Webasto

sddf

Temppuilee eikä käynnisty kuin harvoin ja saattaa sammua, se on tehdas asennettu sinne lokarin etu/yläpuolelle, mikähän siinä vois olla vikana? Passat 1.9 tdi 2006, BXE koneella.

20

4792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vepaasto

      Onko vehjettä huollettu ikinä?
      Viidessä vuodessa voi mennä tukkoon jos ei puhdisteta välillä.

      • Webasto aloittaja

        Joo jotain tuollaista itsekkin epäilen koska ei ole koskaan mitään tehty, täytyis varmaan nuohota sitä jossain huollossa.


      • osssss
        Webasto aloittaja kirjoitti:

        Joo jotain tuollaista itsekkin epäilen koska ei ole koskaan mitään tehty, täytyis varmaan nuohota sitä jossain huollossa.

        Issellä ollut poltin tukossa ja ohjelma sekaisin.
        Ja kun laitettiin vain kellon kautta toimivaksi niin hyvin pelannut 3 talvea.Eli pätkäkäyttö pois.


      • Vebasto aloittaja
        osssss kirjoitti:

        Issellä ollut poltin tukossa ja ohjelma sekaisin.
        Ja kun laitettiin vain kellon kautta toimivaksi niin hyvin pelannut 3 talvea.Eli pätkäkäyttö pois.

        Tuo Webasto on ilman kellolaitetta sen saa pois toiminnasta "econ" näppäimellä mutta tuo koko vekotin on ollut automaatilla koko ikänsä ja senkin takia se saattaa olla tukossa, tai jotain.


      • osssss
        Vebasto aloittaja kirjoitti:

        Tuo Webasto on ilman kellolaitetta sen saa pois toiminnasta "econ" näppäimellä mutta tuo koko vekotin on ollut automaatilla koko ikänsä ja senkin takia se saattaa olla tukossa, tai jotain.

        Niinpä.Purata automaatio pois.


      • täysin tietämätön
        osssss kirjoitti:

        Niinpä.Purata automaatio pois.

        Miten automaatio puretaan pois? Jos on kello/ajastin, onko tällöin myös automaatio? Mistä tietää?


    • Tunteen palolla

      Reilu miljoona kilometriä takana Webasto/Eberin kanssa. Vaihdoin Webastosta Eberiin kun todettiin, että Webasto on järjestelmänä Eberiä heikompi perusrakenteiltaan. Eberi pitää hieman miehekkäämmän äänen, mutta se on ihan sama.

      Perussääntöjä:

      - Lämppäreitä ei saa jättää yli kuukaudeksi seisomaan passiivisena
      - Lämppäreitä ei saa antaa auton oman ohjauksen huoliksi
      - Lämppäreitä ei saa koskaan käyttää alle 20-30 minuuttia per startti
      - Akun keston suhteen hyvä nyrkki on "koneen pitää käydä pidempään kuin lämppäri on ollut päällä ilman konetta". Puhaltimen käyttöä suosittelen minimoimaan.

      Eli, jos haluat että laite toimii kunnolla on siis huomioitava että kyseessä on "dieselkiuas" joka tarvitsee 1) ajoa silloin tällöin myös kuumana vuodenaikana 2) toimia omien etujensa mukaisesti eli kun käynnistetään niin silloin ajetaan pannu kuumana tarpeeksi pitkään ja 3) laite ei todellakaan ole mikään "5 min on-off laite" sen mukaan mitä auto tarvitsee lämpöä.

      Kun ajan yli -20...35C pakkasessa, pidän Eberin käsipelillä päällä koko ajan ja annan laitteen oman automatiikan hoitaa polton hallinnan. Vähemmän yllättävää on, että laite on tulilla koko ajan. Autossa on 400tkm taulussa ja se mitattiin 20tkm sitten käytännössä uuden veroiseksi...

      Paras ratkaisu on hankkia Eberi erillisohjauksella ja puoli kilometriä kantavalla kaukosäätimellä ilman mitään auton omaa päätösvaltaa. Olet missä hyvänsä, kotona syömäsä aamiaista, ostoksilla, päättämässä kokousta, pettämässä vaimoasi... niin kaukosäätimellä voit naksautta koneen pelastavat 20 minuuttia lämppäriaikaa päälle ilman vaaraa että auton akku vetää keikat.

      • osssss

        Asialinja.


      • webasto aloittaja

        Nuo ovat ihan varmasti hyviä sääntöjä/säätöjä tuon tiomivuuden kannalta, mutta kuten jo "osssss" myöskin mainitsi että tuo automaatti pitäis purattaa pois, että sais sen toimimaan myös kuumana aikana, kun nyt se joko on pois päältä (econ) tai sitten se on automaatilla ja näillä lauhoilla ilmoilla se kokoajan katkoo ja kytkee, olisko kovemmilla pakkasilla sitten kokoajan päällä sitä ei ole tullut seurattua?

        Kiitos hyvästä vastauksesta!


    • Tunteen palolla

      Lämppärin pitää olla päällä ennen koneen starttia ja silloin, sen aikaa kun ollaan lasten kanssa marketissa ja silloin kun autossa alkaa olemaan liian kylmä. Liittyy aika vähän automaatioon ja aika paljon "ihmisen tarpeeseen".

      Edullisin ja paras idea purkaa automaatio pois. Eberi kiinni ohjainlaitteeseen jossa kello kauko-ohjain. Sieltä ulos "päälle-pois signaali" auton puhaltimelle, joka on parasta pitää "1" asennossa. Yksinkertaisia sääntöjä noudattamalla lämppärin käyttö on ongelmatonta ja mikä tärkeintä, se on taloudellisesti todella järkevää mukavuuskertoimista puhumattakaan.

      Passat on erittäin lämmin ja mukava auto... kunhan siinä pitää peruslämmön päällä käyttämällä tarpeeksi Eberiä. Lämppäri kuluttaa akkua eli autoon kannattaa varautua vaihtamaan akku 150-200tkm välein.

      Jos ajatat lämppäriä autoon asennetun automaation kautta ja tämän päälle huollatat myös lämppärin vaikka Laakkosella, niin saat "Triplalämärillä turpaan"... eli:

      Ensimmäiseksi automaatio vetää lämppärin tukkoon kun se ajaa sitä mielensä mukaan. Sehän voi käynnistää lämppärin kaksi minuuttia ennen kotipihaan saapumista ja sitten heti kone seis. Pajoilla on alle kaksivuotiaita autoja, joiden lämppärit ei toimi automaation / tietämättömän väärinajon vuoksi... eli lyhyttä ajoa ajavat on vaaravyöhykkeessä, vaikka juuri lyhyessä ajossa lämppäri ainoa asia mikä pitää dieselin hyvässä hapessa Suomen talvessa.

      Toiseksi saat korjaukset firmalta joka osaa pelkät perusteet ja joka tätä myötä mielellään korjaa lämppäreitä "isomman kautta". Siinä ei puhuta kympeistä tai ehkä 120 eurosta (Tyypillinen haarukka Eberin varaosille) vaan siinä puhutaan 500-700 euron ratkaisuista ja aika nopeasti ehdotetaan vaihtamaan laite uuteen noin tonnilla. Tämä siksi, ettei laitteista tiedetä tarpeeksi eikä niihin haluta käyttää työtunteja.... kun tunnista pitäisi saada se 100e.

      Kolmanneksi, merkkikorjaamot eivät tule kaapistaan ulos ja sano "hei äijä oikeasti, sinun auton lämmittämiselle paras ratkaisu olisi että tehdään se näin... ". Ei tietenkään, ei se ole niiden intressissä. Eli, et saa ongelmaan ratkaisua ilman että kävelet muualle kysymyksinesi. Opetuskorjaamolla työskentelevä ystäväni valaisi minua tuon suhteen loistavasti.

      Etsi asiantunteva kumppani (itse käytän Lempisen Autosähköä Tampereella) jonne voit viedä auton HETI kun ekat oireet ilmenee. Jos tulppa alkaa mennä ja startit tökkii (noin 30 euron osa) niin jatkossa hissukseen käy niin, että huonoilla starteilla vedät kohta palopesän tukkoon ja sekin on vaihtovalmis... hinta nousi heti 400%. Tässä vaiheessa Laakkonen ehdottaa uutta laitetta, 1000 euroa.

      • täysin tietämätön

        Minkälainen tuo automatiikka yleensä on, eli miten auto ohjaa sitä? Mistä tietää onko automatiikaa? Jos on ajastin käytössä, niin silloinko ei ole automatiikkaa? .

        Tällaiset laitteet ovat täysin uusi tuttavuus.


      • ....

    • Aiheesta lisää...
    • Aiheeseen liittyen
    • ...
    • .....

      Kooste/kopioitu aikoinaan UVWn palstalta, kaikki kunnia alkuperäisille tuottajille:

      Lista 'vuosien saatossa' opittuja TI vinkkejä:

      - Webasto ei puhalla sisälle lämpöä vaikka käynnistää lämmityksen -> sisäpuhaltimien ohjaimen sulake on palanut
      - Sisäpuhaltimet jäävät puhaltamaan lämmityksen jälkeen (juu moottorikin on jo sammutettu ) -> on Kahan mukaan joku 'puhdistus' toiminto laitteella, joten jää hetkeksi puhaltamaan sisälle lämpöä. Outoahan tämä on välillä, kun puhallus voi jatkua myös vaikka laite on sammutettu tunteja sitten ajoon lähdön jälkeen
      - Kaukosäädin ei enää käynnistä lämmitintä, vaikka sen paristoissa on varmasti virtaa -> ota irti kaukosäätimien ohjaimen sulake ja takaisin laitettaessa paina ON painikkeita kaikista kaukosäätimistä mitä käytössä on
      - Jos jäähdytysnestettä häviää yhtäkkiä reilusti kiikuta laite äkkiä huoltoon -> itsellä kärähti yksi laite kokonaan kun o-rengas sisältä petti ja jäähdytysneste pääsi valumaan elektroniikalle - laite on yleensä sen verran tiivis, ettei 'sisäistä' vuotoa aina huomaa lätäkkönä pihassa
      - Webasto ei käynnisty, eikä mitään vikakoodia tule viikkokellolle -> ota pääsulake irti ja odota hetki kunnes laitteen 'muisti' resetoituu. Tätä joutunut tekemään vanhempien laitteiden kanssa kerran vuodessa.

      MKP: WebControl ei Kahan mukaan osaa ohjata CAN väyläisiä Webastoja. WebControl on käsittääkseni se ainoa kännykkä kauko-ohjain joka on 'hyväksytty' Webastoihin käytettäväksi.

      *************************************************************************

      Touranin vakio-Webaston toimintalogiikka (käännetty saksasta)

      Käynnistymisen edellytykset:
      1) Moottori käynnissä
      2) Ulkolämpötila Puoliteho
      2) Jäähdytysnesteen lämpötila >88C -> Pois päältä
      3) Jäähdytysnesteen lämpötila Uudelleenkäynnistys edellyttäen, että 88C lämpötilan mahdollisesta saavutuksesta on kulunut 900s.

      --------------------------------------------------------------------------------

      Tarkennusta tähän.
      Kun lämpötila saavuttaa 84C, ohjainlaite kytkeytyy energiaa säästävälle osakuormitustoiminnolle. Jos jäähdytysnesteen lämpötila nousee edelleen arvoon 88C, ohjainlaite kytkeytyy säätötauolle (oliskohan säästötauko). Jos jäähdytysnesteenlämpötila ei säätötauon aikana laske 900 sekunnin kuluessa alle 76C asteeseen, lämmituslaite käynnistää jäähdytysnesteen 76C lämpötilan seuraavan alituksen yhteydessä säädellyn käynnistysvaiheen täyskuormituksella.

      Suora teksti VW-oppaista. Aika sekava.
      Eli webasto jää säätötillaan odottamaan seuraavaa käynnistystä, aika raja 900s. Sitten sammuu kokonaan. käynnistyäkseen uudelleen jos lämpötila alittaa 76C. Eli webasto sammumisen ja käynnistyksen välissä ei tarvitse olla 900s taukoa.


      Lähde: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=381.0

    • .....

      Webasto kuulemma ”resetoidaan” näin:

      käyntiin liekistä > 25A sulake irti ja tupakan mittaiselle tauolle > sitten sulake takaisin ja sammuttamaan liekkiä > pieni tauko ja taas liekistä päälle.

      Webasto laitetaan käyntiin (flame-nappi) ja sitten vaan käynnin aikana sulakkeet irti, ”kävely auton ympäri”, eli tauko ja sitten sulakkeet takaisin ja taas liekistä päälle. Jos kerta ei auta voi kokeilla toistaa ja pitää pitempi tauko.

    • jarski62ahotmail.com

      Sammuu 5 v vanha.fail syttyy.mutta 5kwh syö 95ah akkua ja pätkä ajoa.täytyy kokeilla laittaa töpseli seinään ylläpitoon aina kun mahis.tai sit on vesipumppu loppu.käynnissä toimii auton pumpulla.5webasto alkuperäinen mersussa.yhestä meni vesipumppu.mitä meinaatte oisko agm tyhjä ajettu 500km kesän aikana mutta webastoo jätetty pihalla auto käynnissä

    • Anonyymi

      Ostin passatin jossa on wepasto mutta kaukosäädin kadonnut mistä apu ja onko kallis

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe