Tilastojen valossa näyttää siltä, että vuodesta 2007 lähtien on kirkosta eronnut noin 300000 seurakuntalaista
http://www.eroakirkosta.fi/media
Näiden 300000 lähipiiri kattaa noin 3-4 läheistä, jotka myös ajan oloon jättää kirkon. Eroamisvauhti on päivittän noin 150-200 jäsentä. Jos tilanne jatkuu samanlaisena niin luterilainen seurakunta joutuu vaikeuksiin.
En enää odota minkään mainoskampanjan tai ns. kasvojenkohotuksen auttavan. Oppi sinällä on hyvä, mutta sitä vaan on käytetty niin väärin. Uskon itse Jumalaan, mutta kammoksun luterilaisen kirkon jumalapalveluksia samoin ns. kristillisiä juhlia. Kirkossa ei ole koskaan ollut hauskaa vaan aina masentui kun siellä kävi,.
Kirkosta eronneet
3
51
Vastaukset
Vielä ehtii eroamaan kirkosta viikon verran, ettei tarvitse maksaa ensi vuonna kirkollisveroa. :)
"Kirkossa ei ole koskaan ollut hauskaa vaan aina masentui kun siellä kävi,."
Et ole varmasti ainut, sillä minuakin alkaa ahdistamaan aina kun astun kirkkoon ja istuin kirkon penkille jonkun juhlissa tai silloin kun peruskoulussa osallistuin pakollisiin jumalanpalveluksiin. Esimerkiksi isovanhempieni hautajaisissa nyt ahdisti muutenkin ja sitten vielä se papin uskonnollinen höpöhöpö -puhe, jolle isoisänikään ei koskaan antanut minkäänlaista arvoa! Tahdon, ettei minua siunata ollenkaan sitten kun joskus kuolen, mutta kai mäkin joudun kunnianloukkauksen kohteeksi ateistina (niin kuin monet muutkin) kun läheisistäni kukaan tähän mennessä ei ole tutustunut siviilihautajaisten järjestämiseen. Sen vuoksi pitää toivoa jälkeläisistä, että ne ajattelisivat järjellään ja kunnioittaisivat isänsä toivomusta ja ideologiaa. Eikö se ole uskovaisistakin hyvin kielteinen asia, että ateisti hautajaisissa siunataan kun on sekin että ateisti haudataan "pyhälle maalle"?
Kirkossa en ole käynyt yli 10 vuoteen! Enkä mene, jos joltakin sukulaiselta tulisi joku hääkutsu ja he menisivät naimisiin kirkossa, eikä maistraatissa. Saatan toki osallistua siihen muuhun hääjuhlaan, vaikka nekin tuntuvat sellaisilta pitkävetisiltä ja liian kaavamaisilta kakun leikkaamisesta aina sinne hääkimpun heittoon asti. Ne leikkimieliset visailut hääparin kesken on kyllä todella arvon alentamista, johon en varmasti itse suostuisi ja sellaisia ovat jotkut kavereiden järjestämät polttarit...ei kiitos! :)- EL.a :K:IM
joulupäivänä
Pidä uskosi Jumalaan, niin ei tarvitse miettiä kirkosta eronneilla.
Mä olen samaa mieltä niistä Jumalanpalveluksista.
Pitäisi olla enemmän ilosanomaa, eikä suruvirsiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 232411
- 951536
- 1181274
- 751130
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa18969- 52862
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa249861Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo19840MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil209840- 34795