Mitä mieltä ootte, jos ylioppilas menee amikseen ammattikorkeakoulun tai yliopiston sijaan? Ja on saattanut olla sitä ennen välivuosi? Onko se noloa? Vai onko paljonkin ylioppilaslinjoilla ylioppilaita? Millä aloilla?
Ylioppilas amiksessa
11
969
Vastaukset
- sinne vaan
Sehän on täysin hänen oma asiansa. Eikä missään nimessä noloa tai luuseri juttu. Oikeastaan päinvastoin - osoittaa omaa harkintakykyä kun "uskaltaa" hakea amikseen. Yo-linjoilla on aina ylioppilaita. Esim. lähärikoulussa saattaa olla useampi rinnakkaisluokka yo-pohjaisia opiskeljoita. Joukossa myös niitä, joilla on olemassa jo yliopistotutkinto
- -
Ok, entä onks merkonomeja paljon amiksessa yo-pohjalla? Kokemuksia? Mitä ootte tykänny merkonomiksi opiskelevat/opiskelleet? Onko opiskelu ollu helpooa vai vaikeeta? Entä oliko teillä mitään kokemusta ennen kuin menitte opiskelee merkonomiksi, esim. vastaavista töistä?
- Webye
Heip.
Itse opiskelen tällä hetkellä merkonomiksi (yo-pohalla) ja suunnitelmissa on kyllä pyrkiä AMK:hon. Ihan oma valintani, mutta niin paljon on omia kavereita Yliopistolla pähkäilemässä, että minne helkuttiin työllistyn näillä papereilla?? On siellä muutamia tuttujakin jo 7 vuottaan (Yliopistolla) ja harmittelevat, etteivät valinnaiset kurssit meinaa riittää :)
Mulle sopii paremmin AMK ei ole aivan niin itsenäistä (lue miljoona kirjaa tenttiin ja käy 2 vapaa valinnaisella luennolla viikossa) ja paremmat mahdollisuudet työllistyä ( ei siinä tosin, etten merkonomin papruilla työllistyisi). - abab
Hei! Täälläkin yksi yo-pohjalla merkonomiksi opiskeleva! Itselläni oli tosiaan yksi välivuosi lukion jälkeen, ennen kuin aloitin amiksessa. Ja aloitin tuolla linjalla ihan vain sen takia, että en päässyt muuallekkaan, enkä halunnut viettää enää toista välivuotta. Häiritsee kyllä hieman, koska monet kummastelevat koulutusvalintaani. Ajattattelen asian kuitenkin niin, että saan tästä ammatin pohjalle, jonka avulla voisi olla helpompi saada osa-aikaista työtä opiskelujen oheen (sitten kun) pääsen amk:hon/yliopistoon.
Opiskelu sinänsä on ollut aika käytännönläheistä ja vaativuudeltaan verrattavissa yläasteeseen. Meillä ainakin aloitti aika iso ryhmä merkonomeja yo-linjalla ja monella oli myös ollut välivuosi(a) lukion jälkeen, olivat tehneet jonkin toisen ammattitutkinnon tai opiskelleet amk:ssa/yliopistossa.
Kannattaa toki lähteä kokeilemaan, jos yhtään siltä tuntuu, meilläkin on monen ikäistä porukkaa :) - kauppatiet. yo
Ei tietenkään ole noloa:) Itse opiskelen yliopistossa, mutta minulla on monia tuttuja, jotka ovat yo-lakin saatuaan hakeneet amikseen. Sitähän varten on perustettu yo-pohjaisia linjoja, nimenomaan niille, jotka ovat jo lakin hankkineet, mutta ehkä löytävät oikean paikkansa ammattikoulusta. Minusta se osoittaa vain uskallusta, valtavirrasta erottautumista. Aina on positiivista hankkia mikä tahansa koulutus!
- kaksi tutkintoa
Ei missään nimessä.Olen nykyään ammattikorkeakouluinsinööri.Yo jälkeen pääsin yo-pohjaiselle linjalle ammattikouluun.Menin inttiin.Seur.syksynä menin amikseen kun paikka oli valmiina.Amiksen jälkeen pääsin ammattikorkeaan.Aina on ollut kesätöitä ja amiksesta sain pisteitä( amis 2vuotta).Nyt kaksi tutkintoa samalta alalta ja aina ollut töitä.Sanon että se oli paras kouluni jonka kävin se amis,
Lykkyä tykö.hae sinne linjalle joka kiinnostaa.ainakin tämä automaatio on antanut töitä etenkin jos jatkat siitä eteenpäin ja opiskelet aina lisää vähän korkeammin Siihen antaa tuo ylioppilaisuus sinulle mahdollisuuden,pelkällä peruskoululla tulee vastaan se ettei ole ylioppilas ja jää paikat jotka on ylioppilaille saamatta,koska on vain vähän niissä oppilaitoksissa peruskoululaisille paikkoja joukossa vain 1-2 erikoistapausta kiintiö.Onnea matkaan.Älä vähättele itseäsi.kun amiksesta aloitat voit päätyä siksi miksi haluat jos motivaatiota riittää. - realisti1234567
Ei ole mitään noloa. Itsekin vaihdoin yliopiston ammattikouluun, kun nykyään kaikki on niin epävarmaa.
Ei ole enää kannattavaa lukea 10 vuotta huuhaa tutkintoja ja joutua sitten suoraan kortistoon. Oikeat työt ja ammatit takaisin kunniaan. - Jos ei
ole hirveän hääppöinen yo-todistus eikä ole lukutoukka, voi olla vaikeaa päästä AMK/yliopistoon. Pidän käytännön töistä. Palkka on tietysti parempi enemmän opiskeneilla, mutta pienemmällä pärjää myös.
- Pakkasmarsu
Olen suorittanut yo-tutkinnon, pidin välivuoden ja nyt opiskelen ammattikoulussa tekstiilialalla. :) Ei se minusta ole laisinkaan noloa, miksi se olisi? Varmaan elitistien mielestä se on aivohalvauksen paikka, jos oma lapsi tekisi näin... Omalla luokallani on noin viisi ihmistä lisäkseni, jotka ovat myös valmistuneet lukiosta. Loput ovat tulleet peruskoulusta tai työelämästä.
- ............
Noloa on vain olla opiskelematta jotain sen takia, että se olisi jonkun muun mielestä mahdollisesti noloa. Ja välivuosia taitaa tulla melko suurelle joukolle hakeutui sitten lukion jälkeen ammattikouluun tai korkeakouluun.
Jokainen opiskelee sitä mistä itse nauttii. Maisterin tutkinto ei paljon hyödytä, jos sen on hankkinut vain siksi, että saisi muiden silmissä muka korkeamman arvostuksen.
Lukio ei mene missään nimessä hukkaan. Sitä paitsi kaikki eivät tiedä ysiluokan aikana, mitä haluavat isona tehdä. Toisekseen mieli voi muuttua: huomaakin, että ei haluakaan isona tehdä sitä mitä lukion aloittaessaan suunnitteli. Joku ala, mikä ei ennen kiinnostanut lainkaan, voikin työkokemuksen tai muun syyn takia tulla yhtäkkiä kiinnostavaksi. Uusia mielenkiinnon kohteita voi löytyä vaikka lähellä eläkeikää.
Ylioppilaspohjaisia opiskelee kouluissa paljon. Jossain paikoissa osa jää jopa ilman opiskelupaikkaa, kun halukkaita on niin paljon. - thyfgh
Yo merkonomina olen, ei ole noloa mielestäni. Lukio papereillani en päässyt minnekkään kun valmistuin keväällä 2010, jouduin pitämään sitten välivuoden en saanut duunia ja tein työkkärin kautta orjaduunia. Hain taas AMK:n enkä päässyt, ei enää huvittanut turhat välivuodet joten tein täydennyshaun yo-merkonomi linjalle ja pääsin. Olen ollut tyytyväinen!!!! :)
Valmistun nyt 2013 keväällä, ja olen saanut hyvän työpaikan missä suoritan harjoittelun, kesäyön ja mahdollisesti viimeisen 6kk harjoittelun.
Alussa harmitti että lukion jälkeen menin amikseen, mutta nyt ei kaduta. Saan ammatin 2 vuodessa, luokka on mahtava ja pidän alasta sekä työstäni. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713