Eli tällaista olisin hankkimassa, pelkästään hyvää olen kuullut tuosta kamerasta (ainut miinus etsimen puute, saa ostettua kyllä), ja kuulemma melkeen kaikki putketkin käy. Ainut mikä kuulostaa rasittavalta on automaatti tarkennus ja taidesuodattimet. Mielestäni ne eivät kuulu järjestelmäkameraan (varsinkin kun vaihtoehtona ei edes ole itse säädettävää tarkennusta, ellei sitten määritä tarkennusta kosketusnäytöltä)
Mutta jos jollakin on tuo kamera niin kokemuksia, mikä hyvää ja mikä pahaa?
Kiitoksia jo nyt vastauksista :)
Olympus e-pl1, kokemuksia?
15
1450
Vastaukset
- Kuvaajan alku
Kuitenkin on aijemmin ollut Olympuksia, että kokemusta niistä on ja järjestelmäkameroista muutenkin, että ei mitää "osta pokkari" juttuja, kiitos!
PS. tyhmä kysymys mutta kuuluuko sellainen kiva ´naks´ ääni niin kuin täyskoko järkkäreissä vai joku muu outo? Luulisi että järkkäriääni kun putket on käytössä :D - Noraw
Osta vaan, jos halvalla saat! Paljon ei kannata maksaa, sillä malli on jo vanha.
Kuvanlaatu sen sijaan on hyvä jo jpeg:nä ISO 400:n asti.
Mukana tuleva linssi tuntuu rimpulalta, mutta ainakin alkuun sillä pääsee. Tulet kyllä pettymään objektiivitarjontaan, sillä sovitteet maksavat paljon, jos niitä yleensä jostain maailman ääristä löytyykään.
Runko olisi kyllä hyvä monen vanhan filmikameran linssin kanssa kokeiltavaksi.
Luepa tuolta, niin saatat innostua...
http://www.jjmehta.com/forum/index.php?topic=2121.30- Sovitettu
Sovitteet on edullisia! www.kameratori.fi
- hong kong
Sovitettu kirjoitti:
Sovitteet on edullisia! www.kameratori.fi
Kiinasta suoraan tilaamalla saa vielä edulllisemmin. Ks. ebay yms.
- on manuaalitarkennus
Joku aika sitten ostin tuollaisen käytetyn kittizoomin kanssa periaatteella kun halvalla saa niin ostetaan.
Kyllä e-pl1:ssä on myös manuaalitarkennus. Rungosta napinpainalluksella valitaan se ja pyöritellään tarkennusrengasta. - kuvanvatkain ???
E-PL1:ssä on ilmeisesti jotain mätää kuvanvakaajassa:
http://www.flickr.com/groups/e-pl1/discuss/72157628091829821/
Flickr Olympus Pen ryhmissä on muitakin keskusteluketjuja asiasta.
Ehkä kannattaa laittaa kuvanvakaaja kokonaan pois päältä ainakin ulkona kuvattaessa.
Kameralla kuvatut videotkin saattavat näyttää kummallisen hytkyviltä, mikä tämäkin kai johtuu kuvanvakaajasta. - Ei ole kestävä
kamera.
Vakain hajoilee, takuu aikana sen kanssa pärjää, mutta on sairaan kallista korjata kameraa sitten kun pitää itse maksaa. Eikä ole kiva kun kamera on usein huollossa eikä käytettävissä sillon kun sitä tarvitsisi.- kuvanvatkain ???
Jos hajoaa kuvanvakain, eikö se ole silloin päältä pois pysyvästi :-D
- Kuvaajan alku
Ostettu on ja todistettu.
En pidä yhtään! Kännykälläkin tule parempia kuvia, ei suostu ottamaan kun ehkä joka kuudennen kuvan, kuvanvakain on paska sekä kamera tarkentaa huti vaikka näyttäisi tarkentaneen oikein.- aivan hyvä se on
Minäkin ostin melko vasta tuommosen, ja päinvastoin, olen suuripiirtein tyytyväinen.
Olen aikaisemmin kuvannut pokkareilla, joissa PASM, joten vaihto järkkäriin ei tuota juurikaan ongelmia.
Jos aikaisemmin on kuvannut vain kännyköillä ja kameroiden automaattiasetuksilla, se säätöjen määrä mikä E-PL1:stäkin löytyy, voi kyllä pistää sormen suuhun.
Kannattaa perehtyä kameran manuaaliin. Säätöihin, P, A, S ja M moodeihin, valkotasapainon säätöön ja sen sellaiseen.
E-PL1:n kuvanvakaajaa ei kyllä kannata käyttää jos valo vaan riittää, eikä videomoodissa, missä se saa kuvan todellakin hytkymään. - aivan hyvä se on
aivan hyvä se on kirjoitti:
Minäkin ostin melko vasta tuommosen, ja päinvastoin, olen suuripiirtein tyytyväinen.
Olen aikaisemmin kuvannut pokkareilla, joissa PASM, joten vaihto järkkäriin ei tuota juurikaan ongelmia.
Jos aikaisemmin on kuvannut vain kännyköillä ja kameroiden automaattiasetuksilla, se säätöjen määrä mikä E-PL1:stäkin löytyy, voi kyllä pistää sormen suuhun.
Kannattaa perehtyä kameran manuaaliin. Säätöihin, P, A, S ja M moodeihin, valkotasapainon säätöön ja sen sellaiseen.
E-PL1:n kuvanvakaajaa ei kyllä kannata käyttää jos valo vaan riittää, eikä videomoodissa, missä se saa kuvan todellakin hytkymään.Ja kuvan oletuslaatu kannattaa menyystä laittaa L SF (=large, superfine). Laatuasetukset on niin piilossa menyyssä, että meni itsellä ainakin jonkin aikaa että sai ne kaivettua manuaalin avulla menun syövereistä esiin.
Ainakin minun ostamassa vehkeessä laatuasetukset oli alkuun kaikkea muuta kuin parhaat mahdolliset.
- Noraw
Sanon kuitenkin sinulle, "Kuvaajan alku", onneksi olkoon! Täydellistä kameraa ei olekaan, mutta ostamasi on ihan oikea "järkkäri". Vaatii kyllä päivien, jopa viikkojen harjoittelua, jotta säädöt alkavat tulla tutuiksi ja löytyä kuvaustilanteissa. Kannattaa näprätä kameraa ohjekirjan kanssa.
Yllä on ollut kirjoituksia kuvanvakaimen ominaisuudesta aiheuttaa epäterävyyttä 1/100 - 1/200 s valotusajoilla. Se pitääkin paikkansa, jos tavoitellaan huipputerävää kuvaa. Siitä pitäisi myyjän luonnollisesti ilmoitettaa. Kuvanvakaaja saattaa olla joillekin hyvinkin tärkeä. Toiminta on helppo testata, jos laitat kameran jalustalle ja vertaat kuvia rinnakkain suurennettuna ruudulla. - Kuvaajan alku
Vaikka kyseessä nyt olisikin oikea järjestelmäkamera, kuvan laatu on täysi sukka, en tiedä johtuuko kuvanvakaimesta vai mistä, mutta lähettivät kuvausliikkeessä huoltoon kun eivät keksineet muutakaan syytä vioille. Tähän mennessä on ollut kolme olympuksen kameraa, ja kaikki on käynyt valmistusvian takia huollossa.
Oli mikä oli, aijon nyt katsoa paraneeko yhtään jos kuvanvakaimen ottaa pois ja säädän sen kanssa vähän aikaa, vai palautanko kauppaan ja käytän vanhaa kameraa.
Kiitos kaikille kuitenkin vastauksista.- firmawarekin vielä
Kannattaa tarkistaa mikä firmware siinä kamerassa on.
Versiot on 1.0. 1.1 ja 1.2 on sitten uusin. Autofocusta on niissä uudemmissa kai paranneltu, saattaahan niissä olla muutakin.
Ei ole välttämätöntä päivittää mutta jos arvelee siitä jotain iloa olevan niin mikäs siinä. - uudempikin on
firmawarekin vielä kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa mikä firmware siinä kamerassa on.
Versiot on 1.0. 1.1 ja 1.2 on sitten uusin. Autofocusta on niissä uudemmissa kai paranneltu, saattaahan niissä olla muutakin.
Ei ole välttämätöntä päivittää mutta jos arvelee siitä jotain iloa olevan niin mikäs siinä.Uusin firmware 1.3
http://www.olympus.co.jp/en/support/imsg/digicamera/download/software/firm/pen/epl1.html
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1252049
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1301533En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k931376- 631244
Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1381176The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut121101Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall223922- 155881
Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57813Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20779