Narsismin tunnistaminen toisissa (narsistin näkökulma)

laumaeläimia vai ei?

Tunnistaako narsisti toisen narsistin ja mitä se silloin tekee, pyrkii tämän seuraan, lyöttäytyy yhtään hengenheimolaisen kanssa vai pyrkii välttämään seuraa ja jos on pakko olla tekemisissä niin varoo visusti paljastamasta itsestään mitään mitä toinen narsisti voisi myöhemmin hyödyntää?

44

2036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xcch

      Työpaikassa jos johtaja on narsisti ja alainen on narsisti, niin heillä voi synkätä hyvin, koska narsisti alainen mielistelee johtajaa. Johtaja antaa täydet valtuudet alaisnarsistilleen kiustata muita ja narsistien ympärille kerääntyy yhteinen hovi mahdollistamaan kiusauksen.

      Muualla mies ja naispuolisen narsistin jomman kumman huijaus yritys yleensä paljastuu pian, koska yleensä keinot ovat samanlaisia joita itse käyttää ja toinen tunnistaa pian epäloogisuuden ja valehtelun toisen puheissa. Joskus tuntee itsensä petetyksi jonka takia raivostuu ja sanoo suorat sanat toiselle naristille.

    • Riippuu tilanteesta.
      Normaalisti kai rupattelevat hetkisen ja mikäli toiselle ei ole "käyttöä" eivät ole enää tekemisissä sen koommin...
      En nyt tiedä paljastaako narsisti kauheasti muutenkaan itsestään mitään, mutta toisen narsistin seurassa nyt varmasti vielä vähemmän.
      Olikohan tuo vanhempi mieshenkilö, johon tässä vasta törmäsin sitten narsisti ( jotain hämärää siinä ainakin oli ), kun kätteli, tuijotteli hetkisen ja totesi:" Sun kasvoissa on jotain sellaista...kylmyyttä." Aivan tuntematon tyyppi...Ei kai siinä auttanut, kuin naurahtaa, että vai niin. Olin juuri pokaamassa siinä yhtä miestä ja tuollaisia toteamuksia nyt viimeiseksi olisin siihen tilanteeseen kaivannut.
      Aivan kummallisia kommentteja sitä kuulee välillä... :)

      • Mulle on muuten käynyt samanlaisia tilanteita nimenomaan vanhempien ihmisten kanssa. En nyt muista sanatarkkaan mutta olen vastaanottanut kysymyksiä siitä, että katseeni ei ole lähemmin tarkasteltuna "rento" (tai läsnä tms) tai en välttämättä ole oikeasti sitä mieltä/sillä tuulella niisanoakseni miltä näyttää.

        Sellainen on aika häkellyttävä tilanne ainakin ekalla kerralla koska välillä ihmettelen itsekin eikö ihmiset oikeasti näe tai katso sen tarkempaa tietyissä tilanteissa. Johtunee ehkä siitä, että itse tarkkailen liikaakin kaikenlaista.

        Toinen on pokerinaama-onkelema josta ei läpi näe kuin ne jotka ovat tunteneet piiiitkään ja ovat nähneet niin monenlaisissa tilanteissa jotta osaavat nähdä vähäisemmistäkin merkeistä missä mennään. On meikäläisellä normisuhteitakin ihmisten kanssa ollut niiden "alamaailman" ja muiden vänkääjien lisäksi mutta niistä nyt ei voi oikein samassa lauseessa edes puhua.


        Elekieli on kyllä vaikea hallittava ainakin ja esim pressanvaalitenttejä tms katsoessa saa iloa enemmän irti kun laittaa äänen pois ja katsoo heidän elekieltään.


      • Anonyymi
        lynett kirjoitti:

        Mulle on muuten käynyt samanlaisia tilanteita nimenomaan vanhempien ihmisten kanssa. En nyt muista sanatarkkaan mutta olen vastaanottanut kysymyksiä siitä, että katseeni ei ole lähemmin tarkasteltuna "rento" (tai läsnä tms) tai en välttämättä ole oikeasti sitä mieltä/sillä tuulella niisanoakseni miltä näyttää.

        Sellainen on aika häkellyttävä tilanne ainakin ekalla kerralla koska välillä ihmettelen itsekin eikö ihmiset oikeasti näe tai katso sen tarkempaa tietyissä tilanteissa. Johtunee ehkä siitä, että itse tarkkailen liikaakin kaikenlaista.

        Toinen on pokerinaama-onkelema josta ei läpi näe kuin ne jotka ovat tunteneet piiiitkään ja ovat nähneet niin monenlaisissa tilanteissa jotta osaavat nähdä vähäisemmistäkin merkeistä missä mennään. On meikäläisellä normisuhteitakin ihmisten kanssa ollut niiden "alamaailman" ja muiden vänkääjien lisäksi mutta niistä nyt ei voi oikein samassa lauseessa edes puhua.


        Elekieli on kyllä vaikea hallittava ainakin ja esim pressanvaalitenttejä tms katsoessa saa iloa enemmän irti kun laittaa äänen pois ja katsoo heidän elekieltään.

        Eräällä kädet nytkähtelevät ainakin minuutin välein.
        jos kädet ovat rauhassa jalkaterät heilahtelevat.


    • rtfg

      mua ihmetyttää miksi narsistit vastaa rakkauteen vihalla.pelkääkö ne rakkautta jotenki sairaasti.

      • Rakkauden kohteeksi joutuminen on verrattavissa omistamiseen, omistaminen alistamiseen ja alistaminen taas aiheuttaa vihaa...Sitä paitsi rakkaus on asia, joka "kuuluu" ihmisyyteen, eli tekisi narsistista ikävällä tavalla muiden kaltaisen...
        Sen lisäksi rakkauteen liittyy onnentunne, mikä taas muistuttaa ikävällä tavalla narsistia asioista, mistä hän jää paitsi...
        Narsistia rakastava ihminen on siis itsekäs paskiainen narsistin silmissä, koska ei ota narsistin tunteita huomioon. :)


    • Narsismin tunnistaminen itsessä on edistyksellistä ajattelua joka on saavutettu itsetutkiskelun kautta. Eli näin pitkälle edistynyt 'narsisti' todella osannee tulkita myös toisen narsistisuuden ja sen asteikon. Eli vastaukseni on; kyllä!

    • Lisätään nyt vielä, että narskut suhtautuvat mielestäni toisiinsa kiinnostuneesti, mutta vältellen...

      Saattavat käydä kokeilemassa ns."kepillä jäätä" , mutta kun toteavat sen turhaksi lähtevät pois...Vähän samaan tapaan, kuin koirat käyvät nuuhkimassa toistensa reviirejä. :)

      • Narskut ovat siis vähän kuin ihmislajin alfauroksia ja naaraita. Muut seuraavat sitten perässä. ;)


    • xcch

      Narsistit eivät tunnista toista narsistiksi, vaan tunnistavat toisen valehtelun ja vedättämisen joka on heille tuttua omasta elämätyylistä koska itse valehtelevat ja manipuloivat ihmisiä. Eivät he siinäkään vaiheessa tunnista toista narsistiksi, koska koko käsite on heille itselle outo.

      Jos narsistilta kysyy minkälainen narsisti on niin hänen vastaukset osoittavat asian tuntemattomutta. Narsisti voi olle heidän mielestä sellainan ihminen joka ei ala tekemään narsistin tahdon mukaan.

      • Olipa surkuhupaisa kommentti ja kaikenlisäksi täyttä skeidaa...


      • A
        dizel kirjoitti:

        Olipa surkuhupaisa kommentti ja kaikenlisäksi täyttä skeidaa...

        Xcch, ei viestisi ollut täyttä skeidaa.

        Sellaistakin tällä palstalla on kyllä usein ollut :D


      • A kirjoitti:

        Xcch, ei viestisi ollut täyttä skeidaa.

        Sellaistakin tällä palstalla on kyllä usein ollut :D

        Shaissea sitten... :D


      • LK

        Mikä tekee narsismin käsitteestä narsistille mahdottoman käsittää sitten?

        Minä en usko tuohon. Yhtään. Tosin kyllä varmaan valtaosa narsisteista on aika sumeilla vesillä siinä millainen narsisti on, mutta niin on valtaosa tämänkin palstan käyttäjistä minusta. Valtaosa ihmistä nyt ei omaa ihan hirveän hyviä tietoja psykiatriasta eikä minusta tarvitse omatakkaan, ei kaikesta tarvitse tietää.

        Paitsi tietysti jos kertoo julkisesti millainen narsisti on tai kuka on narsisti niin silloin olisi korrektia olla pohjaakin.


      • Mies 26 vuotta

        Jep, mun exä (nainen) haukkui minua narsistiksi eromme jälkeen, kun olin kyllästynyt siihen jatkuvaan ahdistukseen. Ilmeisesti se terve itsekkyys on narsistin mielestä narsismia.


    • totuus-

      Taitaa olla niin että kaikki psykiatriset diagnoosit on täyttä roskaa.
      Myös narsismi.

      • A

        Eivät kaikki ole roskaa.


      • LK

        Lähinnä sanoisin että naistenlehtien tulkinnat niistä ovat täyttä roskaa.

        Ja monet käsittävät ne väärin koska hyvä tarina on kiinnostavampi kuin totuus.


      • LK kirjoitti:

        Lähinnä sanoisin että naistenlehtien tulkinnat niistä ovat täyttä roskaa.

        Ja monet käsittävät ne väärin koska hyvä tarina on kiinnostavampi kuin totuus.

        Naistenlehdet nyt ei kelpaa edes huussipaperiksi...


    • Jen C

      Narsisti tunnistaa kyllä toisen narsistin. Jos narsistit ovat hierarkian eri tasoilla (ja voivat siis hyötyä toisistaan), suhde toimii. Jos taas huomataan, että ollaan samalla tasolla, seurauksena on joko taistelu tai pako.

    • Narsistin tunnistami

      Narsisti ei tiedosta tilaansa. Mutta ympärillä olevat tuntevat hänen tunneprojisiot muihin. Narsisti vähättelee ja mitätöi muita. esim. tv. stä löytyy juontajia, näyttelijöitä joilla on narsistisia piirteitä.

      • huh huh

        Televisiosta narsistin tunnistaminen? Hah..

        Kuule jos et tiedä niin ei se ole niin yksitoikkoista kun luulet. Se todellinen luonne ei tule ruudusta esiin vaikka olisit marlon brando. Eikä kaikki narsismiin liittyvä kirjallisuus ole välttämättä totta. Narsismi on trendi ja jokainen siitä "tietävä" kirjoittaa kirjan on olevinaan niin asiantuntijaa.

        Muistan kun kävin neuropsykiatrisella ja siellä työskentelevä erikoislääkäri sanoi tuon saman mulle ja kertoi että nph ei tarkoita etteikö pystyisi välittämään muista tai että kehitys olisi jäänyt kesken.


    • ToipuvaXXX

      Paula Salomaan kirjassa Narsisimin tiedostaminen kerrotaan siitä kuinka voi tunnistaa narsismin itsessä ja muissa. Salomaan mielestä julkinarsistin puolisona on usein uhrina ns. piilonarsisti. Eli ei toista ilman toista. Julki- ja piilonarsistin (eli uhrin) roolit voivat myös vaihdella henkilöllö tiuhaan riippuen siitä kenen kanssa henkilö on tekemisissä. Eli esim. perheen äiti voi olla suhteessa mieheensä uhri, mutta kohdella vastaavasti narsisitisesta jotain lapsistaan. Aika hätkähdyttävää, vaikka ei varmaan kaikkiin tapauksiin pädekään.

      • Mustajoulu

        Hätkähdyttävää on se miten tämä ilmiö on lyönyt läpi koko ihmisuhdeongelmakirjon. Olen pahoillani kaikkien oikeiden uhrien puolesta mutta kun tuntuu että näitä wannabe narskunuhreja riittää näillä keskustelupalstoilla pilvin pimein. Ja tämä teorioiden kirjo, on julki ja piilonarsisteja ja vielä samassa persoonassa, Tästä kaikki kyökkipsykologit todella riehaantuu.

        Tämä ei ollut kritiikkiä oikeita uhreja kohtaan vaan kommentti yleisesti tästä narsismiilmiöstä.


    • yhyy yhyy yhyyy

      Tää palsta on täynnä paskaa! Onko teillä ihmisillä oikeasti mitään hajua mikä on narsisti ja täällä vedetään koti-diagnooseja hatusta. Palstalaiset ovat asenne,- tunnevammasia kusipäitä jotka saavat erektion tai pillun märäksi siitä kun haukkuvat täällä ihmisiä persoonallisuushäiriöisiksi kun he eivät tanssi teidän pillijen mukaan.

      Teidän tilitys on loukkaus niitä kohtaan jotka ovat saaneet kestää vuosien piinan oikean persoonallisuushäiriöisen kanssa.

      Hävetkää vitun paskasäkit!

      • M.B.

        Menepä takaisin mamman laittamaan joulupöytään.


      • yhyy yhyy yhyyy
        M.B. kirjoitti:

        Menepä takaisin mamman laittamaan joulupöytään.

        Kyllä ihan on omakin joulupöytä:)

        Veditkö herneen nokkaan kun tajusit ettei muissa se vika ole sussa, isäsi kun suo teki niin kusta taisi lirahtaa sekaan..


      • M.B.
        yhyy yhyy yhyyy kirjoitti:

        Kyllä ihan on omakin joulupöytä:)

        Veditkö herneen nokkaan kun tajusit ettei muissa se vika ole sussa, isäsi kun suo teki niin kusta taisi lirahtaa sekaan..

        Noo, eipä ollu niin suuria pidätysvaikeuksia kuin sun isällä, eli jos mun isällä lirahti niin sun isällä lorahti :)

        Muusta en ottanut selvää. Ilmeisesti glögilasit tyhjillään siinä omalla joulupöydällä..


      • Ikävää, jos sulla on ollut niin paska joulu, että pitää tulla tänne avautumaan, mutta ei se meidän vika ole... :(

        Jatkuu se joulu vielä huomennakin, lisää terästettyä glögiä naamaan vaan, niin kyllä helpottaa! *halaus yhyy:lle*


      • Anonyymi
        dizel kirjoitti:

        Ikävää, jos sulla on ollut niin paska joulu, että pitää tulla tänne avautumaan, mutta ei se meidän vika ole... :(

        Jatkuu se joulu vielä huomennakin, lisää terästettyä glögiä naamaan vaan, niin kyllä helpottaa! *halaus yhyy:lle*

        Olen nainen. Olen kasvanut narsistisessa perheessä ja vastoin omia arvojani jatkanut narsistista käyttäytymistä suhteissani (alistaminen, manipulointi, kiusaaminen yms. ) kunnes jouduin pakon edessä miettimään omaa vastuutani suhteessa ihmisiin. Parantumiseni alkoi siten, että läheinen ihminen teki itsemurhan. Koin voimakasta syyllisyyttä. Yli vuosikymmenen kestänyt tuska ja itsetutkiskelu on vienyt todella syviin vesiin. Olen lukenut paljon narsismista ja ymmärrän siitä paljon. Silti kävi niin, että rakastuin toiseen narsistiin. Tämä ei vielä ymmärrä ilmiötä, mutta meitä yhdisti mielestäni traumasttinen lapsuus. Suhde oli kuin tanssia kaksi vuotta, kunnes tein jotain väärin ja sai hänet häpeäraivon valtaan. Se oli sitten siinä. Ei mitään enää. Tästä eteenpäin yksin, omien pelkojen ja traumojen kanssa.


    • Anonyymi

      Suvun narsistit ovat toistensa hovia.
      Hyvin mennyt kymmeniä vuosia.
      Paitsi jos on kokenut vääryyttä,
      silloin välit katkeaa kerrasta.

    • Anonyymi

      Sairaita ihmisiä, pitäisi tehdä tekosaari missä saavat keskenään juntteilla.

    • Anonyymi

      Riippuu varmaankin siitä miten älykäs narsisti on. Yhdessä työpaikassa oli outo ilmapiiri. Iso päällikkö oli itsevaltias ja hoiti mm. rekrytoinnin itse, mutta palkattu pikkupäällikkö pyöritti yritystä ja ilman tuon läsnäoloa mikään ei oikein toiminut, sekä ne joiden naama ei miellyttänyt irtisanoutuivat itse melko pian.

    • Anonyymi

      Lierompi saattaa esittää tyhmempää alamaista jos haluaa olla parisuhteessa toisen samanmoisen kanssa.

    • Anonyymi

      Kyllä narsisti narsistin tunnistaa.

      • Anonyymi

        Samat temput ja kieroilut molemmilla.
        Jos joku sanoo, että kaveri on pa.ka, niin
        narsisti kertoo, että sanoja on pa.ka.


    • Anonyymi

      Narsisti ei tiedä eikä tunnista olevansa narsisti. Narsisteja ovat kaikki, jotka eivät tunnusta hänen ylemmyyttään ja paremmuuttaan.

      • Anonyymi

        Totta


    • Anonyymi

      YLE Areenassa on katsottavissa ranskalainen elokuva Aamunkoiton lupaus .
      Se omaelämänkerrallinen tarina kirjailija Romain Garyn sairaalloisesta riippuvuussuhteesta narsistiseen äitiinsä, jolle oma poika on vain minuuden jatke ja unelmien toteuttaja.

      Romain Gary teki itsemurhan 66-vuotiaana.

    • Anonyymi

      Mun mielestä yhteiskunnan palvelut henkisen väkivallan uhreille ovat aivan epäonnistuneita. Pahentavat vaan tilannetta.

      poutfghgjh

      • Anonyymi

        Kauheesti neuvotaan kuinka pitää hakea apua ja sitten se apu on yhtä tyhjän kanssa tai jopa vahingoillista.


        pouggggh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauheesti neuvotaan kuinka pitää hakea apua ja sitten se apu on yhtä tyhjän kanssa tai jopa vahingoillista.


        pouggggh

        Mun mielestä on myöskin vahingollista että ohjattaisiin lääkärin hoidettavaksi sellaisia asioita joissa lääkäri ei edes ole koulutuksensa pohjalta asiantuntija. Sitten lääkärin pitäisi vain jotain arpoa siinä ja olla tietävinään vastaukset kaikkeen mihin ihmiset ei muuten tiedä.
        Filosofikin on siihen parempi kuin lääkäri.


        poihhhhjh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä on myöskin vahingollista että ohjattaisiin lääkärin hoidettavaksi sellaisia asioita joissa lääkäri ei edes ole koulutuksensa pohjalta asiantuntija. Sitten lääkärin pitäisi vain jotain arpoa siinä ja olla tietävinään vastaukset kaikkeen mihin ihmiset ei muuten tiedä.
        Filosofikin on siihen parempi kuin lääkäri.


        poihhhhjh

        Ihmisten kuvitelma että lääkäri auttaa kaikkeen on vain heidän pelkojaan tyynnyttävä vale,
        Kun ei ole Jumalaa lohtuna niin siihen sijoitetaan lääkäri johon kaikki turvattomuuden ja epävarmuuden tunteet projisoidaan.


        pouytgggg


    • Anonyymi

      Luulen että heillä ei synkkaa, koska kumpikin on vallan perään. Saattaa tulla kilpailua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe