Nyårslöfte.

surpuppan

År 2012 ska jag bara tala finska med sådana människor som respekterar mitt modersmål.Jag vill inte höra ett enda ord om muminjoller eller kreolspråk,då får de skaffa tolk åt mig.

2

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Båtförare

      Hej!

      Menade du att du skulle "bara tala finska med sådana människor som INTE respekterar ditt modersmål"? Det var väl ett skrivfel?

      Jag en sådan människa som inte är svenskspråkig som modersmål, men jag respekterar mycket ditt modersmål svenska. Och jag verkligen menar det.

      För mig, och för oss alla som skulle vilja prata på svenska och praktisera sin språkkunnande, -är det en liten missöde därför att trots allt, alla finskspråkiga är inte fientligt sinnad mot svenska. Det är nog så att jag talar mycket bättre finska än svenska men jag klarar mig nog på svenska också och tyckte om att tala svenskan alltid när det är möjligt. Jag tycker inte alls om samtalspartner byter sig till finska när han/hon märker att jag talar inte fullständig svenska. Det händer då och då och jag har tänkt det beror på att några svenskatalande människor antar att alla finskar hatar att prata svenska.

      Ni borde vara stolta över ett vackert språk ni har!

      • tant röd

        Visst är vi stolta över vårt språk,det där att man oftast talar finska beror väl främst på att man inte vill bli betraktad som besvärlig.Eller att alltid få höraTÄH,puhutko suomea ?Om jag skall vara ärlig så har jag ändå träffat några som sagt att de varit glada att få träna sin svenska,undantag finns.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe