Olen paiskinut 5 vuotta lähihoitajan töitä kotihoidossa ja olen kyllästynyt. Aikoinaan valmistumiseni jälkeen työskentelin myös vuoden päiväkodissa.
Mitä koulutuksia lähihoitajalla on mahdollista käydä niin, että siitä olisi jotain hyötyäkin?
Olen miettinyt eri vaihtoehtoja. Jos vaikka lähtisi opiskelemaan sairaanhoitajaksi? Mieltäni kummiskin kovasti kaihertaa se, että lukion käyneet nuoret ovat samalla viivalla kokeneen lähihoitajan kanssa. Se, jos mikä turhauttaa. Kolme vuotta opiskelua ilman mitään hyötyä työkokemuksesta?
Onko lähihoitajan koulutuksella ylipäätään yhtään mitään merkitystä, jos miettii jatko-opintoja? Kokemuksia?
Opiskelu intoa löytyy. En vain tiedä, kannattaisko jopa vaihtaa alaa mieluummin kuin jatkaa opintoja sos.- ja terv. alalla.
Mihin edetä lähihoitajasta?
22
22884
Vastaukset
- 5+6
AMK sosionomi jos käytännön hoitotyö tympii.
- onnea
Sosionomeja on paljon rivihoitajan töissä, kun koulutusta vastaavaa työtä ei löydy joka paikkakunnalla. Opiskele vaan pari, kolme vuotta lisää. Voit saada peruspalkkaan jopa 200e kuussa enemmän, kattaako opintolainat?
- Tunnen muutaman
onnea kirjoitti:
Sosionomeja on paljon rivihoitajan töissä, kun koulutusta vastaavaa työtä ei löydy joka paikkakunnalla. Opiskele vaan pari, kolme vuotta lisää. Voit saada peruspalkkaan jopa 200e kuussa enemmän, kattaako opintolainat?
Eteläsuomessa lähes kaikki sosionomit työllistyvät !!
- Lh+Sh.Opisk.
Heippa !
Itse olin lähihoitajanä töissä kaksivuotta (suuntauduin ensihoitoon) mutta työskentelin pääasiallisesti vammaisten ja kehitysvammaisten kanssa. Lähdin opiskelemaan sairaanhoitajaksi koska ensihoito/akuuttihoito on aina kiinnostanut ja kiehtonut minua niin, koulusta tässä tapauksessa olisi hyötyä.
Nyt toista vuotta opiskellut sairaanhoitajaksi voin TAATA että sieltä koulusta löytyy myös kokeneellekkin lähihoitajalle haasteita, tosin onhan meillä hyvä "ylilyönti" asema lukion penkistä tulleihin, mutta haastetta löytyy. Enkä itsekkään millään surkeilla papereilla lähihoitaja puolelta valmistunut. Perusopintojen ka. h4 ja koulutusohjelmasta elikkä tässä tapauksessa ensihoito k5. Ja jos alasta tykkäät, haluat olla ihmisten parissa, ja tulet kaikkien kanssa "toimeen" vanhusten/vammaisten/lasten yms, haluat vaan vaihtelua/uusia maisemia/työpaikkoja sekä haastetta tietyssä määrin niin sairaanhoitaja opinnoista löydät sitä varmasti tarpeeksi. Sen jälkeen toki jos kiinnostaa voit työskennellä parivuotta sairaanhoitajana jonka jälkeen hakea ylempään sairaanhoitaja AMK tutkintoon mikä taas käsittääkseni painottuu hieman enemmän hallinnolliselle puolelle.
Kaikissa kouluissa ei hyväksilukuja saa, mutta meidän koulussa lähihoitajat sai tekemällä näytön ja melko laajankirjallisen tehtävän hyväksiluettua 16op. Elikkä aika hyvin !
Toki jos ala kyllästyttää, niin vaihtoon vaan. Aina se lähihoitajan tutkinto takataskussa pysyy ja voit tulla takaisin alalle koska vain tai jatkaa toisen tutkinnon ohessa sijaisuuksia tms.
Ennemin uusi ammatti kun kyllästynyt hoitaja :) (tämä siis vain yleisesti ottaen kun näitäkin näkee valitettavasti LIIKAA).
Suosittelen Sairaanhoitajaa ! :) - shop
Itse opiskelen lukiopohjalta sairaanhoitajaksi ja meillä on luokalla suurin osa lähihoitajia, joilla on enemmän tai vähemmän työkokemusta.
Todellakin lähihoitajat saavat ainakin ensimmäisenä vuonna meidän koulussa paljon hyväksilukuja ja ainakin ensimmäisen harjoittelun saa hyväksiluettua myös.
Riippuu tietysti varmaan koulumenestyksestä lähihoitajaopintojen aikana, mutta olen huomannut, että osalla lähihoitajista menee koulussa opetettavat asiat täysin yli hilseen kun taas lukiopohjalla asiat ovat helpommin ymmärrettävissä. On tietysti jokaisesta itsestään kiinni, miten siellä koulussa sujuu, mutta ymmärtääkseni amkissa käydään asioita niin paljon tarkemmin ja syvällisemmin läpi, ettei asiat ole lähihoitajille automaattisesti tuttuja.
Vastaavasti käytännön hommissa lähihoitajat, joilla on työkokemusta, rökittävät meidät lukiopohjaiset ihan täysin.:)
Ei saa siis käsittää väärin, en katso alaspäin lähihoitajia, vaan tarkoitukseni oli ilmaista, että mikäli sairaanhoitajaksi haluaisit, niin siitä koulusta saat aivan varmasti paljon uutta ja syventävää tietoa edellisten opintojen päälle.- 37
Omassa työpaikassani kaikki, siivooja-hoitoapulaisesta lähtien ovat peruskoulutukseltaan ylioppilaita...Ei kyllä näy osaamisessa/ työtehossa /palkassa.
- kokenut sh
suosittelen lämpimästi kokonaan alan vaihtoa.
- tunkki
Olen kunnianhimoinen ja eteenpäinpyrkivä, useissa johtetävissäkin teollisuudessa toiminut insinööri ja diplomi-insnööri.
Töitä en ole saanut enää 5 vuoteen hakemisesta huolimatta. Työkkäri ahdistelee jatkuvasti lähihoitajaksi, eilkä ala kiinnosta pätkääkään.
Toisaalta, olen joka tehtävässä ottanut sen nopeasti hallintaani ja ylennyt lähes läpi koko organisaation muutamassa vuodessa ja uraa on ollut useassakin talossa. Nyt olen vajaa 50.
En tasan tarkkaan tulisi viihtymään lähihoitajana, jos ala yhtäänkään kiinnostaisi, olisin hankkinut muutaman tutkinnon hoitotieteistä, en tekniikasta. Tämä ei tunnu työkkärin tätiä juuri kiinnostavan. Karenssia en voi ottaa, joten sitten kai on kurssittauduttava lähihoitajaksi, mutta miten siitä saman tien ylöspäin ja hallinnollisiin tehtäviin? Ei taida olla paljoa käyttämättömiä opintokuukausiakaan jäljellä? Inhoan "hyysäystä", mutta manageerauksen osaan.
Voipi olla mielenkiintoinen kysymys, vaan eipä jätä nykyinen työvoimapolitiikka paljon varaa valita.- gernau
Kiitos rehellisyydestäsi, juu älä lähde ikinä hoitoalalle jos ei kiinnosta, säästyt ja myös muut säästyvät monelta murheelta.
Itse lähdin viidenkympin pintaan opiskelemaan lähihoitajaksi, pidän työstäni tosi paljon. olen ollut vanhusten, vammaisten ja päihdeongelmaisten parissa, töitä on niin paljon kun vaan jaksaa tehdä.
Palkkahan ei tiedetysti ole niitä parhaimpia, mutta toimeen tulee.
Itse palvellut aiemmin puolustusvoimissa ammattisotilaana ja voin vilpittömästi kertoa siitä olleen hyötyä nykyisessä työssäni. - kaikkea sitä ...
Ei saatana, ei siellä noin tyhmiä tätejä voi olla työkkärissä. Inssistä lähihoitajaksi. Yliopistoonhan sinä kuulut !
Ota sieltä toitotieteitä, niin pääset suorilla johtotehtäviin tai opettamaan .... helvetin tyhmiä tätejä täytyy sanoa .. ja nautran päälle !!! Joma ...
Terveydenhuollon maisterit toimivat myös firmoissa.
Sano kuule niille tädeille että hoitotyö on kutsumus ja suosittele niitä ite sinne, jos pääsevät sisään.
- Opiskelija yrittäjä
Ala opiskelemaan sairaanhoitajaks aikuisopiskelijana, voit halutessasti tehdä samalla töitä ja käydä koulua ryhmässä jossa kaikilla on vähintään 3 vuotta alan työkokemusta.
Tai ala yrittäjäksi, tolla alalla niistä on pulaa ja työnkuva muuttuu laakista aika paljon. - sairaaaaanhoitaja
Meillä (Kyamk) lähärit saivat hyväksilukua vain ensimmäisestä harjoittelusta, josta suorittivat vain pari viikkoa (me muut 4 viikkoa). Mitään hyväksilukuja ei teoria-aineista tullut. Mutta silti suosittelen hankkimaan sh-paperit!
Hieman riippuu mita tietenkin haluat. Lahihoitaja on hyva pohja, ja vaihtoehtoina ovat esim. sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja ja katilo ainakin tuolta AMK-puolelta.
Huomautan, etta kolmella viimeksimainitulla on puoli vuotta pidempi koulutus, ja heilla on oikeudet toimia myos sairaanhoitajana. Olen yhden katilon tavannut psykiatrisella osastolla toissa, kun siella olin harjoittelussa. Opiskelu on rankempaa kuin lh-koulutuksessa, mutta jos tunnet alan oikeaksi niin antaa palaa vaan.
T: LH vm. 2002, SH vm. 2011- hoi hoi
... bioanalyytikko ja röntgenhoitaja sekä fysioterapeutti.
- Mieti tarkkaan!
Minusta sinun ei kannata suunnata terv.huoltoalalle. Koska ei se työ siitä lähihoitajan työstä sh muutu eli samaa takapuolen pesemistä yms perustasoa.
Koulutus pitkä ja palkkaero on kovin pieni. Terveydenhuoltoalalla vaaditaan nykyään ns. itseopiskelua ja kaiken maksat itse.
Ei se lh-sh työnkuva mitenkään erityinen ole ja koulutus useita vuosia. Jos viisas olet hae yliopistoon ja suorita sieltä loppututkinto. Miksi roikkua monta eri koulua ja jaksot pitkiä sekä palkkaus huono. Vielä raadollisemmaksi vaan menee työmaailmassa (varsinkin terveydenhuollossa).
Kotihoito/vahuspuoli ja sen työ varmasti yksi raskaimmista koska henkilöstöä ei saa tai on liian vähän. Ainakin Helsingin alueella henkilöstöstä krooninen pula.
Joskus tuntuu, että ihmiset "tapetaan" työssä liian työmäärän ja vastuun kanssa ja se ei enää kohta houkuttele ketään ainakaan täällä kotimaassa. Ei palkkauksen eikä työnsisällön kanssa. Terveydenhuolto tarvitsee uudenlaista johtamista ja inhimillisyyttä mutta nyt siitä on tehty "rahasampo" ja liukuhihna laitos etenkin yks.yrittäjille.
Mieti tarkkaan, ettet turhaan käy useita vuosia kouluja. Ei se ensihoitopuolikaan mikään ruusutarha ole ja palkka huono. Työolot ja työnmäärä sielläkin kohtuuton ja koulutus pitkä työn vastuuseen ja vaativuuteen sekä palkkaan nähden.
Kuuntele sydämesi ääntä kyllä se sieltä tulee mitä haluat tehdä! - hkjhf
Olin itse töissä kotihoidossa 10 vuotta, jonka jälkeen hain laboratorion näytteen ottajaksi, sain paikan ja pidän todella paljon työstä!
- bio
Luo bioanalyytikoksi niin saat tehdä tutkimustakin !!
- 2+4
Kyrsiintyneelle lähihoitajalle paras tie on suoraan ulko-ovelle ja lopettaa hommat jos ei pälli kestä...
- tuuri
Olen työskennellyt ensin kodinhoitajana, sitten koulutin itseni lähihoitajaksi (vanhus, päihde- ja milelenterveys, vammaispuolelle) seuraavaksi suoritin vanhustyön erikoisammattitutkinnon( dementia, päihde- ja mielenterveys, virikeohjaus vanhukset osiot erikoisammattitutkinnosta ) ja lisäksi lasten ja nuorten virikeohjaaja osion. Seuraavaksi luin muistihoitajaksi ja parhaillaan suunittelen jatkolukuja muistikoordinaattoriksi ja katsotaan josko vielä jotain keksisin. Haaveeni on sh tutkinto, mutta työ kutakuinkin samaa kuin lähihoitajalla ainakin nykyisessä toimesani (sh tekee samaa rivihoitajan työtä kuin lähihoitajakin) mietin siis mitähän sitten seuraavaksi mieli tekis lukea ennen kuin jään eläkkeelle ala on kuitenkin aika mielenkiintoinen. Ja paljonhan se merkitsee milaisessa työyhteisössä työskentelee työmotivaatio on hyvin paljon siitä kiinni samoin viihtyvyys työssä. Ja jos alkaa tympiä yksi paikka niin kannattaa pyytää työn siirtoa toiseen kohteeseen. Ei sitä tiedä miten eri yhteisössä työmotivaatiokin palautuu. Tämän sanon siksi, että itse ainakin olen kokenut työnkuvan muutoksen positiivisena asiana ja tämä on auttanut jaksamaan hoitotyössä jota todellakin minulla on jo menossa 27 vuosi.
- Anonyymi
osako joku sanoo , jos opiskelen lasten ja nuorten sosiaali- ja terveysala sanko mennä hoivakodissa tai vanhusten työ?
- Anonyymi
tarvitaan työntekijöitä, eli sinne pääsee kaikilla erikoistumisilla, kuten aina ennenkin. kotihoitoon voi olla isompi kynnys, mutta tekijöitä tarvitaan kipeästi sielläkin.
- Anonyymi
onhan lh:lla iso määrä erikoistumisopintoja. varmemmin tosin pääsee sh:ksi tällä hetkellä lukion käynnillä, kun c:n paperit riittää varmasti. muuten sitten pääsykokeella.
kotihoito on varmaankin kivaa, itsenäistä, liikkuvaa, ulkoilevaa, ja välillä voi tehdä muutakin, vanhusten parissa, sairaalassa (ainakin jos erikoistuminen, joka luo sh-pohjaakin). ulkomailla ei välttämättä ole lh:a.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831569Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721370Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2271351Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311291Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973- 89960
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123848