Aihe

Nokka-akselin asennon tunnistin.

VekkuliB

Eli siis tänään vaihdoin Vectraan kyseisen nokka-akselin asennon anturin uuteen.

Kaikki meni kuten pitikin. Vikavalo ei palanut vaihto operaation jälkeen
ja auto otti kierroksia normaalisti ja voimat palasivat koneeseen.
Lähdin ajamaan koeajoa, kaikki toimi normaalisti. Ajoin noin 10km matkan.

Tulin takaisin pihaan, sammutin auton ja käynnistin uudelleen, jonka jälkeen vikavalo
syttyi uudestaan kun kierrokset nousivat yli 4500.

Onko kenellekkään käynyt samoin? Olisiko veikkauksia/tietoa missä vika piilee tällä kertaa?

Kyseinen auto Opel Vectra B 2.0Ecotec

8

1840

    Vastaukset

    • Muistitko poistaa vian ajotietokoneen muistista ?
      Vikamuisti pitää aina tyhjentää korjauksen jälkeen, muuten vikavalo syttyy uudestaan.

      • Onnistuuko tuo nollaus kotikonstein vai onko vietävä huoltamolle

        Kiitos vastauksestasi


    • En ole kokeillut, mutta käyppä tuolla www.ocf.fi, siellä on ihmisiä jotka tietävät Opeleista todella paljon.
      Itse olen jättänyt sovinnolla auton huoltamisen ja korjaamisen merkkiliikkkeelle, kun ei ole itsellä paikkaa ja autoissa on nykyään niin paljon elektroniikkaa.
      Liikkeessä lukevat vikakoodit ja samalla näkee onko muita vikoja olemassa.
      Myös löysä liitos aiheuttaa vika koodi ilmoituksen, eli onhan liitokset hyvin kiinni.

    • Se on turha veikkailla kun vikavalo palaa sen merkkinä että siellä on vikakoodi muistissa joka kertoo syyn missä vika on. Ilmeisesti nokan tunnistinta on lähdetty summamutikassa vaihtamaan ilman tietoa minkätakia se vikavalo alunperin paloi jolloin sama vika saattaa edelleen aiheuttaa vikavalon.

      Vikavalo myös sammuu ja pysyy sammuksissa kun vian korjaa eikä sitä varten tarvi mitään vikamuisteja nollailla. Koko "nollaa vikakoodit että vikavalo sammuu"-temppuilu on vaan korjauksenvenytyskikka niiltä jotka ei ole vielä jaksaneet edes konepeltiä avata, valo saattaakin sillä hetkeksi sammua mutta ECU kyllä huomaa viallisen osan huonon toiminnan ja sytyttää valon pian uudestaan vikakoodin kanssa.

      Ainakaan tällä paikkakunnalla nyrkkipaja ei ota juuri mitään vikakoodien luvusta (luokkaa 10e) joten se on pieni raha että saa tarkan tiedon mikä siellä kusee, kannattaa kysellä. Eikä missään nimessä merkkiliikkeeseen lypsettäväksi tuollaisten vanhojen rotiskojen kanssa.

      • Joo, mutta kun sen vikakoodin lukeminen antaa usein useamman syyn siihen vikaan ja sitten niitä osia vaihdetaan ja vaihdetaan = rahaa palaa, tämä on ärsyttävää, kunpa antaisikin vain sen koodin missä vika on, olisi elämä helppoa.


    • Vikakoodit voit nollata itse yksinkertaisesti käyttämällä virtoja päälle ja pois 20 kertaa peräkkäin. jos vikavalo palaa vielä tuonkin jälkeen on vika päällä kokoajan jolloin joudut käyttämään auton vikakoodin luvussa.

    • tyhjäkäyntisäädin karstanen ja jumittaa... Ruiskuta wd- monitoimiöljyä säätinen ja anna vaikuttaa ja käynnistä auto.ja aja lenkki .. ruiskuta runsaasti,liottaa karstat pois

    • käsijarrun alapuolella olevan muovin alta löytyy obd pistoke mistä yhdistät pinnit 5 ja 6 vaikkapa johdon pätkällä. eli kuskin penkillä istuessa ylin rivi ja vaihdekepin suunnasta lähdet laskee 1,2,3,4 .... sitte ku pinnit on yhdistetty virrat päälle ( ei käyntiin) vaan II asentoon ja seuraat moottorin vikavaloa mitä vilkuttaa.. täältä lisää ohjeita http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=4&t=106248&p=776597&hilit=moottorielektroniikan häiriövalo&sid=48982a8e100802e9b075dd6778880d9a&sid=48982a8e100802e9b075dd6778880d9a#p776597

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onko Stefan Therman monimiljonääri?

      Jotkut väittävät että on, toisten mielestä pelkkä velka-elvis jolle kohta käy köpelösti. Mikä on totuus?
      33
      3361
    2. Maisa tahtoo Mikon kanssa yhteisen lapsen

      On kuitenkin kiire sillä sairaus voi paheta ja se kaataisi vauvahaaveet: "Lentoemäntänä työskentelevä mediapersoona Maisa Torppa, 29, kertoo tuoreess
      28
      1352