Astman ? oireet ja ruokavalio

malkare

Itselläni on nyt ehkä noin reilun parin kolmen vuoden ajan ollut oireita, joita olen epäilyt ehkä astaman tyyppisiksikin. En vain ole tutkimuksiin mennyt, kun ne eivät niin haittaavia vielä ole olleet. Oireet kuitenkin ovat pahentuneet.

PAITSI. Että ruokavaliola tuntuu olevan selkeä yhteys niihin.
Muutaman kerran olen saanut oireet kokonaan pois "paastoamalla" tai jättämällä pois ( luultavasti hiilihydraatteja, sokereita tms. ) En täysin ole vielä saanut kiinni tarkalleen mitkä aineet ärsytyksen tekee, mutta yhteys johonkin ruokatottumuksiin on. Ehkä myös painon laskeminen auttaa.

Onko jollakulla vastaavia tuntemuksia ja oletteko saaneet tälläiset oireet ruokavaliolla kokonaan pois.

8

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että silleen

      Kyllä painon laskeminen helpottaa hengittämistä, tottakai ja on päivänselvä asia. Mutta kun itse olen hoikka ja aina ollutkin, en voi painoa pudottaa ja astmani on lääkärin diagnosoima.

      • astmavammainen

        Sama juttu täällä. Kun on ennestään jo normaalipainon alarajoilla, niin ei siitä kyllä ole varaa pudottaa yhtään.

        Jos joku ruokavalio aiheuttaa oireita, niin todennäköisemmin kyseessä on ongelmat enemmänkin vatsan alueella tai sitten jonkinmoinen ruoka-aineallergia.


    • malkare

      No ei mullakaan hirveästi sitä ylipainoa ole, mutta kuitenkin on.
      Eikä mulla vielä mitään erityisiä hengitysvaikeuksia ole. Suurin ongelma on liman irtoaminen. Tietynlainen käheys. Ja aika-ajoin ärsyyntyneeltä tuntuva keuhkoputkisto.
      Nyt olen viikon taas ollut tietyllä kevennetyllä ruokavaliolla ja selvästi oireet häipyy pikkuhiljaa.

    • yksi astmaatikko

      Limaisuus saattaa johtua myös refluksivaivoista, varsinkin jos ruokavaliolla on vaikutusta. Refluksi pahentaa myös astmaoireita. Minulla ihan tavallinen närästys aiheuttaa kurkkukipua, limaisuutta ja yskää. Astman yleisin oire on yskä, joten jos et siitä kärsi, niin tuskin on astmaa.

    • astma ja minä

      Todennäköisesti oireesi katoavat kun löydät sopivan ruokavalion ja noudatat sitä orjallisesti. Olet arvattavasti allerginen joillekin ruoka-aineille ja ne aiheuttavat astman tyyppiset oireesi. Minulla oireita tulee mm kananmunasta ja vehnästä sekä maidosta, joille kaikille olen allerginen..näin jouluna on korostunut myös kaneli ja pähkinä/ manteliallergiani myös oireiden aiheuttajana. Henkikulkee ja olo on huomattavasti parempi jos vaan pidän kiinni ruokavaliostani.

      Parhaiten löydät kaikki aineet, jotka aiheuttavat oireita, jos jaksat aloittaa ruokien syömisen ihan alusta. Siirryt alkuun syömään viikon vaikka vaan kaurapuuroa, lihaa ja perunoita. Jos oireesi katoavat parissa viikossa, et ainakaan ole millekään niistä allerginen. Sitten vaan lisäämään ruoka-aineita vähitellen. Onnea oireiden poistoon!

    • viljaton.
    • viljaton.

      Astman ja A-vitamiinin välillä on yhteys siten, että alhainen A-vitamiinin saanti näkyy astman lisääntymisenä. Tämä osoitettiin tuoreessa brittitutkimuksessa ja koski erityisesti lapsia.

      http://sundqvist.blogspot.com/2012/01/vitamiini.html

      D-vitamiinin puutos on yllättänyt tutkijat ja asiantuntijat. Uuden raportin mukaan astmalapsilla on D-vitamiinin puutetta jopa aurinkoisessa Costa Ricassa, lähellä päiväntasaajaa.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

    • viljaton.

      Auringonvalon ja D-vitamiinin niukkuus lisää lasten ruoka-aine-allergioita ja allergisia ihottumia, osoittaa jälleen uusi tutkimus. Sen tekivät yhteistyössä englantilainen Exeterin yliopisto ja useat australialaiset tutkimuslaitokset. Tulokset julkaistiin lasten allergioihin erikoistuneessa lääkärilehdessä. On ilmeistä, että monet suomalaisetkin lapset kärsivät D-vitamiinin puutteesta ja sen vuoksi turhista allergioista. Sosiaali- ja terveysministeriön tulisi viipymättä nostaa D-vitamiinin saantisuositus tutkimustiedon edellyttämälle tasolle.

      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2264

      Ja viljat pois:
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe