ettet vedätä, vai oletko vain netistä laskenut nuo summat ja oletat että kaikki saa samansuuruiset summat tukea kun netissä niin lukee.Siis jos normi on aikuiselta 416 ja lapselta 292 niin pidän kyllä huolta että ne myös saamme! Mitä ihmeen vaikeutta on summat laskea? Ja olen minä töissäkin ollut ja silloinkin on jäänyt tuo 680 € vuokran jälkeen ja vielä ylimääräiset 150 € ja saanut vielä bussilipunkin työmatkoihin. Eli kyllä töissä käydessä hieman paremmin tuli toimeen kuin nyt mutta ei paljon.
Jos lain mukaan tuo pitää jäädä niin valittakaa jos ei jää, mun ei ole koskaan tarvinnut asiasta tapella sossun kanssa ja vielä ollaan haettu huonekalurahaa pyörärahaa, mattoihin, lamppuihin, lakanoihin, peittoihin ym. avustusta ja aina myös olemme saaneet. - ehdottoma uskolline
ap kirjoitti:
Te ootte kyllä ihan uskomattomia? ettekö te usko jos toimeentulotuki normi on kuukaudessa aikuiselta 416 € että sen myös saa ja lapsen on 292 € niin sen myös saa? Mikä vaikeus tässä nyt on?
Miten kehtaat väittää tuntemattomista ihmisistä, että he ovat uskottomia? En ole koskaan muille kuin ex-vaimolle antautunut. Nykyisin vain N. Kyllikille.
- lyhyt matikkakeitto
ap kirjoitti:
Siis jos normi on aikuiselta 416 ja lapselta 292 niin pidän kyllä huolta että ne myös saamme! Mitä ihmeen vaikeutta on summat laskea? Ja olen minä töissäkin ollut ja silloinkin on jäänyt tuo 680 € vuokran jälkeen ja vielä ylimääräiset 150 € ja saanut vielä bussilipunkin työmatkoihin. Eli kyllä töissä käydessä hieman paremmin tuli toimeen kuin nyt mutta ei paljon.
Jos lain mukaan tuo pitää jäädä niin valittakaa jos ei jää, mun ei ole koskaan tarvinnut asiasta tapella sossun kanssa ja vielä ollaan haettu huonekalurahaa pyörärahaa, mattoihin, lamppuihin, lakanoihin, peittoihin ym. avustusta ja aina myös olemme saaneet.416a 689b 456c-99xy 200y=X
Jos siirrän x:n toiselle puolelle yhtälöä, niin miten täytän sossukaavakkeen niin, että meidänkin perhe saa joka kuukausi uuden mopoauton????? Voisitko ystävällisesti kertoa????? poika on jo tosi epätoivoinen kunnyt ei ole mopoautosta muuta kokemusta kuinettä rikkaat luokkakaverit antaa pojan välillä haistella mopoauton pakokaasua, mutta saituuttaan vain minuutin päivässä. Eikä edes joka päivä. - ap
lyhyt matikkakeitto kirjoitti:
416a 689b 456c-99xy 200y=X
Jos siirrän x:n toiselle puolelle yhtälöä, niin miten täytän sossukaavakkeen niin, että meidänkin perhe saa joka kuukausi uuden mopoauton????? Voisitko ystävällisesti kertoa????? poika on jo tosi epätoivoinen kunnyt ei ole mopoautosta muuta kokemusta kuinettä rikkaat luokkakaverit antaa pojan välillä haistella mopoauton pakokaasua, mutta saituuttaan vain minuutin päivässä. Eikä edes joka päivä.no eihän kukaan sieltä uutta mopoautoa joka kuukausi saa, jos sitä luulee silloin on jo odotukset turhan korkealla. Ei mekään saada vaan joka kuukausi jää 680 € josta säästämme ja sitten ostamme mitä tarvitsemme.
- tsikarikas auts töks
ap kirjoitti:
no eihän kukaan sieltä uutta mopoautoa joka kuukausi saa, jos sitä luulee silloin on jo odotukset turhan korkealla. Ei mekään saada vaan joka kuukausi jää 680 € josta säästämme ja sitten ostamme mitä tarvitsemme.
tä? ootteks te sit jotai köyhii ku ei o varaa mopoautoja ostella sillo ku huvittaa?? vaik joka päivä. LOL
- sossu jätti pulaan
ap kirjoitti:
Tästä menee vuokraan vielä 30 € joten kuukausittain jää käytettäväksemme noin 680 €. Lisäksi saamme sähkölaskun ja kotivakuutuksen sossusta sekä tietysti kaikki sairaudenhoitomenot. Kyllä meillä tästä 680 eurosta jää joka kuukausi säästöön.Me asutaan Marsissa. Asuntona kolme kuuta ja kraateri. Sossu napisee, ettei meidän asunto ole normien mukainen, joten eivät halua auttaa!! Miten noi sossut sais tajuu, että mitään Tampereen asuntonormeja ei meidän tapauksessa voi soveltaa mitenkään?! Sitä vartenhan ne normit on säädetty joustaviksi, että viranomainen voi joustaa asiakkaan olosuhteitten mukaan ku tulee tälläsia erikoistapauksia joita lainsäätäjä ei lakia säätäessään pystynyt erikseen huomioimaan! Eiks hallintolakikin lähe tästä, että asiakasta pitää kuunnella? Nyt ollaan sitte ihan kusessa ku rahat ei riitä edes matkalippuun Marsista Tampereelle selvittää tätä asiaa virkailijan kanssa face-to-face. Pitää vissiin sit vaa kököttää täällä ja ajella mopoautolla pillurallia kraateria ympäri.
- vaikea uskoa
ap kirjoitti:
Siis jos normi on aikuiselta 416 ja lapselta 292 niin pidän kyllä huolta että ne myös saamme! Mitä ihmeen vaikeutta on summat laskea? Ja olen minä töissäkin ollut ja silloinkin on jäänyt tuo 680 € vuokran jälkeen ja vielä ylimääräiset 150 € ja saanut vielä bussilipunkin työmatkoihin. Eli kyllä töissä käydessä hieman paremmin tuli toimeen kuin nyt mutta ei paljon.
Jos lain mukaan tuo pitää jäädä niin valittakaa jos ei jää, mun ei ole koskaan tarvinnut asiasta tapella sossun kanssa ja vielä ollaan haettu huonekalurahaa pyörärahaa, mattoihin, lamppuihin, lakanoihin, peittoihin ym. avustusta ja aina myös olemme saaneet.Mä kysyin saako lapsen polkupyörään apua, niin sanoi: ei.
Kerran sitten kysyin eräältä toiselta sossulta että mihin harkinnanvaraista voi hakea, niin ei juuri mihinkään, eikä oikein neuvoja saanut siitä aiheesta muutenkaan. Eli jos saat pyörään, huonekaluihin ja peittoihin, mattoihin yms apua, niin ihmettelen, mutta hienoa jos edes te saatte noinkin paljon tukea. Mutta ehkä sitä itsekin on niin nuuka ettei viitsi kysyä kaikkeen mahdolliseen apua, kun jo pienenkin avun saamisesta on kiitollinen.
Mutta kyllähän se vaikuttaa kun on joskus kysynyt jotain niin yleensä vastaus on ollut ei. - soufun
sossu jätti pulaan kirjoitti:
Me asutaan Marsissa. Asuntona kolme kuuta ja kraateri. Sossu napisee, ettei meidän asunto ole normien mukainen, joten eivät halua auttaa!! Miten noi sossut sais tajuu, että mitään Tampereen asuntonormeja ei meidän tapauksessa voi soveltaa mitenkään?! Sitä vartenhan ne normit on säädetty joustaviksi, että viranomainen voi joustaa asiakkaan olosuhteitten mukaan ku tulee tälläsia erikoistapauksia joita lainsäätäjä ei lakia säätäessään pystynyt erikseen huomioimaan! Eiks hallintolakikin lähe tästä, että asiakasta pitää kuunnella? Nyt ollaan sitte ihan kusessa ku rahat ei riitä edes matkalippuun Marsista Tampereelle selvittää tätä asiaa virkailijan kanssa face-to-face. Pitää vissiin sit vaa kököttää täällä ja ajella mopoautolla pillurallia kraateria ympäri.
Call MacGyver!
http://www.youtube.com/watch?v=HaQvBbzslJE - satuolento provasti
vaikea uskoa kirjoitti:
Mä kysyin saako lapsen polkupyörään apua, niin sanoi: ei.
Kerran sitten kysyin eräältä toiselta sossulta että mihin harkinnanvaraista voi hakea, niin ei juuri mihinkään, eikä oikein neuvoja saanut siitä aiheesta muutenkaan. Eli jos saat pyörään, huonekaluihin ja peittoihin, mattoihin yms apua, niin ihmettelen, mutta hienoa jos edes te saatte noinkin paljon tukea. Mutta ehkä sitä itsekin on niin nuuka ettei viitsi kysyä kaikkeen mahdolliseen apua, kun jo pienenkin avun saamisesta on kiitollinen.
Mutta kyllähän se vaikuttaa kun on joskus kysynyt jotain niin yleensä vastaus on ollut ei.Eihän tuo aloittaja edes mitään harkinnanvaraista tarvitsisi, kun niillä jää 200€ joka kuukausi säästöön. Tosi minäminä-meininkiä, patjan alla läjäpäin euroja huippukalliisiin läppäreihin ja maksattaa sossulla kaikki ekstratarpeensa harkinnanvaraisilla toimeentulotuilla, joita muut ei juuri koskaan saa. Ja availee tasaisin väliajoin näitä samansisältöisiä ketjuja, joissa leuhkii kuinka hyvin toimeentulotuet riittää ja hyvin pyyhkii.
- ap
vaikea uskoa kirjoitti:
Mutta kyllähän se vaikuttaa kun on joskus kysynyt jotain niin yleensä vastaus on ollut ei.Joo tuo on valitettavaa että harkinnanvaraiset tuet on aina yksilökohtaisia ja riippuu juuri siitä sosiaalitoimiston tädistä/sedästä kuka pöydän toisella puolella istuu. Mutta iso osa on myös sillä miten itse osaat asiasi selittää ja kuinka kauan olet saanut tukea ja minkälainen muu elämäntilanteesi on. Jos osaa olla surkea ja nöyrä ja vielä itkeä tirauttaa voi toisen sydän heltyä ja saat suosittelun tukeen joka täytyy vielä johtajalla käydä varmistamassa. Epäreilua mutta niinhän tämä elämä on. Meillä on aina tosi hyvät perustelut kaikkeen mitä haemme ja sain jopa vaaterahaa kun aloitin työt. Mutta silloin meillä olikin extrakiltti ja ymmärtäväinen ja avulias sosiaalivirkailija.
- ap
satuolento provasti kirjoitti:
Eihän tuo aloittaja edes mitään harkinnanvaraista tarvitsisi, kun niillä jää 200€ joka kuukausi säästöön. Tosi minäminä-meininkiä, patjan alla läjäpäin euroja huippukalliisiin läppäreihin ja maksattaa sossulla kaikki ekstratarpeensa harkinnanvaraisilla toimeentulotuilla, joita muut ei juuri koskaan saa. Ja availee tasaisin väliajoin näitä samansisältöisiä ketjuja, joissa leuhkii kuinka hyvin toimeentulotuet riittää ja hyvin pyyhkii.
No tuohon vastaan että aivan ensi kertaa tänne kommentoin, ehkä joku muukin osaa vähällä tulla toimeen.
Ja ei harkinnanvaraista tarvita mutta kun mahdollisuus ja oikeus hakea niin sitten haen.
Ja ehkä kirjoitan tyylillä mikä nähtävästi monia tuntuu ärsyttävän, mutta olen kyllä ylpeäkin siitä että osaan tulla vähällä toimeen enkä silti tunne puutetta mistään. Otan sen tavallaan haasteena kuinka pienellä keksin syötävät ja kiertelen tarjoukset, mutta halvimmat saa kyllä kaikenmaailman poistoista.
Ajattelen aina vaikka jokin tuote olisi vain parikymmentä senttiä halvempi sen kannattaa vaikka kolmen kilsan päästä hakea. Kun toimit näin joka tuotteen kohdalla mitä ostat, kertyy siitä melkoinen säästö vuositasolla. - sossuboxin luona
vaikea uskoa kirjoitti:
Mutta kyllähän se vaikuttaa kun on joskus kysynyt jotain niin yleensä vastaus on ollut ei." Eli jos saat pyörään, huonekaluihin ja peittoihin, mattoihin yms apua, niin ihmettelen, mutta hienoa jos edes te saatte noinkin paljon tukea."
Ja huomaa ap. ostaa huonekaluissakin vain laatua, joka kestää vuosikymmeniä. Laatu yleensä maksaa maltahia, mutta "kyllä sossu maksaa, kunhan tirauttaa kyyneeleen tai kaksi. Ainakin saduissa. - ap
sossuboxin luona kirjoitti:
" Eli jos saat pyörään, huonekaluihin ja peittoihin, mattoihin yms apua, niin ihmettelen, mutta hienoa jos edes te saatte noinkin paljon tukea."
Ja huomaa ap. ostaa huonekaluissakin vain laatua, joka kestää vuosikymmeniä. Laatu yleensä maksaa maltahia, mutta "kyllä sossu maksaa, kunhan tirauttaa kyyneeleen tai kaksi. Ainakin saduissa.No ne huonekalutkin on ostettu myös säästäen, ainoat huonekalut mihin olen koskaan saanut avustusta on lapseni sänky ja keittiön pöytä. Toki laatuhuonekalu maksaa ostohetkellä mutta tulee ajan saatossa halvemmaksi esim, kirjahylly on ostettu jo liki parikymmentä vuotta sitten ja ihan kunnossa edelleen ja uskoakseni ei tarvitse koskaan uutta ostaa.
Ja useat harkinnanvaraiset avustukset olen saanut eron aikaan, myös muuttoavustuksen ja vuokratakuun. Ja kyllä tyttärenikin sai näitä avustuksia kun muutti pois kotoa tyhjään asuntoon. - pieni utelu
ap kirjoitti:
No ne huonekalutkin on ostettu myös säästäen, ainoat huonekalut mihin olen koskaan saanut avustusta on lapseni sänky ja keittiön pöytä. Toki laatuhuonekalu maksaa ostohetkellä mutta tulee ajan saatossa halvemmaksi esim, kirjahylly on ostettu jo liki parikymmentä vuotta sitten ja ihan kunnossa edelleen ja uskoakseni ei tarvitse koskaan uutta ostaa.
Ja useat harkinnanvaraiset avustukset olen saanut eron aikaan, myös muuttoavustuksen ja vuokratakuun. Ja kyllä tyttärenikin sai näitä avustuksia kun muutti pois kotoa tyhjään asuntoon.Minkä sossutoimiston alueella asutte? Olisi mielenkiintoista tietää että missä tuetaan noin avokätisesti ja saavatko kaikki sillä alueella tasavertaisesti tukea?
- ap
pieni utelu kirjoitti:
Minkä sossutoimiston alueella asutte? Olisi mielenkiintoista tietää että missä tuetaan noin avokätisesti ja saavatko kaikki sillä alueella tasavertaisesti tukea?
No näinä tuki aikoina olen asunut kahdessa eri kaupungissa, tampereella ja porissa.
- riepuParka
ap kirjoitti:
No jos joudut hakemaan sossusta toimeentulotukea niin niiden normiston mukaan tuo summa eli noin 710 € pitää jäädä kohtuullisen asumisen jälkeen ja niiden lisäksi maksetaan nuo mainitsemani vakuutus, sähkö, ym laskut.
Miksi ne muut eivät muka saa yhtä paljon tukea?toimeentulotukilain mukaan v. 2011 perusosa on 419,11 e
Vanhempansa tai vanhempiensa luona asuva 18 vuotta täyttänyt 305,95 e
10-17 -vuotias lapsi 293,38 e
Ilmeisesti alkuperäisen lapsi on alle 18 vuotias ja näin heillä perusosan suuruus on 712,49 e (419,11 293,38 e) ja nämä hiukan nousevat ensi vuonna.
minulla ei ole asiat ollenkaan yhtä hyvin.
nykyään oma lapsi asuu jo omillaan ja asun yksin.
saan työmarkkinatuen ja asumistuen lisäksi toimeentulotukea.
toimeentulotuki ei riitä edes vuokraan.
vaikka minulla katsotaankin kohtuulliset asumiskustannukset, niin koska työmarkkinatuesta lasketaan päivärahakertoimella minun saavan noin 30 e, enemmän kun oikeasti saan, niin vuokranmaksuun täytyy ottaa työkkärirahoista tuo puuttuva reilu 30 e toimeentulotuen lisäksi.
käyttövaraa vuokran jälkeen jää kuukaudessa 380 e.
ei pärjää - perusperttinen
riepuParka kirjoitti:
toimeentulotukilain mukaan v. 2011 perusosa on 419,11 e
Vanhempansa tai vanhempiensa luona asuva 18 vuotta täyttänyt 305,95 e
10-17 -vuotias lapsi 293,38 e
Ilmeisesti alkuperäisen lapsi on alle 18 vuotias ja näin heillä perusosan suuruus on 712,49 e (419,11 293,38 e) ja nämä hiukan nousevat ensi vuonna.
minulla ei ole asiat ollenkaan yhtä hyvin.
nykyään oma lapsi asuu jo omillaan ja asun yksin.
saan työmarkkinatuen ja asumistuen lisäksi toimeentulotukea.
toimeentulotuki ei riitä edes vuokraan.
vaikka minulla katsotaankin kohtuulliset asumiskustannukset, niin koska työmarkkinatuesta lasketaan päivärahakertoimella minun saavan noin 30 e, enemmän kun oikeasti saan, niin vuokranmaksuun täytyy ottaa työkkärirahoista tuo puuttuva reilu 30 e toimeentulotuen lisäksi.
käyttövaraa vuokran jälkeen jää kuukaudessa 380 e.
ei pärjääMiksei pärjää ? Sossullehan kuuluu asummiskustannuksista myös vesimaksu ja käyttösähkö. Joten 380 jää just siihen sun elämiseen.
Jos nyt sulla onkin jotain laskuja, vaikka puhelin ja netti ja joskus tarviit vaatteet niin erotetaan siihen vaikka 80 euroa.
Sittenkin sulle jää vielä 300 euroa elämiseen. Siis 10 euroa päivä.
Mun on äärimmäisen vaikea ymmärtää että ihminen ei saisi ruokaa kympillä.
Itselläni menee n. 3-4 euroa päivä ruokakustannuksiin kun kaiken ruuan teen itse.
Okei tykkään syödä aamupalaksi puuroa ja usein jompi kumpi ruokailukin on puuro. Mutta toisella aterialla mulla on aina perunaa tai riisiä, lihaa tai kalaa ja kasviksia.
Välipalaat on useimmiten leipää, leivon itse. Ja makkaraa. Euroshopper metwurstia tai tarjouslauantaimakkaraa. Tomaattia ja kurkkua, toki ulkolaista.
Pullan leivon kanssa itse ja aamulla ja iltapäivällä keittelen pullakahvit. Illalla se vaihtuu teehen.
Mä oon oikeesti 120 kilonen isokokonen mies. Ja mäkin pärjään tolla kolmellassadallakahdeksallakympillä niin hyvin että joka kuukausi jää säästöönkin. Toki ostan päiväystuotteitta usein. Ja leipäjonossakin yritän käydä kerran viikossa, mutta siitä se ei ole kiinni. Pärjäisin ilmankin.
Ei pysty ymmärtämään miten sillä sitten ei pärjää joku muu.
Tietysti jos ei leivo itse leipiään eikä laita itse ruokaa vaan syö eineksiä.
Se kyllä täytyy todeta että vaikka maalla asunkin, olen niin lähellä keskustaa että pääsen kulkemaan kävellen ja fillarilla mihin vaan.
Joku jos tarvitsee autoa tai pitää kulkea bussilla, niin se muuttaa tilannetta radikaalisti. Varsinkin se auton pitäminen. - Marie Antoinette
ap kirjoitti:
Me tullaan tosi hyvin toimeen tuolla 680 eurolla kuukaudessa. En ymmärrä miksi muut eivät tule? Kun vielä hammaslääkäritkin sossu maksaa ja silmälasit ja kaikki sairaskulut. ???? MIHIN SE RAHA MUILLA MENEE????Kaljaan ja tupakkaan menee, köyhät tunnetusti himoitsevat kaljaa ja tupakkaa.
En ymmärrä, miksi. Kyllä laatuviinit ja -konjakit ovat parempia.
"Jos heillä ei ole leipää, syökööt kakkua", kuten köyhistä jo satoja vuosia sitten osattiin osuvasti sanoa. - 39
Marie Antoinette kirjoitti:
Kaljaan ja tupakkaan menee, köyhät tunnetusti himoitsevat kaljaa ja tupakkaa.
En ymmärrä, miksi. Kyllä laatuviinit ja -konjakit ovat parempia.
"Jos heillä ei ole leipää, syökööt kakkua", kuten köyhistä jo satoja vuosia sitten osattiin osuvasti sanoa.Just sen huomaa kun sitä on oltava niin köyhää niin köyhää....ei niitä toimeentulotukia ole pakko laittaa
kaljaan ja tupakkaan: itsellani on golf-osake Englannissa, 1450 e/kk. Lennot sinne ja hotellimajoitus tt-tuella
1200 e/kk.Golf on hyvä harrastus. Sopiva kaikille Suomen köyhille. Saat tavata Eun päättäjiä virkistävän
harrastuksen merkeissä ja keskustella vaikka -työnteosta: Siinä meidän sossupummien ja toimitusjohtajien
ajatusmaailmat kohtaavat: meille on yhteistä se, ettemme tee työtä, mutta puhumme työnteosta.
Niin ja työttömien on turha narista ettei ole työtä: menkööt vaikka kaupungille raksatyömaan viereen katsele-
maan, kun toiset tekee työtä. Pääsee heti pomon hommiin, niinhän hekin katselevat kun toiset työskentelee.
Ja kun sillä työttömyyskorvauksella (työkkäristä voi vielä yrittää 9 euron päivälisää katseluprojektiinsa) pärjää
ihan yhtä hyvin kuin pomon palkalla, kun käyttää rahansa JÄRKEVÄSTI. Jos ei sittenkään pärjää, oma on vika.
- 1. suosittelija
"Esim. poikani osti liki pari tonnia maksavan tietokoneen, joutui kyllä säästämään parisen vuotta, mutta sai mitä halusi.
Tulemme vissiin sitten vain niin vähällä muuten toimeen että jää rahaa siihen mitä tarvitsemme."
Voi että, kun olette säästäväisiä. Säästitte heti 2000€ kun poikasi tyytyi 4000€ euron tietokoneen sijaan vain 2000€ maksaneeseen. En ikinä pystyisi tuohon. Perustakaa ihmeessä poikanne kanssa blogi, jossa annatte köyhille ja muuten vaan saidoille hyviä säästövinkkejä. Lyötte tuolla blogilla heti rahoiksi.- ap
Siis tuo blogi voisi toimiakin, me tullaan kyllä tosi hyvin toimeen tuolla 680 eurolla mikä meille jää kuukaudessa ja se tulee lain mukaan ja kaikilla muilla on lain mukaan myös oikeus siihen. Siis väitättekö tosiaan ettette saa normimääriä sossusta? miksi ette sitten valita päätöksistä jos ne ovat vääriä?
- postista läppäriraha
ap kirjoitti:
Siis tuo blogi voisi toimiakin, me tullaan kyllä tosi hyvin toimeen tuolla 680 eurolla mikä meille jää kuukaudessa ja se tulee lain mukaan ja kaikilla muilla on lain mukaan myös oikeus siihen. Siis väitättekö tosiaan ettette saa normimääriä sossusta? miksi ette sitten valita päätöksistä jos ne ovat vääriä?
Ei saada sossusta mitään, on yritetty. Mutta postista onneksi saan tosi paljon seteliä ja ilmaiskuponkeja kaikkeen tarpeelliseen. Siitä jää kuukaudessa reilusti yli kymmenen kiloa setelirahaa paperinkeräykseen laitettavaksi vaikka ostetaan pojille joka kuukausi 3500 euroa maksavat läppärit.
- ap
postista läppäriraha kirjoitti:
Ei saada sossusta mitään, on yritetty. Mutta postista onneksi saan tosi paljon seteliä ja ilmaiskuponkeja kaikkeen tarpeelliseen. Siitä jää kuukaudessa reilusti yli kymmenen kiloa setelirahaa paperinkeräykseen laitettavaksi vaikka ostetaan pojille joka kuukausi 3500 euroa maksavat läppärit.
No mutta jos ette saa silloin tulomme ovat ylitse tuon normin! Ihan helppoa matematiikkaa. Jos mun yksikin hakemus hylättäisiin niin johan lähtis valitus samana päivänä.
- postista läppäriraha
ap kirjoitti:
No mutta jos ette saa silloin tulomme ovat ylitse tuon normin! Ihan helppoa matematiikkaa. Jos mun yksikin hakemus hylättäisiin niin johan lähtis valitus samana päivänä.
Ei kun tulomme on reilusti alle kaikkien EU-normien, mutta täällä paikkakunnalla on sossuasema yksityistetty ja sinne asemalle ei sos.dem. puolueen jäsenkirjalla ole nykyään mitään asiaa. Kirjallisesti eivät myöskään suostu toimeentulon hakemuksiamme käsittelemään. Kiitän luojaani, että onneksi meillä on tuo Kärkkösen Martan emännöimä asiamiesposti vielä kylillä, niin ei ole tarvinnut puutteessa tosiaan elää kun kuponkia ja rahaa Martalla riittää ihan jaettavaksi asti. Sai Martta kuulemma muhevan perinnön Kreikasta, joten ei tarvinnut Martan verojakaan jättiperinnöstään ollenkaan maksaa.
- en valita minäkään
Joo sama juttu. Saan siis toimeentulotukea tuon normimäärän niin että vuokran jälkeen jää about 420 - jotain 30 kybää joka on kai sit joku omavastuu tai muu alennus. Mutta siis 390 euroa jää käteen ihan ns. käyttörahaksi.
Ruokaan menee n. 20-30 euroa viikossa riippuen siitä mitenkä viitsin käydä leipäjonossa ja kaljuna miehenä hygieniaan ehkä max. 5 euroa kuussa.
En juo enkä polta.
Johonkin onnistun kumminkin 100-200 euroa kuussa hassaamaan, mutta kyllä joka kuukausi jää sukanvarteen loput, olisiko sitten 100-200 riippuen siitä hassailusta.
Ei mulla oo mitään valittamista. Raittille ja tupakoimattomalle ihmisellehän tämä toimeentulotuki on ihan hyvä.
Mutta sen uskon että kuka polttaa tai juo, niin tällä tukimäärällä on kyllä erittäin persaukinen jo parin viikon jälkeen.- ap
No hyvä että joku muukin pärjäilee kuin vaan me, omasta kulutuksestahan kaikki on kiinni, ei mene rahaa tupakkaan eikä alkoon eikä roskaruokaan. Ja ruokakaupassa punaset hintalaput tsekataan aina sekä haetaan tarjouksesta mahdollisimman paljon. Paljon muuta kuin maitoa ei tule normaaliin hintaa ostettua. Nettikin kuuluu vuokraan. Omat vaatteet ostan aina laatua jotka kestävät vuosikausia, pojalle onneksi kelpaa henkkamaukan halvat vaatteet. Itse teemme ruokamme ja itse leivomme, tosin leivät löytää monasti alekärrystä niin halvalla ettei niitä kannata leipoa kun vielä ruisleipää syömme. Shampoot ostamme jäätikokoa ja vielä alennuksesta nekin. Meillä onkin varastossa aina paljon tuotteita valmiiksi alesta ostettuna. Meillä on se onni että kaupat on lähellä, pystyy tarjoukset hyvin hyödyntämään. Ja onneksi osaan ommella ja tehdä itse monenlaista esim. nytkin jouluna pääosin olen lahjat itse tehnyt. Ja kavereiden kanssa teemme palveluksia toisillemme, saatan esim. kutoa villasukat toiselle perheelle ja vastaavasti he tekevät jonkin palveluksen meille. Ei mulla ole valittamisen aihetta.
- tv:stä tuttu
Aloittajan sivupersoona 2.
- niin.
tv:stä tuttu kirjoitti:
Aloittajan sivupersoona 2.
Siltä vaikuttaa... :(
- no niin
No onhan se uskottava että tukea saat noin paljon, mutta ei se silti normaalielämään riitä, siis silleen että jos kaiken ostaisi mitä tarvitsee ja lisäksi kodinkoneet ym. mitä jokaisen täytyy välillä ostaa tai uusia.
Mutta alempana kerroit saavasi harkinnanvaraista tukea moneen tarpeeseen, niin se kyllä selittää myös paljon sitä miksi tulette niin vähällä toimeen. Lisäksi vuokra on kyllä todella pieni teillä, mikä myöskin selittää tuota.
Jos elät säästeliäästi niin kai teillä voi säästöönkin jäädä, mutta aika tiukilla saa elää. Mitä jos teillä olisi pari lemmikkiä, mitä luulet jäisikö sitten säästöön mitään?- Jotain järkeä nyt
Ei oo kyllä sossun tehtävä mitään lemmikeitä pitää yllä.
Ja hei, jos joka kuukausi satanen pari jää säästöön, niin kyllä sillä ne kodinkoneet ajan myötä ostetaan.
Sitä kun ei tarvitse ostaa tuhannen euron Mielen pesukonetta, vaan voi odottaa sitä Gigantin supertarjousta jolloin saa halpamerkin kahdellasadalla !
Olen itse elänyt perustuella toistakymmentä vuotta, eikä niitä kodinkoneita tosiaankaan tarvitse joka vuosi ostamassa.
Tänä vuonna ostin television.
Viime ja edellisvuonna en mitään.
Neljä vuotta sitten uusin kahvinkeittimen.
Pari vuotta sitä ennen pesukoneen.
Tietysti jos elää näillä pienillä tuilla, niin eihän silloin todellakaan voi elää mitään kulutushysteriaa.
Vain tarpeellinen ostetaan.
Kodinelektroniikka vaihtuu vain silloin kun edellinen vehje hajoaa lopullisesti. Huonekaluja saa ainakin meidän kunnassa kierrätyksestä ihan ilmaiseksi.
Lisäksi homman nimi on siinä, että pitää olla iso pakastin tai kaksi ja tarjouksesta (sekä päiväystuotteita) hamstrataan aina kerralla pirusti pakkaseen ja kaappeihin.
Ja käydään niissä leipäjonoissa. Niistä saa hei todellakin ilmaista ruokaa !
Meillä työttömillä ja eläkeläisillä voi olla puutetta monesta asiasta.
Mutta aikaa meillä on tarpeeksi.
Sen voi käyttää hyödyksi hakemalla ne tarjoustuotteet ja jonottamalla sen leipä-/ruokajonon.
Tai sitten vaanm istua sillä läskiperseellä siinä olohuoneen sohvalla ja raapia persusta ja valittaa huonoa elämää. - ap
No kiitos että joku uskoo tuen määrään. Mutta kyllä se meillä riittää normaalielämään. Kaiken me kykenemme hankkimaan mitä tarvitsemme. Ja tottakai kodinkoneet pitää välillä uusia, mutta aika harvoi niihin rahaa menee. .
Esim.
Mikro, ostettu 15-16 vuotta sitten, upon tasalämpö, edelleen hyvässä kunnossa, tosin emme paljon käytä.
Kahvikeitin, ostettu ehkä 10 vuotta sitten, moccamaster, edelleen hyvässä kunnossa, nyt tosin joutaa kaappiin kahvikeskuksen tieltä.
Silitysrauta, en edes muista koska ostettu, ehkä 5-6 vuotta sitten, ei mitään vikaa.
Imuri, uusittu neljä vuotta sitten, dyson, tulee halvaksi käyttää kun ei tarvi pölypusseja ostaa.
Pesukone, ostettu 10 vuotta sitten, toimii edelleen moitteettomasti.
Televisio, ostettu ehkä 5 vuotta sitten, philips taulutv, oisko 32 tuumanen. Vanha, joka ehkä kymmene vuotta vanha, edellinen meni pojalle.
DVD-soitin, ostettu tänä kesänä verkkokaupan tarjouksesta, maksoi 35 €.
Digiboksi, ostettu 3 vuotta sitten, ei moitttimista.
Oma kannettava, ostin 2 vuotta sittten.
Pojan tietokone, ostettu tänä vuonna.
Kaikkea pientä mm, riisikeitin, vatkain ym. tietysti hankittu vuosien varrella.
Ompelukone ja saumuri ovat todella monta vuotta vanhoja, en edes muista koska ostettu.
Pojalla lisäksi joitain pelikonsoleita jotka vuosien varrella nekin ostettu, vanhin taitaa olla nintsikka joka aikanaan, nyt jo aikuiselle tyttärelle ostettu. Siis liki parikymmentä vuotta taitaa siitäkin olla.
Huonekalut ostan aina laatua jotka kestävät vuosikymmeniä.
Mitähän lienen unohtanut? - järkeä kyllä
Jotain järkeä nyt kirjoitti:
Ei oo kyllä sossun tehtävä mitään lemmikeitä pitää yllä.
Ja hei, jos joka kuukausi satanen pari jää säästöön, niin kyllä sillä ne kodinkoneet ajan myötä ostetaan.
Sitä kun ei tarvitse ostaa tuhannen euron Mielen pesukonetta, vaan voi odottaa sitä Gigantin supertarjousta jolloin saa halpamerkin kahdellasadalla !
Olen itse elänyt perustuella toistakymmentä vuotta, eikä niitä kodinkoneita tosiaankaan tarvitse joka vuosi ostamassa.
Tänä vuonna ostin television.
Viime ja edellisvuonna en mitään.
Neljä vuotta sitten uusin kahvinkeittimen.
Pari vuotta sitä ennen pesukoneen.
Tietysti jos elää näillä pienillä tuilla, niin eihän silloin todellakaan voi elää mitään kulutushysteriaa.
Vain tarpeellinen ostetaan.
Kodinelektroniikka vaihtuu vain silloin kun edellinen vehje hajoaa lopullisesti. Huonekaluja saa ainakin meidän kunnassa kierrätyksestä ihan ilmaiseksi.
Lisäksi homman nimi on siinä, että pitää olla iso pakastin tai kaksi ja tarjouksesta (sekä päiväystuotteita) hamstrataan aina kerralla pirusti pakkaseen ja kaappeihin.
Ja käydään niissä leipäjonoissa. Niistä saa hei todellakin ilmaista ruokaa !
Meillä työttömillä ja eläkeläisillä voi olla puutetta monesta asiasta.
Mutta aikaa meillä on tarpeeksi.
Sen voi käyttää hyödyksi hakemalla ne tarjoustuotteet ja jonottamalla sen leipä-/ruokajonon.
Tai sitten vaanm istua sillä läskiperseellä siinä olohuoneen sohvalla ja raapia persusta ja valittaa huonoa elämää.Juu ei varmaan ole tehtävänä pitää lemmikkejä yllä, mutta pitääkö niiden sitten antaa kuolla nälkään? Eläinrääkkäykseksi menisi ja puhe oli siitä että miten rahat sitten riittäisi, ei siitä saako eläimiin tukea.
Esimerkkinä lisäsin lemmikit koska niitäkin ihmisillä, eikä lemmikkien tarpeet ja ruoat ei ole mitään ilmaisia.
Köyhällä ei usein ole varaa ostaa pakastinta, lisäksi se lisää sähkönkulutusta, ja sähkölaskua.
Joskus ne vanhat kodinkoneet saattaa hajota, silloinhan on pakko hankkia uusi, tai jos joku muuttaa juuri ja on esim. eronnut, silloin saattaa tarvita apua ihan ilman että vanha hajonnut.
Olis vaan hienoa kun ihmiset osaisivat ajatella ettei kaikilla ole samoja lähtökohtia ja mahdollisuuksia tässä maailmassa. Ei kaikkien elämä ole samanlaista. Kaikki ei pääse leipäjonoihin edes vaikka tarvetta olisi ja jotkut käy niissä vaikkei olisi ihan todellista tarvettakaan. - omituinen jeesus
ap kirjoitti:
No kiitos että joku uskoo tuen määrään. Mutta kyllä se meillä riittää normaalielämään. Kaiken me kykenemme hankkimaan mitä tarvitsemme. Ja tottakai kodinkoneet pitää välillä uusia, mutta aika harvoi niihin rahaa menee. .
Esim.
Mikro, ostettu 15-16 vuotta sitten, upon tasalämpö, edelleen hyvässä kunnossa, tosin emme paljon käytä.
Kahvikeitin, ostettu ehkä 10 vuotta sitten, moccamaster, edelleen hyvässä kunnossa, nyt tosin joutaa kaappiin kahvikeskuksen tieltä.
Silitysrauta, en edes muista koska ostettu, ehkä 5-6 vuotta sitten, ei mitään vikaa.
Imuri, uusittu neljä vuotta sitten, dyson, tulee halvaksi käyttää kun ei tarvi pölypusseja ostaa.
Televisio, ostettu ehkä 5 vuotta sitten, philips taulutv, oisko 32 tuumanen. Vanha, joka ehkä kymmene vuotta vanha, edellinen meni pojalle.
Ompelukone ja saumuri ovat todella monta vuotta vanhoja, en edes muista koska ostettu.
Pojalla lisäksi joitain pelikonsoleita jotka vuosien varrella nekin ostettu, vanhin taitaa olla nintsikka joka aikanaan, nyt jo aikuiselle tyttärelle ostettu. Siis liki parikymmentä vuotta taitaa siitäkin olla.
Mitähän lienen unohtanut?Kaikki nuo laatukoneet siis ostettu sossun tuilla, joista jää vielä tulevaisuudessa säästöön mopoautoonkin? Et ole koulutukseen tai muuhun laittanut säästöön, että pääsisit joskus taas töihinkin, vai lietkö koskaan ollutkaan? Mitäs 13v poikasi tähän sanoo? Minkälaista moraalia opetat pojallesi, kun pyydät harkinnanvaraista tukea, tehostat perusteetonta hakemustasi tekoitkun tirauttamalla, vaikket sitä oikeasti tarvitsekaan ja näin joku jolla olisi ehkä suurempi tarve ei sitä saa? Ja sitten tulet palstalle jeesustelemaan, että miksi muut eivät pärjää?
- ap
omituinen jeesus kirjoitti:
Kaikki nuo laatukoneet siis ostettu sossun tuilla, joista jää vielä tulevaisuudessa säästöön mopoautoonkin? Et ole koulutukseen tai muuhun laittanut säästöön, että pääsisit joskus taas töihinkin, vai lietkö koskaan ollutkaan? Mitäs 13v poikasi tähän sanoo? Minkälaista moraalia opetat pojallesi, kun pyydät harkinnanvaraista tukea, tehostat perusteetonta hakemustasi tekoitkun tirauttamalla, vaikket sitä oikeasti tarvitsekaan ja näin joku jolla olisi ehkä suurempi tarve ei sitä saa? Ja sitten tulet palstalle jeesustelemaan, että miksi muut eivät pärjää?
Juu kyllä ne kaikki on tuella ostettu tosin töissä aina välillä käyn mutta silti joudun tukea hakemaan kun palkka on pieni. Koulutus on aikoinaan hankittu vaan vakituista työpaikkaa ei ole koskaan ollut, Nyt taas jonkun aikaa olen työttömänä kun yksi työsoppari loppui juuri mutta kait sitä jotain taas löytyy kun hakee.
Se että haen tt-tukea mikä minulle lain mukaan kuuluu, siitä en pode huonoa omaatuntoa. Kyllä ne hyvintoimeentulevatkin hakee jos ovat oikeutettuja, esim. tiedän erään erittäin hyvin toimeentulevan naisen joka eron jälkeen haki lapslisään yh-korotuksen vaikkei tosiaan sitä tarvitse, uskoakseni muutkin hakevat kun kerran ovat oikeutettuja.
Minusta vanhempien talousasiat eivät kuulu 13 vuotiaalle lapselle kuten eivät mielestäni monet muutkaan aikuisten asiat. Lasten kuuluu saada olla lapsia mahdollisimman pitkään, ilman aikuisten huolia.
Kerran olen töistä kieltäytynyt koko elämäni aikana, sekin tapahtui vasta viime vuonna kun tarjottiin työtä mikä oli lähes ilta ja yötyötä. Murrosikään saapuvani lapseni olisi jäänyt silloin yksin ja se olisi ollut minusta vastuuntunnotonta lasta kohtaan, mutta onneksi sossu ymmärsi tämän kuin asian kävin heille selventämässä.
Jos se sitten jonkun mielestä oli huono päätös niin olkoon niin, tärkeämpää minulle on huolehtia lapsestani iltaisin ja öisin kun ajatella mitä mieltä toiset siitä ovat. - omituisia riittää
omituinen jeesus kirjoitti:
Kaikki nuo laatukoneet siis ostettu sossun tuilla, joista jää vielä tulevaisuudessa säästöön mopoautoonkin? Et ole koulutukseen tai muuhun laittanut säästöön, että pääsisit joskus taas töihinkin, vai lietkö koskaan ollutkaan? Mitäs 13v poikasi tähän sanoo? Minkälaista moraalia opetat pojallesi, kun pyydät harkinnanvaraista tukea, tehostat perusteetonta hakemustasi tekoitkun tirauttamalla, vaikket sitä oikeasti tarvitsekaan ja näin joku jolla olisi ehkä suurempi tarve ei sitä saa? Ja sitten tulet palstalle jeesustelemaan, että miksi muut eivät pärjää?
Toi tekoitku on kyllä aika paha heitto tämmöseen asiayhteyteen, koska tuskin ihmiset mitään tekoitkuja vääntää.
Jollakin voi oikeasti olla huoli pärjäämisestä ym. mikä purkautuu itkuna ja jos sitä väitetään tekoitkuksi niin on törkeetä. - ap
omituisia riittää kirjoitti:
Toi tekoitku on kyllä aika paha heitto tämmöseen asiayhteyteen, koska tuskin ihmiset mitään tekoitkuja vääntää.
Jollakin voi oikeasti olla huoli pärjäämisestä ym. mikä purkautuu itkuna ja jos sitä väitetään tekoitkuksi niin on törkeetä.Juu samaa mieltä, siksi en sitä noteeranut mitenkään.
- ap:n oma viesti
omituisia riittää kirjoitti:
Jollakin voi oikeasti olla huoli pärjäämisestä ym. mikä purkautuu itkuna ja jos sitä väitetään tekoitkuksi niin on törkeetä.Niinpä tosi omituisia, sinä ja kaikki sinun tässä ketjussa kirjoittelevat sivupersoonasi:
"ap
18.12.2011 07:24
-2
Sulje
Joo tuo on valitettavaa että harkinnanvaraiset tuet on aina yksilökohtaisia ja riippuu juuri siitä sosiaalitoimiston tädistä/sedästä kuka pöydän toisella puolella istuu. Mutta iso osa on myös sillä miten itse osaat asiasi selittää ja kuinka kauan olet saanut tukea ja minkälainen muu elämäntilanteesi on. Jos osaa olla surkea ja nöyrä ja vielä itkeä tirauttaa voi toisen sydän heltyä ja saat suosittelun tukeen joka täytyy vielä johtajalla käydä varmistamassa. Epäreilua mutta niinhän tämä elämä on. Meillä on aina tosi hyvät perustelut kaikkeen mitä haemme ja sain jopa vaaterahaa kun aloitin työt. Mutta silloin meillä olikin extrakiltti ja ymmärtäväinen ja avulias sosiaalivirkailija." - etanaposti
ap:n oma viesti kirjoitti:
Niinpä tosi omituisia, sinä ja kaikki sinun tässä ketjussa kirjoittelevat sivupersoonasi:
"ap
18.12.2011 07:24
-2
Sulje
Joo tuo on valitettavaa että harkinnanvaraiset tuet on aina yksilökohtaisia ja riippuu juuri siitä sosiaalitoimiston tädistä/sedästä kuka pöydän toisella puolella istuu. Mutta iso osa on myös sillä miten itse osaat asiasi selittää ja kuinka kauan olet saanut tukea ja minkälainen muu elämäntilanteesi on. Jos osaa olla surkea ja nöyrä ja vielä itkeä tirauttaa voi toisen sydän heltyä ja saat suosittelun tukeen joka täytyy vielä johtajalla käydä varmistamassa. Epäreilua mutta niinhän tämä elämä on. Meillä on aina tosi hyvät perustelut kaikkeen mitä haemme ja sain jopa vaaterahaa kun aloitin työt. Mutta silloin meillä olikin extrakiltti ja ymmärtäväinen ja avulias sosiaalivirkailija."Menee vainoharhaisuuden puolelle sulta. Viesti ei ollut ap:n, vaan mun kirjoittama.
- etanaposti
etanaposti kirjoitti:
Menee vainoharhaisuuden puolelle sulta. Viesti ei ollut ap:n, vaan mun kirjoittama.
En kyllä ole varma mitä viestiä tarkoitit, joten ei ehkä olekaan mun vai onko..?
Luulin että "omituisia riittää"-viestiä. - RiepuParka
ap kirjoitti:
Esim.
Mitähän lienen unohtanut?ja mulla ei ole edes sänkyä, eikä keittiön pöytää.
ei dvd soittimia, ei edes leivänpaahdinta.
kun ei ole varaa.
se 380 e mitä vuokran jälkeen jää menee ruokaan, telkkarilupaan, nettimaksuihin, puhelinlaskuun (on kyll vain noin 22 - 25e/kk, mutta pienistä rahoista on iso) .
Lisäksi matkakulut asiointeihin, kun asun korvessa.
En käy kun en ole ikinä käynyt ravintoloissa, en juo enkä - kiesus - poltakaan.
vaatteita budetin mukaan (mitä olen tehnyt vuoden 2008 alusta) on viimeksi ostanut v. 2009 kympin farkut.
leikkaan ja värjään hiukset itse. näin olen tehnyt jo pari vuotta.
en ole meikannut ainakaan kuuteen vuoteen.
en käy teattereissa, en elokuvissa enkä juhlissa muutenkaan.
että tällain minä pärjään. hengitän mutta en elä.
mutta en valita, kun en osaa paremmasta toivoa, vaan olen asennoitunut elooni, että jokin virhe vaan on tapahtunut kun olen ylipäätään syntynyt.
kai joku ylhäältä tämän virheen joskus korjaa... - lemmikeistä luopunut
järkeä kyllä kirjoitti:
Juu ei varmaan ole tehtävänä pitää lemmikkejä yllä, mutta pitääkö niiden sitten antaa kuolla nälkään? Eläinrääkkäykseksi menisi ja puhe oli siitä että miten rahat sitten riittäisi, ei siitä saako eläimiin tukea.
Esimerkkinä lisäsin lemmikit koska niitäkin ihmisillä, eikä lemmikkien tarpeet ja ruoat ei ole mitään ilmaisia.
Köyhällä ei usein ole varaa ostaa pakastinta, lisäksi se lisää sähkönkulutusta, ja sähkölaskua.
Joskus ne vanhat kodinkoneet saattaa hajota, silloinhan on pakko hankkia uusi, tai jos joku muuttaa juuri ja on esim. eronnut, silloin saattaa tarvita apua ihan ilman että vanha hajonnut.
Olis vaan hienoa kun ihmiset osaisivat ajatella ettei kaikilla ole samoja lähtökohtia ja mahdollisuuksia tässä maailmassa. Ei kaikkien elämä ole samanlaista. Kaikki ei pääse leipäjonoihin edes vaikka tarvetta olisi ja jotkut käy niissä vaikkei olisi ihan todellista tarvettakaan.Mulla oli aikanaan 2 isoa koiraa, mutta kun jouduin liikuntakyvyttömäksi ja pitkäaikaiselle sairaslomalle sekä lopulta eläkkeelle, jouduin luopumaan niistä.
Se on aika helppoa, ilmoitus vaan lähikaupan ilmoitustaululle, Keltaiseen Pörssiin ja sen sellaisiin.
Mulle itseasiassa vielä maksettiin niistä koiruuksista, että ei tarvinnut edes ilmaiseksi antaa, vaikka olin siihenkin varautunut.
- uskon täysin
kyllähän yh hyvin pärjää kun jakaa kaikille ja saa rahaa/lahjoja/tavaroita eri miehiltä.maksattaa elämiset siis toisilla.loput pummaa yhteiskunnalta.
- ap
Siis ei tarvitse jakaa kaikille eikä tarvitse lahjoja mistään vaan ihan toimeentulotuesta kysymys ja sillä pärjääminen. Eikä se ole minun vikani ettei työstä makseta tarpeeksi palkkaa ette sillä tulisi toimeen eikä tarvitsisi hakea tt-tukea. Joudun siis pummaamaan jotta tulemme toimeen eikä se minua hävetä jos kerran lain mukaan minulla sekä muilla on sitä mahdollisuus hakea.
Tekeekö rahan puute ihmisistä katkeran oloisia? Täällä ainakin on vaikea saada tästä asiasta asiallista keskustelua aikaiseksi. Eikö olisi kiva jos kaikki yrittäisivät auttaa toisiaan ja kertoisivat esim. vinkkejä miten pienillä tuloilla tulee toimeen? Miten muut pärjäävät? Mihin toisilla menee rahat
Miksi niin monessa viestissä paistaa katkeruutta ja vihaa tai sitten vaan epäasiallisia juttuja koko aiheesta?
Osaan olla siitäkin onnellinen etten ole muuttunut katkeraksi tai kyyniseksi. Meillä suomessa on minun mielestäni vielä varsin hyvät oltavat moneen muuhun maahan verrattuna. - non-cynical comment
ap kirjoitti:
Siis ei tarvitse jakaa kaikille eikä tarvitse lahjoja mistään vaan ihan toimeentulotuesta kysymys ja sillä pärjääminen. Eikä se ole minun vikani ettei työstä makseta tarpeeksi palkkaa ette sillä tulisi toimeen eikä tarvitsisi hakea tt-tukea. Joudun siis pummaamaan jotta tulemme toimeen eikä se minua hävetä jos kerran lain mukaan minulla sekä muilla on sitä mahdollisuus hakea.
Tekeekö rahan puute ihmisistä katkeran oloisia? Täällä ainakin on vaikea saada tästä asiasta asiallista keskustelua aikaiseksi. Eikö olisi kiva jos kaikki yrittäisivät auttaa toisiaan ja kertoisivat esim. vinkkejä miten pienillä tuloilla tulee toimeen? Miten muut pärjäävät? Mihin toisilla menee rahat
Miksi niin monessa viestissä paistaa katkeruutta ja vihaa tai sitten vaan epäasiallisia juttuja koko aiheesta?
Osaan olla siitäkin onnellinen etten ole muuttunut katkeraksi tai kyyniseksi. Meillä suomessa on minun mielestäni vielä varsin hyvät oltavat moneen muuhun maahan verrattuna.Juttele sen sossuvirkailijan kanssa, siltähän sinä saat ylenmäärin empatiaa ja elektroniikkaa.
- ap
non-cynical comment kirjoitti:
Juttele sen sossuvirkailijan kanssa, siltähän sinä saat ylenmäärin empatiaa ja elektroniikkaa.
Enhän minä sieltä mitään elektronikkaa saa vaan säästämme perusosasta ja sitten ostamme mitä tarvitsemme. Teemme joka päivä valintoja sen suhteen mitä ostamme jotta meille jäisi sitä säästöön laitettavaa, voisinhan minäkin rahat käyttää alkoon ja bilettämiseen ja muotivaatteisiin ym. muttta sitten emme saisi mitä todella haluaisimme.
Ja säästämme aivan kaikessa päivittäin, en edes osta talouspaperia tai pakastuspusseja.
Kaverini joka käy hyvin palkatussa töissä kuten hänen miehensäkin, heilläkin tuntuu olevan pulaa rahasta. Mutta häneltä löytyy mm. isot määrät koruja ja 30 kpl yöpukuja. Minulle riittää yksi lämmin yöpuku talveksi ja toinen ohut kesäksi.
Toinen kaverini kertoi viime viikolla että hänellä menee reilusti yli sata euroa kuukaudessa pelkkiin osamaksujen ja luottokorttien korkoihin ja tilinhoitomaksuihin. Voisinhan minäkin kaikkea ostella luotolla mutta eipä sitten säästöön jäisi. Mielummin säästän etukäteen ja ostan käteisellä, ei tule ylimääräistä makseltavaa. - joko ymmärrät
ap kirjoitti:
Enhän minä sieltä mitään elektronikkaa saa vaan säästämme perusosasta ja sitten ostamme mitä tarvitsemme. Teemme joka päivä valintoja sen suhteen mitä ostamme jotta meille jäisi sitä säästöön laitettavaa, voisinhan minäkin rahat käyttää alkoon ja bilettämiseen ja muotivaatteisiin ym. muttta sitten emme saisi mitä todella haluaisimme.
Ja säästämme aivan kaikessa päivittäin, en edes osta talouspaperia tai pakastuspusseja.
Kaverini joka käy hyvin palkatussa töissä kuten hänen miehensäkin, heilläkin tuntuu olevan pulaa rahasta. Mutta häneltä löytyy mm. isot määrät koruja ja 30 kpl yöpukuja. Minulle riittää yksi lämmin yöpuku talveksi ja toinen ohut kesäksi.
Toinen kaverini kertoi viime viikolla että hänellä menee reilusti yli sata euroa kuukaudessa pelkkiin osamaksujen ja luottokorttien korkoihin ja tilinhoitomaksuihin. Voisinhan minäkin kaikkea ostella luotolla mutta eipä sitten säästöön jäisi. Mielummin säästän etukäteen ja ostan käteisellä, ei tule ylimääräistä makseltavaa.Toiset joutuu perusosasta maksamaan vuokran ja sähköt yms. mitk' sulle sossu maksaa eli saat enemmän tukea. Kyllähän tosietkin varmaan säästäisi jos joku maksaisi kaikki laskut ja sen lisäksi saisi vielä täyden perusosan.
- joko ymm.
joko ymmärrät kirjoitti:
Toiset joutuu perusosasta maksamaan vuokran ja sähköt yms. mitk' sulle sossu maksaa eli saat enemmän tukea. Kyllähän tosietkin varmaan säästäisi jos joku maksaisi kaikki laskut ja sen lisäksi saisi vielä täyden perusosan.
kaikille ei anneta saman verran tukea vuokraan.
- joko ymm.
joko ymm. kirjoitti:
kaikille ei anneta saman verran tukea vuokraan.
kaikki muut asiaan vaikuttavat seikat mitä tähän ei tule mieleen kirjoittaa.
- pahh
ap kirjoitti:
Toinen kaverini kertoi viime viikolla että hänellä menee reilusti yli sata euroa kuukaudessa pelkkiin osamaksujen ja luottokorttien korkoihin ja tilinhoitomaksuihin. Voisinhan minäkin kaikkea ostella luotolla mutta eipä sitten säästöön jäisi. Mielummin säästän etukäteen ja ostan käteisellä, ei tule ylimääräistä makseltavaa.En käytä alkoon, en tupakkaan, enkä muotivaatteisiin ja silti ei rahat oikein riitä. Älytöntä väittää aina että muut joilla ei riitä, käyttää rahansa johonkin viinaan tai tupakkaan yms.
Itseasiassa ihmettelen suuresti miten ne jotka polttaa, pärjää millään tt-tuella koska tupakan hinta on aika huima. - ap
joko ymmärrät kirjoitti:
Toiset joutuu perusosasta maksamaan vuokran ja sähköt yms. mitk' sulle sossu maksaa eli saat enemmän tukea. Kyllähän tosietkin varmaan säästäisi jos joku maksaisi kaikki laskut ja sen lisäksi saisi vielä täyden perusosan.
Tunnen muutamia jotka saavat myös tt-tukea, yksikään ei joudu perusosastaan maksamaan vuokraan kuin korkeintaan sen mikä ylittää kohtuullisuuden, samoin kukaan heistä ei joudu sähkölaskuansa perusosasta maksamaan, tässäkin taas tuo kohtuullisuusnormi. Jos teidän on pitänyt maksaa perososasta sähkölasku miksi ette valita sellaisesta päätöksestä? johan se sähkölasku on erikseen kirjoitettu sinne pykäliin. Ja se kuinka paljon vuokraan saa riippuu aina asuinpaikkakunnasta, sen vuoksi kaikki eivät saa samaa ja se summa vahvistetaan sinne papereihin joista jokainen voi sen tarkistaa saako oikein. Minä tarkistan laskimen kanssa joka päätöksen erikseen.
- ja pah
minä en ole lapseni isää nähnyt kyllä lapseni syntymäpäivän jälkeen.
ei lie suomessakaan enää. elarit sain kunnalta.
että näin vastuuntuntoisia nämä isukit.
vai vielä rahaa, lahjoja ja tavaroita. näkis vaan. kun ei ole näkynyt eikä kuulunut koko miehestä.
- emmäkäänjaksakaikkea
Muotivaatteet kiinnostaisivat minua, mutta
tuloni on 1600 euroa kuukaudessa,
vuokra on 800
sähkö (myös lämmitys) 510€ kuukaudessa
vesi, kovin vettä säästämällä 340e/3kk12
jätemaksu 77€/2 kk
Matkakuluihin minä ja pojan koulumatkat 100€ viikko
ruoka nykyään n. 50€viikko
lasten vaatteet n. 20 kk
omat n 200/vuosi 16 ekk
En polta, en juo käyn hakemassa joskus leipää jonosta.
en saa asumistukea, en saa yhtään mitään. Minulla on liian suuret tulot,asumiskuluni ei ole kohtuulliset ja en ole tummaihoinen ja minulla ei ole varsinaista kulttuuria, en pyllistele mihinkään suuntaan paitsi joskus lattiouita luututessani.
käyn töissä joka päivä, hoidan kodin ja lapset.
Tämän netin maksaa ex poikaystävä varmaankin säälistä.
Tänään tuli sähkölasku marraskuulta 498€ huomenna on palkkapäivä, käteen jää 1200
josta sitten suoritan pakollisen vuokran ja sähkölaskun 1298 ai sehän ei riitä, pitää
ottaa lasten lahjarahoista, lapsilisistä, ja syödäkin ehkä jouluna pitäisi.
Toivoisin kovin lahjaksi HÄSTENS sänkyä ja lapsille kaikkea mitä ne toivoi kirjeissään joulupukille, haluaisin ne muotivaatteetkin itselleni ja lapsille, olisi kiva kun joulupukki tulisi.- Kaikenlaisia sitä on
Älä itke Iines.
Ongelmasi ydin on tässä lauseessasi: "asumiskuluni ei ole kohtuulliset"
Eivät todellakaan ole. 1298 kuussa. Huh huh. Ja poppopppooo.
Kannattaisiko muuttaa halvempaan ?
Onko paavilla hassu hattu ?
Tälle palstalle sinä et kuulu ennen kuin saat hoidettua asiasi edes millään lailla järkeviksi ! - Kuvottavaa
Kaikenlaisia sitä on kirjoitti:
Älä itke Iines.
Ongelmasi ydin on tässä lauseessasi: "asumiskuluni ei ole kohtuulliset"
Eivät todellakaan ole. 1298 kuussa. Huh huh. Ja poppopppooo.
Kannattaisiko muuttaa halvempaan ?
Onko paavilla hassu hattu ?
Tälle palstalle sinä et kuulu ennen kuin saat hoidettua asiasi edes millään lailla järkeviksi !Toivottavasti et ole töissä sosiaalitoimistossa. :(
- 18+6
Kuvottavaa kirjoitti:
Toivottavasti et ole töissä sosiaalitoimistossa. :(
No tottahan se on joka tapauksessa mitä edellinen kirjoitti. Kyllä ihmisellä on joku vastuu itselläkin oltava. 1300 asumiskuluihin kuussa on ihan jees lestadiolaisperheeltä, mutta muuten on parasta alkaa katsella uutta kämppää.
- vastausta
Jaa, ja sinä kuulut vai?
Minun siis pitää ruveta työttömäksi pummiksi ja muuttaa tästä lahosta vuokraharakanpesästä kunnan kolhoosiin, silloinko olisin ihan oikea pummi?- ihme porukkaa
tee kuin teetm mutta jos teitä kuvauksesi mukaan on sinä ja poikasi, siis 2 henkilöä, niin vesimaksuineen ja sähköineen asumiskulunne on lähes 3 kertainen verrattuna normiin suurkaupunkien ulkopuolella. Ja suurimmissa kaupungeissakin 2 x verrattuna normiin.
Ei semmoisille pidä mitään avustuksia ja tukia antaa, jotka itse valitsevat ELI JOILLA ON SIIS VARAA kalliin asumisen, tai muuten kuluttavan elämäntyylin. - ap
ihme porukkaa kirjoitti:
tee kuin teetm mutta jos teitä kuvauksesi mukaan on sinä ja poikasi, siis 2 henkilöä, niin vesimaksuineen ja sähköineen asumiskulunne on lähes 3 kertainen verrattuna normiin suurkaupunkien ulkopuolella. Ja suurimmissa kaupungeissakin 2 x verrattuna normiin.
Ei semmoisille pidä mitään avustuksia ja tukia antaa, jotka itse valitsevat ELI JOILLA ON SIIS VARAA kalliin asumisen, tai muuten kuluttavan elämäntyylin.Kyllä omilla päätöksillä on suuri vaikutus omaan selviytymiseensa. Asunnon voi toki aina vaihtaa halvempaan. Helppoa se ei aina ole mutta sitkeys tässäkin palkitaan. Ainoastaan pääkaupungiseudulla ymmärrän miksi asumiseen menee kohtuuttomasti rahaa.
Minäkin olen monet kerrat joutunut/halunnut etsimään halvempaa asuntoa ja juuri se on yksi merkittävä asia miksi sitä rahaa jää säästöön joka kuukausi. Mielummin asun halvemmalla jotta saan paljon muuta mitä haluan, se on tietoinen valinta. - henkilöllisyys esiin
ap kirjoitti:
Kyllä omilla päätöksillä on suuri vaikutus omaan selviytymiseensa. Asunnon voi toki aina vaihtaa halvempaan. Helppoa se ei aina ole mutta sitkeys tässäkin palkitaan. Ainoastaan pääkaupungiseudulla ymmärrän miksi asumiseen menee kohtuuttomasti rahaa.
Minäkin olen monet kerrat joutunut/halunnut etsimään halvempaa asuntoa ja juuri se on yksi merkittävä asia miksi sitä rahaa jää säästöön joka kuukausi. Mielummin asun halvemmalla jotta saan paljon muuta mitä haluan, se on tietoinen valinta."Minäkin olen monet kerrat joutunut/halunnut etsimään halvempaa asuntoa ja juuri se on yksi merkittävä asia miksi sitä rahaa jää säästöön joka kuukausi. Mielummin asun halvemmalla jotta saan paljon muuta mitä haluan, se on tietoinen valinta."
Hah hah, trolli yli laidan!
1. Lasket muka laskimen kanssa kaikki menosi, mutta et tiedä perusosan tarkkaa määrää.
2. Superpihtari muka pistää 2000 euroa pojan tietokoneeseen? Tuon tietokoneen arvo tippuu vuodessa pariin sataan, miksi ette ostaneet käytettynä? Todella uskottava stoori.
3.Nyt väität asuvasi halvalla, mutta ketjun aloitusviestissä kerroit, että asutte 30 euroa yli sossun hyväksymän normin olevassa asunnossa eli liian kalliissa asunnossa!
Muuttaminenkaan ei ole ilmaista. Sossuko nämä kaikki muutot on muka suostunut maksamaan vai patjan altako te sieltä säästöeuroista ne rahat otatte? On se aikamoinen taikalaatikko, kun sieltä riittää rahaa vaikka mihin.
Alusta asti näki että sinä olet pelkkä trolli, jonka tarkoitus on kääntää ihmisten viha sossun asiakkaita kohtaan levittämällä toimeentulotuesta ja sen tasosta täyttä valetta. Poliisille pitäisi tuollaiset kusipäät ilmoittaa. - ap
henkilöllisyys esiin kirjoitti:
"Minäkin olen monet kerrat joutunut/halunnut etsimään halvempaa asuntoa ja juuri se on yksi merkittävä asia miksi sitä rahaa jää säästöön joka kuukausi. Mielummin asun halvemmalla jotta saan paljon muuta mitä haluan, se on tietoinen valinta."
Hah hah, trolli yli laidan!
1. Lasket muka laskimen kanssa kaikki menosi, mutta et tiedä perusosan tarkkaa määrää.
2. Superpihtari muka pistää 2000 euroa pojan tietokoneeseen? Tuon tietokoneen arvo tippuu vuodessa pariin sataan, miksi ette ostaneet käytettynä? Todella uskottava stoori.
3.Nyt väität asuvasi halvalla, mutta ketjun aloitusviestissä kerroit, että asutte 30 euroa yli sossun hyväksymän normin olevassa asunnossa eli liian kalliissa asunnossa!
Muuttaminenkaan ei ole ilmaista. Sossuko nämä kaikki muutot on muka suostunut maksamaan vai patjan altako te sieltä säästöeuroista ne rahat otatte? On se aikamoinen taikalaatikko, kun sieltä riittää rahaa vaikka mihin.
Alusta asti näki että sinä olet pelkkä trolli, jonka tarkoitus on kääntää ihmisten viha sossun asiakkaita kohtaan levittämällä toimeentulotuesta ja sen tasosta täyttä valetta. Poliisille pitäisi tuollaiset kusipäät ilmoittaa.1. Totta kai tiedän tarkat perusosan määrät, tuolla ne papereissa on, en vaam viitsinyt kaivaa niitä kesken viestin ja tarkistaa vaan ulkomuistista laitoin.
2. Superpihtari olen todella monessa asiassa mutta juuri sen vuoksi että saamme säästöön ja ostettua juuri sitä mitä haluamme. Ruoka ei meille sitä ole vaan kelpaa ihan tavallinen halpa perusruoka.
3.Sikäli halvassa ettei mene kuin tuo 30 € yli sossun kohtuulisuuden. Monilla menee pari sataakin yli tuon jonka he sitten perusosasta maksavat.
Muuttaminen ei tosiaankaan ole halpaa mutta juuri sossu suositellut sitä esim. viimeksi kun tyttäreni muutti pois ja vuokra oli sitten kahdelle ihmiselle turhan iso niin muutimme halvempaan ja sossu tosiaankin maksoi kaikki kulumme. Maksusitoomuksen saimme muutofirmalle joka hoiti muuton ja sossu maksoi kuukauden vuokratakuun joka kyllä menee suoraan takaisin sossulle kun tästä muutamme pois.
En kyllä ole mikään trolli kun en sellaista käytöstä edes ymmärrä miten joku viitsii.
Toimeentulotukemme on aivan tasan tarkkaan mitä laissa on määritelty aikuiselta ja lapselta ja jokainen voi ne tarkistaa.
Vihasta sossun asiakkaita kohtaan en tiedä mitään, itse olen jo kahdenkymmenen vuoden ajan tukea joutunut hakemaan, välillä töissä, välillä työttömänä. Itse elättäisin meidät mielelläni palkasta vaan se on niin pieni ettei se riitä siihen.
Se, että tulemme toimeen tuella herättää ilmeisesti suurta vihaa ja katkeruutta muissa mutta korostan että selviämme koska elämme arkea todella säästeliäästi. - kauppiaille kiitos
ap kirjoitti:
1. Totta kai tiedän tarkat perusosan määrät, tuolla ne papereissa on, en vaam viitsinyt kaivaa niitä kesken viestin ja tarkistaa vaan ulkomuistista laitoin.
2. Superpihtari olen todella monessa asiassa mutta juuri sen vuoksi että saamme säästöön ja ostettua juuri sitä mitä haluamme. Ruoka ei meille sitä ole vaan kelpaa ihan tavallinen halpa perusruoka.
3.Sikäli halvassa ettei mene kuin tuo 30 € yli sossun kohtuulisuuden. Monilla menee pari sataakin yli tuon jonka he sitten perusosasta maksavat.
Muuttaminen ei tosiaankaan ole halpaa mutta juuri sossu suositellut sitä esim. viimeksi kun tyttäreni muutti pois ja vuokra oli sitten kahdelle ihmiselle turhan iso niin muutimme halvempaan ja sossu tosiaankin maksoi kaikki kulumme. Maksusitoomuksen saimme muutofirmalle joka hoiti muuton ja sossu maksoi kuukauden vuokratakuun joka kyllä menee suoraan takaisin sossulle kun tästä muutamme pois.
En kyllä ole mikään trolli kun en sellaista käytöstä edes ymmärrä miten joku viitsii.
Toimeentulotukemme on aivan tasan tarkkaan mitä laissa on määritelty aikuiselta ja lapselta ja jokainen voi ne tarkistaa.
Vihasta sossun asiakkaita kohtaan en tiedä mitään, itse olen jo kahdenkymmenen vuoden ajan tukea joutunut hakemaan, välillä töissä, välillä työttömänä. Itse elättäisin meidät mielelläni palkasta vaan se on niin pieni ettei se riitä siihen.
Se, että tulemme toimeen tuella herättää ilmeisesti suurta vihaa ja katkeruutta muissa mutta korostan että selviämme koska elämme arkea todella säästeliäästi.Vaikka elää säästeliäästi niin ei tt-tuki monella riitä. Vaikka ostaa halvinta ruokaa ja tarjouksista eikä mässää erityisesti.
- ap
kauppiaille kiitos kirjoitti:
Vaikka elää säästeliäästi niin ei tt-tuki monella riitä. Vaikka ostaa halvinta ruokaa ja tarjouksista eikä mässää erityisesti.
Tiedän tämän, minullakin muutama tuttava joilla todella tiukkaa. Siksi tätä keskustelua yritin saada vireille kun mietin mihin kaikkeen se raha muilla menee ja miksi se riittää meille? En minä syytä ketään vaan ihan mielenkiinnosta kyselen. Yksi tuttavani elää myös tt-tuen varassa ja monta kertaa ihmettelee miten ihmeessä pärjäämme. Olemme verranneet tulojamme ja menojamme. Tulomme ovat ihan samat. Menoissa onkin suurta eroa Tuttavani käy säännöllisesti kampaajalla, tekokynsihoidoissa sekä irtoripsihoidoissa. Jo näihin uppoaa useita kymppejä per kuukausi. Kahvilla käy monta kertaa viikossa. Jo pelkästään näistä tulee meille isot säästöt häneen verrattuna. Lehtiäkin hän ostaa viikoittain, minä en koskaan. Aamulehteä ei minulle tule vaan hänelle tulee. Pitkälti jo nämä selittävät menojemme erilaisuudet. En minä silti sano ettei hänen pitäisi vaan kukin käyttää saamansa rahat kuten haluaa.
- kauppiaille
ap kirjoitti:
Tiedän tämän, minullakin muutama tuttava joilla todella tiukkaa. Siksi tätä keskustelua yritin saada vireille kun mietin mihin kaikkeen se raha muilla menee ja miksi se riittää meille? En minä syytä ketään vaan ihan mielenkiinnosta kyselen. Yksi tuttavani elää myös tt-tuen varassa ja monta kertaa ihmettelee miten ihmeessä pärjäämme. Olemme verranneet tulojamme ja menojamme. Tulomme ovat ihan samat. Menoissa onkin suurta eroa Tuttavani käy säännöllisesti kampaajalla, tekokynsihoidoissa sekä irtoripsihoidoissa. Jo näihin uppoaa useita kymppejä per kuukausi. Kahvilla käy monta kertaa viikossa. Jo pelkästään näistä tulee meille isot säästöt häneen verrattuna. Lehtiäkin hän ostaa viikoittain, minä en koskaan. Aamulehteä ei minulle tule vaan hänelle tulee. Pitkälti jo nämä selittävät menojemme erilaisuudet. En minä silti sano ettei hänen pitäisi vaan kukin käyttää saamansa rahat kuten haluaa.
Meillä ei käydä kampaajalla, eikä missä hoitoloissa muutenkaan. Ei osteta meikkejä juurikaan, mitä nyt ihovoide on pakko ja dödöt ym. perusjutut. Ei osteta lehtiä, ilmaisjakelulehdissäkin riittää lukemista ja netin kautta löytää lisää, lisäksi on kirjasto ja kirppiksiltä saa parillakymmenellä sentillä vanhoja aikakausilehtiä jos niitä haluaa lukea joskus.
Lehtiä ei tilata kotiinkaan.
Monipuolinen ruoka on se mistä en halua tinkiä, varsinkin lapsen pitää saada kunnon ruokaa, mutta yleensä ostan tosiaan halvinta ja tarjouksista.
Ei siis tarvitse käydä kampaajalla tms. kun rahat ei riitä. En ymmärrä miten jollakin on tt-tuesta varaa käydä kampaajalla, sehän maksaa ihan sikana ja vielä kynsihoidot ym.
Olis kyllä mielenkiintoista tehdä hintavertailuja, miten esim. ruokatarvikkeiden hinnat eroaa eri puolilla Suomea. Ne kun eroaa lähikaupoissakin, esim. CItymarketissa Valion tuotteet vähän halvempia, ja S-marketissa ne taas on kalliimpia jne.
- emmäkäänjaksakaikkea
Asun siinä rähjässä lasteni kanssa kun en pois pääse, erosin ja siis maksan yksin kaikki ne kulut mitkä ennen maksoimme yhdessä.
Talo ei ole luksusaunto vaan vanha 30 luvulla rakennettu tavallinen omakotitalo pääkaupunkiseudun kupeessa
Emme saaneet muuta asuntoa, koko ajan haen nytkin.
En ole sossupummi, käyn töissä kyllä.
Tulot ei vain riitä ja velkaantua en voi enkä halua.
mutta mitä te mistään ymmärtäisittekään..- ap
Tuon ymmärrän jos sitä asuntoa ei kertakaikkiiaan löydy mistään. Silloin kun tyttäreni muutti pois kotoa ja vuokramme oli liian suuri kahdelle hain uutta asuntoa. Sossu maksoi liki vuoden kolmen hengen mukaan kun todistin että olin kaikki asianmukaiset asuntohakemukset tehnyt vaan en saanut asuntoa, mutta heti kun saimme niin muutimme halvempaan asuntoon. Kaupungeissa missä on asunnoista pulaa ei ihan tuosta vaan muuteta toiseen asuntoon, tiedän omasta kokemuksesta tämän.
- Potilas.
Onpas joillakin hyvin asiat? Itsestäni en voi juuri niin sanoa. Olen ollut työttömänä jo 20 vuotta yhteen menoon. Aluksi kaikki oli hyvin ja pystyin maksamaan laskuni työkkärin ja sossun rahoilla, mutta sitten alkoi alamäki. Aloin olla täysi alkoholisti ja jätin kaiken entisen elämän taakseen vaimon ja lapset. Join ja poltin oikeastaan kaikki rahani n 10 vuotta ja välillä söin jotain viikolla jos jaksoin sängystä nousta. Hain aina ison lasti alkosta aamuisin klo 10 join pullot yleensä kolmessa päivässä, olin niin huonossa kunnossa että laskin yleensä aina alleni. Olin kokoajan juovuksissa ja tupakkaa meni n kaksi askia päivässä. En tiennyt oliko aamu vai päivä tai että mikä viikonpäivä oli. Lopulta minut heitettiin kadulle maksamattomien vuokrien takia, en ollut katsonut posteja kuukausiin ja ne vaan lojuivat isona kasana oveni edessä.
Nyt olen hyvässä hoidossa ja elämäni alkaa jälleen toipua, jos ja kun täältä missä olen niin joskus pois pääsen. Pilasin oman elämäni ja samalla menetin lapseni ja vaimoni, ja pilasin myös heidän elämän, miksi ihminen voi olla näin yksinkertainen ja tyhmä että tuhoaa elämän joka on ainutlaatuinen. - siskot_
Johonkin ne rahat vain menee, vaikka minäkään en juo, polta enkä biletä, kampaajallakin käyn hiukset leikkaamassa ehkä kolmesti vuodessa, värjään ihan itse.
Asun yksin, todellisuudessa kaksin, mutta meidät siskot lasketaan erilliseksi taloudeksi kun onnistuin asian perustelemaan. Asumme pienessä kolmiossa, vuokra on per nenä reilu 300e. Jos laskemme vain minun tuloni/menoni sillä siskolla on todella oma talous niin minulla jää asumistuen jälkeen vuokraa maksettavaksi reilu 80e, sossu ei huomioi nettiä vaikka se vuokrassa onkin, sähkö ja vesi sis. myös vuokraan ja ne huomioidaan.
Saan sossusta suurin piirteen tuon vuokran verran eli käteeni jää työkkärin reilu 400e. Puhelimeen menee 20-30e sis. kytkypuhelin, bussikorttiin 30-40e riippuen kuukaudesta ja muihin laskuihin vaihtelevasti 20-50e. Kissan ruokaan ja hiekkaan menee noin 50e. Kouluun joudun toisinaan ostamaan kirjoja, mutta yleensä löydän kirjastosta tai ainakin käytettynä. Näiden jälkeen jää siis käteen 200-280 euroa, sillä ostetaan sitten ruoka, vaatteet, kengät, meikit, muu hygienia ja kotiin tarpeelliset.
Ruoka lohkasee ison osan, oikeastaan kaiken mikä siihen liikenee. Koska aikani kuluu koulussa/kotitehtävien parissa ei minulla ole aikaa rampata pitkin kaupunkia tarjousten perässä (eikä bussilla kannata edes rampata), ostan ruokani pääsääntöisesti samasta K-supermarketista jossa on paras valikoima. Toki kyttäilen punalapputuotteita ja vertailen hintoja. Sairastuttuani diabetekseen olen kuitenkin joutunut jättämään kaikki höttöiset ja halvat verensokeria nostattavat hiilarit kauppaan eli ruokalaskuni on noussut hieman. Valitettavasti kohonneet ruokakulut on revittävä jostain muualta eli kuljen vanhoissa ylisuurissa vaatteissa (menin piruvie laihtumaan vhh:lla) ja toisinaan joudun olemaan koulusta poissa jos ei ole vara ladata bussikorttia. Sossu ei myöskään huomioi käsikauppalääkkeitä/vitamiineja vaikka niistä on terveydelleni hyötyä.
Kyllähän tässä pärjää nippa nappa, mutta ei tämä kovin nautinnollista elämää ole kun jatkuvasti stressaa paperirumbasta, laskee koska rahaa tulee ja onko rahaa ostaa ruokaa (kuten juuri nyt, vitonen tilillä ja rahaa tulee viikon päästä). Tuskallisinta on kun tilanne jatkuu vuosikausia, itselläni toimeentulotukiasiakkuutta takana on-off jo yli 10v. Toivon vain kovasti, että nykyiset opinnot vielä kantaa hyviin jatko-opintoihin ja sitä kautta uuteen ammattiin ja lopulta parempaan tulevaisuuteen. - Yksinäisellä ei jää
Sanoisin, että kyllä monet säntillistä ja säästäväistä elämää elävät perheet tulevat ihan mainiosti toimeen toimeentulotuella, mutta yksinäisellä on ankeaa varsinkin, jos tarvitsee joukkoliikennettä. 419 eurosta kuukaudessa ei säästellä.
Lääkkeistäkin 14 euroa kuukaudessa katsotaan sisältyvän perusosaan. Jäljelle jää 405 euroa.
Mielestäni on hieman väärin, ettei asumispaikkaa eli palveluiden saavutettavuutta ole millään tavalla huomioitu toimeentulotuessa. Joukkoliikenteen käyttö sisältyy tuohon perusosaan. Jollakulla on palvelut vieressä, jollakulla toisella pitkän matkan päässä. Sarjalipun ostamalla säästäisi, joka neljäs matka ilmainen, mutta mitenkäs lohkaiset moisesta summasta 65 euroa kerralla? Kai niitä 10 matkan lippujakin on, mutta onko niiden ostossa taas mitään järkeä.
Jonkinlaista harkintaa toivoisi tähän asiaan. Jos vaikka kerran viikossa katsottaisi kohtuulliseksi käydä kaupassa ja lisätä toimeentulotukeen sen verran lisää eli 24 euroa kuukaudessa. Mutta ilmeisesti tämä passivoisi meitä köyhiä. Mehän olemme siitä omituisia, että lisääntyneet resurssit passivoivat meitä kun taas rikkaammilla on päinvastoin...- varsinaisia
On kyllä jännä kun ruoan hinnat nousseet jatkuvasti, niin toimeentulotuki silti ei. Samoin kaikki muut hinnat nousee jatkuvasti, mutta tuet usein pysyy samoina.
Sitten ihmetellään että miksei tule toimeen? - nyt nousee
varsinaisia kirjoitti:
On kyllä jännä kun ruoan hinnat nousseet jatkuvasti, niin toimeentulotuki silti ei. Samoin kaikki muut hinnat nousee jatkuvasti, mutta tuet usein pysyy samoina.
Sitten ihmetellään että miksei tule toimeen?Nythän tosin toimeentulotuki nousee vuodenvaihteessa, niin kuin myös peruspäiväraha/työmarkkinatuki ja asumistuen tulorajat.
- jo onkin nousu
nyt nousee kirjoitti:
Nythän tosin toimeentulotuki nousee vuodenvaihteessa, niin kuin myös peruspäiväraha/työmarkkinatuki ja asumistuen tulorajat.
juu, vai nouseeko käytännössä ollenkaan, vuokrat nääs nousee myös taas
- ei vaikutusta
jo onkin nousu kirjoitti:
juu, vai nouseeko käytännössä ollenkaan, vuokrat nääs nousee myös taas
Näin se on, toimeentulotuen nousu menee kokonaisuudessaan vuokrankorotukseen.
Ja se vuokra kun nousee joka vuosi mutta tuki ei samalla lailla eli monta vuotta tässä ollaan jouduttu aina vaan isompi osa vuokrasta maksamaan perusosasta.
- Oravanpyörässä?
Olen aina miettinyt että mikä tai ketkä hintoja oikein nostavat? Ei ole mitään järkeä duunarin mennä lakkoon ja vaatia palkankorotusta kun samalla yrittäjät yms palveluntarjoajat nostavat tuotteiden ja palveluiden hintaa ja usein syynä on juuri tuo nousevat palkkakustannukset yms?? Tämähän on ihan oravanpyörää koko elämä? Miksi ihmeessä palkkoja täytyy joka vuosi oikein lakkoilemalla nostaa kun siitä ei ole mitään vastaavaa hyötyä todellisuudessa? Kun joku menee lakkoon niin toinen jatkaa ja näin käydään läpi kaikki tahot ja sitten alkaa se kuuluisa hinnan-nousu jonka yrittäjät joutuvat pakolla tekemään?? kaikkein parasta tässä on tosiaan pysytellä ihan vaan työttömänä ja niin oon tehnytkin ja tulen tekemään jatkossakin.
- trolling boy banana
Ollaan aina ollakseen, ollaan trollaillen, sehän meillä trolleilla on hyve ikuinen
- köyhäläinen
Toimeentuloturva tulisi nostaa 900 euroon kuukaudessa.
Tämä sama summa tulisi saada kaikille työttömille ja työkyvyttömille minimitoimeentuloturvaksi.
Kommunistit ajavat tämmöistä miedän parhaaksemme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.182592Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162091921Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu591629Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021531Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno491456Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2001304- 961226
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.1521127Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks171025Rääkyvä nainen
Varokaa perintö metsiään varjelevaa puolialastonta Etelän naista,häätää huutaen autoilijoita ja marjastajia pois yleisil13907