Mitä tapahtuu jos...?

ossi

Mitä tapahtuu jos jostain syystä:

a) Tankkaa diesel moottoriin bensaa ja ajelee sillä

b) Tankkaa bensa moottoriin dieseliä ja ajelee sillä

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, mutta tämä juuri nyt askarruttaa mieltä.

28

11531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a siantuntija

      Kummassakin tapauksessa saat työtarjouksia suurimpien autokonsernien suunnittelun johtotehtäviin sekä mahdollisesti nobelin fysiikan palkinnon.

      • 2åpoiuyt

        aina joku typerys ehtii ekana, onneks on netti.

        mutta hei, jos täällä sikailet, et muuallakaan osaa käyttäytyä.

        fiksi on aina fiksu


    • inssi

      a) räjähtää kone heti startissa
      b) ei lähe käyntiin

      • ripe

        sinä täälä kirjottelet? Vai menikö noi sun a) ja b) sekasin?


      • inssi
        ripe kirjoitti:

        sinä täälä kirjottelet? Vai menikö noi sun a) ja b) sekasin?

        ihan taatusti jysähtää ja lujaa jos laittaa
        dieseliin pelkkää bensaa. ja kysyjä halus sen
        tietää. ei mitää seossuhteita..
        pälli..


    • ripe

      Diesemoottorin tehot laskee jos dieselin seassa on bensaa. Puolet ja puolet, sillä se viä käy ja vehkeet kulkee. Jos yksi kolmasosa dieseliä ja 3/4 bensaa, vehkeet sammuu ja suhdetta on saatava muuttumaan joko lisäämällä dieseliä tankkiin tai tyhjennetävä tankkia ja lisättävä dieseliä.
      Ehkä olis suositeltavaa tyhjentää tankki ja tankata pelkkää dieseliä. Kuka sillä bensalla viitsis ajaa kun ei ole tehojakaan.
      Bensamootorista ei ole mulla käytännön kokemusta mut nykyaikainen bensakone ei ilmeisesti käy jos on dieseliä paljon seassa. Vanhat venäläiset varmaan toimis puolet ja puolet suhteella. Bensakoneessa ei yksinkertaisesti riitä potku polttaa tätä jalonpaa polttoainetta.
      Ehkäpä teoriassa jos on tarpeeksi ahdettu malli kysymyksessä ja ruiskun paineet kunnossa se vois vaikka käydä, mut silloinhan se jo oliskin dieseli eikä bensakone.

      • Opit.käynyt

        Älä viitsi kirjoittaa pelkkä paskaa kun et mitään tiedä!
        Kummassakin vaihtoehdossa tapauksesta riippuen moottorivaurio joka kirpaisee sen verran, että tuskin enää väärää ainetta tankkaat. Jotkut ne vain viisastuu vahingosta, kaikki ei siitäkään...


    • ossi

      Joskus monia vuosia sitten kuulin että joku oli kokeillu jomman kumman noista. Mutta kun siitä on niin pitkä aika niin en muista että kumman ja miten siinä kävi. Siksi kysyin noita molempia.

      Jotakin sellaista olen muistavinani että kone lähtisi kyllä käyntiin mutta palolämpötila olisi niin suuri että kone käytännössä sulaisi... olisiko sitten ollut kyse tuosta bensaa dieseliin vaihtoehdosta.

      • Peltsi

        Jos laittaa pelkkää bensaa dieselmoottorinn, niin bensa syttyy liian aikaisin johtuen dieselmoottorin korkeista puristuspaineista. Bensa syttyy siis ennenkuin mäntä on edes ylhäällä ja tästä johtuu lämmönnousu ja mahdollisesti konerikko.
        Bensaa voi laittaa vähän dieselin sekaan. Se parantaa pakkaskestävyyttä. Joidenkin dieselautojen ohjekirjassa on maininta, että voidaan lisätä bensaa dieselin sekaan kylmissä olosuhteissa, maksimi muistaakseni kolmannes.

        Bensakoneeseen jos laittaa pelkkää dieseliä niin se ei lähde käymään.


      • niin
        Peltsi kirjoitti:

        Jos laittaa pelkkää bensaa dieselmoottorinn, niin bensa syttyy liian aikaisin johtuen dieselmoottorin korkeista puristuspaineista. Bensa syttyy siis ennenkuin mäntä on edes ylhäällä ja tästä johtuu lämmönnousu ja mahdollisesti konerikko.
        Bensaa voi laittaa vähän dieselin sekaan. Se parantaa pakkaskestävyyttä. Joidenkin dieselautojen ohjekirjassa on maininta, että voidaan lisätä bensaa dieselin sekaan kylmissä olosuhteissa, maksimi muistaakseni kolmannes.

        Bensakoneeseen jos laittaa pelkkää dieseliä niin se ei lähde käymään.

        Mistä se pensa tulee sinne sylinteriin ennen aikojaan ?


      • Torsti
        niin kirjoitti:

        Mistä se pensa tulee sinne sylinteriin ennen aikojaan ?

        Ei kun se syttyy liian aikaisin.


      • Kassu
        niin kirjoitti:

        Mistä se pensa tulee sinne sylinteriin ennen aikojaan ?

        tullakkaan, koska bensa palaa nopeammin ja siksi kone nakuttaa. Tiedä sitten, miten toimisi jos ruiskuennakon säätäs sopivammaksi bensalle.


      • inssi
        Kassu kirjoitti:

        tullakkaan, koska bensa palaa nopeammin ja siksi kone nakuttaa. Tiedä sitten, miten toimisi jos ruiskuennakon säätäs sopivammaksi bensalle.

        ei sitä saa niin aikaselle pöljä...
        dieselin puristukset on liikaa bensiinille
        ja sil siisti. ei siin ennakot auta.
        ku syttyy liian aikasin ni syttyy..kapish ??


      • niin
        inssi kirjoitti:

        ei sitä saa niin aikaselle pöljä...
        dieselin puristukset on liikaa bensiinille
        ja sil siisti. ei siin ennakot auta.
        ku syttyy liian aikasin ni syttyy..kapish ??

        Toi kassu taitaa olla ainoa kun on jyvällä.
        Ei siellä pytyssä syty mikään ennenkuin suutin sylkäsee soppaa, ja sillon sen pitääkin syttyä.
        No palorintamien kohtaaminen voi olla pensalla hiukan rajumpaa kun naftalla, mutta kyllä ne koneet kalisee naftallakin, ainakin kylmänä.
        Ja muuten pensa kestää huomattavasti suurempia puristuksia kun nafta,ja ruiskuhetken saa ajotettua mihin vaan ja Kassu meinas kai että sitä myöhäistetään.


      • inssi
        niin kirjoitti:

        Toi kassu taitaa olla ainoa kun on jyvällä.
        Ei siellä pytyssä syty mikään ennenkuin suutin sylkäsee soppaa, ja sillon sen pitääkin syttyä.
        No palorintamien kohtaaminen voi olla pensalla hiukan rajumpaa kun naftalla, mutta kyllä ne koneet kalisee naftallakin, ainakin kylmänä.
        Ja muuten pensa kestää huomattavasti suurempia puristuksia kun nafta,ja ruiskuhetken saa ajotettua mihin vaan ja Kassu meinas kai että sitä myöhäistetään.

        kannattas ehkä opiskella vähä
        moottoritekniikkaa enneku kirjuuttaa
        tänne.. et benssa kestää puristuksia enempi ku nafta
        haaaaaaaaaaaaaaahahahahhahahaaaaaaaaaaahahah


      • juho
        inssi kirjoitti:

        kannattas ehkä opiskella vähä
        moottoritekniikkaa enneku kirjuuttaa
        tänne.. et benssa kestää puristuksia enempi ku nafta
        haaaaaaaaaaaaaaahahahahhahahaaaaaaaaaaahahah

        Naftan setaaniluku on oktaaniluvun vastakohta. Mitä suurempi oktaaniluku niin sitä parempi puristuskestävyys. Jos setaaniluku on oktaaniluvun vastakohta niin eikös se tarkoita sitä että mitä suurempi setaaniluku sitä huonompi puristuskestävyys?

        On tainnut mennä insinööriopinnot hukkaan?


      • Diesel-mekaanikko
        juho kirjoitti:

        Naftan setaaniluku on oktaaniluvun vastakohta. Mitä suurempi oktaaniluku niin sitä parempi puristuskestävyys. Jos setaaniluku on oktaaniluvun vastakohta niin eikös se tarkoita sitä että mitä suurempi setaaniluku sitä huonompi puristuskestävyys?

        On tainnut mennä insinööriopinnot hukkaan?

        Asia on niin että mitä suurempi setaaniluku sitä enemmän kestää puristuksia, jos bensaa lisätään dieseliin niin setaaniluku laskee ja käynnistys heikkenee mutta samepiste nousee ja silloin voi kesälaatua käyttää pidemmälle syksyyn..


      • luigi
        inssi kirjoitti:

        kannattas ehkä opiskella vähä
        moottoritekniikkaa enneku kirjuuttaa
        tänne.. et benssa kestää puristuksia enempi ku nafta
        haaaaaaaaaaaaaaahahahahhahahaaaaaaaaaaahahah

        kannatas itse ensin ottaa selvää asiasta ennen kun alkaa kehottamaan toisia opiskelemaan! naftan puristus kestävyys ON tosiaankin huonompi kun bensan( jos laittaa naftaa bensa auton tankkiin niin nakuttaa tosiaankin helpommin)
        haaaaaaaaaaaaaaahahahahhahahaaaaaaaaaaahahah


      • niin
        Diesel-mekaanikko kirjoitti:

        Asia on niin että mitä suurempi setaaniluku sitä enemmän kestää puristuksia, jos bensaa lisätään dieseliin niin setaaniluku laskee ja käynnistys heikkenee mutta samepiste nousee ja silloin voi kesälaatua käyttää pidemmälle syksyyn..

        On muuten niin, että se ei ole niinkuin sanoit.


      • tom
        niin kirjoitti:

        On muuten niin, että se ei ole niinkuin sanoit.

        taidat olla todella ammattilainen kun sanot noin, olen samaa mieltä jameksen kanssa, lapissa lisäävät naftan sekaan bensaa samepisteen nostamiseksi noin 10% seos..


      • niin
        tom kirjoitti:

        taidat olla todella ammattilainen kun sanot noin, olen samaa mieltä jameksen kanssa, lapissa lisäävät naftan sekaan bensaa samepisteen nostamiseksi noin 10% seos..

        Kohtaa, jossa sanottiin, että setaaniluvun noustessa puristuskrstävyys lisääntyy, muut jutut on asiaa.


      • gommonrail
        Peltsi kirjoitti:

        Jos laittaa pelkkää bensaa dieselmoottorinn, niin bensa syttyy liian aikaisin johtuen dieselmoottorin korkeista puristuspaineista. Bensa syttyy siis ennenkuin mäntä on edes ylhäällä ja tästä johtuu lämmönnousu ja mahdollisesti konerikko.
        Bensaa voi laittaa vähän dieselin sekaan. Se parantaa pakkaskestävyyttä. Joidenkin dieselautojen ohjekirjassa on maininta, että voidaan lisätä bensaa dieselin sekaan kylmissä olosuhteissa, maksimi muistaakseni kolmannes.

        Bensakoneeseen jos laittaa pelkkää dieseliä niin se ei lähde käymään.

        dieseliin on litrakin bensaa jo vaaraksi suuttimille


      • pitäs
        inssi kirjoitti:

        ei sitä saa niin aikaselle pöljä...
        dieselin puristukset on liikaa bensiinille
        ja sil siisti. ei siin ennakot auta.
        ku syttyy liian aikasin ni syttyy..kapish ??

        bensalla ajaa kun se on hirveän kallista tankata


      • niinhän
        inssi kirjoitti:

        kannattas ehkä opiskella vähä
        moottoritekniikkaa enneku kirjuuttaa
        tänne.. et benssa kestää puristuksia enempi ku nafta
        haaaaaaaaaaaaaaahahahahhahahaaaaaaaaaaahahah

        se on että bensasssa on puristuksia noin 9-12 ja dieselissä 16 ja yli


      • Diesleissä on n. 24 puristuspaineet


    • kävi

      näin a tankkasin väärästä pistoolista huomasin kun litra oli mennyt lopetin vaihdoin pistoolia ja ajoin muutaman sata kilometriä niin kone sammui tuli kallis remontti kaikki piti vaihtaa uusiksi eli uusiin autoihin ei saa panna tippaakaan bensaa sekaan

    • Dies-El

      Tankkasin ihan uuteen Citroen Xaran diesel-versioon vahingossa 20 litraa 95 bensaa ja tämän huomattuani 20 litraa dieseliä; tankin varoitusvalo paloi tätä ennen, eli löpöä ei ollut paljoa. Ei ole ollut mitään ongelmia.

    • pensa_vai_tsiisel

      Taitaa olla lieksan koneinsinöörejä :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      539
      3949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3454
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3070
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2362
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2220
    6. 227
      1678
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1417
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1319
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      96
      1309
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe