Supertaaperot

kumma juttu vaan...

Olen hieman hämilläni lueskellut netin keskustelu palstoja sekä kuunnellut mammakavereiden ja muiden lasten vanhmpia yleensäkin. Ihmetystä aiheuttaa se kun kaikki lapset tuntuvat osaavan kaiken ja olevan joka asiassa niin taitavia ennen aikojaan. Kaikki tuntuvat olevan niin edellä joka asiassa jos verratan neuvolan tietoihin ja muihin oppaisiin lapsen kehityksestä.
Minulla on 2-vuotias poika joka ei tee pottaan tarpeitaan, ei juurikaan puhu, lutrkuttaa yöllä tuttia, saa yöunille tuttipullossa maitoa yms. vauvamaista. Itseasiassa 2 vuotias on mielestäni vielä pieni enkä näe syytä hermoilla joka asiassa koska kaikki menee omalla painollaan ja tulee aikanaan. Lapset kasvavat muutenkin niin nopeasti.
Silti välillä tuntuu kummalta kun kaikkien muiden lapset puhuvat 2 vuotiaana sujuvasti, muodostavat lauseita ja laulavat ja leikkivät kuin isommat muksut. Ovat olleet kuivia jo 1 vuoden ikäisestä tai ainakin pottailleet silloin sujuvasti. Eivät käytä tuttia saatkka yömaitopulloja.
Onko täällä muita "vauvojen" vanhemoia vai ovatko täälläkin kaikki näiden yli taitavien superlasten vanhempia:)

43

1728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap

      tulipas paljon kirjoitusvirheitä. Ehkä tuosta silti jotain tolkkua saa:)

    • lm

      No sehän siinä onkin kun alkavat neuvolasta tuputtaa näitä "tutti ja tuttipullot pois ennen vuoden ikää" yms. Tosin hampaathan niissä taitavat loppujenlopuksi kärsiä. Antaisivat vauvojen olla vauvoja ;)

    • dscxgf

      No mä en näe syytä, miksi 2-vuotiaalla pitäisi olla tutti (ei ole imemistarvetta), tai miksi tuon ikäisen pitäisi juoda tuttipullosta, kun lasikin on keksitty. Myöskään vaippaa ei tuon ikäinen tarvitse, koska useimmat osaavat jo pidättää pissaa sekä ilmoittaa hädästä ennen kuin se tulee housuun. Myös monet lapset sanovat jotain sanoja 2-vuotiaina, muttei ole tavatonta, jos puhuvat vasta myöhemmin. Mielestäni aivan normaalia kehitystä, eikä mitään superlapsia. Kyllä nuo lapsi oppii nuo asiat ilman äidin hermoiluakin. Yömaito ei enää kuulu tuon ikäisen ruokavalioon, pitäisi kyllä syödä päivän mittaan niin paljon, ettei yöllä ole nälkä.

      Neuvolan määreet ovat niitä, että "viimeistään pitäisi osata", eli jos 1,5-vuotias osaa hyppiä, ei tee hänestä mitenkään ylinopeasti kehittynyttä, vaikka asia testataan vasta 3v neuvolassa, sillä viimeistään silloin lapsen tulisi olla tasapainoltaan niin kehittynyt, että osaa hypätä. Neuvolassahan testataan vain, ettei lapsella ole kehityksessä häiriöitä.

      Lapsen kehitystä voi myös jarruttaa sillä ettei viitsi nähdä mitään vaivaa lapsen eteen, vaan on helpompi antaa lussuttaa sitä tuttia, käyttää vaippoja, syöttää soseita, jne. 2-vuotias ei ole enää vauva.

      • ap

        mutta ei myöskään mikä iso lapsi vielä. Minä en viitsi väkisin kiusata toista, kun nukkuu tutti suussa paremmin ja saa siitä turvaa yöllä jos herää. Yöpullon annan siksi, että on vielä osa nukkumaan meno rituaalia tuo että pyytää pullon ja menee sitten itse kiltisti nukkumaan. En näe syytä miksi pitää pienestä lapsesta väkisin tehdä isoa poikaa, kun kaikki menee sitten pikku hiljaa omalla painollaan. En ymmärrä miksi lapsen pitäisi olla ilman tuttia 1 vuotiaana ja olla kuiva mahdollisimman pian kun kaikessa pitäisi olla niin vauhdikas. Meillä ei pottaan vaan tehdä mitään vaikka harjoituksen vuoksi istutaankin joka päivä. Mitä sitten? Kyllä kai sitä lapsen tahtisestikin voi edetä ilman kauheaa hosumista ilman, että siitä arvostelua saa osakseen. En ole laiska äiti vaan lempeä ja rauhallinen:)
        Halusin vain tietää olenko ainoa pikkuisen äiti, kun kaikki muut ikätoveri tuntuvat olevan niin päteviä ja taitavia joka asiassa. Uskon, että tässä on osaksi myös pätemistarvetta joillakin ja ehkä vähän liioittellaankin lapsen taitoja ja sillälailla. Kyllä minusta kuulostaa supertaaperolta joka puhua pulputtaa kuin vanha tekijä reilusti alle kaksi vuotiaana, on kuiva reilun vuoden ikäisenä, hoitoon mennyt 9kk vanhana ja leikkinyt iloisesti muiden kanssa, on sosiaalinen ja reipas, osaa laulaa askarrella ja leikkiä vanhempien lasten kanssa ja tällaisia tuntuvat nykyään minusta kaikki pikkuiset olevan. Tutit ja pullot on oikea hävityksen kauhistus monelle yli 1 vuotiaan äidille.
        Kyllä minä pidän tällaisia lapsia supertaitavina, koska oma lapseni ei kehityksellisesti ole jäljessä, eikä silti ole lähimainkaan noin "iso" vielä.
        Toiseksi en myöskään ymmärrä miksi pitäisi olla jo niin iso? Miksi vanhemmatkin tuntuvat ihailevan sitä että lapsien tulisi oppia ja kasvaa niin nopeaa isoksi?


      • Niisku-10
        ap kirjoitti:

        mutta ei myöskään mikä iso lapsi vielä. Minä en viitsi väkisin kiusata toista, kun nukkuu tutti suussa paremmin ja saa siitä turvaa yöllä jos herää. Yöpullon annan siksi, että on vielä osa nukkumaan meno rituaalia tuo että pyytää pullon ja menee sitten itse kiltisti nukkumaan. En näe syytä miksi pitää pienestä lapsesta väkisin tehdä isoa poikaa, kun kaikki menee sitten pikku hiljaa omalla painollaan. En ymmärrä miksi lapsen pitäisi olla ilman tuttia 1 vuotiaana ja olla kuiva mahdollisimman pian kun kaikessa pitäisi olla niin vauhdikas. Meillä ei pottaan vaan tehdä mitään vaikka harjoituksen vuoksi istutaankin joka päivä. Mitä sitten? Kyllä kai sitä lapsen tahtisestikin voi edetä ilman kauheaa hosumista ilman, että siitä arvostelua saa osakseen. En ole laiska äiti vaan lempeä ja rauhallinen:)
        Halusin vain tietää olenko ainoa pikkuisen äiti, kun kaikki muut ikätoveri tuntuvat olevan niin päteviä ja taitavia joka asiassa. Uskon, että tässä on osaksi myös pätemistarvetta joillakin ja ehkä vähän liioittellaankin lapsen taitoja ja sillälailla. Kyllä minusta kuulostaa supertaaperolta joka puhua pulputtaa kuin vanha tekijä reilusti alle kaksi vuotiaana, on kuiva reilun vuoden ikäisenä, hoitoon mennyt 9kk vanhana ja leikkinyt iloisesti muiden kanssa, on sosiaalinen ja reipas, osaa laulaa askarrella ja leikkiä vanhempien lasten kanssa ja tällaisia tuntuvat nykyään minusta kaikki pikkuiset olevan. Tutit ja pullot on oikea hävityksen kauhistus monelle yli 1 vuotiaan äidille.
        Kyllä minä pidän tällaisia lapsia supertaitavina, koska oma lapseni ei kehityksellisesti ole jäljessä, eikä silti ole lähimainkaan noin "iso" vielä.
        Toiseksi en myöskään ymmärrä miksi pitäisi olla jo niin iso? Miksi vanhemmatkin tuntuvat ihailevan sitä että lapsien tulisi oppia ja kasvaa niin nopeaa isoksi?

        Mitä kauemmin pitkität tutin ja tuttipullon poisjättämistä, aina vaikeampaa se tulee lapselle olemaan. Minulla on neljä lasta ja kaikki puhua pulpattivat jo vuoden ikäisenä. Samoin vaipat jäivät pois 1,5 vuotiaana. En pidä lapsiani mitenkään supertaitavina. Jos olet lempeä ja rauhallinen äiti, niin miksi et siis lähtisi jättämään tuttia ja tuttipulloa näin aluksi pois? Vai etkö ymmärrä, että lapsesi ei yksinkertaisesti ole enää mikään sylivauva?


      • ap
        Niisku-10 kirjoitti:

        Mitä kauemmin pitkität tutin ja tuttipullon poisjättämistä, aina vaikeampaa se tulee lapselle olemaan. Minulla on neljä lasta ja kaikki puhua pulpattivat jo vuoden ikäisenä. Samoin vaipat jäivät pois 1,5 vuotiaana. En pidä lapsiani mitenkään supertaitavina. Jos olet lempeä ja rauhallinen äiti, niin miksi et siis lähtisi jättämään tuttia ja tuttipulloa näin aluksi pois? Vai etkö ymmärrä, että lapsesi ei yksinkertaisesti ole enää mikään sylivauva?

        Kuten sanoin. Kaikki aikanaan luonnollisesti ja lapsentahtisesti. Minä kyllä vähän kapinoin tällaista, että nyt mekin jätetään yötutti, vaikka väkisin kun muutkin asennetta. Minä yritän kuulostella vähän lasta, joka tosiaan on tempperamentiltaan hyvin rauhallinen, mutta myös erittäin tarkka tietyistä asioista. En minä minään sylivauvana pidä, mutta pienihän tuo on vielä, joten miksi stressata jostain tuteista ja kakkaamisista? Kyllä kaikki tulee aikanaan ( enkä tällä tarkoita, ettei tutista luovuta ennen 4 vuotta tai muuta sellaista ellei lapsi tahdo sillä toki jossain menee raja) , mutta 2- vuotias ei ole vielä niin iso, että pitäisi väkisin repiä tuttia toisen suusta ja huudattaa iltaisin ja öisin. Olenpahan muuten törmännyt aikuiseen mieheen, joka imee hermostuneena peukkuaan...niinhän sitä sanotaan että tutista on helpompi vieroittaa kuin peukusta. Sitapaitsi minusta on helpompi ottaa tutti pois isommalta lapselta joka oikeasti ymmärtää jo vähän paremmin kuin 1-vuotias.


      • .....
        ap kirjoitti:

        Kuten sanoin. Kaikki aikanaan luonnollisesti ja lapsentahtisesti. Minä kyllä vähän kapinoin tällaista, että nyt mekin jätetään yötutti, vaikka väkisin kun muutkin asennetta. Minä yritän kuulostella vähän lasta, joka tosiaan on tempperamentiltaan hyvin rauhallinen, mutta myös erittäin tarkka tietyistä asioista. En minä minään sylivauvana pidä, mutta pienihän tuo on vielä, joten miksi stressata jostain tuteista ja kakkaamisista? Kyllä kaikki tulee aikanaan ( enkä tällä tarkoita, ettei tutista luovuta ennen 4 vuotta tai muuta sellaista ellei lapsi tahdo sillä toki jossain menee raja) , mutta 2- vuotias ei ole vielä niin iso, että pitäisi väkisin repiä tuttia toisen suusta ja huudattaa iltaisin ja öisin. Olenpahan muuten törmännyt aikuiseen mieheen, joka imee hermostuneena peukkuaan...niinhän sitä sanotaan että tutista on helpompi vieroittaa kuin peukusta. Sitapaitsi minusta on helpompi ottaa tutti pois isommalta lapselta joka oikeasti ymmärtää jo vähän paremmin kuin 1-vuotias.

        Minusta teillä ei ole vielä kiirettä luopua tutista tai pullostakaan, mutta yöpullon sisällön voisi näin alkajaisiksi vaihtaa veteen. Terve 2-vuotias ei enää tarvitse yöllä maitoa. Se vain aiheuttaa happohyökäyksen, eli jos lapsi juo maitoa joka ilta hampaidenpesun jälkeen ja naukkailee vielä yön mittaankin, tapa kyllä rasittaa hampaita huomattavasti.

        Olet ihan oikeassa siinä, että 2-vuotias on vielä tosi pieni. Siksi hän ei vielä osaakaan itse päättää, mitä ja milloin hänen on terveellistä syödä tai juoda, ja milloin yömaidosta olisi suun terveyden kannalta järkevää luopua. Se on vanhempien tehtävä. Vauvan ruokailuihin kuuluu lapsentahtisuus, mutta 2-vuotias tarvitsee säännölliset ruoka-ajat, ja maito kuuluu niiden yhteyteen. Aterioiden välillä ja yöllä juomaksi riittää vesihuikka.

        Turvaa ja lohtua voi itkevälle taaperolle antaa muutenkin, kuin maidon tai tutin muodossa. Pulloon ja tuttiin liittyy vain uniassosiaatio. Eivät ne todellisuudessa ole lapselle niin tärkeitä. Ennen kaikkea lapsi tarvitsee vanhempiaan. Kyllä hän pystyy yömaidoista, pulloista ja tuteista luopumaan, kun hänellä on turvallinen koti ja rakastavat vanhemmat tukena uuden nukahtamistavan oppimisessa. :)


      • :)
        ..... kirjoitti:

        Minusta teillä ei ole vielä kiirettä luopua tutista tai pullostakaan, mutta yöpullon sisällön voisi näin alkajaisiksi vaihtaa veteen. Terve 2-vuotias ei enää tarvitse yöllä maitoa. Se vain aiheuttaa happohyökäyksen, eli jos lapsi juo maitoa joka ilta hampaidenpesun jälkeen ja naukkailee vielä yön mittaankin, tapa kyllä rasittaa hampaita huomattavasti.

        Olet ihan oikeassa siinä, että 2-vuotias on vielä tosi pieni. Siksi hän ei vielä osaakaan itse päättää, mitä ja milloin hänen on terveellistä syödä tai juoda, ja milloin yömaidosta olisi suun terveyden kannalta järkevää luopua. Se on vanhempien tehtävä. Vauvan ruokailuihin kuuluu lapsentahtisuus, mutta 2-vuotias tarvitsee säännölliset ruoka-ajat, ja maito kuuluu niiden yhteyteen. Aterioiden välillä ja yöllä juomaksi riittää vesihuikka.

        Turvaa ja lohtua voi itkevälle taaperolle antaa muutenkin, kuin maidon tai tutin muodossa. Pulloon ja tuttiin liittyy vain uniassosiaatio. Eivät ne todellisuudessa ole lapselle niin tärkeitä. Ennen kaikkea lapsi tarvitsee vanhempiaan. Kyllä hän pystyy yömaidoista, pulloista ja tuteista luopumaan, kun hänellä on turvallinen koti ja rakastavat vanhemmat tukena uuden nukahtamistavan oppimisessa. :)

        Itseasiassa pelkkä maito EI aiheuta happohyökkäystä. Se ei ole ph-arvoltaan hapanta, ja vaikka se sisältääkin sokeria, sen muut ravintoaineet neutraloivat sokerin vaikutuksen. Maidon vaihtaminen veteen ei silti ole ihan turha idea, jos petipullosta halutaan lempeästi vieroittaa, koska vesi saattaa houkutella lasta juomaan pullosta vähemmän kuin maito.


    • 4e22

      Kyllä lapset on yksilöitä, niinkuin me aikuisetkin. Ei se tee lapsesta superlasta, jos hän oppii aikaisin puhumaan, kuivaksi, Ikähaarukathan näissä on väljiä ja on tietyt rajat missä vaiheessa aletaan tutkia, ettei ole kyse mistään viivästymästä/ongelmasta kehityksessä jos esim. liikkuminen on huonoa tai puhe. Ja hyvä niin. Meillä tyttö on puhunut tosi aikaisin ja tekee monia asioita, mitä hänen ei vielä tarvitsisi tehdä. Suurin syy on hänen tempperamenttinsa, ettei hän anna muiden auttaa. Naapurissa on samanikäinen rauhallinen poika, joka on vielä täysin äidin paapottavana. Mutta noita tutti/tuttipulloasioita minä en oikein ole koskaan ymmärtänyt.... Miksi 2 vuotiaan pitää vielä pullossa roikkua, kun kuitenkin ihan faktaa on, ettei se ole hyväksi hampaille. Itselläni on tämmöset kieroväärät hammaskalustot ja juuri tuon tutinsyömisen vuoksi. Kyllä olisi meilläkin mamma voinut aiemmin heittää sen harakoille.

      Mutta jokainen on vapaa muksunsa kanssa tekemään niinkuin tahtoo. Ei se ole pelkästään taidoista kiinni, kuinka lapsi oppii ja kehittyy. Myös lapsen persoonallisuus vaikuttaa. Rauhallinen ja säyseämpi kaveri tulee perässä, kun tänttärämpi menee ja tekee. Kumpikin lienee 20 vuotiaana ihan yhtä toimelijaita kavereita.

      • ap

        Ja tämä superlapsi pitäisi olla lainausmerkeissä. Enhän minä nyt sitä tarkoita, että kukaan on Einsteini jos pottaan kakkaa 1-vuotiaana:D Kaikki keskittyvät eri asioihin, eikä kukaan varmana sitten muistele 15-vuotiaana kuinka etevä se Ville oli kun pottaili jo puolivuotiaana;)


      • heh ja höpsis
        ap kirjoitti:

        Ja tämä superlapsi pitäisi olla lainausmerkeissä. Enhän minä nyt sitä tarkoita, että kukaan on Einsteini jos pottaan kakkaa 1-vuotiaana:D Kaikki keskittyvät eri asioihin, eikä kukaan varmana sitten muistele 15-vuotiaana kuinka etevä se Ville oli kun pottaili jo puolivuotiaana;)

        Itse asiassa minun mummoni muistaa aina pottajuttujen tullessa puheeksi mainita, miten hänen esikoisensa, minun isäni, oli kamalan hidas oppimaan kuivaksi. Isä on nyt 55-vuotias. :D


    • äitin kulta

      No meillä ei koskaan edes ollut tuttia eikä tuttipulloa, sai AINA halutessaan tissiä. :) Silti vieroitus siitäkin sujui mutkattomasti kuin luonnostaa, lapsen ollessa vähän toisella vuodella. Sanoja alkoi tulla lähempänä toista ikävuotta. Silti ainahan se oma lapsi on paras kaikessa :) Meidän lapsi on ainakin NIIN taitava vaikka missä, ja muistan kertoa sen myös hänelle. Kävelemään opettelussakin kun kehuttiin niin kovasti niin se innosti lasta yrittämään ja oli tosi ylpeä itsekkin itsestään kun välillä onnistui useampikin askel.. Ja voi sitä suloista ylpeyttä hehkuvaa hymyä kun äiti muistaa kehua miten tosi hienosti sukatkin menee jalkaan yms.. :D

    • pyiogyjf

      Oma lapseni oppi parissa päivässä kuivaksi vasta kun oli 2v7kk ja sitä ennen todellakin yritin varmaan 9kk kaikkeni, että lapseni olisi oppinut kuivaksi...ei vaan ollut lapsi valmis siihen, koska aina meni pissat/kakat housuun. Voihan olla, että meillä vaikutti asiaan se, että kuopus syntyi esikoisen ollessa 1v6kk ja esikoinen ikään kuin taantui hetkeksi. Mutta kuivaksi oppimista ei voi pakottaa, vaan kyse on myös hermostollisesta asiasta. Yötutistakin luovuttiin esikoisen kohdalla kun täytti 2v ja minusta se oli liian myöhään...yöheräilyt loppui siihen, joten olisi pitänyt vierottaa aikasemmi...sitä oli vaan niin väsy kun talossa oli hoidettavana myös toinen vauva :-(. Sen sijaan puhe on ollut aina kehitystä edellä (eka sana tuli 6kk iässä ja kokonaiset lauseet 1v9kk iässä). Esikoinen söi itse ennen kuin kuopus syntyi, mutta sitten sai taas syöttää kun halusi äitin syöttävän myös esikoista...2-vuotiaana vasta rupesi itse syömään aina. Loppujen lopuksi mitä väliä sillä oikeastaan on, minkä ikäisenä lapsesi oppii kuivaksi, syö itse, puhuu, luopuu tutista yms.? Enpä usko, että se on lapsen loppuelämän kannalta kovin ratkaisevaa missä iässä minkäkin oppii. Paitsi tietysti nämä superäidit voivat päteä ja katsoa halveksuen niitä äitejä, joiden lapset eivät ole vielä kuivia 2-vuotiaina :-)

    • huokaus..

      edellinen kirjoittaja siis aloitti pottailut kun lapsi oli 1v10kk? eli AIVAN LIIAN MYÖHÄÄN! Normaali lapsi on tuolloin jo täysin kuiva. Paitsi jos on tottunut vaippoihin niin saattaa käyttää nitä melkein nelivuotiaaksi...

      • sigh!

        Höpö höpö. Määrittelehän nyt vielä termi "normaali lapsi", kiinnostaisi kovasti sinun näkemyksesi asiasta.


      • .....

        voi herran jestas... suurin osa lapsista ei todellakaan ole kuivia tuossa iässä, vaikka kuinka treenaisi. Eri lapsilla kestää eri ajan, ennen kuin elimistö on siihen valmis. Ja pojilla menee lähes järjestäin myöhempään, kun vertaa tyttöihin.

        On täysin normaalia, että parivuotias on vaipoissa.


      • pyiogyjf

        Pottailut aloitettiin 1v3kk iässä säännöllisesti, mutta kun kuopus syntyi esikoisen ollessa 1v6kk, niin esikoisen pottailut jäi kun lapsi katsos taantui eikä suostunut potalle. En ottanut stressiä silloin asiasta, koska pidin sitä normaalina ja kädet oli muutenkin täynnä työtä vauvan ja 1-vuotiaan kanssa. Voihan olla, että ilman kuopuksen syntymää esikoinen olisi ollut kuiva jo 2v. Sitten vasta lähempänä 2v, aloitin uudestaan aktiivisen pottailun monta kertaa päivässä, välillä tuli, välillä ei. Mutta siis vasta 2v7kk iässä oppi kuivaksi.


      • kjlnd

        No sit mulla on epänormaali lapsi. Kohta tuon 1v10kk ja ei todellakaan ole kuiva! Hyppii tasajalkaa pitkiä matkoja, tasapainoilee, kokoaa vaikeampiakin palapelejä, älyttömän hyvä koordinaatio, puhuu lauseita, syö itse, kaiken kaikkiaan joka saralla nopeasti kehittynyt - paitsi pottailussa. Joillekin se on se vaikea juttu! Ei kaikkea voi kerralla oppia! Joku kehittyy muulla alueella nopeammin, toinen toisella. Ja meilläkään kyse ei ole harjoituksen puutteesta... Ystävän saman ikäinen on kuiva, mutta kömpelömpi, poikansa oli tosi aikaisin kuiva mutta puhui lauseilla vasta 3-vuotiaana ja aivan normaali poika!!!!!

        Mun lapsesta ei tarvi tulla Einstein, riittää kun on oma itsensä, sellaisena kuin on. Tuskin pissaa tuokaan housuunsa enää lukiossa.

        Ihme "normaali"-käsitteitä... Kovat on vaatimukset pienelle ihmiselle.


      • kuten huomaat

        niin ei vaan kaikki ymmärrä,heti tuli kritiikkiä tutista,pullosta,vaipoista..Se on toisille yksinkertaisesti maailmanloppu jos 2-vuotiaalla on tutti,pullo tai vaippa mutta mitäpä sen väliä,antaa niitten kauhistella:)


    • muovailuvahahiiri

      Olen samaa mietlä, että mitään hirveetä hoppua ei näissä asioissa ole. Jokainen lapsi on oma yksilönsä ja oppii asioita omaan tahtiinsa, Omissa lapsissani olen huomannut, että jos jossakin on kehityksessä edellä niin toisessa voi olla vähän myöhemmässä, Mielenkiintoista onkin, että kumpaa nämä kovin varhaiset taidot palvelevat... lapsen yksilöllistä kehittymistä vaiko vanhempien tarvetta kokea olevansa erityisen hyvä kasvattaja...? Miettikääpä sitä.

    • alkoi jo sujua, mut

      Herätti ajatuksia tuo että 1v10kk ikäinen olisi pois vaipoista... Meillä aloiteltiin jo potta harjoittelu noin 9kk ikäisenä, kun se lapsesta oli mukavaa kun välillä pissa pottaan tulikin.. Myöhemmin siirryttiin pöntölle, sen pöntön pienentäjän kanssa (en tiiä mikä se on oikeasti nimeltään). No lapsi oli todella onnessaan kun kakat ja pissat pönttöön tuli, ja vaikka vaippaa pidettiinkin, niin harvemmin sinne mitään tuli. No sitten tuli stoppi. Lapsi ei enää halunnutkaan pöntölle, eikä potalle, käyttää kyllä nukkeaan potalla joskus, muttei suostu itse istumaan.. En tietenkään ole itkun kanssa laittanutkaan, mutta ihmetyttää mikä sai lapsen muuttamaan noin radikaalisti suhtautumistaan tuohon pottailuun... No lapsi on nyt juurikin tuon 1v10kk ja meillä siis nyt kaikki tarpeet vain vaippaan.

    • ripitirapiti

      minun esikoiseni puhui kaksivuotiaana jo tosi hyvin. ensimmäiset sanansa sanoi 10kk iässä :D liikkuminen olikin sitten huonompaa, uskalsi kävellä ilman tukea vasta vkk ikäisenä. oppi pottahommat 1v8kk ikäisenä, eikä sen ikäisenä enää tuttipulloa käyttänyt vaan nokkiksesta otettiin yöryypytkin. tutti jätettiin vajaa 2,5vuotiaana pois.

      tämä kuopus taas on eri maata. on kävellyt vuoden ikäisestä asti, muttei sano vielä sanaakaan vaikka on jo 1v5kk ikäinen. ei edes "äiti". potta ei kiinnosta pätkääkään, enkä aio siihen vielä enempää paneutuakkaan. leikkikööt sillä ja pitäkööt vaikka hattunaan :)


      esikoisen kanssa oli vähän kiire saada siitä iso poika, mut onpa ihanaa, että tämä kuopus on vielä näinkin "vauva". tissiä lussuttaa edelleen..

      • ripitirapiti

        "uskalsi kävellä ilman tukea vasta 1v5kk ikäisenä" , piti sanomani.


    • supermamma

      jos lapsen antaa tehdä tarpeet vaippaan niin tekeehän se; kun on siihenniin tottunut.. mutta vähintäänkin päiväkuivaksi oppii kyllä jo paljon ennen 2v jokainen jos vaan opetetaan AJOISSA! .. Vessahätäviestintä ja pottailurutiini on aloitettava heti kun osaa istua jos haluaa tulosta 2nn2n 2,5-3v

      • höpö höpö

        Mutta luule sinä mitä luulet.Itse osaan ajatella että lapsetkin ovat yksilöitä.


    • nyssykkä

      Hyvä hyvä "kumma juttu vaan..."

      Olen kanssasi aivan samaa mieltä.

      t. Äiti 42 v, poika 2,3 v.

    • huokaus..

      Ihan jokaisella vauvalla (ellei ole sitten vakavasti kehityshäiriöinen!) on "kyky oppia kuivaksi" vessahätäviestinnän avulla jo ensimmäisenä elinvuonna! Siinä mielessä ei ole olemassa mitään "yksilöllisiä eroja". Eli sellainen joka väittää, että meidän janipetteri ei vaan vielä ole kypsä vaipattomuuteen sanoo itse asiassa, että on ollut itse kyvytön opettelemaan vessahätäviestintää. Vauvaa on ihan tarpeetonta/turha opettaa käyttämään vaippaa vessana kun tarpeet voi hoitaa muuallekin. Vaipoista on vaan haittaa. Homma on ihan vanhempien halusta kiinni. Vauvan viesteihin vaan pitää reagoida ja vauvaa pissauttaa/kakkauttaa AINA kun hän sitä haluaa; vaippa vauvalla käyttöön vain äärimmäisissä tilanteissa jos ei kertakaikkiaan ole mahdollista päästä pissalle ajoissa (esim. talvipakkasella ulkoilu kauempana kodista). Pienen vauvan kanssa homma on sillä tavalla sitovaa, että pissaväli on tosi tiheä. Mutta toisaalta siihen pissatukseen ei mene kuin hetki. 6kk on sellainen hyvä takaraja (herkkyyskausi vessahätäviestintään alkaa mennä ohi!) aloittaa vaipattomuus. Muutoin vauva ikäänkuin oppii vaippoihin.; siis siihen, että vaippa on vessa. Ja tällöin lapsen joutuu tietysti opettamaan pois tuosta. Miksi tehdä asia monimutkaisesti ja opettaa lapsi ensin vaippoihin ja sitten niistä pois? kun homman voi tehdä paljon yksinkertaisemminkin.

      • ergtg

        Väitätkö siis, että neuvola ja MLL:n ohjeet ovat väärässä? Itse kyllä luotan enemmän asiantuntijoihin kuin sinuun! MLL:n sivuilla sanotaan kuivaksi oppimisesta, että lapsi oppii yleensä 2-3-vuoden iässä päiväkuivaksi ja säännöllistä pottailua voi aloittaa 1,5 vuoden iässä! Oletko myös sitä mieltä, että jos lapsi ei halua potalle, niin hänet tulee väkisin istuttaa siihen? Lisäksi jos on useampia pieniä lapsia, ei äidillä yksinkertaisesti ole aikaa jotain 6kk ikäistä opettaa päiväkuivaksi, helpommin onnistuu vuotta myöhemmin, eihän sen ikäinen osaa vielä edes puhua tai istua edes! Miksi vauva ei saa olla vauva, miksi jo 6kk ikäisen pitää oppia kuivaksi, mitä lisäarvoa se tuo? Odotatko muissakin asioissa jo vauvalta täydellistä itsenäisyyttä?


      • Ei väksin, vaan...
        ergtg kirjoitti:

        Väitätkö siis, että neuvola ja MLL:n ohjeet ovat väärässä? Itse kyllä luotan enemmän asiantuntijoihin kuin sinuun! MLL:n sivuilla sanotaan kuivaksi oppimisesta, että lapsi oppii yleensä 2-3-vuoden iässä päiväkuivaksi ja säännöllistä pottailua voi aloittaa 1,5 vuoden iässä! Oletko myös sitä mieltä, että jos lapsi ei halua potalle, niin hänet tulee väkisin istuttaa siihen? Lisäksi jos on useampia pieniä lapsia, ei äidillä yksinkertaisesti ole aikaa jotain 6kk ikäistä opettaa päiväkuivaksi, helpommin onnistuu vuotta myöhemmin, eihän sen ikäinen osaa vielä edes puhua tai istua edes! Miksi vauva ei saa olla vauva, miksi jo 6kk ikäisen pitää oppia kuivaksi, mitä lisäarvoa se tuo? Odotatko muissakin asioissa jo vauvalta täydellistä itsenäisyyttä?

        Kyllä sinulla on nyt vääränlainen ohjeitus tai ymmärrys. Lapsen otollisin ikä oppia kuivaksi on "toisen ikävuoden lopulla" ja se tarkoittaa suomeksi sitä, että ensimmäinen ikävuosi on 0 - 1 v ja toinen ikävuosi 1v - 2 v. Siis ennenkuin lapsi täyttää 2 vuotta, on otollisin ikä oppia kuivaksi.

        Varmasti lapsi oppii kammoamaan pottaa, jos häntä istutetaan sillä jo 6 kk iässä. Minusta noin 8-10 kk ikäisen lapsen (ja siitä ylöspäin) voi aamulla laittaa potalle tekemään pissat, koska ne luonnollisesti tulevat heti lapsen herättyä. Tämä herättää lapsessa ovalluksen, että tarpeet voi tehdä pottaan. Tätä voi jatkaa siihen ikään asti, jolloin vaipat vain jätetään pois ja lapsella on jo tietty rutiini toimittaa tarpeitaan pottaan. Mitään pitkiä istuntoja ei ole viisasta harrastaa.


      • ja tuokin
        Ei väksin, vaan... kirjoitti:

        Kyllä sinulla on nyt vääränlainen ohjeitus tai ymmärrys. Lapsen otollisin ikä oppia kuivaksi on "toisen ikävuoden lopulla" ja se tarkoittaa suomeksi sitä, että ensimmäinen ikävuosi on 0 - 1 v ja toinen ikävuosi 1v - 2 v. Siis ennenkuin lapsi täyttää 2 vuotta, on otollisin ikä oppia kuivaksi.

        Varmasti lapsi oppii kammoamaan pottaa, jos häntä istutetaan sillä jo 6 kk iässä. Minusta noin 8-10 kk ikäisen lapsen (ja siitä ylöspäin) voi aamulla laittaa potalle tekemään pissat, koska ne luonnollisesti tulevat heti lapsen herättyä. Tämä herättää lapsessa ovalluksen, että tarpeet voi tehdä pottaan. Tätä voi jatkaa siihen ikään asti, jolloin vaipat vain jätetään pois ja lapsella on jo tietty rutiini toimittaa tarpeitaan pottaan. Mitään pitkiä istuntoja ei ole viisasta harrastaa.

        istuta heti potalle herättyä riippuu aivan lapsesta.Omista lapsista yksi huusi kuin raivokas jos heti herättyä miltä unilta tahansa yritti tehdä jotain muuta kuin sylissä pitää ja siinähän ne pissat sitten vaippaan tuli.Aika teki tehtävänsä mutta välillä 1-2 v ei onnistunut.


    • Myy10

      Annetaanpa niitten pikkusten olla pikkusia,jooko?Kyllä ne oppivat ajan kanssa pottailut,syömiset,pukemiset jne..Ottakaa mammat nyt ihaaan rauhassa!Aika hurjalta kieltämättä kuulostaa,mitä kaikkea jo ihan pieniltä "vaaditaan".Oppimisiin rauhaa ja malttia. Hyvää Joulua kaikille! =)

    • huokaus..

      meillä ainakin taapero saa nimenomaan olla lapsi.. :) saa rintamaitoa niin pitkään kun haluaa, saa nukkua perhepedissä niin kauan kun haluaa, ei viedä päivähoitoon luultavasti lainkaan (syntynyt loppuvuonna, joten eskarivuosi kumminki alkaa kun vasta 5), SAA käydä potalla jne. Hyvää joulua kaikille.

    • Maaris

      Pakko vastata sulle :) Mulla on varmaan ihan normi 1,5 v ja 4v lapset siis ei mitään ihme lapsia, mut kehittyneet ihan ok...
      Mut henk.koht. mä en ymmärrä, miksi 2v lutkuttaa vielä tuttia tai juo tuttipullosta? Ne on kyllä vauvojen juttuja. Ei 2v. tartte imemisen takia tuttia tai tuttpulloa.

      • hmhm456

        Ei niin,mutta kun se imemistarve ei olekaan se juttu kaikille. Toisilla on "läheisempi" suhde vaikkapa tuttiin kehittynyt tuossa 1. vuoden aikana ja sen merkitys on muuta kuin tuo imeminen. Tuo turvaa nukkuessa jne...miksi siis pitää väkisin viedä tärkeä juttu pois pikkuselta kun voi odottaa vähän aikaa, jolloin siitä vieroittaminen on helpompaa. Toiset luopuvat helposti 1- vuotiaana, toisilla menee toiselle vuodelle ja jotkut ovat valmiimpia luopumaan siitä vasta 3. vuodella. Lapset ovat niin erilaisia ja saavatkin olla.


    • jatkoa...

      Niin ja itseasiassa vauvaikähän on lapsen 3 ensimäistä vuotta jota seuraa leikki-ikä ja sitä kouluikä, että 2-vuotiashan on virallisesti vielä vauva:)

      • oijbnm

        Alle 1-vuotias on vauva, siitä eteenpäin on taapero.


    • ...

      Ehkä jutut ovat vain yhdistyneet päässäsi. Jotkut lapset ovat taitavampia toisissa asioissa aiemmin ja toiset toisissa ja kun näistä on kerrottu olet saanut kvuan, että yksi ja sama olisi hyvä kaikissa?

      Meillä vuosi ja kahdeksan kuukautinen lapsi käyttää tutia, syö öisin pullosta ja haluaa pullon joskus päivälläkin. Juttelee jonkin verran, muutaman kerran muodostanut lausettakin, mutta monet sanat ovat omaa kieltä ja kaikki sanat vielä lyhennelmiä, eli ensimmäisiä tavuja ja kaiken perään liitetään a-kirjain jostain syystä. Vaipat on, tekee pissat pottaan tai pönttöön, kakat aina vaippaan. Sama lapsi tekee omatoimisesti muotolaatikon, hyppii tasajalkaa molemmat jalat irtoaa maasta, pukee itse sukat, paidat, housut (ei oikeinpäin kuin tuurilla). Syö itse. Ja ennekaikkea on hyvä karkuun juoksemisessa.

      Kuten joku sanoikin jo temperamentti vaikuttaa kovasti. Motoriset taidot kehittyy temperamenttisilla lapsilla nopeammin, koska autettu pukeminen ei ole tarpeeksi nopeaa-> täytyy pukea itse, äiti ei anna sopivassa tahdissa ruokaa suuhun -> täytyy tehdä itse, että sattuu mieleisesti. Kun taas kognitiiviset, eli keskittymiskykyä vaativien taitojen oppiminen tahmoo, koska maltti ei riitä pysyä paikoillaan oppimassa mitään. Rauhallinen lapsi taas malttaa opetella niitä sanoja, ensimmäinen epäonnistunut yritys ei laukaise raivaria, vaan lapsi malttaa kokeilla toiseenkin kertaan ja kieli kehittyy kohdilleen nopeaan tahtiin.

    • 2 vuotiaan äiti

      Vanha ketju enkä lukenut kuin aloituksen:)

      Minusta tuntuu myös että muiden lapset ovat tosi "isoja" jo 2 vuotiaina.
      Oma lapsi taas ei niin "iso" kuin muut tapaamamme samanikäiset, kuitenkin kehittynyt normaalisti.

      Juo vielä nokkamukista, ei osaa kiivetä portaita ellen pidä kädestä, ei puhu lauseita(sanoja kyllä satoja) , ei pue itse, ei ole supersosiaalinen, ei leiki usein "itsenäisesti" vaan haluaa leikkiseuraa, ei ole kaikkien kaveri(vierastaa vähän uusia naamoja), ei tee palapelejä jne jne...:)

      Silti maailman ihanin tietysti äidin mielestä:)
      On huumorintajua, tilannetajua, osaa piirtää muutakin kuin sotkua, käy sujuvasti potalla, empaattinen, nauravainen, iloinen, ystävällinen, rauhallinen jne jne

      Aloittajalla oli mielestäni hyvä pointti kirjoituksessa!! Ei kaikkien tarvitse oppia supernopeasti kaikkea...

    • tavallisten äiti

      Useat jututhan ovat aivan kiinni vanhemmista.

      Jos lapselta otetaan tutti pois, niin sitten hän on tutiton, jos lapselta otetaan nokkamuki pois niin hän juo tavallisesta mukista, jos lapselta otetaan vaippa pois, niin sitten hän on vaipaton (tässä oletuksena tietysti, että vaippa otetaan pois iässä, jossa on valmiudet oppia eli siinä puolentoista, kahden kieppeillä.

      Asiat, joihin ei voi vaikuttaa on liikkumisen kehittyminen, lasta ei voi opettaa kävelemään ja puheen tuottaminen. Jos ympäristö on normaali, lapsen annetaan vapaasti olla lattialla ja hänelle puhutaan paljon, niin nämä "taidot" tulevat kun tulevat.

      Itselläni on näitä "superlapsia", jotka tekivät kaiken paljon ennen keskimääräistä, oppivat lukemaankin nelivuotiaina, kävelivät 9-kuisina jne.

      Mutta kerronpa teille sen, että aivan tavallisia tallaajia on tullut. Kukaan ei ole nyt parinkympin molemmin puolin mitenkään erityinen. Ei se sitä aina katso, että jokin ihme tähti olisi kyseessä, vaikka kuinka olisi varhainen monissa asioissa.

    • ...

      Yhdellä minun lapsistani oli 2-vuotiaana vielä vaipat ja tuttikin, silti hän on ihan samallainen nyt aikuisena kuin sisaruksensa, jotka oppivat kuivaksi aikaisemmin ja olivat koko vauvaikänsä tutittomia, koska tutti ei heille kelvannut. Kaikilla lapsillani on mielestani ollut melko samanlaiset olosuhteet oppia asioita. Tämä yksi vain tykkäsi tutista ja oli hiukan hitaampi oppimaan kuivaksi. Kuitenkin 2 v 5 kk iässä hänkin oli vaipaton ja tutiton. :)

    • NaCl2

      En tarvitse olla supertaapero, jos puhuu selviä lauseita ja ei käytä lainkaan vaippoja enää 2-vuotiaana. Kyseessä on ihan normaali tapaus.

      Tiedän lapsia, jotka puhuvat ja ovat vaipoitta JO 1-vuotiaana. Kuin myös on olemassa lapsia, jotka eivät puhu mitään selvää sanaa VIELÄ 3-vuotiaanakaan ja ovat kokoaikaisesti vaipoissa. Nämä em. ovat kaksi ääripäätä, mutta varmasti normaalin vaihtelun rajoissa.

      Jos 4-vuotias ei puhu tai puhuu, mutta on vaipoissa, on kyse jo jostain vakavammasta joka vaatii hoitoa. Hoitoa, joko lapselle tai ehkä myös lapsen vanhemmille.

    • Lapset yksilöitä

      Meillä lapsella on vielä ulkona ollessaan vaippa. Pissat tekee hienosti pottaan, mutta kakan kanssa ongelmia. Olen saanut kauhisteluja ja haukkuja, että jos ei lapsi yli 2-vuotiaana ole päiväkuiva niin se on vanhempien vika ja vanhempien laiskuutta. Kovasti ollaan kyllä kaikkea yritetty ja lapsi on päiväkodissakin. Ilmeisesti päiväkodin hoitajatkin laiskoja. Hämmästyinkin kun huomasin, että päiväkodissa on useampikin 2,5 - 3 v ja yli 3 v, jotka käyttävät vaippaa kokoajan tai ulkona tai sisällä päiväunilla. Luulin lapsemme olevan harvinaisuus.
      Vähän yli vuoden ikäisenä pääsi kokonaan tuttipullosta. Alkuun oli epätoivoinen, että ei opi ikinä juomaan nokkamukista. Mutta kyllä oppi. Ja uskoisin, että pääsee vaipastakin ennen kouluikää! Toivon mukaan kuitenkin jo kesällä.

      On monessa asiassa kuitenkin jo taitava, esim. motoristisesti.

      Ja kyllä vaan meillä ainakin anoppi vielä muistelee, kuinka hänen lapsensa oppi mitäkin minkäkin ikäisenä. Ihmettelen kuinka hän muistaa niin tarkkaan kaikki...

      Ihan samaa mieltä en ole, että asiat menee täysin omalla painollaan, mutta liikaa stressiäkään ei kannata ottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe