Sähkösaunan ilmastointi

Saunatonttu-pulassa

Ideoita parantaa saunan ilmastointia? (ei koneellinen)
Sahasin jo alhaalta ovestakin 100mm pois, jotta ilmakiertäisi paremmin.
Nyt kokeilussa 100mm venttiili lauteiden yläpuolelle, mutta mites on
miten kannattaa parantaa ilmanvaihtoa saunassa, joka..

- Koko n. 2m x 2,5m
- perinteinen sähkökiuas
- Lauteiden alla 100mm venttiili
- Kiukaan yläpuolella katonrajassa 125 venttiili

Nyt haluan saunana raitista ilmaa ja 100mm venttiili hankittu..
Minne paras paikak sijoittaa??
Tarkoitus lauteiden yläpuolelle katonrajaan??

Nyt tarvitaan apua..

8

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsämökin tonttu

      Lauteiden alapuolelle ilman muuta. Kuuma ilma nousee ylös kylmä tulee alhaalta.

    • Jooseppila

      Laita tuloilma kiukaan yläpuolelle seinään tai kattoon. Poistoilma lauteiden alle takaseinään. Oven alla voi olla edelleen rako. Meillä toimii hyvin näin. Löylytkin paranee.

    • Hyvä löyly

      Ilman muuta tuloilman pitää tulla kiukaan yläpuolelta se on nymymääräysten mukaista, ennen tulo tuli lattianrajasta ja kylmä ilma seisoi alhaalla ja raitista ilmaa ei pässyt lauteille, on koettu 80 luuvn saunoissa, nyt asun uudessa ja tulo katonrajassa, poisto alhalla, kumpikin koneellsia ja saunassa on hyvä ilma.

      • Kokeillut kaikkea

        Luulet vain että on hyvä ilma kun et oo parempaa saanut. Lue tuo Metsämökin tontun kommenti .


    • Hyvä löyly

      Heh Metsämökin tontun kommentti väärä, kylmä ilma jää jalkatilaan, sksi nykyään raitis ilman tuodaan kiukaan yläpuolelta, monta saunaa on kokeiltu ja 80 luvun saunoissa jalat oli kylminä ja happi eit rittänyt, nyt uudessa hyvä kun koneellinen tulo ja poisto ja raitis ilma tulee ylhäältä ja poisto alhaalla, tämä on hyvä sauna,eikä tekele.

      • itse olet väärässä

        Jos/kun kyseessä on painovoimainen ilmanvaihto, niin ei auta laittaa korvausilmaräppänää kovin ylös. Ilma ei nimittään kunnioita piirustuksiin merkittyjä nuolia, vaan tuppaa virtaamaan ulos myös siitä "korvausilmaräppänästä".

        Tuloilma katossa on koneellisen ilmanvaihdon juttuja. Puhaltimia ilma nimittäin tottelee.


    • Kerrostalon

      Huoneistokohtaisissa saunoissa ilmastointiratkaisu on minkälainen
      minäkin vuonna.
      Joka tapauksessa saunassa on parempi olla ruuanlaitto aikana, jolloin huippari
      katolla on tositoimissa, rakenteetkin säilyy vähemmällä höyryllä ja
      homeiden esiintyminen lykkääntyy.
      Ylipäätään kerrostalojen huoneistokohtaisten saunojen alkupamaus
      on ollut sen vuosisadan keksinnöistä turhin ja homehduttavin työllistäjä.

    • Hyvä ilma

      Uudessa kerrostalossa on huoneistokohtainen ilmanvaihto ja sen saa itse siis säätää eli saunoessakin voi laittaa isommalle ilmanvaihdon, joten uusi sauna paras.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      138
      1401
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe