Ensimmäinen synnytys

Lilli26

Neuvolakäynneistä: Maksaako ne? Ja paljonko? Jos ensimmäinen raskaus?

Synnytys: Maksaako ensimmäinen synnytys ja synnytys ylipäätänsä? Jos synnyttää ihan normi sairaalassa ettei missään yksityisellä.

11

621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasfjlöakfjöahf

      Neuvolakäynnit ovat maksuttomia ja synnytyksestä maksetaan sairaalamaksu, joka ei ole suuri kunnallisella.

    • pojrphgioejr

      Yhdyn ylempään textiin, neuvola ja neuvolalääkärikäynnit ovat maksuttomia, ultrat raskausviikoilla 12 ja 22 tehdään äitiyspolilla ja sieltä tulee lasku n.22e/kerta, ultrat ovat vapaaehtoisia ja niihin mennään neuvolan lähetteellä. Synnytyksen jälkeen tulee sairaalalasku kotiin n.30e päivältä, loppusumma riippuu siis sairaalapäivien määrästä. Myös päivä jona synnytät lasketaan laskutuksessa yhdeksi kokonaiseksi päiväksi ja myös siitä menee veloitus, riippumatta mitä kello on kun sairaalaan saavut.

      • semmostaaaa

        Mulle ei tullut ultrasta kertaakaan laskua, mitä vähän ihmettelin... Neuvolat siis tosiaan maksuttomia ja jotkut kunnathan kai kustantaa synnyttämään mentäessä 3 ekaa sairaalapäivää?? Meillä ei ollut näin...

        Ja voin sanoa, että ekassa raskaudessa jos tulee melko kovia supistuksia, mutta synnytys ei alakaan vielä ja lähtee "turhaan" sairaalaan, niin voi tulla kivat laskut perästä... Itse kävin pariin otteeseen "harjoittelemassa" synnytysreissua ja lisäksi vielä muutama päivä sairaalassa tarkkailussa ja käynnistelyssä ennen synnytystä.... Ja asutaan kaukana sairaalasta, joten matkatkin maksoi. Mutta minkäs sille voi, kun ei ole kokemusta, että missä vaiheessa oikeasti pitäisi lähteä sairaalaan...


    • 7+11

      Neuvolakäynnit ovat ilmaisia.

      Ultrien maksujutut riippuvat kunnasta. Esimerkiksi täällä Tampereella on kaksi ilmaista ultraa. Mahdolliset kontrollit maksavat sitten sen poliklinikkamaksun verran eli 30 euroa kipale.

      Synnytys maksaa keskimäärin sen n. 30 euroa per sairaalassa vietetty päivä, oli kyseessä sitten ensimmäinen tai viides. Hinta vaihtelee jonkin verran sairaaloiden välillä. Taysissa oli ainakin pari vuotta sitten niin, että jos lapsi on vierihoidossa (ts. äiti hoitaa), peritään näiltä vain yksi maksu. Jos lapsi taas on esim. vastasyntyneiden teholla tms., peritään molemmista maksua niiltä päiviltä. Tosin vauvalle oli kai joku maksukatto muutaman päivän jälkeen... Itse SYNNYTYS ei siis sinänsä maksa mitään, ts. maksat saman summan, otit sitten epiduraalin tai et jne.

    • Turussa on kaksi ultraa ilmaiset. ja jos tarvi käyntii ultraa neuvolaa lähettä nekin ilmaiset.Turku maksaa siitä lähtien kun olet kirjauttunut sairalaan kolme päivä ilmaiseksi.Eli olin itse ja vauva neljää ja joutusin maksaa yhdesätä päivästä.kannattaa kysyä neuvolasta maksaa kunta ja kuinka monesta päivästä jos kunta tarjoo.

      • Kuulemma jos asuu raisiossa saa ilmaiseksi kaikkista päivistä.Pitäää varmaa et lapsi äidin kanssa vieri hoidossa


      • mokpejv
        helenas kirjoitti:

        Kuulemma jos asuu raisiossa saa ilmaiseksi kaikkista päivistä.Pitäää varmaa et lapsi äidin kanssa vieri hoidossa

        Raision kaupunki maksaa synnytyksen jälkeiset päivät äidistä. Jos vauva jotuu esim keskolaan se pitää itse maksaa.


      • mokpejv kirjoitti:

        Raision kaupunki maksaa synnytyksen jälkeiset päivät äidistä. Jos vauva jotuu esim keskolaan se pitää itse maksaa.

        En ollut ihan varma siitä


    • 1+5

      Jos rahanmeno niin mietityttää jo tässä vaiheessa, niin kannattaa ehkä jo miettiä, minkä verran se lapsi vie rahaa ja onko varaa (vaipat, mahdollisesti korvikkeet ja tuttipullot, muut tarvikkeet, vaatteet, lelut...)

      Kun olin esikoisesta synnytysvalmennuksessa, niin siellä oli yksi pariskunta, joka jankutti ja jankutti, kuinka paljon synnytys maksaa. Hei haloo, synnytyksestä eteenpäinhän se lapsi tietää rahanmenoa - ja paljon - ennen kuin täysi-ikäiseksi ehtii....

      • miten sen ottaa

        No eipä meillä ainakaan lapsi ole kovin paljon tullut maksamaan. Ja siis ollaan aika pienituloisia. Ehkä sitten vaan ollaan totuttu siihen, että tullaan toimeen vähän vähemmällä.... :) Ja lapselta ei mitään puutu.


      • miten sen ottaa kirjoitti:

        No eipä meillä ainakaan lapsi ole kovin paljon tullut maksamaan. Ja siis ollaan aika pienituloisia. Ehkä sitten vaan ollaan totuttu siihen, että tullaan toimeen vähän vähemmällä.... :) Ja lapselta ei mitään puutu.

        Sama meilläkin.Kyllä vähällä määrää raha pärjää jos osaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1101
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      993
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe