Terve!
Minulla on 10kk vanha mäyräkoira uros, jolta on muutama viikko sitten napattu pallit pois. Ennen koira oli kiltti ja vilkas, mutta välillä innostuessaan liian äänekäs. Varsinkin yksin kotona haukuttiin todella paljon. Kaverina mäykyllä on 7kuinen Staffi tyttö. Nyt koira on alkanut haukkumaan ja yrittämällä yrittää ärsyttää toista. Agressiivisiakin piirteitä on alkanut löytymään. äristään jo tutuille kavereillekkin ja toisia koiria ei siedetä senkään vertaa. Onko tässä muita vaihtoehtoja kun etsiä toista kotia jossa poika saisi viettää aikansa yksin vai onko jotain koulutus kikkoja moiseen. Ennen koira tosiaan ei ole ollut mitenkään agressiivinen. Ei ihmisille ei koirille.
ongelma mäykky
5
389
Vastaukset
- l9kG"ö-,
Mäyrikset tarvitsevat paljon liikuntaa. Onhan sinulla se tilanne, että hän saa tarpeeksi liikuntaa? Älä reagoi huonoon käytökseen, vaan reagoi vasta hyvään käytökseen (= haukkumattomuuteen) ja palkitse haukkumattomuus.
Olisko ongelmana se, että koirasi on ahdistunut? Jos asema laumassa ei ole selvä ja hän pelkää uusia tilanteita, niin ei ihme, jos ärisee. Talutettaessa kiinnitä koiran huomio muualle ja anna herkku heti, kun koira ei ärähdä ja vieras koira on ohitettu.
Samoin ihmisten kohdalla tee niin, että jos ovikello soi, niin vie koira toiseen huoneeseen rauhoittumaan ja muutaman minuutin päästä tuo koira paikalle hihnassa. Anna herkku ja toista jotain komentoa, jolloin koira oppii, että paikalla oleva ihminen on hyvä asia. Kaveri ei reagoi koiraan, vaan antaa tämän olla rauhassa. - apua keneltäkään?
Kyllä meillä liikutaan ihan runsaasti kun tuo staffineitokin tarvitsee paljon liikuntaa. Ja lenkeillä pysähdytään myös koirapuistoon juoksentelemaan.
Tuota huoneesta poistamista voisin kyllä kokeilla! Mahdollisesti voisi toimiakkin.
Olen myös miettinyt voisiko tuo kaverin jalkojen näykkiminen olla dominoivaa käytöstä tai leikkiin haastamista? Ja totuushan on että mäyräkoirilla on taipumusta jutusteluun, että jos jonkinmoisia ääniä on aina tulossa olemaan :)
Olisiko muilla vielä vinkkejä kokeiltaviksi ?
Ja kiitos jo ensimmäisestä vinkistäkin!- koiraskoira
Kyllä siinä vihaksi pistää itselläsikin, jos olisi sulta viety kellit/m-sarjat teini-ikäisenä ilman terveydellisiä syitä.
MIKSI noin NUORELTA (keskenkasvuinen)koiralta on pallit poistettu? :(
Niin joo, kun piti NARTTU hankkia samaan huusholliin, miksi?
- Mäykytär
Lisäys edellisiin vielä, että vuoden ikäinen mäykkypoika kokeilee myös rajojaan eli tiukka "kuri" ja päivittäistä koulutusta, niin poika saataneen tokenemaan. Rotuhan on tunnetusti omapäinen ja monet yrittävät jossakin vaiheessa ottaa yliotetta. Miten olis koirakoulu, jos ette ole mitään pentukurssia käyneet? Ammattilaiselta saat parhaat vinkit et ehkä täältä palstalta. Myös kasvattaja on henkilö, jonka ainakin pitäisi osata neuvoa tai ohjata sellaiselle, joka tuntee rodun ja osaa neuvoa.
Juu enkä minäkään ymmärrä, miksi pallit viety, jos olivat täysin normaalit.
Olen itse taistellut tiukkapipoisen mäyrispojan kanssa, nykyään tosi helppo ja sosiaalinenkin kaveri, mutta tietää paikkansa ja tottelee. "Juttelee" paljon, joskus vaikea päätellä, onko ärinä ystävällistä vai ei, useimmiten kuitenkin on. Niin ja pallit on tallella, vaikka asuukin nartun kanssa. - mäyräkoiraedi
Meillä on tämmöne 2 v mäykkis. aina ihmmihmis/koira ystävällinen . mutta koirillakin on se murkku ikä. muista älä anna koiran nuolla liika putkeen. se on alistumista. tai älä silitä keskeltä päätä . sekin on alistamista. eli ehdotan käyttämään n. 2kk ajan purkkia joka sisältöää nauloja ja antaa kovaa ääntä. koiran pitää tajuta ettei se saa määrätä. leiki usein sen kanssa yms.. itellä nyt mäykkis jolla ei ole muuta paitsi joka toinen kuukaus se puree jotain. yhtäkkiä . että kysyn itsekkin neuvoa. T:12v poika etelästä. nuori oon mutta koirist tieto täyttää pään. se on voinut siitä leikkauksesta saada jonkinlaisia oireita. :-(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1031687- 2101527
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos591010Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik311000Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K58835En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k50787Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49775Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉58725Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.36725The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut5722