Missä vaiheessa vastaava/ pääsuunnittelija?

rakn.2012

Hei,

Ollaan melko alkutekijöissään suunnittelemassa omakotitalon rakennuttamista. Kysyisinkin (ja olisin vastauksista hyvin kiitollinen :>) missä vaiheessa olette palkanneet vastaavan/ pääsuunnittelijan? Missä vaiheessa se kannattaisi palkata ja olisiko ollut hyötyä palkata aiemmin tai myöhemmin?

Itse lähinnä arvotaan että ammattilaisesta olisi varmaan hyötyä jo melko alkumetreillä..

13

2022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkastaja

Kannattaa ottaa yhteyttä jo tässä vaiheessa.

• me kans 2012

Meillä kans tarkoitus aloittaa rakentaminen keväällä 2012 ja pääsuunnitelija on jo hommattu. Jos jätät viime tippaan niin halvimmilla jo kädet täynnä töitä

• etsi tarkkanäköinen

kyseessä on hankkeenne tärkein päätös eli nyt pitää löytää vastaavaksi työnjohtajaksi sellainen henkilö, joka on aidosti sitoutunut olemaan teidän puolellanne tässä projektissa koko maratonin ajan. Tarvitsette häntä jo suunittelu- ja kilpailutusvaiheessa. Hänen pitää olla myös valmis puuttumaan havaitsemiinsa virheisiin työmaalla (= ei anna oikoa rakenteissa), ja muutenkin työotteeltaan pystyä täyttämään "vastaavan työnjohtajan" isot saappaat elämänne suurimmassa hankkeessa. Mistä sellaisen löytää?
      Arvelen, että halvin ei ole paras. Nimi paperissa ei takaa laadukasta lopputulosta.

• Rak.inssi

Vastaava on ensimmäinen henkilö, joka pitää etsiä ja palkata. Jo ennen arkkitehdin palkkaamista ja ennen talopaketin ostamista. Hyvä vastaava tienaa palkkansa jo talopakettien kilpailutukseen ja suunnittelun yhteydessä. Pelkkä halpa hinta nimestä paperissa ei riitä, vaan on löydettävä aidosti osaava henkilö. Kyseleppä jo paikkakunnalla rakentaneita vinkkejä. Myös paikalliselta rakennustarkastajalta.

• 2013 alkaa

Miten noille vastaaville maksetaan palkka, jos ovat jo alkuvaiheessa ja sitten rakentaminen alkaa tyyliin vuoden päästä?

Mite he ovat koulutukseltaan yleensä?

Me alamme rakentaa 2013 ja 2012 päätetään mitä rakennetaan.

• Palkan maksamisesta voidaan sopia vastaavan mestarin kanssa aina tapauskohtaisesti. Itse olen tehnyt yleensä maksuerätaulukon, jonka olen sitonut tiettyyn rakennusvaiheen valmistumiseen. Joskus myös asiakas on halunnut, että laskutan tunti tunnista, tehdyn työn mukaan ja lasku kerran kuussa.

Vastaavat mestarit ovat koulutukseltaan yleensä rakennusmestareita/rakennusinsinöörejä, mutta kyllähän noita "vastaavia mestareita" näkee pyörivän joillakin työmailla esim. sähkömiehen paperit kourissaan, riippuu täysin paikkankunnan rakennusvalvojasta minkälaisen koulutuksen he haluavat vastaavan mestarin omaavan. Esimerkiksi itse aloitin vastaavan mestarin hommat vielä ollessani opiskelija (tosin olin jo muutaman vuoden rakennusalaa opiskellut)

-Rak.ins

• Ammattiavusta on hyötyä ihan ensimetreistä alkaen. Vastaava työnjohtaja on kuitenkin enempi toteutusvaiheen kuin projektin käynnistämisvaiheen tuntija. Tosin samoja tietoja tarvitaan projektin alussakin.
      Laki edellyttää suunnitteluvaiheessa pääsuunnittelijan käyttöä. Pääsuunnittelija voi olla sama tyyppi kuin sitten aikoinaan nimetään vastaavaksi työnjohtajaksi, joten ei ole merkitystä sillä, millä tittelillä ammattiapuaprojektin alkuvaiheessa nimitetään - olennaista on se, että käytetyllä ammattilaisavulla on riittävä osaaminen.
      Ja mielestäni tärkeimmät tehtävät sille ammattiavulle projektin ensimetreillä on huolehtia budjettisuunnittelusta ja asumistarpeiden kartoituksesta sekä niiden sovittamisesta tontille. Lukuvinkkinä: http://www.taloapu.fi/art01.htm

• Energiaselvitystä ym

Pääsuunnittelijan tulee osaltaan huolehtia siitä, että rakennuslupa-asiakirjat, erityissuunnitelmat ja selvitykset on laadittu ja toimitettu rakennusvalvontaviranomaiselle kunnan ohjeiden mukaisesti.

On huolestuttavaa, että pääsuunnittelijan, vastaavan rakennusmestarin ja valvonnan työt niputetaan samalle henkilölle.

• talo 2013

Onko mahdollista löytää siis henkilö joka tarkastaa hankkeen realistiset mahdollisuudet ja hoitaa paperisotkut lupineen ja hakemisineen?
      Miten siis se henkilö löytyy, kun ei ole hajuakaan mitä hakee?

Jos hän ei ole sama, kuin rakennustarkastaja, niin eikö rakennustarkastaja siis hoida mitään lupa ja tarkastuksien tilaamisia edes rakentamisen aikana?
      Mietin vaan, että olen ymmärtänyt, että rakennustarkastaja/mestari siis hakee erinäisiä tarkastajia paikalle hankkeen aikana, jos ne häneltä tilataan hoidettavaksi?

Alkaa jo hitsi tuntumaan, että tämä rakentaminen on salatiedettä, jos ennen rakentamiseen ryhtymistä! Ja laskut vaan nousee, kun miljoona ihmistä hoitelee meidän asioita jo ennen, kuin yhtäkään naulaa on lyöty!

• Etsi hakusanalla PÄÄSUUNNITTELIJA. Tuo kuvailemasi potti on lähinnä pääsuunnittelijan toimenkuvaa. Minä tiedän paljonkin tyyppejä, jotka joko ottaa hoitaakseen koko lupaprosessin tai taluttelee kädestä pitäen asiakkaan täyyttelemään riittävän määrän blanketteja.

• Lisäisin vielä, ettei rakentaminen ole salatiedettä, vaikka tuohon byrokratiaan on muutama koukku saatukin upotettua. Lupaan tarvitaan lähinnä:
        * osoitus rakennuspaikan hallinnasta (naapurin maalle ei saa rekentaa)
        * lupakuvat (pohjat, leikkaukset, julkisivut ja asemapiirros)
        * energiatalousselvitys (tasauslaskenta ja energiatodistus)
        * tontin kartta-aineistot (useimmilla apikkakunnilla pitää laittaa nämäkin)
        * muutama tilastointilappunen (RH1 ainakin)
        * muutama erityisselvitys kunnasta ja tilanteesta riippuen
        * naapureitten kuuleminen (Lain mukaan naapureille tiedottaminen)
        Kaikesta tuosta asioihin paneutua haluava selviää kyllä. Pääsuunnittelijan ollessa pakollinen lisävaruste, hän on myös luontevin neuvoja tuossa asiassa.

• 2111
        rauno_kangas kirjoitti:

Lisäisin vielä, ettei rakentaminen ole salatiedettä, vaikka tuohon byrokratiaan on muutama koukku saatukin upotettua. Lupaan tarvitaan lähinnä:
        * osoitus rakennuspaikan hallinnasta (naapurin maalle ei saa rekentaa)
        * lupakuvat (pohjat, leikkaukset, julkisivut ja asemapiirros)
        * energiatalousselvitys (tasauslaskenta ja energiatodistus)
        * tontin kartta-aineistot (useimmilla apikkakunnilla pitää laittaa nämäkin)
        * muutama tilastointilappunen (RH1 ainakin)
        * muutama erityisselvitys kunnasta ja tilanteesta riippuen
        * naapureitten kuuleminen (Lain mukaan naapureille tiedottaminen)
        Kaikesta tuosta asioihin paneutua haluava selviää kyllä. Pääsuunnittelijan ollessa pakollinen lisävaruste, hän on myös luontevin neuvoja tuossa asiassa.

"Lisäisin vielä, ettei rakentaminen ole salatiedettä"- JUURI NÄIN!! Suosittelen myös ITSE ottamaan asioista selvää. Tietoa löytyy runsaasti esim.valmistajien sivuilla, rakentajablogeista,keskusteluista(ei tältä palstalta)...

• Neuvovat nuolemaan

Ennen vanhaan autokauppiaskin pyysi koppiinsa kahville, ja pyysi pistämään vähän nimeä paperiin, kun sopivan kotteron renkaiden vuotamattomuus oli todettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      9
      1902
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      118
      1186
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1175
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      973
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      237
      955
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      884
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      766
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      763
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      699
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      663
    Aihe