Ei yhtään jouluavausta vähään aikaan. Ja nyt yks sellanen.
Tarina kertoo, miten naisimmeinen, meni poikansa perheen luo jouluaterialle.
Tarjolla oli kuulemma chipsejä, oiskohan ollu jotain mihin dipata myös. Erittäin tuohtunut hän oli siitä vielä vuosien jälkeen..
Tiedossa ei ole, osoittiko miten mielipiteensä, oliko kaikille selvä että kyseessä ei ole pikainen vierailu vain.
Talossa talon tavalla, on oma ajatus.
On ihmisiä, jotka saa iloa joulun laitosta, sitten sellasiakin, jotka tekee sen velvollisuudentunnosta.
Kun olin pikkumuksu itse, meillä oli aina Joulu viimeisenpäälle laitettu, eikä ollut ihmeempiä mukavuuksia. Kerran ihmettelin äidilleni, miksi hän ei koskaan ollut äreä, pahalla tuulella, työtä ja vaivaa paljon.
Vastaus oli jotenkin, että "teiltä lapsiltahan olis mennyt joulu pilalle"
Ajat on muuttuneet, ja lähes kaikkea saa halutessaan lähes kotitekoisen makuisena, tekijästä riippuen jopa parempana ;))
Jee, jippii!
7
81
Vastaukset
- rygseck
Ihme aikaa tää Joulu...
Itse en sitä ihmeemmin vietä, en ainakaan enää, kun muksut ovat maailmalla. Ruokaa tulee kuitenkin laitettua, sitä perinteistä.
Eikä niinkään velvollisuudesta, vaan siksi että se on hyvää ja se kuuluu tähän kohtaa talvea, samoin kuin grillimakkara kesällä.
Paljon tulee valmistakin ostettua, kalat nyt useinmiten... jokunen laaatikkokin.
Itse olen tänäjouluna töissä, niin eipä taida mitään isoa kattausta tulla edes.
Kaveripiirissäni sitä hieman sääliteltiin ja mun oli vähän pakko ihmetellä, miksi. Kun se on palkansaajan unelmaviikonloppukin - pyhätuntia pakkuu ja yleensä on vielä rauhallista.
Töissäollessa jouluna on ihan omanlaisensa tunnelma, jota on vaikea kuvata... se vaan on sellainen... kiva yhteenkuuluvuuden tunne, pienessä työporukassamme.- Tsau.
meillä vielä tuo joulu laitetaan aika paljon tehdään itse. Mies kun entinen ammattilainen on iha kivakin tehdä nämä jouluruoat yhdessä suunitella mitä laitetaan siinä mielessä kiva kun tässä meillä menee kivasti yhdessä tämä homma..vaikka itse en ammattilainen olekaan;)) mutta aika hyvä apuri minusta on kehittynyt vuosien saatossa.... Miehelleni ja hänen kundilleen tämä kotijoulu nimenomaan on nyt tärkeä..aina eivät ole sitä joulua voineet yhdessä viettää..joten kyllä sitten itse heidän vuoksen näen sitä vaivaa. Olisimme kundin jo olleet tänä jouluna valmiita viettämään toisenkin laisen ns. valmiin joulun kylpylässä..mutta, kun osa perheestä toista mieltä...nooh..tuossa juuri paistettiin kimpassa joulupiparit ja tänään hakivat kuusen;))..vielä on leivottava tässä nyt näitä reseptejä sellaillut mitä leipoisin..minäkin.. koska, vieraita jonkinverran tulossa Tapanina meillekin. Mädit hankitaan jo syksyllä ja kalat tuonne pakkaseen nekin miehet kalastavat vain lohi ostetaan ja silakat. ja sillit tietysti... Vain nämä laatikot ostamme ja kinkun..niitä kun ei niin paljon mene..toisaalta sitten kun vähän näkee vaivaa se aatto tuntuu kyllä sitten oikealta juhlalta...ja nämä haudalla käynnit meilläkin kuuluu jouluna siihen tradiotioon...kirkossa saan käydä kyllä yksin ennen joulua..tullut nyt tärkeäksi..sekin.. joulujuomat tuli jo haettua minunkin Tallinnasta..kyllä tässä joka päivä saa nyt jotain tehdä etukäteen jo..;)) muuten jää liikaa yhdelle päivälle..eikä sekään nyt tunnu hyvälle että, itse emäntä täällä olisi täysin piipussa ennen joulua ja siksi kärttyinen koska hössöttänyt liikaa.. Aloittajan kanssa tuossa samoin minäkin naisena ajattelen kuten hänen äitinsä: laitan muille..eli lapsillemme..jotka jo tosin aikusia mutta, lapsia kuitenkin;))
Tsau:Friidu
Mä olen höpsähtänyt jouluun ihan täysillä. Ei oo ikinä ennen ollut moista. Meillä on kylmäkellari täynnä juureksia, porkkanoita, lanttua, punajuurta...ja aurajuustoa , kananmunia, suoraan kanalasta, voita, ja kaikkea muuta karppihöpsötystä. Aion kokata eka kertaa itse kaikki laatikot omilla versioilla...
Me ollaan eka kertaa kuin kaupunkiin justsa maalta muuttaneet vanhuksen höppänät. Sellaisia me oikeesti ollaanki, kumpiki sydänmaalta, minä toki maailmaa kiertäneenä mut toinen vaan parinkymmenen kilometrin päästä, korvesta, kuitenkin...Luulen, että joulut pysyvät samankaltaisina niin kauan kuin isäni on elossa. Hänelle merkitsee perinteinen joulu. Äitini olisi mielellään kylpylässä tai muuten matkoilla. Omalta kohdalta voisin valita joulunvieton hyvien kirjojen parissa omassa rauhassa.
- Rimmir tänään
Olis kerrassaan ihanaa jos exä edes yhtenä jouluna kutsuis lapset ja lastenlapset luokseen joulunviettoon niin minun ei tarvitsisi höösätä näiden perinteisten suomalaisten jouluruokien kanssa joita lapset kaipaavat, vaan joita ei voi kaupasta ostaa.
Voisin itse mennä vaikka kylpylään taikka maatilamajoitukseen jossa lämmin sauna ja voisi kylpeä vaikka aamuin illoin.
Olisko teillä vinkkiä minne haalaisi koko poppoon (paitsi exän) ensi vuonna viettämään kunnon suomalaisen joulun jossa minun ei tarvitisi olla muuta kuin maksajan roolissa.
Saisi olla lahjatkin niin lapsille kuin lapsenlapsillekin valmiina kuusen alla.- Tsau.
joulumatkat kannattaa varata hyvissä ajoin. Koska ne ovat kovin kysyttyjä tuon ajankohdan vuoksi.. Itse lähtisin tämän meidän porukan kanssa mielelläni Viroon..yhteen kylpylään siellä. Kun ennästään hyvät kokemukset tästä palvelusta ja ruokapuolesta siellä ja majoituksesta. En nyt ole katsonut monenpäivän matkoja hekin järjestävät jouluna. Tätä paikkaa suosittelen: sellainen kuin Laulasmaa..sijaitsee merenrannalla ja kuljetus myös (bussi) järjestetty Tallinnasta jos, ei omalla autolla mene..erittäin kaunis luonto siinä ympärille. Suomessakin löytyy toki tällaisia maatilakohteita. Kannattaa mennä matkailusivuistoille..ja todella varata ajoissa. Jos, Teitä isompi porukka on lähdössä.
Tsau:Friidu
me oltiin yks joulu tyttären luona kaupungissa tehtiin pizzaa juotiin punkkua ja myöhemmin illalla lähdettiin baari kierrokselle se oli vähän sellainen erillainen joulu mutta meillä oli kolmestaan ihan kivaa ja joulu tuntui joululta ilman kinkkua ja laatikoita yleensä vietetään joulu jouluruokia syöden ja lahjoja avaten ja tänä jouluna tulee taas pukkikin pikkuisen miehen iloksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 252563
- 951576
- 1211364
- 751150
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa361111Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo25941Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa266919- 52912
MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil215888- 34815