Nyårslöfte.

surpuppan

År 2012 ska jag bara tala finska med sådana människor som respekterar mitt modersmål.Jag vill inte höra ett enda ord om muminjoller eller kreolspråk,då får de skaffa tolk åt mig.

2

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Båtförare

Hej!

Menade du att du skulle "bara tala finska med sådana människor som INTE respekterar ditt modersmål"? Det var väl ett skrivfel?

Jag en sådan människa som inte är svenskspråkig som modersmål, men jag respekterar mycket ditt modersmål svenska. Och jag verkligen menar det.

För mig, och för oss alla som skulle vilja prata på svenska och praktisera sin språkkunnande, -är det en liten missöde därför att trots allt, alla finskspråkiga är inte fientligt sinnad mot svenska. Det är nog så att jag talar mycket bättre finska än svenska men jag klarar mig nog på svenska också och tyckte om att tala svenskan alltid när det är möjligt. Jag tycker inte alls om samtalspartner byter sig till finska när han/hon märker att jag talar inte fullständig svenska. Det händer då och då och jag har tänkt det beror på att några svenskatalande människor antar att alla finskar hatar att prata svenska.

Ni borde vara stolta över ett vackert språk ni har!

• tant röd

Visst är vi stolta över vårt språk,det där att man oftast talar finska beror väl främst på att man inte vill bli betraktad som besvärlig.Eller att alltid få höraTÄH,puhutko suomea ?Om jag skall vara ärlig så har jag ändå träffat några som sagt att de varit glada att få träna sin svenska,undantag finns.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      29
      1899
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      165
      1880
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      373
      1729
    4. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      216
      1238
    5. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1148
    6. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      12
      1121
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1056
    8. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      86
      1029
    9. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      1015
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      50
      1001
    Aihe