Hei
Aiheuttaako Cipramil-lääkitys painonnousua? Onko kellään kokemuksia?? Aloitin työuupumukseen ja sen jälkeiseen masennukseen ko. lääkityksen keväällä ja nyt paino on noussut jo 7 kg. Huolestuttaa! En ole syömistä lisännyt ja liikuntakin on pysynyt samana, olen aina ollut hoikka eikä paino-ongelmia ole ollut.
Jos kokemuksia painonlisääntymisestä on, kuinka kauan paino nousee vai onko suunta jatkuva koko lääkityksen ajan. Kiitos asiallisesta vastauksestasi.
Aiheuttaako Cipramil-lääkitys painonnousua? Onko kellään kokemuksia?? Aloitin työuupumukseen ja sen jälkeiseen masennukseen ko. lääkityksen keväällä ja nyt paino on noussut jo 7 kg. Huolestuttaa! En ole syömistä lisännyt ja liikuntakin on pysynyt samana, olen aina ollut hoikka eikä paino-ongelmia ole ollut.
Jos kokemuksia painonlisääntymisestä on, kuinka kauan paino nousee vai onko suunta jatkuva koko lääkityksen ajan. Kiitos asiallisesta vastauksestasi.
Vastaukset 14
Vanhimmat
Nyt kun asian mainitsit, aloitin saman lääkkeen toukokuussa, ja tunnen oloni tosi turvonneeksi.
Off topic, mutta mulla ainaki paino nousi kun söin klotripyliä. Fevarinia oon syönyt muutaman kuukauden, ruokahalu on vähentynyt ja paino laskenut sen enempää laihduttamatta. Joitain "uuden sukupolven" masennuslääkkeitä käytetään kai myös laihdutuslääkkeinä.
tuossa voi olla ehkä perää itse laihduin synnyt.jälk.masennuksen ja paniikkihäiriön takia riu-uksi vaikka söin ihan normaalisti, nyt mahatuntuu isolta ja niinkuin ylimääräistä vähän joka paikassa tai sitten lisää liikuntaa ???
Cipramil aiheuttaa kohtalaisen harvoin painonnousua. Mutta voi olla syynä ja sinun kannattaa kysyä lääkäriltäsi jotain muuta lääkettä. Efexor tai Ixel voi (siis voi) olla tässä mielessä parempia.
Ihan toinen kysymys on se, kannattaako työuupumukseen käyttää lääkettä. Itse en määrää työuupumukseen masennuslääkkeitä kuin aivan poikkeuksellisissa tapauksissa. Lääke toki parantaa työkykyä mutta sen turvin voi joutua vähitellen vain entistäkin huonompaan kuntoon jos työpaikalla ei tapahdu muutoksia.
58:sta 54:ään ja oletan sen johtuneen siitä.
Ja mitäs se Psykiatri taas sekoilee noilla lääkevaihdoksilla. Juttele oman psykiatrisi kanssa - älä tämän.
oli mielestäni varsin järkevä, työuupumuksen paras hoito, mahdollisen lepotauon lisäksi, on vaikuttaa siihen uupumuksen aiheuttajaan.
Kuinka yksittäinen, uupunut ja masentunut työntekijä voisi muka muuttaa koko työpaikkaa? Realismia on se, että jos heittäydyt hankalaksi, otetaan helpompi tapaus tilalle - tulijoita on kyllä jonossa.
Työpaikan vaihto on yli nelikymppiselle täysin teoreettinen mahdollisuus (itse olen lähettänyt jo kymmeniä hakemuksia).
Epäinhimillistä kieltää lääkityskin ihmiseltä, jolla ei vaihtoehtoja ole. Moni on kaltaiseni pienipalkkainen yksinhuoltaja, jonka on pakko käydä töissä vaikka hampaat irvessä jotta perhe pysyisi leivän syrjässä.
Yksittäinen työntekijä ei yleensä voi tehdä paljoakaan. Ja työuupuneena saattaa olla niin lopussa ettei jaksa ottaa yhteyttä työsuojeluviranomaisiin tai työterveyshuoltoon tai luottamusmiehiin. Ja yhteydenotot voidaan todellakin tulkita niin että on hankala työntekijä ja sen vuoksi voi tämän työntekijän kohdalla olla jossain tilanteissa jopa realistista pelätä että menettää työpaikkansa.
Mutta jatkaessaan työssään Cipramilin voimalla, on romahdus kuitenkin useimmiten odottamassa. Ja sen jälkeen sairaslomakin voi olla moonta kertaa pidempi ja toimintakyky heiketä todella paljon.
Näitä asioita täytyy jokaisen punnita kohdallaan. Lääkärinä suosittelen tietenkin sitä vaihtoehtoa että hoitaisi itsensä mahdollisimman nopeasti kuntoon. Mutta ymmärrän erittäin hyvin tilanteen vaikeudenkin. Jotta tilanne ei olisi liian yksinkertainen, on mahdollista että työuupumus onkin jo alunperin masennusta. Tällaisia tilanteita näkee aina silloin tällöin. Ja silloin voi olla mahdollista käydä Cipramilin voimalla töissä hampaat irvessä ja jopa pärjätä. Suosittelen siis kokenutta psykiatria tilanteesi arvioimiseksi.
... Cipramil eikä Cipralex aiheuta painonnousua, päinvastoin painoni menee alaspäin. Painonnousua minulla oli Doxalista ja Triptylistä. Toisinaan voi kyllä käydä niin että masennuslääkkeet hidastavat suoliston toimintaa ja se johtaa painonnousuun. Magnesium-tabletit voisivat tehdä suolistollesi ja vatsallesi hyvää, samoin koko lihaksistolle. Uupuneena kun ei jaksa liikkua niin nuo olen kokenut hyväksi "hätävaraksi" (kun ei liiku, ei tahdo myöskään vatsa toimia)
Minun painoni laski reilusti Cipramilin aloittamisen jälkeen.
Näyttää siltä, että painonnousu vaihtelee riippuen ihmisestä. Totta on, että vatsa on toiminut huonosti lääkityksen jälkeen. Järkytys oli itselleni tämä lääkitys, kun apua etsin työuupumukseen mielenterveystoimistolta. Työterveysasema pesi kätensä heti eikä katsonut asian vaativan korjauksia, vaikka työmäärä oli valtava, vastuu nimikkeeseen nähden liian vaativa ja esimiehen suhtautuminen todella ilkeää. Työpaikan muidenkin jaksaminen oli vaakalaudalla, kun esimiehen tapa johtaa oli muuta kuin kannustava. Tein tätä työtä 20 vuotta ja tilanne riistäytyi käsistä esimiehen vaihtuessa. Olin aina tykännyt työstäni TOSI paljon, mutta kaksi vuotta kestänyt pompottelu, tsemppaajana muiden puolesta toimiminen sekä työmäärän lisääntyminen eläkkeelle siirtymisien myötä teki täydellisen STOPIN. Kun asiasta kesksutelin hyvinkin suoraan työpaikallani olin yhtäkkiä hankala työntekijä ja sopimaton tehtävääni. Siirryin toiseen työhön, jossa työolot olivat niin huonot ( ergonomia ja työtilat yleensä), että jo uupunut fysiikkani ei sitä kestänyt ja sairastuin. Kortisonia pistettiin tulehtuneisiin niveliin ja lihaksiin.
Suositeltiin työpaikan vaihtoa eikä tarvetta työpisteen parantamiseen katsottu. Cipramil tottakai auttoi ensimmäiseen ahdistukseen, mutta itsekin epäilen onko siitä apua, jos työpaikalla ei oteta huomioon työolosuhteita. Onneksi olen nyt sairaslomalla tulehduksen takia ja kesäloma jatkaa työssäpoissaoloani vielä heinäkuun.
Olotila on vielä täysin toivoton, mutta jospa aika auttaa.
Cipramil tekee oloni turvonneeksi ja vatsani on tosi PÖMPPÖ :) Paino nousee vaikka syön kuin lintu, liikuntaa olen harrastanut, eka väsymyksen mentyä, mielestäni kiitettävästi, kuitenkin olo on turvonnut ja hankala. Koskaan ei ole painoni näin nopeasti noussut ja se ihmetyttää.
Kiitos tähänastisista vastauksista, kyllä ne selvensi kaikinpuolin. Mutta yksi asia: en pidä pahana vaikka nimim..Psykiatri antoikin omat kommentinsa,sillä eri näkemykset ovat tervetulleita. Uskallan kyllä puhua asiasta hoitavan lääkärin kanssa ja tuoda esille kysymyksen lääkkeiden tarpeellisuudesta, vaikka tilanne on minulle uusi ja outo. Olen ollut positiivinen ja suhteellisen vahva ihminen, auttavainen ja kilttikin, siksi tämä väsymys tuntuu aivan kestämättömältä.
Kaikesta huolimatta kesä lämmittää :)
Cipramil aiheuttaa erittäin harvoin painonnousua ja esim. haittavaikutuksissa sitä ei edes mainita.
Toisin on esim. Remeron, jonka ehkä hankalin haittavaikutus on painonnousu.
Useinhan on myös niin, että masentunut henkilö syö ns. masennukseen, joten se taitaa olla tässä tapauksessa syy painonnousuun.
Mutta ainahan lääkkeiden vaikutukset ovat yksilöllisiä.
Itse alussa laihduin, koska pari ekaviikkoa ei ollut ruokahalua lääkkeen (Celexa on Cipramilin jenkkiversio) aloittamisen jälkeen. Sitten paino hieman tuntui nousevan, mutta olisikohan nyt tasoittunut.
Olen syönyt Cipramilia- silloin ei ollut muistaakseni ongelmia painon kanssa- tosin myös treenasin hulluna...
Remron oli iha kauheeta- se lisäs ruokahalua liikaa ja aiheutti bulimia oireita mulle..lopetin sen samantien oireiden alettua....ei sopinu mulle.
Nyt syön Cipralexia ja olo on mainio mutta painoa on tullut lisää. Ja se johtuu siitä että ruokahaluni on kasvanut...kokoajan tekee mieli pupeltaa...eipä sitä montaa kiloa liho jos ei syökkään...minä kyllä syön sen tiedän, mutta uskon että ruokahalun nousu johtuu lääkkeestä koska se alkoi muutama viikko sen jälkeen kun aloitin lääkityksen kun alkuoireet (pahoinvointi ja ruokahaluttomuus) oli menny ohi. Pullea olo ei lisää elämän laatuani...tekis mieli lopettaa koko lääkitys vaikka lääkäri suosittelee mitä. En halua paisua...sitte ainakin masennun uudestaan...pöh!