Mie-sanan käyttö

Lopettaisitte jo

Miksi niin monet nuoret käyttävät mie-sanaa, vaikka se on sellainen vanhussana? Eivät kaikki sen käyttäjät ole edes kotoisin sieltä, missä se on kuulunut paikalliseen murteeseen.

65

2464

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lopettaisit itse

      Jos tiedät yhtään mistään mitään niin mie-sana ja useat muutkin sanat eivät ole _kuuluneet_, vaan kuuluvat moniin murteisiin edelleen. Et selvästi oo käyny Pohjois-Savossa, Kymenlaaksossa, Etelä-Karjalassa, Kainuussa tai Pohjois-Karjalassa? Noissa kaikissa paikoissa puhutaan edelleen sellaista murretta että meinaa ulkopuolista alkaa naurattaa kun kuuntelee niiden puhetta! Eli ei nuo murteet mihinkään ole kuollut ja myös nuoriso puhuu murteella.

      • Jaakko Leinonen

        Siis sinulle oli tarkoitettu tuo pitempi viestisi. Lisätään vielä, että monilla Suomen alueilla, ei kuitenkaan kaikilla, se osa nuorisosta, joka yrittää puhua murretta, ei puhu aitoa murretta, vaan keinotekoista viritelmää, joka on koottu eri mureiden aineksista. Vahingossa meni vastaukseni aloittajalle, vaikka se oli tarkoitettu vastaukseksi paskaviestiisi tai provoosi, kumpi se on, sitä en tiedä.


      • Pitäjän poeka.

        "Et selvästi oo käyny Pohjois-Savossa, Kymenlaaksossa, Etelä-Karjalassa, Kainuussa tai Pohjois-Karjalassa?"

        Pohjois-Savon voit tuosta listasta raksia pois. En koskaan ole kuullut paikallista murretta puhuvan käyttävän sanoja "mie" tai "sie". Aina on ollut "minä" ja "sinä".

        "Noissa kaikissa paikoissa puhutaan edelleen sellaista murretta että meinaa ulkopuolista alkaa naurattaa kun kuuntelee niiden puhetta!"

        No tässähän se ulkopuolisen näkökulma tulikin esiin. Itse ole Kuopion seudulta kotoisin ja kohta puoli vuosisataa savvoo huastellut. Ja heti kun tulee joku, joka sanoo "mie" tai "sie", ei hänelle naureta, kysytäänpä vain, että Karjalastakos olet?


    • Jaakko Leinonen

      Ei kuulu murteeseen Pohjois-Savossa, Kymenlaaksossa eikä Kainuussa. Kuuluu Etelä-Karjalassa, Peräpohjolassa ja ehkä osassa Pohjois-Karjalaa. Joidenkin Suomen osien nuoret vain ovat varastaneet tämän sanan omaan käyttöönsä niiltä, joille se kuuluu. Menneen aikamuodon käyttöä voidaan perustella sillä, ettei aitoja murteita puhtaina enää ole, mutta koska ne eivät ole vielä täysin kuolleet, voitaneen vielä käyttää nykyistä aikamuotoa.

      Mihin lähteeseen pohjaat listasi, jossa luettelet, minkä alueiden murteisiin tuo sana kuuluu? Minä pohjaan Suomen tunnetuimman murretutkijan Kalevi Wiikin teokseen Sano se murteella. Suosittelen.

      On sangen vähän ihmisiä, varsinkin nuoria, joiden useimmat väitteet ovat muuta kuin mutua. Ehkä tämä koskee sinuakin. Esittelit polleana täysin vääriä "tietojasi", mutta kun luet luotettavia kirjoja aiheesta, "tieosi" osoittautuvat paskaksi. Toinen mahdollisuus on, että trollaat. Oikeassa et ole, sen voit kirjoista tarkistaa.

      • lopettaisit itse

        Olen itsekin lukenut Kalevi Wiikin teoksia, ja tiedän Wiikin esittämät murrerajat. Myös aikanaan koulussa käytiin noita murrealueita läpi. Kuitenkin mitään rajoja ei noin vaan voi vetää maantieteellisesti. Itse pohjaan listani omiin kokemuksiin. Olen kuorma-autonkuljettaja ja joudun töiden takia liikkumaan ympäri Suomea, joten tulee jos jonkinlaista mongerrusta kuultua.

        Sun ei tarvi tulla pätemään tänne kirjatiedoillasi koska murteet muuttuu jatkuvasti joten on typerä katsella jonkun karttojen perusteella miten missäkin puhutaan. Murre vaihtelee monesti myös paikkakunnittain jos et sitä tajua. Mene vaan muualle pätemään kun tuntuu olevan itelläs hirvee tarve esitellä tietoja.

        Niin ja ton mun ylemmän vastauksen tarkotus ei ollut kertoa missä puhutaan mitenkin, kuhan nyt jotain siihen heittelin. Tarkoitus oli sensijaan painottaa että mie-sana kuuluu oikeasti monien paikkakuntien/alueiden eikä sen käyttö ole kaikissa tapauksissa teennäistä.


      • lopettaisit itse
        lopettaisit itse kirjoitti:

        Olen itsekin lukenut Kalevi Wiikin teoksia, ja tiedän Wiikin esittämät murrerajat. Myös aikanaan koulussa käytiin noita murrealueita läpi. Kuitenkin mitään rajoja ei noin vaan voi vetää maantieteellisesti. Itse pohjaan listani omiin kokemuksiin. Olen kuorma-autonkuljettaja ja joudun töiden takia liikkumaan ympäri Suomea, joten tulee jos jonkinlaista mongerrusta kuultua.

        Sun ei tarvi tulla pätemään tänne kirjatiedoillasi koska murteet muuttuu jatkuvasti joten on typerä katsella jonkun karttojen perusteella miten missäkin puhutaan. Murre vaihtelee monesti myös paikkakunnittain jos et sitä tajua. Mene vaan muualle pätemään kun tuntuu olevan itelläs hirvee tarve esitellä tietoja.

        Niin ja ton mun ylemmän vastauksen tarkotus ei ollut kertoa missä puhutaan mitenkin, kuhan nyt jotain siihen heittelin. Tarkoitus oli sensijaan painottaa että mie-sana kuuluu oikeasti monien paikkakuntien/alueiden eikä sen käyttö ole kaikissa tapauksissa teennäistä.

        Piti siis laittaa että mie-sana kuuluu monien paikkojen murteeseen, tuo murre-sana jäi pois tuosta ylempää vahingossa.


      • Jaakko Leinonen
        lopettaisit itse kirjoitti:

        Piti siis laittaa että mie-sana kuuluu monien paikkojen murteeseen, tuo murre-sana jäi pois tuosta ylempää vahingossa.

        No minut oli saatu uskomaan, että Savossa sanotaan mie ja sie, mutta kun pohjoissavolaiselle opettajjalleni koulussa yritin matkia savoa muun muassa sanomalla mie ja sie niin hän sanoi, että se on Karjalan murretta ja savossa on minä ja sinä. Sama virhe oli Itse valtiaissa, kun Seppo Kääriäisen hahmo sanoi mie ja sie, vaikka on Kääriäinen on savolainen.


      • lopettaisit itse
        Jaakko Leinonen kirjoitti:

        No minut oli saatu uskomaan, että Savossa sanotaan mie ja sie, mutta kun pohjoissavolaiselle opettajjalleni koulussa yritin matkia savoa muun muassa sanomalla mie ja sie niin hän sanoi, että se on Karjalan murretta ja savossa on minä ja sinä. Sama virhe oli Itse valtiaissa, kun Seppo Kääriäisen hahmo sanoi mie ja sie, vaikka on Kääriäinen on savolainen.

        Joo oot oikeassa, jos mietitään oppikirjojen mukaista savon murretta, niin silloin ei käytetä sanaa mie vaan minä. Mutta monilla alueilla jotka kuuluvat savolaismurteiden piiriin puhutaan kuitenkin käyttäen mie ja sie sanoja, muun muassa pohjoisen Keski-Suomen alueella monin paikoin.


      • Jaakko Leinonen
        lopettaisit itse kirjoitti:

        Joo oot oikeassa, jos mietitään oppikirjojen mukaista savon murretta, niin silloin ei käytetä sanaa mie vaan minä. Mutta monilla alueilla jotka kuuluvat savolaismurteiden piiriin puhutaan kuitenkin käyttäen mie ja sie sanoja, muun muassa pohjoisen Keski-Suomen alueella monin paikoin.

        Joo, mutta se ei kuulu niiden alueiden murteisiin, vaikka viime aikoina niin onkin alettu sanoa. Se on yleinen harhaluulo, että kaikkialla Itä-Suomessa sanottaisiin mie ja sie. Minutkin oli siis aivopesty niin uskomaan. Murteet perinteisessä mielessä ovat katoamassa yhteiskunnan kaupungistumisen, yleiskielisten tiedotusvälineiden ja muidenkin asioiden takia.


      • mie ja sie

        Kuuleha sie Jaakko, sie et tiijä mittää, mitä myö Kymenlaaksos puhutaa....


      • Ite Saatana 666
        Jaakko Leinonen kirjoitti:

        No minut oli saatu uskomaan, että Savossa sanotaan mie ja sie, mutta kun pohjoissavolaiselle opettajjalleni koulussa yritin matkia savoa muun muassa sanomalla mie ja sie niin hän sanoi, että se on Karjalan murretta ja savossa on minä ja sinä. Sama virhe oli Itse valtiaissa, kun Seppo Kääriäisen hahmo sanoi mie ja sie, vaikka on Kääriäinen on savolainen.

        "kun pohjoissavolaiselle opettajjalleni koulussa yritin matkia savoa muun muassa sanomalla mie ja sie niin hän sanoi, että se on Karjalan murretta ja savossa on minä ja sinä."

        Näin se on. "Mie" voi lisääntyä muotisanontana, kuten taannoin esimerkiksi "muija" ja "äijä". Savolainen ei sano "mie". Se on itse asiassa selvimpiä Karjalan ja Savon murteiden erottajia.


      • Ite Saatana 666
        mie ja sie kirjoitti:

        Kuuleha sie Jaakko, sie et tiijä mittää, mitä myö Kymenlaaksos puhutaa....

        Työ outtakii karjalaeisia. Myö savolaeset ei miestä tae siestä puhuta.


      • Savolaene nuori
        Jaakko Leinonen kirjoitti:

        No minut oli saatu uskomaan, että Savossa sanotaan mie ja sie, mutta kun pohjoissavolaiselle opettajjalleni koulussa yritin matkia savoa muun muassa sanomalla mie ja sie niin hän sanoi, että se on Karjalan murretta ja savossa on minä ja sinä. Sama virhe oli Itse valtiaissa, kun Seppo Kääriäisen hahmo sanoi mie ja sie, vaikka on Kääriäinen on savolainen.

        No en tiedä miten on virallisesti, mutta Kuopiossa asuin ennen ja sujuvasti nuorten keskuudessa puhuttiin mä ja sä, mutta nyt vuoden Savonlinnan seudulla asunut ja mä ja sä sanan käyttö tuntuu todella oudolta.. Täällä puhutaan kyllä ihan mie ja sie..Tiedä sitten ketä myö ollaan ku Etelä-Savoon kuulutaan, mutta murrettamme karjalaiseksi väitetään..


      • Kotkan likka
        mie ja sie kirjoitti:

        Kuuleha sie Jaakko, sie et tiijä mittää, mitä myö Kymenlaaksos puhutaa....

        Minnes unohtu "miä" ja "siä"? Kotkassa ainaki näin lausutaan. :)


      • mie ku

        Miun mielestä siun kannattais tehdä rikosilmoitus varastetuista murresanoista. Ehkä sie sitten saat jonkunlaisen rauhan tunnolles. Ei uskois, että joku ihan tosissaan ottaa moiset pultit tällaisista jutuista.


      • lopettaisit itse
        Jaakko Leinonen kirjoitti:

        Joo, mutta se ei kuulu niiden alueiden murteisiin, vaikka viime aikoina niin onkin alettu sanoa. Se on yleinen harhaluulo, että kaikkialla Itä-Suomessa sanottaisiin mie ja sie. Minutkin oli siis aivopesty niin uskomaan. Murteet perinteisessä mielessä ovat katoamassa yhteiskunnan kaupungistumisen, yleiskielisten tiedotusvälineiden ja muidenkin asioiden takia.

        Hei nyt Jaakko kuule, sä et tajuu tai haluu tajuta sitä mitä sulle koitetaa sanoa. Jos Itä-Suomessa sanotaan nykyään yleisesti muuallakin kuin Karjalassa sie ja mie, niin eikös se tarkoita että kyseiset sanat on otettu osaksi murretta. Ei nuo murteet ole millään lailla ikuisia ja muuttumattomia, kyllä murteet ottavat vaikutteita muualta siinä missä kieletkin. Sanat sie ja mie eivät ehkä kuulu PERINTEISEEN savolaismurteeseen, mutta nykymurteeseen monin paikoin kyllä. Jos sinun perustelut ymmärretään niin kuin sinä ne ymmärrät, niin mielestäsi puhumamme kieli ei varmaan ole Suomen kieltä lainkaan? Me kun emme puhu samalla tavalla kuin 500-vuotta sitten. Kyllä suomen kielikin on muuttunut ja ottanut lainasanoja jne. Kielet ja murteet muuttuvat, ja tämän asian merkitys on hyvä ymmärtää.


    • Lisää ihmettelyä

      Minkäs maakunnan/paikkakunnan muretta on sana "suo"?.
      Sitä kuulee ja näkee nurison kielenkäytössä jatkuvasti,minä en ymmärrä tuota sanan käyttöä.Olen sen kyllä ymmärtänyt mitä se nuorten kielenkäytössä tarkoittaa,mutta se,mitä tuo "suo"sana kieliopillisesti todellisuudessa rarkoittaa,on kyllä kaukana siitä minkä merkityksen nuoret on tuolle sanalla antanut.

      • LHOGUVHSI:L

        "Suotko minulle tämän tanssin?" tai "Suot kyllä melkonen äijä" TAI
        "So? ei kiinnosta." JOtkut irpanat eivät tajua että So- on englantia, ja luulevat sen olevan vain joku meemi tai lausahdus ja ääntävät sen väärin.


      • suo siellä...

        suo
        1.soistumisen synnyttämä ainakin osan vuodesta kosteana oleva monimuotoinen kasviyhdyskunta, jossa muodostuu turvetta

        Hehhe. No mutta kuitenkin, itselle tuli mieleen että suo on yhtä kuin sua eli sinua, mutta aika hankala mennä sanomaan tarkempaa tulkintaa ilman esimerkkiä käyttötavasta....


      • Soisin sulle
        LHOGUVHSI:L kirjoitti:

        "Suotko minulle tämän tanssin?" tai "Suot kyllä melkonen äijä" TAI
        "So? ei kiinnosta." JOtkut irpanat eivät tajua että So- on englantia, ja luulevat sen olevan vain joku meemi tai lausahdus ja ääntävät sen väärin.

        Nii ja, suo siellä, vetelä tiellä!


    • mä/mie/mää/minä

      No mä sanon aina mä :)

    • tietäjä92

      Itäisessä Suomessa sitä todellakin käyttävät sekä vanhukset, aikuiset että nuoret. Eikös etelässäkin sanota "mä" ja "sä", se kuullostaa meidän korviin varmasti yhtä typerältä kuin sinun korvaasi meille kotoisat "mie" ja "sie". Ei siis todellakaan ole "vanhussana" eikä todellakaan ole "kuulunut" vaan kuuluu edelleenkin.

      • Sama Jaakko

        Mie ja sie eivät kuulu murteeseen muualla kuin Etelä-Karjalassa, ehkä osassa Pohjois-Karjalaa, Peräpohjolassa ja Lapissa. MMM-kirjassakin 1990-luvulla kerrottiin, että jotkut pohjoiskarjalaiset nuoret ovat alkaneet sanoa mie, vaikka sikäläisessä murteessa on minä. Siis väärin ja varastettu murresana.


    • tarttui korvaan

      Mihis sie..menet :).

      • Mihis sie oot menos... :)


    • no mie!

      Oon osittain samaa mieltä. :) Samaa mieltä siitä, että mie-sana on tullu kummasti "muotiin" jossaki päin nuorten keskuudessa, esim. Oulun seudulla.. Siis eihän tietenkään kaikki sitä käytä, tunnen vain ite aika monta sellasta tyyppiä. Myönnän hieman ärsyyntyväni, kun kuulen jonkun mää- tai mä-syntyisen väkisin tunkevan sitä mietä joka välliin. Anteeksi, mutta sen kuulee kyllä, jos sitä mietä tai sietä ei ole pennusta saakka tottunu käyttämään. Mutta eri mieltä oon siitä, että se on vanhussana. Ei todellakaan! Kyllä täällä Lapissa kaikki vauvasta vaariin sanoo mie. :P

      • hgfddthtghfd

        Rovaniemellä (josta on vielä vähän matkaa varsinaiseen lappiin), puhuvat ihmiset sujuvasti mä ja sä ja mie ja sie.. Samat ihmiset saattavat sanoa esim. "Mä olin tänään uimassa. Mitä sie teit tänään?"


    • Tosimies.

      Koska olen mie(s)

    • myö ja työ

      Sanokoot Jaakko ja kirjat mitä tahansa,niin kyllä Kymenlaaksossa sanotaan mie ja sie.

      • Jaakko Leinonen

        Vaikka sanoisitte, se ei kuulu seutunne murteeseen.


      • Suhinaa

        Lappeenrannassa sanotaan miuta ja siuta. Imatralla minä ja sinä. Vaikka ollaan naapuri kaupunkeja, niin kieliraja on kai Joutsenossa.


    • kommunisti

      Murteilla puhumisen on nyt loputtava! Perussuomalaisten vaalilupaus ja voiton avain oli rumankuuloisten murteiden kitkeminen tästä maasta. Puhukaa normaalisti, tai puolueen jäsenet (pääosin lihavia keski-iän ylittäneitä) tulevat koskettelemaan sukuelimiänne.

    • Vesi-Vehmaa

      Jengin pitää käyttää tästä päivästä sanaaaaaaa : sie !

    • Mie vaan Kouvolasta

      Jaa, miks ne käyttää sitä sanaa? Enhän mie tiijä, se vaan tulee jostain täältä Etelä-Karjalan perukoilt... Terveisiä Kouvolasta.

      • Ja aikanaan eräs savolainen työkaverikin totesi jotta: Ehän miä niä mittää. Tosin edellämainitussa on kylläkin yhden kirjaimen ero...


      • suahvi
        want_69 kirjoitti:

        Ja aikanaan eräs savolainen työkaverikin totesi jotta: Ehän miä niä mittää. Tosin edellämainitussa on kylläkin yhden kirjaimen ero...

        "missä sie olet?"
        "no tiellä"
        "missä tiellä?"
        "no tiellä tiellä"


        "pinnoo sie, ni mie pinnoon"


    • Torniosta

      Torniossa ja Kemissä, käyttävät niin vanhat kuin nuoretkin Mie- ja sie-sanoja. Enemmän kyllä Torniossa ja täältä pohjoisempaan. Vanhempani ja kaikki isovanhempani käyttävät noita sanoja. Joskus harvoin kuuluu kuinka jotkut puhuvat H:n päälle. Siis kuuluiskohan jokilaakson murteeseen.

      • sredutcfi

        Niin Kaverini asuu Kemissä ja siellä kouluissa käytetään ennemmin Mä ja sä- sanoja, mutta tietenkin Torniossakin käytetään. En ole tarkemmin kuunnellut paitsi tuttavapiirissäni mitä nyt olen kuullut.


      • pohojosesta tuuuulee

        Vähämpä sieläki tiiethän. Kuuluu ihan koko Lapin murteeshen, niin mie ja sie ko hoonpääle puhuminenki. Poikkeuksena ehkä alemman Lapin itäraja, tai ainaki Salla.


    • mie vain

      Itse olen kotoisin Tornionjokilaaksosta (Pellon hujakoilta) ja puhun siellä vallitsevaa murretta, johon kuuluvat niin sanat mie ja sie, kuin met, tet, net ja h-päälle puhuminen ja vinopino sanoja joita ei tunneta muuallakuin täällä murrealueella. Tässä mainittakoon, että en ole vanha vaan olen tämän puhetavan oppinut omilta vanhemmiltani ja veljeni pikkuiset lapset puhuvat kanssa tätä murretta. Minusta murteet ovat rikkaus ja niitä pitäisi osata arvostaa, itse en osaisi puhua muulla tavalla, tai jos yrittäisin se olisi erittäin keinotekoista.

      • Jaakko Leinonen

        Joo, siellä se kuuluu murteeseen, muttei monilla muilla seuduilla, joissa se on tullut muotiin.


    • huhhuh..

      Uskomatonta että joku jaksaa valittaa tällaisestakin asiasta! Ite oon Lappeenrannasta, 18v ja en tiiä ketään miun ikästä paikkakuntalaista kuka ei käyttäis mie-sanaa! Murteet kunniaan koska rikastuttavat kieltä!

      • mievaanii

        NIMENOMAA!! ite oon Virolahelta ja käytän mie, sie.. tai välillä jotain epämäärästä mieä juttua :D murteet on tärkeitä ja rikkauksii! Nytkii mietin, miten ajauduin lukemaan tällasta ketjuu? miks joku kyselee tuollasii :D


      • Jaakko Leinonen

        En valitaa siitä, että Lappeenrannassa sitä käytetään, koska siellä se kuuluu murteeseen. Mutta en hyväksy sen käyttöä niiden alueiden ihmisten keskuudessa, missä se ei kuulu murteeseen.


      • mie mie
        Jaakko Leinonen kirjoitti:

        En valitaa siitä, että Lappeenrannassa sitä käytetään, koska siellä se kuuluu murteeseen. Mutta en hyväksy sen käyttöä niiden alueiden ihmisten keskuudessa, missä se ei kuulu murteeseen.

        Voi hyvä Jaakko Leinonen. Mitä sen on väliä, jos sie et sitä hyväksy? Saat olla hyväksymättä, ihan keskenäs. Vai arveletsie olevas joku valtakunnan kielipoliisi, joka hyväksyy tahi on hyväksymättä. Hiisvatti, että naurattaa tuollanen.


      • Sama Jaakko
        mie mie kirjoitti:

        Voi hyvä Jaakko Leinonen. Mitä sen on väliä, jos sie et sitä hyväksy? Saat olla hyväksymättä, ihan keskenäs. Vai arveletsie olevas joku valtakunnan kielipoliisi, joka hyväksyy tahi on hyväksymättä. Hiisvatti, että naurattaa tuollanen.

        "Mitä sen on väliä, jos sie et sitä hyväksy?"

        On sillä väliä. Ainakin sinulle, kun se sai sinut kommentoimaan.

        "Vai arveletsie olevas joku valtakunnan kielipoliisi, joka hyväksyy tahi on hyväksymättä."

        En ole kielipoliisi mutta hyväksyn mitä hyväksyn ja en hyväksy mitä en hyväksy. Minullakin on oikeus ilmaista asiallinen mielipiteeni.


      • Sama Jaakko
        mie mie kirjoitti:

        Voi hyvä Jaakko Leinonen. Mitä sen on väliä, jos sie et sitä hyväksy? Saat olla hyväksymättä, ihan keskenäs. Vai arveletsie olevas joku valtakunnan kielipoliisi, joka hyväksyy tahi on hyväksymättä. Hiisvatti, että naurattaa tuollanen.

        Ihan yhtä paljon minun mielipiteilläni on väliä kuin sinunkin.


    • jenspuli

      Mie-sana ei tosiaankaan ole mikkään mummosana! Se ei ole pelkkä sana, se on tapa puhua jonka mieki opin jo pienenä, siitä on tosi vaikea päästä eroon mutta ei se ole minua vieläkhään haitannu. Mie asun Lapissa, ja sitä mietä ja sietä puhuttaan meiläki, ei pelkästään Karjalassa yms. Meilä tukithaan tuo h-kirjainki joihinki sanoihin, sitäki ko tukithaan väkisin niin siitä tullee täyttä siansaksaa. Pitäkäähän kiinni niistä murresanoista. Ne on hienoja sanoja, niilä me erotutaan porukasta ja kukin omalla tavallaan. Olkaa varsinki ylpeitä ko uskallatta puhua niilekki sitä murretta jotka ei välttämättä käsitä tai pitävät teitä pilkkanansa :) !

      • ookkonä

        Sinällänsä harmi kun murteet tuntuvat ainakin osassa suomea katoavan. Mutta jos nyt tätä mie-sie juttua miettii, niin se on ainakin täällä etelä-savossa jopa paikkakuntakohtainen juttu. Savonlinnassa sanotaan mie, Rantasalmella minä ja Juvalla mie tai miä. Se miä on sitten mikkeliläisten keksintöä.


    • Mie täällä

      Minä lähden pohjois-karjalaan, vaihdan farkut verkkari housuun

    • karjalan tyttö

      Mitähän variaatiota aloittaja toivoisi nuorten sitten käyttävän? Yleiskielisiä 'minä' ja 'sinä' vai 'sä' ja 'mä'? Jälkimmäiset liittyvät varmasti monen mielessä pääkaupunkiseudun puhetapaan, vaikka niitä on käytetty ja käytetään edelleen muuallakin ihan murrehistoriallisista syistä eikä vain yleispuhekielen mallista tulleina tai jotenkin "katu-uskottavina" ilmauksina.

      Tosiaan, murteisiin liittyy paljon mielikuvia: murteellinen kieli saattaa aiheuttaa niin negatiivisia kuin positiivisiakin tunteita, ja tämän takia murrepiirteet voivat levitä laajemmalle kuin vanhoissa murrekartoissa (lähinnä Lauri Kettusta tarkoitan) on esitetty tai vastaavasti kadota käytöstä. Nykytilanteesta ei taidakaan olla yhtä laajaa kartoitusta tehty, vai onko miulta mennyt jotain ohi? Ja kyllä, miekin olen näitä miesie-nuoria, sillä kai parikymppinen vielä nuoreksi lasketaan :)

      Tiesittehän muuten, että kirjakieli so. yleiskieli on syntynyt länsimurteiden pohjalta ja että 1800-luvulla sekaan lisättin myös itämurteiden piirteitä, joten normatisoitu kirjakieli ei missään nimessä ole mitään "oikeaa suomea" - on itse asiassa aika naiivia ajatella, että jotain kieltenpuhujien yhteistä suomea olisi koskaan ollutkaan ennen tietoista kielenohjailua. Elävällä kielellä kun on tapana varioida niin alueittain, ikäryhmittäin kuin aikakausittainkin.

      Lopputulemana voidaan siis todeta, etteivät murteet mihinkään ole katoamassa tai jäämässä vain vanhusten puheenparteen - ainakaan niin kauan kun murrealueille tunnusomaisia sanoja ja muotopiirteitä käytetään ilman häpeää ja tärkeänä osana identiteetin luomista/ylläpitämistä. On kuitenkin yhtä hölmöä toivoa murteiden pysyvän muuttumattomina (eli kaiketi sellaisina, jollaisiksi ne profiloituivat 1900-luvun alkupuoliskon murretutkimuksissa) kuin toivoa niiden laimentuvan ja katoavan kokonaan jonkin yhteisen yleispuhekielen tieltä.

      • Jaakko Leinonen

        Se, hyväksynkö sen, riippuu siitä, mistä olet kotoisin. Pointtini on, että en hyväksy sitä niillä, jotka ovat kotoisin alueilta, joilla sitä ei käytetä.


      • hyväksy tai älä
        Jaakko Leinonen kirjoitti:

        Se, hyväksynkö sen, riippuu siitä, mistä olet kotoisin. Pointtini on, että en hyväksy sitä niillä, jotka ovat kotoisin alueilta, joilla sitä ei käytetä.

        Mitä sillä on väliä, mistä se ihiminen on kotosin, jos se on saanu sen murthen perintönä omilta vanhemmiltaan? Antasit kaikkien puhua, niinko itestä hyväle tuntuu, asiahan ei kuulu sulle milhän tavala.


    • Voi hyvät immeiset.. Eikös jokainen sua puhhuu niinku haluvaa? MIE puhun just tälleen kun nyt tässä kirjotan ja oon paljasjalakanen kiteeläinen.

    • imatranimpi

      Oon kyl sammaa mieltä siun kanssa mje230.
      Tuntuu et myö pikkupaikkakuntalaiset,murteella puhujat hyväksytää paremmi erilaiset puhetyylit vaikka sisäsiittoista kansaa ollaakii
      .Ku ainaki tääl eteläkarjalas saa kuulla nii paljo tuota venäjää et sitä ku kuulee joka päivä ni ei miuta ainakaa ennää haittaa vaik joku suomalainen puhhuis mitä. Kyl se ymmärtää ketä se tarkottaa vääntää sit "mä,mie,miä" jne. Kyl olis tylsää jos kaikki puhuis samalla tavalla

      • muoska

        miun pitää ihan hillitä itseeni, kun osaan vaan kaks venäjänkielistä sanaa, ja ne oon oppinu sotakirjoista.. ruk... ois niin mukava heijän kanssa päästä puhheisiin, mutta en oo uskaltanu suuta avata.. en tiiä, ymmärtäiskö hyö.


    • joskus Forssasta ?

      Mutta menkäis tei Vorssaan , siälä ku sanotaan mää ja sää , ja pannaan seisten Koskisillalla !

    • muoska

      Voi siuta! Vai on mie sellanen vanhussana! Mistä sie kaikkien kotipaikoista tiiät, etenkin, jos siu korvaan tarttuu vaan mie ja sie. Jos sie lukisit historian kirjaa vähän tarkemmin, sie huomaisit, että karjalan kansa siirrettiin melko ikävissä oloissa pois kotiseuduiltaan, missä kaikki sanoivat mie ja sie, myö työ ja hää, ihan taaperosta ikitaattoihin. Kun heidät levitettiin pitkin pitäjiä, pitkin tätä armasta Suomen maata, monen paikkakunnan puhekieleen nuo siun kummastelemat sanat levisivät.

      Savolaisten on ollut helpompi sulautua muualle, heidän puhekielessään kun on minä ja sinä, mutta heidät tunnistaa aitovarmasti kun kuuntelee muuta puheen nuottia. Viimeistään kaalikääryleen nimeämisessä savolainen ei peittele kielijuuriaan: kualkiäryle.

      Mie olen asunut ympär'Suomea niinkon joku evakko ikkään. Aina mie olen seuraan sopinu, eikä miuta ole murteeni takia pois hääjetty. Melkone riemu on syntyny, kun syvällä Hämeessä olen tavannu ihmisiä, jotka ovat sanoneet samalla tavoin: mie.

      • Mikko89

        "Hämeessä olen tavannu ihmisiä, jotka ovat sanoneet samalla tavoin: mie. "

        He ovat varastaneet mie-sanan vieraista murteista.


      • muoska
        Mikko89 kirjoitti:

        "Hämeessä olen tavannu ihmisiä, jotka ovat sanoneet samalla tavoin: mie. "

        He ovat varastaneet mie-sanan vieraista murteista.

        On tahi ei, sitä en tiiä, mutta ne ketkä jossain Hämeenkyrön sydämessä olen tavannu, ovat olleet ihan sitä aitoa Karjalan kansaa, joka lähti käet taskussa evakkoon. Paljon muuta mukaansa saaneetkaan, kuin oman puhekielen. Ei sitä mistään tarvinnu heijän varastaa.


    • vapaudenkaipuu

      Mistä sie tiiät ettei olla kotosin sieltä, missä sitä käytetään?? Mie aineki oon, oon koko elämäni sanonu mie ja mun porukat tms. käyttää sanaa mie.

      Mie sie miun siun hää hänen hyö heijän myö meijän työ teijän lalala

      Ja eikös ihmiset saa puhua miten tykkää? Jos ne sanoo mie, ni se on ihan niijen oma asia. Sie voit puhuu mäsää, mie en ainaka.

    • Erinyymi

      Mie ehen taharo saaha päähäni kui sinnuo miu murreeni pannee vituttamaha.

    • mie vuan ^_^

      Mie oon lapista, ja puhun niinku vaan met tääläpäen puhuttaan... miten jokkut voi vettää tuosta tollaset pultit ::D ja miun miälestä tää meän murre ei ole mithään vanahustenkieltä, eli jos tää meän puhetyyli niin palijon ärsyttääpi nii tee rikosilimootus :D haha nauran :D

    • OSTANds!!

      se kuuluu joihinki murteisii, stadis puhutaa stadii tai no mitä tykkää, et mistpäi o kotosi ni sitä murret puhutaa.. mitä vitu välii

    • samulisammakko

      EI MIUN PIHALLA.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10255
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1576
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe