Mistä ostaa marsu?

Äitee36

Kasvattajat pääkaupunkiseudulla ? kokemuksia ?
Lapset ovat 3 ja 8 vee, sopisiko sen ikäsille ja
- tiedän itselläni olevan lopullisen hoitovastuun. Yhden marsun aikomus, olisi kyllä
ihmisseuraa, miten olette muut itte ratkaisseet ?
Kiitollisena kaikesta kommentista.

14

4345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iippo

      kyllä minun mielestä 3 ja 8 vuotiaalle sopii marsu lemmikiksi... mikäs sen mukavampaa lapsesta kun saada oma lemmikki. kunhan lapsella kärsimystä riittää siihen asti että se on käsikesy.

      • rex

        Marsu on varmasti ihan mukava lemmikki lapselle, koska se on seurallinen päiväeläin, helppo käsitellä, ei juurikaan pure ja ääntelee monipuolisesti. Mutta kuitenkin marsu on melko vaativa eläin kun sitä vertaa muihin jyrsijöihin. Marsu tarvitsee päivittäin paljon liikuntaa, ison häkin ja kaverin (ehdottomasti!), sekä oikeanlaisen ruokavalion (marsu on erittäin herkkä ruokavalion muutoksille ja vääränlainen ruokavalio vie siltä hengen nopeasti). 8-vuotiaan lapsen käsiin en marsua täysin antaisi, vaan vanhemman on otettava siitä TÄYSI vastuu. Marsu on pitkäikäinen, joten riittääkö kiinnostustakaan hoitaa marsua koko sen elinikänsä eli noin 5-8-vuotta?

        Mieluummin ostaisin sinuna lapselle ensimmäiseksi lemmikiksi jonkin helppohoitoisemman lyhyemmän aikaa elävän jyrsijän. Esimerkiksi hamsterin. Jos kiinnostus pääseekin loppumaan, niin ei tarvitse sitten laittaa marsua "kiertoon".


      • *mopsityttö*
        rex kirjoitti:

        Marsu on varmasti ihan mukava lemmikki lapselle, koska se on seurallinen päiväeläin, helppo käsitellä, ei juurikaan pure ja ääntelee monipuolisesti. Mutta kuitenkin marsu on melko vaativa eläin kun sitä vertaa muihin jyrsijöihin. Marsu tarvitsee päivittäin paljon liikuntaa, ison häkin ja kaverin (ehdottomasti!), sekä oikeanlaisen ruokavalion (marsu on erittäin herkkä ruokavalion muutoksille ja vääränlainen ruokavalio vie siltä hengen nopeasti). 8-vuotiaan lapsen käsiin en marsua täysin antaisi, vaan vanhemman on otettava siitä TÄYSI vastuu. Marsu on pitkäikäinen, joten riittääkö kiinnostustakaan hoitaa marsua koko sen elinikänsä eli noin 5-8-vuotta?

        Mieluummin ostaisin sinuna lapselle ensimmäiseksi lemmikiksi jonkin helppohoitoisemman lyhyemmän aikaa elävän jyrsijän. Esimerkiksi hamsterin. Jos kiinnostus pääseekin loppumaan, niin ei tarvitse sitten laittaa marsua "kiertoon".

        mä tunnen tosi monta amrsua jotka elää ilaman lajitoveria ja vain yhden jolla on monta marsua!!!!mun mielestä ne ei tarvii kaveria EHDOTTOMASTI!se ois hyvä mutta kyllä marsulle ihmisenkin seura kelpaa.ja on niitä vaikeampiakin jyrsiöitä kun marsut!ja kaiken lisäks hamsterit on yöeläimiä eikä niistä oo 8 ja 3 vuotiaille seuraa kun lapset varmaan haluis olla lemmikin kans enemmän kun tunnin päiväs!se oli mun mielipide asiasta......


      • Mona
        *mopsityttö* kirjoitti:

        mä tunnen tosi monta amrsua jotka elää ilaman lajitoveria ja vain yhden jolla on monta marsua!!!!mun mielestä ne ei tarvii kaveria EHDOTTOMASTI!se ois hyvä mutta kyllä marsulle ihmisenkin seura kelpaa.ja on niitä vaikeampiakin jyrsiöitä kun marsut!ja kaiken lisäks hamsterit on yöeläimiä eikä niistä oo 8 ja 3 vuotiaille seuraa kun lapset varmaan haluis olla lemmikin kans enemmän kun tunnin päiväs!se oli mun mielipide asiasta......

        kyllä marsu tarvitsee lajitoverin!
        Sinä joka olet hankkimassa marsua, ota yhteyttä kasvattajiin.
        Älä tue eläinkauppoja ja osta sieltä.
        Kasvattajia löydät
        www.marsuyhdistys.net.
        Tsemppiä,sopii varmasti lapsillekin.


    • chez

      ..minä en kyllä ostaisi marsua noin nuorille lapsille.
      ei siinä mitään, jos aikuinen antaisi marsun syliin ja laittaisi takaisin häkkiin jne.
      minulla on jonkinlainen kokemus aikalailla samasta asiasta, mutta silti hieman erillaisesta:
      eräs sukulainen tyttöystävineen aikoi ostaa marsun 3vuotiaalle tytölleen, ja kysyivät mielipidettäni asiasta. vaikka sanoin,ettei noin nuorelle PITÄISI ostaa mitään eläintä, he ostivat silti. ja aluksi tyttöystävä antoi marsua lapselleen syliin, ja vahti kun lapsi sitä käsitteli. mutta.
      tätä nykyä lapsi ottaa marsun hyvinkin väkivaltaisesti syliin, juoksentelee marsu sylissään pitkin asuntoa, marsu asustaa aivan liian pienessä häkissä joka piti olla sillä sen poikasaikana(siis silloin kun marsu oli pieni) aika pieni se on vieläkin, mutta marsun vähäinen liikkumatila pienenee sitä mukaa kun marsu kasvaa. tuo on siis niin epäreilua marsua kohtaan.
      kyseinen marsu oli minulla hoidossa kevään aikana viikon, ja huomasin että marsu on kylläkin seurallinen, mutta ei luota ihmiseen pätkääkään. kun yrittää ottaa syliin, se juoksee karkuun. mikä taas on täysin ymmärrettävää.

      en aikonut pelotella, mutta mieti kuitenkin tarkkaan. lapsille on tehtävä selväksi etteivät mene ominpäin käsittelemään marsua. asiahan on sitten toinen kun lapset kasvavat, ja käsittelykin luonnistuu hieman paremmin.

      mutta kuten jo joku mainitsi, kannattaa ehkä hankkia mielummin vaikka hamsteri. marsu elää triplasti kauemmin ja vaikka ei uskoisi, on vaativa eläin.

      no joo..tuon kaiken olisi voinut tietysti kirjoittaa lyhyemminkin.

    • Piia

      Meillä kotona on viikon ikäisiä marsun pentuja 3kpl.
      Kaksi niistä on harvinaisia rex-marsuja ja yksi normaali.
      sukupuolesta ei vielä ole tietoa,mutta pian sekin on sélvitetty.
      Hyvät vanhemmat..kysy lisää jos haluat.
      Äitini tai siskoni tietää sanoa enemmän.
      Äiti:0505729258
      sisko niina :0400567858.

    • Sari

      Pohdiskelen tässä ihan yleisellä tasolla ja silti vastailen alkuperäiselle kirjoittajalle :)

      Nykyään monissa lapsiperheissä on lemmikkieläimiä, mutta harmittavan usein näkee, että lapsia ei ole koulutettu yhtä paljon kuin nelijalkaisia viipottajia.

      Eli lemmikki voi olla lapsiperheelle iloinen lisä, kunhan lapset opetetaan elämään lemmikin kanssa. Pitää tehdä selväksi, että lemmikki on elävä ja tunteva olento. Pitää ottaa lapsi mukaan sen hoitorituaaleihin ja näyttää lapselle mitä marsu syö. Ehkä nyt 8 vuotiaalle ei tarvitse selittää c-vitamiinin annosteluista jne. vaan näyttää, että marsulle saa antaa porkkanaa ja lanttua ja tomaattia jne. Pitää muistaa mainita että marsun masu tulee kipeäksi karkista ja muista lasten herkuista, eli niitä ei saa antaa ollenkaan.

      Erityisen tärkeää on myös opettaa lasta pitelemään lemmikkiä. Kannattaa tehdä pelisäännöt selväksi: vain isi tai äiti saa nostaa marsun pois häkistä ja laskea sen viipottamaan lattialle, missä 8 vuotias voi ottaa sen hellästi syliin. 3-vuotias saa tyytyä katselemaan ja silittelemään otusta. Marsu on kiltti, mutta vikkeläkinttuinen lemmikki, joka saattaa kyllästyä sylittelyyn nopeastikin ja pyristelee silloin voimakkaasti päästäkseen pois sylistä ja jos lapsi on sängyllä tai seisoo, marsu voi pudota ja pahimmassa tapauksessa syntyy vahinkoa sen sisäelimiin.

      Marsua ei kannata ostaa lasten iloksi missään tapauksessa, nuorisolla on tapana haluta kaikkea ja kiinnostus lopahtaa nopeammin kuin Suomen kesä :-) Ei millään pahalla, mutta nuoret ovat kokeilunhaluisia ja joillakin se kiinnostus kestää, toisilla ei. Kun sinä (=aikuinen) tiedät, että ostat marsun itsellesi hoidettavaksi, ei tule jatkossa yllätyksiä.

      Lisäksi on katsottava realiteetteja silmiin: miten paljon sinulla on aikaa seurustella marsun kanssa, niinkun Aikuisten Oikeesti? Jos tuntimäärä jää pariin, on hankittava väh. 120 x 60 kokoinen häkki ja kaksi marsua, joko kaksi tyttöä tai kastroitu poika ja tyttö. Alkuhankintahinnat (esim. uusi häkki ja kaksi marsua saattaa hyvinkin maksaa 200e) eivät ole mitään halpoja, mutta muutoin terve marsu on suhteellisen edullinen lemmikki.

      Parhaassa tapauksessa lemmikin hankkiessasi annat lapsellesi upean lahjan, lapsi oppii käsittelemään eläimiä ja kunnioittamaan luontoa.

      Eli kolikossa on kaksi puolta. Oletko valmis pitämään hyvää huolta ”kolikosta” seuraavat kahdeksankin vuotta?

      • *mopsityttö*

        Mun mielestä toinen marsu ei oo välttämätön jos marsun kanssa on paljon ja sillä on muutenkin tekemistä.
        Sarin kanssa olen melkein kaikista asioista ihna samaa mieltä!


      • Anonyymi
        *mopsityttö* kirjoitti:

        Mun mielestä toinen marsu ei oo välttämätön jos marsun kanssa on paljon ja sillä on muutenkin tekemistä.
        Sarin kanssa olen melkein kaikista asioista ihna samaa mieltä!

        Marsu on LAUMAeläin


    • Anonyymi

      Öööö....... Voisitteko te kertoa mistä saa marsuja😊☺️

      • Anonyymi

        Eläinkaupoista, kasvattajilta, netin myyntipalstoilta, eläinsuojissa saattaa toisinaan olla myös uutta kotia kaipaavia marsuja.


    • Anonyymi

      Mun marsu poika kuoli. Nyt haluaisin ostaa uuden. Asun Helsingissä. Tietäisikö joku mistä saan yhden vain kun on aina ollut yksi.
      Hyvin on mennyt. Sai olla paljon vapaana.
      Nimimerkki Sirpa P

      • Anonyymi

        Et saa hankkia mistään marsua yksineläjäksi. Marsut ovat laumaeläimiä, ja jollei lajinmukaisten olojen tarjoaminen onnistu, niin et ole oikeutettu eläimiä pitämään ollenkaan. Yksineläjäksi voi hankkia syyrianhamsterin.


    • Anonyymi

      Häh

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe