Mikä vikana kanissa?

Miss.U.So.Much

Eli kanini kuoli tänään...niiin kova ikävä ja suru on suuri;( Minulle jäi toinen kanini, Maikki oli alle vuoden ikäinen. Aluksi ei syönyt/juonut/paskonut/kussut ollenkaan. Pakko syötimme ja juotimme kania illalla. Aamulla öiti vei kanin eläinlääkärille ja siellä epäiltiin keuhkokuumetta koska hengitys vinkui koko ajan ja muutenkin huonossa kunnossa oli. Kotona oli tarkoitus ruveta ruokkimaan kania, mutta kun teimme ruuan kani rupesi kaatuilemaan puolelta oiselle, sitten meni makaamaa, ja rupesi kramppaamaan kauheasti, minä en voinut katsoa vaan käännyin pois ja äitini jäi tarkkailemaan kania (hän on sairaan hoitaja). Sitten kramppaaminen loppuo ja se oli siinä. ;( Vieläkin itken koko ajan, kani oli niiin rakas ja tärkeä minulle, se oli niin reipas ja rohkea, ihan kuin koira. Se kulki aina vapaana kun olimme kotona emmkä nukkuneet. Eläinlääkärin mielestä on oikein että kani saa lkoilla mahdollisimman paljon, hänen omat kaninsa ovat 24/7 vapaana. Olisi todella mukava kuulla onko samantapaisia tapauksia, ja mikä mahdollisesti ollut vikana. Maikki lähti äsken Animukseen jotta saadaan tuhkat kotiin. ;( Tämä n niin hirveää. Tiedän että kultapikkuseni kuolema ei johdu meistä. Ja onko vaara että 3 muuta kania sairastuu samaan? Pitäisikö antaa vaikka matokuuri varmuudenvuoksi jos vaikka joku loinen yms. Asiallisia kommentteja kiitos ja pian!

9

10998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 kanin emäntä

      Keuhkokuume on kanille kohtalokas. Voin kokemuksesta sanoa, että kun lemmikki johonkin sairauteen kuolee kotona sille tulee lopuksi kramppeja, kaatuilua ja saattaa jalat vispata, sit vaan elämä lähtee pois. Saattaa johtua keskushermostosta. Meillä on useita eläimiä (marsuja ja kaneja) kuollut vanhuuden tuomiin sairauksiin ja kaikilla on ollut kyseisiä oireita loppuvaiheessa. Viimehetkillä olen pitänyt pupua/marsua sylissä. On saanut kuolla syliin. Ainoastaan hamsteri on kuollut nukkuessaan

      Itse en lähtisi lääkitsemään muita kaneja, jos ei ole oireita. Ja jos kanillasi oli keuhkokuume niin se on bakteerin aiheuttama tulehdus, jota ei voi estää matokuureilla.

      Voimia sinulle.

    • kani fani

      oma kanini kuoli myös kesällä );

    • surun murtama

      kanini kuoli eilen ... Olen surun murtama ja itke kokoajan ... Huomasin eilen aamulla , että kani ei ollut syönyt edellisen päivän ruokia , juonut vettä tai tehnyt tarpeitansa ... Olin hyvin huolestunut ... Illalla kani oli hiukan kylmä , joten otin sen syliin ja käärin vilttiin ... Kun otin kanin syliin , kanilla vispasi hiukan jalat ... Kun kani oli ollut jonkun aikaa uudestaan häkissä , liikkuminen ja asennon vaihto tuntui raskaalta ja tuntui jäävän kesken ... Hengitti välillä syviä henkäisyjä ... Otin kanin syliin , sen pää roikkui ja suu oli auki ... Tirahdin itkuun ... Pyysin isän paikalle ja laskin kanin häkkiin ... Emme tiedä tarkkaa , mikä kanilla oli , mutta se nukkui rauhassa pois ja söi illalla vähän porkkanaakin ...

    • tania78

      Osanottoni kaikille kaninsa menettäneille.

      Minulla on ollut onni löytää kanini niinsanotusti poisnukkuneina.

      Jos kani kuolee äkisti ja sillä epäillään jotain hengitysteissä olisi syytä tarkkailla muiden kanien vointia sillä kaninuha on tarttuvaa...
      Jos kuolinsyyn haluaa selvittää on sekin mahdollista verikokein ja lähettämällä ruumis avaukseen.

      Vielä suuret osanottoni ! Itsellänikin nousevat kyyneleet silmiin.

    • Animals 4 ever

      Voi sentään!Osanottoni!Mulla kans iso huoli pupustani,ei edes 2vee vielä.On rohiseva ja vinkuva hengitysbja omiin oloihinsa vetäytyvä.Syö kyllä,mutta ei halua muuta tehdä.Ennen utelias ja iloloikkia pomppiva tyllerö.20pvä vien lääkäriin jos vaan pysyy hengissä.Ihmettelen kovasti mikä voi olla pienelläni vikana...
      On kovin rakas,mutta kun ei ole rahaa viedä hoitoon aiemmin vaikka haluaisinkin.Yritän lainata joltain,että voin edes käsirahan maksaa aluksi.Rukoilkaa pliis,että ennättäisin hoidattaa kullanmussukkani ajoissa.Te jotka olette sitä mieltä että on tyhmää hankkia eläin jos ei ole varaa hoitaa,älkää vaivautuko viisaine,ns.mielipiteinenne,kun ette mitään mistään tiedä.Mutta jos olette huolestuneita kanityttöni voinnista ja saamaan hänet hoitoon,tässä on tilinumeroni johon voitte laittaa avustuksen.Menee oikeeseen tarkoitukseen.Ja jos laitat yhteystietosi niin laitan infoa IdaBellan eläinlääkärin hoidosta ja IB:n vonnista kuvia sinulle vaikka sähköpostiisi.Kiittäen IdaBellan emäntä.Tässä tilinumero johon voit lahjoituksesi laittaa:159035-192529 Nimi on Lea Moilanen.

    • yksi kanini kuoli hyvin samanlaisiin oireisiin. eläinlääkärit epäilivät myös keuhkokuumetta ja antoivat antibiootteja > jotka eivät mitään auttaneet. lopulta päätimme antaa sille armeliaamman lopun.

      eräs kasvattajaystäväni kertoi kyseessä olevan bakteerin, joka on kanilla jo syntyessään. sen puhkeamisen ajankohta voi olla kuulemma milloin vain, tai sitten ei koskaan. en kuollaksenikaan muista tämän bakteerin nimeä, mutta kani tarvitsisi muistaakseni jokapäiväisen lääkityksen.

      yritä ajatella eteenpäin, kanillasi on nyt hyvä olla, ei ole kipuja.
      voimia sinulle, sure rauhassa surusi poies, se auttaa..

      • Harmittaabacca

        Voimia kaikille kaninsa menettäneille! Tippa tulee linssiin.


      • -lovepets

        Kanillasi on varmaan ollut Pasteurella (multocida- bakteeri, joka aiheuttaa yleensä kaneille ikäviä infektioita). Yleensä sanotaan, että n.80% kaneista kantaa tuota pasteurellaa, eli voisi sanoa, että kaikki kanit kantavat pasteurellaa, mutta se puhkeaa, jos kanilla ei ole kaikki kunnossa esim heikentynyt yleiskunto tai hoito ei ole ollut paras mahdollinen, likainen/pölyinen pitopaikka, homehtunut ruoka tms..
        Oletettavasti sinun toisetkin kanit ovat saaneet tartunnan, jos ovat olleet kosketuksissa toisiinsa. Matokuuri yleensä ehkäisee tuolta tartunnalta, mutta tärkeintä on hoitaa eläintä asiallisesti, silloin ei pitäisi sairastua.

        Eli anna niille kaneille matokuuri ja yritä hoitaa "paremmin" ja onko sulla tietoo, et minkä takia se kanis sairastunu?


    • Mutäteenenääntäällä

      Jobs joku vielä lukee näitä niin tässä minun tarina minulla oli ihana kani 2v ostettiin se tori.fistä joskus vihasin sitä ja sit taas rakastin sitä se oli mulla kaikki kaikessa meillä oli paljon niin ihania hetkiä en olisi vaihtanut sitä mistään hinnasta tai luopunut se oli meillä sen 1 vuoden en koskaan halunnut päästää siitä irti se sai tulla kerran koulukin mukaan ja otin sen kauppakin mukaan se oli ihan super rakas ja on yhäkin sitten kun tulin vaan koulusta se katsoi minua ihmettelin että miks se ei Tuu moikkaa kun se aina juoksi lua pyörii jalkojen ympäri ja väleistä juoksemaan ja kakkaa/pissaa menin sen lua ja moikkasin sitä annoin sille ruuan olin hetken kännykällä sitten katoin mun kaniase ei syönyt sitä ruokaa yritin sille antaa edes väkisin yhden pelletin ei se syönyt sylki sen vaan ulos annoin sille salaattia se menu kyllä mutta pelletit ei katoin sen vessaa se ei ollu tehny tarpeita silitin sitä ja se oli kylmä laitoin sille sen oman takin päälle ja peiliin laitoin sen sitten mun sänkyyn nukkumaan laitoin sen viereen pikku söpön pehmon otin siitä kuvat Menin sen viereen nukkuu sit se nukahti siihen herätin sen ja katoin että onko se Elisaan oli se mutta sitten laitoin sen lattialle se alko kaatuilee ja sutii eikä saanu henkeä kunnolla tai että se tuhis (TÄTÄ ENNEN SANOIN MUN ÄIDILLE ETTÄ MUN KANILLA EI OLE KAIKKI IHAN HYVIN) huusin mun äidin mun huoneeseen lähettiin eläinlääkäriin saatiin heti apua itkin vaan ja en saanu itsekään happea olin järkyttynyt kun tiesin että tää on viimenen kerta sen kanssa sitten hetken päästä ne tuli sanoi että se kuoli ja että sille tuli viimeiset kakat ja pissat alle sit ne kysy että mitä halutaan tehdä sille en tiennyt mitä tehdä olin niiin hädissänni ne kysy että Haluutko että tuodaan se sulle sanoin heti että joo ne toi sen halasin ja pussasin sitä näin sen ihanat pikku silmät ne oli auki sit sen tassu heilahti ja tunsin toivoa mutta ei se oli vaan refleksi sit otettiin se kotiin ja haudattiin se mun mummin takapihalle en halunnut sinne en Tuu näkee sitä paikkaa mun rakkaimman ensimmäisen lemmikin paikkaa kun mun mummi kuolee ja en halunnut semmosta hauta paikkaa sori mut se on ruma en jaksa kuvitella että en nää sitä se kuoli 2017 tai 2016 haluun sen takas maksan siitä mitä vaan kunhan näkisin edes sen mitä teen mun elämällä enään


      I LOVE YOU😭❤️

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe