Vinssi

Aivan äimänä

Päivää tyypit.Mistä tietä minkälainen vinssi sopii millekin veneelle.Nettikaupat myy vinsseja ,niin että perässä on joku merkillinen numerokirjain koodi ,jolle lisätiedoissa ei ole mitään selitystä.Mikä vinssi käy esimerkiksi 32 jalkaiselle veneelle,mutta on lian pieni 40 jalkaiselle tai päinvastoin?Yhtä hebreaa koko touhu?

11

2538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaan törmännyt

      Vinssejä valitessa nuo numerot kertovat usein vaihteiston välityssuhteesta esim Lewmar 30 ST tarkoittaa suuremmalla vaihteella 29.2:1. Niiden numeroiden avulla voidaan määrittää suunnilleen vinssin teho. Mitä suurempi luku niin sen kookkaampi vinssi ja enemmän voimaa.

      Käytännössä sinun tulisi selvittää vinssiä käyttävän purjeen koko (rikimitat) ja valita taulukosta kyseistä pinta-alaa vastava vinssi. Nykyisin uusissa veneissä voi olla vähemmän purjepintalaa kuin vanhoissa pienemmissä, joten vinssiä valitessa älä ota veneen pituuden mukaan, vaan purjeen pinta-alan mukaan.

      Vaihdoin itse viime vuonna nostimien vinssit pykälää järeämpiin ja samalla ST-vinsseihin. Ruotsista sai ne jouluaikaan puoleen hintaan (näyttää olevan taas joulutarjous menossa). Päivääkään en ole katunut vinssien vaihtoa kun rouvakin voi nyt helposti nostaa isopurjeen. Itselläni on purjepinta-alaa 25 25 neliötä vene 29 jalkaa. Nostimien vinssit 32 ja skuuttien 40 ja hyvin toimii.

      • Joakim_

        Kyllä vinssin valintaan vaikuttaa paljon enemmän veneen kuin purjeen koko. Pieneenkiin purjeeseen tulee suuret voimat, kun tarpeeksi tulee, jos vene jaksaa kantaa purjeen.

        Vinssisi ovat todella suuret. Tuon Lewmarin taulukon mukaan nostinvinssiksi riittäisi varmasi 15 (kohtuullisesti 7) ja skuuttivinssiksi 30. Mulla on 30 40 m2 purjeille 35-jalkaisessa 30 40 vinssit, jotka ovat Lewmarin suosituksen mukaiset ja mielestäni riittävät. Kovalla tuulella toki skuuttia saa vääntää tosissaan, mutta ei tilanne hirveästi siitä muuttuisi vaikka vinssi olisi 50.

        Ei isopurjetta kannata vinssillä nostaa ellei purjehdi yksin. Toinen menee mastolle vetämään ja toinen vetää löysät pois. Noin nousee kevyesti 40 m2 isopurjekin. 25 m2 isopurje pitäisi nousta vielä kohtuullisesti istuinkaukalostakin vetämällä ja mastolta erittäin kevyesti. Jos ei nouse, vikaa on köysissä, plokeissa tai ratsastajissa, ei vinsseissä. Nostimen vaihto uuteen saattaa helpottaa nostamista todella paljon, samoin mastouran voitelu.


      • Samaan törmännyt
        Joakim_ kirjoitti:

        Kyllä vinssin valintaan vaikuttaa paljon enemmän veneen kuin purjeen koko. Pieneenkiin purjeeseen tulee suuret voimat, kun tarpeeksi tulee, jos vene jaksaa kantaa purjeen.

        Vinssisi ovat todella suuret. Tuon Lewmarin taulukon mukaan nostinvinssiksi riittäisi varmasi 15 (kohtuullisesti 7) ja skuuttivinssiksi 30. Mulla on 30 40 m2 purjeille 35-jalkaisessa 30 40 vinssit, jotka ovat Lewmarin suosituksen mukaiset ja mielestäni riittävät. Kovalla tuulella toki skuuttia saa vääntää tosissaan, mutta ei tilanne hirveästi siitä muuttuisi vaikka vinssi olisi 50.

        Ei isopurjetta kannata vinssillä nostaa ellei purjehdi yksin. Toinen menee mastolle vetämään ja toinen vetää löysät pois. Noin nousee kevyesti 40 m2 isopurjekin. 25 m2 isopurje pitäisi nousta vielä kohtuullisesti istuinkaukalostakin vetämällä ja mastolta erittäin kevyesti. Jos ei nouse, vikaa on köysissä, plokeissa tai ratsastajissa, ei vinsseissä. Nostimen vaihto uuteen saattaa helpottaa nostamista todella paljon, samoin mastouran voitelu.

        Kommentissa on pointtia, mutta siinä juuri korostuu vinssin valinnan haasteellisuus. Meillä on veneessä melkoisen raskaat mylar-taffeta -purjeet, joiden nostaminen alkuperäisillä 16 vinsseillä vaati turhan paljon voimaa.

        Mastoliikki puhdistettiin ja siihen laitettiin McLubea, seuraavaksi vaihdettiin ison nostin ja ylärulla, mutta nostaminen oli edelleen turhan raskasta.Seuraavaksi vaihdettiin kaikkiin läpilattoihin rullavaunut, mikä helpotti nostamista, mutta ei riittävästi. Viimeinen vaihtoehto oli vaihtaa isommat vinssit, eikä kyllä ole kaduttanut.

        Vaikka taulukko näyttää, että 16 riittää, tässä tapauksessa purjeen koon mukaan valittu 32 oli sopiva. Tässä lienee valinnan vaikeus.

        Meillä lisäksi köydet tulevat maston juuresta sitloodaan eli mastolta ei nosteta mitään (spinnun säätö tietysti). Jos vinssin koko menee pykälällä yli, et huomaa. Jos jää pykälää liian pieneksi, harmittaa.


      • _/)_
        Samaan törmännyt kirjoitti:

        Kommentissa on pointtia, mutta siinä juuri korostuu vinssin valinnan haasteellisuus. Meillä on veneessä melkoisen raskaat mylar-taffeta -purjeet, joiden nostaminen alkuperäisillä 16 vinsseillä vaati turhan paljon voimaa.

        Mastoliikki puhdistettiin ja siihen laitettiin McLubea, seuraavaksi vaihdettiin ison nostin ja ylärulla, mutta nostaminen oli edelleen turhan raskasta.Seuraavaksi vaihdettiin kaikkiin läpilattoihin rullavaunut, mikä helpotti nostamista, mutta ei riittävästi. Viimeinen vaihtoehto oli vaihtaa isommat vinssit, eikä kyllä ole kaduttanut.

        Vaikka taulukko näyttää, että 16 riittää, tässä tapauksessa purjeen koon mukaan valittu 32 oli sopiva. Tässä lienee valinnan vaikeus.

        Meillä lisäksi köydet tulevat maston juuresta sitloodaan eli mastolta ei nosteta mitään (spinnun säätö tietysti). Jos vinssin koko menee pykälällä yli, et huomaa. Jos jää pykälää liian pieneksi, harmittaa.

        Joakim tarkoitti mastolta nostamisella sitä, että fallia vedetään suoraan alaspäin ja joku toinen kelaa vain löysät pois istumalaatikon puolella. Silloin falliin tulee kitkaa topin plokista ja hyvin vähän ulosotolta maston kyljessä. Onnistuuhan se kannelle stepatuilla mastoillakin, kun vetää mastonjalan plokilta ylöspäin. Joka tapauksessa purje nousee oleellisesti kevyemmin kuin kaikkien mutkien jälkeen istumalaatikosta vetäen.


      • 6
        Joakim_ kirjoitti:

        Kyllä vinssin valintaan vaikuttaa paljon enemmän veneen kuin purjeen koko. Pieneenkiin purjeeseen tulee suuret voimat, kun tarpeeksi tulee, jos vene jaksaa kantaa purjeen.

        Vinssisi ovat todella suuret. Tuon Lewmarin taulukon mukaan nostinvinssiksi riittäisi varmasi 15 (kohtuullisesti 7) ja skuuttivinssiksi 30. Mulla on 30 40 m2 purjeille 35-jalkaisessa 30 40 vinssit, jotka ovat Lewmarin suosituksen mukaiset ja mielestäni riittävät. Kovalla tuulella toki skuuttia saa vääntää tosissaan, mutta ei tilanne hirveästi siitä muuttuisi vaikka vinssi olisi 50.

        Ei isopurjetta kannata vinssillä nostaa ellei purjehdi yksin. Toinen menee mastolle vetämään ja toinen vetää löysät pois. Noin nousee kevyesti 40 m2 isopurjekin. 25 m2 isopurje pitäisi nousta vielä kohtuullisesti istuinkaukalostakin vetämällä ja mastolta erittäin kevyesti. Jos ei nouse, vikaa on köysissä, plokeissa tai ratsastajissa, ei vinsseissä. Nostimen vaihto uuteen saattaa helpottaa nostamista todella paljon, samoin mastouran voitelu.

        Ainakin minun veneessäni ovat nostimet niin, ettei mastolta vetäminen oikein onnistuisi, köysi tulee ulos mastosta ja juoksee aika lähellä olevalle "järjestelijälle" ja siitä sitten kantta pitkin vinssille.

        Olen muuten miettinyt vaihtaa Lewmar 16 vinssin ainakin ST-malliin. Samantien mieluusti vaihtaisin pykällä isompaan, mutta mietityttää, kun pultinreiät ei kuitenkaan osuisi samoiksi eli laminointiduunia olisi edessä. Ison koko on muistaakseni 32 neliötä.

        Minulta se nousee lähes toppiin ihan käsin vetämällä, mutta kun naispuoliset gastitkin väliin haluaisivat hoidella purjeen noston, niin mieluusti sitä helpottaisin.


      • _/)_
        6 kirjoitti:

        Ainakin minun veneessäni ovat nostimet niin, ettei mastolta vetäminen oikein onnistuisi, köysi tulee ulos mastosta ja juoksee aika lähellä olevalle "järjestelijälle" ja siitä sitten kantta pitkin vinssille.

        Olen muuten miettinyt vaihtaa Lewmar 16 vinssin ainakin ST-malliin. Samantien mieluusti vaihtaisin pykällä isompaan, mutta mietityttää, kun pultinreiät ei kuitenkaan osuisi samoiksi eli laminointiduunia olisi edessä. Ison koko on muistaakseni 32 neliötä.

        Minulta se nousee lähes toppiin ihan käsin vetämällä, mutta kun naispuoliset gastitkin väliin haluaisivat hoidella purjeen noston, niin mieluusti sitä helpottaisin.

        Kai siinä maston ja järjestelijän välissä ainakin kämmenen leveys on, yleensä reilusti enemmän? Siitä saa jo otteen ja ensimmäiset metrit tulevat lähes ilman vastusta.


      • Joakim_
        Samaan törmännyt kirjoitti:

        Kommentissa on pointtia, mutta siinä juuri korostuu vinssin valinnan haasteellisuus. Meillä on veneessä melkoisen raskaat mylar-taffeta -purjeet, joiden nostaminen alkuperäisillä 16 vinsseillä vaati turhan paljon voimaa.

        Mastoliikki puhdistettiin ja siihen laitettiin McLubea, seuraavaksi vaihdettiin ison nostin ja ylärulla, mutta nostaminen oli edelleen turhan raskasta.Seuraavaksi vaihdettiin kaikkiin läpilattoihin rullavaunut, mikä helpotti nostamista, mutta ei riittävästi. Viimeinen vaihtoehto oli vaihtaa isommat vinssit, eikä kyllä ole kaduttanut.

        Vaikka taulukko näyttää, että 16 riittää, tässä tapauksessa purjeen koon mukaan valittu 32 oli sopiva. Tässä lienee valinnan vaikeus.

        Meillä lisäksi köydet tulevat maston juuresta sitloodaan eli mastolta ei nosteta mitään (spinnun säätö tietysti). Jos vinssin koko menee pykälällä yli, et huomaa. Jos jää pykälää liian pieneksi, harmittaa.

        Edelleen olen sitä mieltä, että jossain muualla on vikaa, jos 25 m2 isoa ei saa ilman vinssiä ylös miehen voimin (eli nainen helposti vaikka vinssillä 8).

        Mun 40 m2 iso on laminaattia tuplataffetalla ja läpilatoilla (painaa 28 kg ilman lattoja).

        Mastolta nosto ei tietysti onnistu, jos nostimet eivät tule maston kyljestä ulos vaan typerästi aivan juuresta, mistä saattaa tietysti myös suuri kitka johtua. Rojahtaako purje edes alas omalla painollaan, kun avaa lukon?


      • toinen pointti
        Joakim_ kirjoitti:

        Kyllä vinssin valintaan vaikuttaa paljon enemmän veneen kuin purjeen koko. Pieneenkiin purjeeseen tulee suuret voimat, kun tarpeeksi tulee, jos vene jaksaa kantaa purjeen.

        Vinssisi ovat todella suuret. Tuon Lewmarin taulukon mukaan nostinvinssiksi riittäisi varmasi 15 (kohtuullisesti 7) ja skuuttivinssiksi 30. Mulla on 30 40 m2 purjeille 35-jalkaisessa 30 40 vinssit, jotka ovat Lewmarin suosituksen mukaiset ja mielestäni riittävät. Kovalla tuulella toki skuuttia saa vääntää tosissaan, mutta ei tilanne hirveästi siitä muuttuisi vaikka vinssi olisi 50.

        Ei isopurjetta kannata vinssillä nostaa ellei purjehdi yksin. Toinen menee mastolle vetämään ja toinen vetää löysät pois. Noin nousee kevyesti 40 m2 isopurjekin. 25 m2 isopurje pitäisi nousta vielä kohtuullisesti istuinkaukalostakin vetämällä ja mastolta erittäin kevyesti. Jos ei nouse, vikaa on köysissä, plokeissa tai ratsastajissa, ei vinsseissä. Nostimen vaihto uuteen saattaa helpottaa nostamista todella paljon, samoin mastouran voitelu.

        Lisään yhden käytännön pointin fallivinssien valintaan. Matkapurjehtijan kannattaa toki valita mieluummin vähän isompi fallivinssi, koska fallia tarvitaan muuhunkin kuin purjeen nostoon.
        Omassa paatissani maston fallivinssillä nostan jollan perämoottoreineen kannelta mereen ja merestä kannelle. Vaimo on tarvittaessa vinssannut minut toppiin. Ollaan myös treenattu MOB-tilanteita, jossa kyljen mantoogiportti avataan ja fallihaka kiinnitetään turvavaljaaseen ja "uhri" vinssataan kannelle. Se homma ei onnistu pikkuvinssillä, jos vinssaaja ei ole voimakaslihaksinen ja on yksin.


      • 6
        _/)_ kirjoitti:

        Kai siinä maston ja järjestelijän välissä ainakin kämmenen leveys on, yleensä reilusti enemmän? Siitä saa jo otteen ja ensimmäiset metrit tulevat lähes ilman vastusta.

        Ei siinä oikein olisi mieltä ruveta tuosta kiskomaan, kun vinssin luona käy paljon kätevämmin. Ja pidän sitäpaitsi periaatteena sitä, että kannelle mennään vain poikkeustilanteissa, lähtökohtaisesti kaiken pitää sujua sitloorasta käsin.


      • SpK
        toinen pointti kirjoitti:

        Lisään yhden käytännön pointin fallivinssien valintaan. Matkapurjehtijan kannattaa toki valita mieluummin vähän isompi fallivinssi, koska fallia tarvitaan muuhunkin kuin purjeen nostoon.
        Omassa paatissani maston fallivinssillä nostan jollan perämoottoreineen kannelta mereen ja merestä kannelle. Vaimo on tarvittaessa vinssannut minut toppiin. Ollaan myös treenattu MOB-tilanteita, jossa kyljen mantoogiportti avataan ja fallihaka kiinnitetään turvavaljaaseen ja "uhri" vinssataan kannelle. Se homma ei onnistu pikkuvinssillä, jos vinssaaja ei ole voimakaslihaksinen ja on yksin.

        Erikoistilanteita varten ei kannata fallivinssiä ylimitoittaa. MOB, puosuntuoli, jollan nosto tms tilanteessa jossa tarvitaan erityisesti voimaa, kannattaa joka tapauksessa viedä nostin päävinssille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8676
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4838
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4288
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3040
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      51
      2607
    9. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2345
    Aihe