Minulla kasvaa pihalla aivan juhannusruusun näköinen ruusu, mutta siinä on kirkkaan keltaiset kukat, jotka eivät tuoksu miltään. Kukat ovat nyt vasta nupulla eli valmistuvat juhannusruusua myöhemmin. Osaisiko joku auttaa lajitunnistuksessa. En ole löytänyt mistään kukkakirjasta siihen sopivaa kuvausta.
Keltainen
8
1260
Vastaukset
- sari
Mahtaako olla Persiankeltaruusu ,Rosa foetida 'Persian Yellow', katsoppa kuvaa :
http://members.surfeu.fi/majuntun/ruusut.htm
En kyllä muista tuoksuuko se, mutta pitää haistella kun alkaa kukkimaan.- ruusu
Mielestäni tuolla persiankeltaruusulla on isommat lehdet kuin sillä mikä pihassani kasvaa. Siinä on aivan samanlaiset pienet lehdet kuin juhannusruusussa. Mutta kukan väri on kyllä sama.
- minä vaan
googlaapas hakusanalla pimpinellaruusut, niin tietoa löytyy!!!
- Max
harisoninruusu-juhannusruusun ja persiankeltaruusun risteymä.
- ruusu
Max kirjoitti:
harisoninruusu-juhannusruusun ja persiankeltaruusun risteymä.
No nyt tais osua jo lähelle!
Lehdet näyttävät aivan samalta kuin harisoninkeltaruusulla ja kuvaus muutenkin sopii, mutta harisoninruusun väitetään tuoksuvan, mitä tämä pihani ruusu ei tee. Tosin kukat ovat vasta nupulla eli en pääse vielä varmistamaan(muistelen tuoksuttomuuden, sillä siirrettyäni ruusunpistokkaan vuosia sitten vanhan rintamamiestalon pihalta, ei ruusu ole kertaakaan kukkinut kuin vasta nyt). Onko sinulla kokemusta tuosta risteymästä vai mistä päättelet tuon persiankeltaruusun osuuden? - Katsopa
ruusu kirjoitti:
No nyt tais osua jo lähelle!
Lehdet näyttävät aivan samalta kuin harisoninkeltaruusulla ja kuvaus muutenkin sopii, mutta harisoninruusun väitetään tuoksuvan, mitä tämä pihani ruusu ei tee. Tosin kukat ovat vasta nupulla eli en pääse vielä varmistamaan(muistelen tuoksuttomuuden, sillä siirrettyäni ruusunpistokkaan vuosia sitten vanhan rintamamiestalon pihalta, ei ruusu ole kertaakaan kukkinut kuin vasta nyt). Onko sinulla kokemusta tuosta risteymästä vai mistä päättelet tuon persiankeltaruusun osuuden?Suomalaista ruusukirjaa, se on risteymä,ns texasin keltaruusu ja väri tulee juuri persiankeltaruusulta. Sitä näkee aitanakin-se lienee siis kerrottukukkainen, ei yksinkertaiskukkainen?
- saaristolainen
Katsopa kirjoitti:
Suomalaista ruusukirjaa, se on risteymä,ns texasin keltaruusu ja väri tulee juuri persiankeltaruusulta. Sitä näkee aitanakin-se lienee siis kerrottukukkainen, ei yksinkertaiskukkainen?
Kyllä harisoninruususta löytyy sekä kerrottuja että yksinkertaisia muotoja.
Kukat kyllä tuoksuvat jonkin verran.
Juhannusruusun pimpinellifolia-ryhmästä löytyy kyllä myös
keltaisia/kellertäviä ruusuja, esim. Frülingsgold, Frülingsduft, Aicha
ja Maigold. Ja pienilehtinen keltainen ruusu on myös kiinankeltaruusu
(Rosa hugonis) jota olen kerran nähnyt maatalon pihalla.
Harisoninkeltaruusu lienee toki todennäköisin vaihtoehto mutta
muitakin vaihtoehtoja siis on. - Siispä
saaristolainen kirjoitti:
Kyllä harisoninruususta löytyy sekä kerrottuja että yksinkertaisia muotoja.
Kukat kyllä tuoksuvat jonkin verran.
Juhannusruusun pimpinellifolia-ryhmästä löytyy kyllä myös
keltaisia/kellertäviä ruusuja, esim. Frülingsgold, Frülingsduft, Aicha
ja Maigold. Ja pienilehtinen keltainen ruusu on myös kiinankeltaruusu
(Rosa hugonis) jota olen kerran nähnyt maatalon pihalla.
Harisoninkeltaruusu lienee toki todennäköisin vaihtoehto mutta
muitakin vaihtoehtoja siis on.ruusukirjoja katselemaan, esim. Suomalainen ruusukirja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446