Kuvanvakaimen vaikutus

500

Ostin 500D:n, jonka mukana tuli 18-55 ja 75-300mm linssit. Kummassakaan ei tietenkään ole kuvanvakainta, pakettitarjous kun oli. Nyt olen kuitenkin ostamassa 3.5-5.6 18-55 IS:n, koska saan sen halvalla. Onko kuvanvakaimella miten suuri merkitys kuvanlaatuun? Tuo kittilinssi on nimittäin ihan järkyttävän huono. Pidempään putkeen olen ihan kohtuu-tyytyväinen, vaikkei sekään mikään kovin laadukas ole.

14

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??

      Se 18-55 IS on paljon parempi.

      Ilman oleva on vanha kuin mikä, kumma, kun myyjä on sen löytänytkin.

    • iojkhjhgng

      Kuvanvakaaja ei vaikuta kuvanlaatuun mitenkään, vaan se mahdollistaa tärähtämättöman kuvan saamisen 2-4 suljinaikaa pidemmillä ajoilla, kuin ilman vakaajaa.
      Jos otat kuvan jalustalla ilman vakaajaa on se yleensä terävämpi, kuin vakaajalla otettu. Vakaajasta on hyötyä vain käsivarakuvaukseen liikkumattomissa kohteissa.

      • ??

        Joo, mutta ilman ISsää olevaa tehty linssi on huonompi kuin uudempi objektiivi IS 18-55


    • å076yvåp9665e

      18-55 on niin lyhyt ettei se tarvitse mitään vakaajaa.

      • 16+3

        Kyllä tarvitaan, jos otetaan kuva esim. valotusajalla 1/4 s.


      • Tyhmä kyselee
        16+3 kirjoitti:

        Kyllä tarvitaan, jos otetaan kuva esim. valotusajalla 1/4 s.

        Jos objektiivi on tuo 18 – 55 niin millä valotusajoilla vakaajasta on todellista kuvassa näkyvää hyötyä?


      • linssi-inssi
        Tyhmä kyselee kirjoitti:

        Jos objektiivi on tuo 18 – 55 niin millä valotusajoilla vakaajasta on todellista kuvassa näkyvää hyötyä?

        Nyrkkisääntönä esim. 50 mm polttovälillä saa tärähtämättömän kuvan käsivaralta 1/50 sekuntia lyhyemmällä valotusajalla. Kroppikennoisessa se pitää kertoa vielä 1,6:lla.

        Esim. käytät polttovaliä 37,5 mm, jolloin voit käyttää ilman vakaajaa 1/60 lyhyempää valotusaikaa. Kolmen aukon vakaajalla valotusaika voi olla 1/8 sekuntia.


      • Tyhmä kyselee
        linssi-inssi kirjoitti:

        Nyrkkisääntönä esim. 50 mm polttovälillä saa tärähtämättömän kuvan käsivaralta 1/50 sekuntia lyhyemmällä valotusajalla. Kroppikennoisessa se pitää kertoa vielä 1,6:lla.

        Esim. käytät polttovaliä 37,5 mm, jolloin voit käyttää ilman vakaajaa 1/60 lyhyempää valotusaikaa. Kolmen aukon vakaajalla valotusaika voi olla 1/8 sekuntia.

        Jos croppikennoisessa valotusaika on esim 1/2 sek niin onko vakaajasta apua vai haittaa?
        Pitääkö vakaajaa käännellä päälle/pois sen mukaan missä asennossa zoom sattuu olemaan?
        Saako 37,5 polttovälillä ja 1/8 sek valotusajalla tärähtämättömiä kuvia käsivaralla ihan aikuisten oikeasti?


      • linssi-inssi
        Tyhmä kyselee kirjoitti:

        Jos croppikennoisessa valotusaika on esim 1/2 sek niin onko vakaajasta apua vai haittaa?
        Pitääkö vakaajaa käännellä päälle/pois sen mukaan missä asennossa zoom sattuu olemaan?
        Saako 37,5 polttovälillä ja 1/8 sek valotusajalla tärähtämättömiä kuvia käsivaralla ihan aikuisten oikeasti?

        Mielestäni 1/2 s valotusajalla ainakin onnistumisen mahdollisuus on vakaajalla huomattavasti parempi. 1/8 s valotusajalla olen ottanut käsivaralta paljon kuvia, vaikka mitään tieteellistä tutkimusta en ole tehnyt.

        Vakaaja on minulla suunnilleen aina päällä. Se tunnistaa automaattisesti pannauksen, joten pois se on lähinnä jalustalla ja akkujen säästämiseksi.


      • ei ole tyhmiä kys
        Tyhmä kyselee kirjoitti:

        Jos croppikennoisessa valotusaika on esim 1/2 sek niin onko vakaajasta apua vai haittaa?
        Pitääkö vakaajaa käännellä päälle/pois sen mukaan missä asennossa zoom sattuu olemaan?
        Saako 37,5 polttovälillä ja 1/8 sek valotusajalla tärähtämättömiä kuvia käsivaralla ihan aikuisten oikeasti?

        Vakaa periaate tuli tossa ylempänä. 1x vakaaja sallii käsivaralta kuvattaessa aukoa vastaavan valotusajan pidentämisen ja esim. 4x vakaaja neljää aukkoa vastaavan valotusajan pidentämisen käsivarakuvauksessa. Tietenkään kameraa ei saa tietoisesti vatakata vakaajallakaan kuvattaessa. Siis vastaus aloittjana kysymykseen on että saa parempia kuvia tietyin ehdoin.

        Vakaaja ei saa olla päällä jalustalla tai tuelta kuvattaessa. Vakaaja yrittää kompensoida käsivaran liikettä. Siksi se aiheuttaa jalustalla kuvattaessa epäterävyyttä.

        Itse olen onnistunut saamaan tärähtämättömiä kuvia normaaliluokan obiskalla ajalla 1/15 sek yksttäislaukauksena. Sarjatulella saattaa joku ruutu onnistua petemmälläkin ajalla ja putkella. Puoli sek tuntuu utopialta. Suurenna kuvaa riittävästi, ja tarkasta vieläkö on terävä. 1 olut (ei enempää) vakauttaa kummasti.


    • kitti-inssi

      Vakaaja vaikuttaa pitkillä valotusajoilla, mutta tuo IS-putki on kuvanlaadultaan jo muutenkin huomattavasti parempi.

      • Canonisti minäkin

        Hirveitä suttuja kaikki. Runko on ihan ok, joten osta siihen edes yksi kelvollinen objektiivi. Canonilla se on käytännössä f/2.0 35mm.


      • 14+18
        Canonisti minäkin kirjoitti:

        Hirveitä suttuja kaikki. Runko on ihan ok, joten osta siihen edes yksi kelvollinen objektiivi. Canonilla se on käytännössä f/2.0 35mm.

        canoni maksaa sulle sentin kerta tuosta 35mm:n mainostamisesta ja sä vaan jaksat n. euron kuukausipalkalla.
        toinen vaihtoehto on tietty levyn päällejääminen orastavassa psykoosissa.


    • Johnnymale

      riippuu tosiaan mitä kuvaat. ja mikään vakaaja ei ole jalustan korvike. tai no, alle 100 eur jalusta tuulisella ilmalla, vakaaja voi auttaa. ei kokemusta.

      ja itse olen ottanut 1/5 sekunnin valotusajalla ilman jalustaa tai vakaajaa teräviä kuvia. tosin kamera akkukahva. objektiivi painoi yli 2.5 kg. Ja ei tärähtäny vaikka 1/polttoväli, olisi taatusti tärähtäny.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe