Vaimolle ostin joululahjaksi luistelusukset, sauvat ja monot. Kävimme katteleen tänään voiteita suksiin. Paikalla oli vauhdin edustaja, joka näytti ja antoi vinkkejä voiteluun.
Kaupasta tarttui mukaan seuraavat vauhdin tuotteet:
Parafiini sininen
Ski Base Cleaner suihke
Speed Gel vihreä
3mm muovinen sikli
Vauhdin pieni nylon harja
Ohjeet oli "muistaakseni" niin että ensin cleaneri, sit pari kerrosta parafiiniä silitysraudalla kii, siklaus ja harjaus kerrosten välissä. Tämän perusvoitelun pitäis ilmeisesti riittää. Sit jos haluaa lisäluistoa tuohon päälle vielä speed geeli ja harjaus... Kuullostaako yhtään oikeelta?
Pitääkö tuo luistogeeli levittää vielä esim. korkilla vai riittääkö levitys tuolla pullon päässä olevalla sienellä, jonka jälkeen harjaus.
Hiihdon jälkeen ilmeisesti sit vielä cleaneri ja harjaus niin on valmiina seuraavaan kertaan. Lisää vaan tarvittaessa luisto geeliä ja harjaa?
Kaupassa kysyin voitelutelineitä niin pyörivät siellä 150€ hujakkilla. Vauhdilla oli myös "matkamalli" 69€ joka tuli pöytään kii.
Aloin tuon matkamallin nähdessäni miettimään että saisiko tuollaista yhden suksen voitelutelinettä tehtyä itse ja lompsin paikalliseen sekatavarakauppaan kattelemaan ja mietiskelemään.
Koska meillä ei muut hiihdä niin penkin ei tarvitse olla säädettävä. Ostinkin tarvikkeet ja rakentelen illalla / huomenissa kiinteän yhdensuksen penkin. Osat tulivat maksamaan noin 6€. Osa tavaroista oli itsellä jo valmiina. Kokonaisuudessaan tuon hinnaksi tulisi varmaan reilu 10€.
Voin laittaa kuvia myöhemmin jos sattuu että tuo toimii ja siitä tulee sellainen että siitä kehtaa kuvat laittaa esille. :)
Voitelutelineet ja voitelu.
32
4854
Vastaukset
- Meinasin ite
Atom sports 2suksen telinettä matkamalli myyty tarjouksella 49e,
ei taida kannattaa paljon nikkaroida? - Rahastaja:
Kirjoituksesi alku voitelusta on turha koska puhdas pohja luistaa parhaiten.
On rahastusta. - Tein sen itse
Eli tein nyt sitte yhen suksen voitelutelineen. Rumahan siitä tuli ku perk!?!/&€, mutta toimiva. Laudan päälle kasattu kiinteä teline vaimon suksille, jotka on 174cm pitkät. Myös kokeeksi atomicin 210cm pitkän perinteiset sukset passasivat niihin hyvin. Molemmat sukset istuvat erittäin tukevasti paikoillaan ja käsittely niiden päällä on erittäin helppoa.
Varaston pöytä on sellainen, että ruuvaan tuon hökötyksen vaan siihen kiinni nii pysyy paikoillaankin.
Kokonaishinta tuli telineelle 8€ jos ei laske laudalle, kahdeksalle nippusiteelle ja tuolle pehmusteelle hintaa kun ne olivat jo valmiina.
Osat ja tekovaiheen kuvia löytyy alla olevasta linkistä.
http://tipi.kuvat.fi/kuvat/sukset/
Ps. Lauta oli ensimmäinen joka sattui käteen kun oli harjoituskappale. Jossain välissä tehdä 115mm leveästä ruskeasta terassilaudasta tuo niin on vähän siistimpi.
Ja kahden suksen voiteluteline tulisi siis maksamaan 16€ :) - -
Hyvä, että teline on tukeva. Voitelu nimittäin alkaa olemaan vanhanaikaista. Tulevaisuus on teräksellä siklatuissa ja kuvioiduissa pohjissa. Mainitut toimenpiteet vaativat sen, että suksi on todella tukevasti kiinni telineessä.
- Startti#0838
Edustaja osasi hommansa hyvin, kun sai paljon tavaraa myydyksi. Sininen vaha on ok pikkupakkasille, tosin silloin luistaisi terässiklattu pohjakin kuntoilijalla todella hyvin. Vihreä pikaluisto on erittäin hyvä, mutta vain kauppiaan kannalta, koska pikaluistoissa on parhaat katteet. Luiston kesto on onneton. Luistopinnan puhdistusaine on ok, fluoriversio olisi ollut kalliimpi ja parempi. Ohut 3 mm sikli taipuu, ellei osaa siklata. Parempi olisi ollut 5 mm sikli. Pieni nailonharja on vahan kiillotukseen kelvollinen, mutta työläs. Tärkeää olisi saada pohjan kuiviosta ylimääräinen vaha pois, mikä on vaikeaa pehmeällä nailonilla.
Voitelutelineen tärkeimmät tehtävät ovat: suksen tukeminen ja paikallaan pitäminen. Telineen tuki pitää tulla varsinkin suksen ohuimpiin kohtiin eli kärkeen ja kantaan. Jos kärjessä ei ole tukea, niin siklaus on vaikeaa ja kärkeen jää ylimääräistä vahaa, joka tappaa luiston.
Silitysraudan käyttäminen vahan sulatukseen on vaarallista, jos ei tiedä, mitä on tekemässä. Kannattaa mieluummin hankkia paksupohjainen voitelurauta, jossa on hyvä termostaatti. Lisäksi kannattaa hankkia messinki- tai kupariharja, niin kuvion harjaus onnistuu varmemmin ja luistaa paremmin.- apv
Jos siklaus on pop, niin miksi suksia ei myydä valmiiksi siklattuna? Taidan kirjoittajan tietää.
Olen hiihtänyt swixin, vauhdin ja startin pikavoiteilla. Jos en ole ehtinyt laittaa parkkuja. Toimii sen 8-10km ihan hyvin.
Olen voidellut suksia kisatason miehille ja kuntohiihtäjille työkseni. Ammattitaidosta ni ole kiinni.
Kerrosvoitelu on turhaa ainoastaan mätövesikelillä. Pohjanpuhdistus rosteriharjalla -> Fluorcleaner -> Pulveri, ja pelaa.
Olen myynyt voiteita ja pikaluistot ovat tuonneet hiihdon nautittavuuden myös sunnuntai hiihtäjille - EK:
apv kirjoitti:
Jos siklaus on pop, niin miksi suksia ei myydä valmiiksi siklattuna? Taidan kirjoittajan tietää.
Olen hiihtänyt swixin, vauhdin ja startin pikavoiteilla. Jos en ole ehtinyt laittaa parkkuja. Toimii sen 8-10km ihan hyvin.
Olen voidellut suksia kisatason miehille ja kuntohiihtäjille työkseni. Ammattitaidosta ni ole kiinni.
Kerrosvoitelu on turhaa ainoastaan mätövesikelillä. Pohjanpuhdistus rosteriharjalla -> Fluorcleaner -> Pulveri, ja pelaa.
Olen myynyt voiteita ja pikaluistot ovat tuonneet hiihdon nautittavuuden myös sunnuntai hiihtäjilleTuossa juuri on se pikavoiteiden kesto pohjassa 8-10km ja kerää taatusti likaa.
Pitkillä hiihtolenkeillä ja kilpailuissa on puhdas pohja erittäin hyvä ratkaisu,Norjalais-malliin.
Voiteita saa myydä mutta niillä ei tänä päivänä ole kovinkaan suurta painoarvoa jos luistosta on kysymys.
Kerrosvoitelu on todistettavasti huuhaata ja sen tajuavat juuri ne jotka sen haluavat ymmärtää,voidella voi myös ammattitadollisesti kiitettävästi mutta sillä ei ole mitään tekemistä suksen pohjan ominaisuuksien kanssa.
Monella voitelijalla puuttuu tieto mitä on pohjamateriaali ja miten se käyttäytyy kun sille kuumaa rautaa annetaan.
On myös muistettava että itse suksi ja sen profiili käyttäjälleen antaa luiston,ei säkillinen luistovoiteita.
Voitelu perustuu pitkälle mielikuvaan jonka jo hyvin lanseerattu purnukka mainosetiketteineen antaa olettaa se toimii,mutta jos haluaa tehdä asiansa mahdollisimman monimutkaisesti niin siitä vaan.
Tämä on ikuisuuskysymys jonka murtaminen on alkanut ja etenee hiljalleen juuri niille jotka sen haluavat ymmärtää. - Kana vai muna ensin
EK: kirjoitti:
Tuossa juuri on se pikavoiteiden kesto pohjassa 8-10km ja kerää taatusti likaa.
Pitkillä hiihtolenkeillä ja kilpailuissa on puhdas pohja erittäin hyvä ratkaisu,Norjalais-malliin.
Voiteita saa myydä mutta niillä ei tänä päivänä ole kovinkaan suurta painoarvoa jos luistosta on kysymys.
Kerrosvoitelu on todistettavasti huuhaata ja sen tajuavat juuri ne jotka sen haluavat ymmärtää,voidella voi myös ammattitadollisesti kiitettävästi mutta sillä ei ole mitään tekemistä suksen pohjan ominaisuuksien kanssa.
Monella voitelijalla puuttuu tieto mitä on pohjamateriaali ja miten se käyttäytyy kun sille kuumaa rautaa annetaan.
On myös muistettava että itse suksi ja sen profiili käyttäjälleen antaa luiston,ei säkillinen luistovoiteita.
Voitelu perustuu pitkälle mielikuvaan jonka jo hyvin lanseerattu purnukka mainosetiketteineen antaa olettaa se toimii,mutta jos haluaa tehdä asiansa mahdollisimman monimutkaisesti niin siitä vaan.
Tämä on ikuisuuskysymys jonka murtaminen on alkanut ja etenee hiljalleen juuri niille jotka sen haluavat ymmärtää.Tai käänteisesti voitelemattomuus on mielikuva että suksi luistaa kuin voideltu ?
Nämä muutamat saarnamiehet paasaavat tätä joka hiihtoaiheisessa keskustelussa ! - L-saarnaaja-asento
Kana vai muna ensin kirjoitti:
Tai käänteisesti voitelemattomuus on mielikuva että suksi luistaa kuin voideltu ?
Nämä muutamat saarnamiehet paasaavat tätä joka hiihtoaiheisessa keskustelussa !Toivottavasti et ahdistu.
- Liittokansleri-
Kana vai muna ensin kirjoitti:
Tai käänteisesti voitelemattomuus on mielikuva että suksi luistaa kuin voideltu ?
Nämä muutamat saarnamiehet paasaavat tätä joka hiihtoaiheisessa keskustelussa !EK puhuu kokemuksesta,testaamisesta ja vertailusta eri vaihtoehtojen välillä.
Moni kirjoittaja täällä ei tiedä asioita ollenkaan erilaisten vaihtoehtojen välillä.
Suomessa vielä mielletään nämä saarnamiehet joksikin erilaiseksi ryhmäksi mutta esimerkiksi Ruotsissa,Norjassa ja monessa muussakin maassa näitä erikoisia saarnaajia on tuhansia ja väki vain lisääntyy vuosi vuodelta.
Jos haluaa laittaa euronsa turhuuteen niin eihän siinä mitään,mutta hyöty on hyvinkin arveluttava.
Niinkuin Rossignolin tallipäällikkö sanoi:Puhdas pohja luistaa parhaiten:
- Kylmää terästä
Tuossa yksi edellinen kirjoittaja kyselee, miksei suksia myydä valmiiksi siklattuina ja ihmettelee miksi voiteita myydään ja on itsekin myynyt voiteita.
Hän siis itse vastasi omaan kysymykseensä.
Voiteita myydään, koska niistä saa rahaa. Siklaus on uusi asia, joka ei ole vielä yleistynyt, ja sen yleistyminen vähentäisi voiteiden myyntia.
Kun kyse on suksien luistoista, markkinat ovat historiallisista syistä voidemyyjien hallussa tukevasti. Kukapa markkinamies haluaisi tappaa lypsävän lehmän.
Kilpahiihdosta en tiedä, mutta huolella tehty siklaus takaa kuntoilijalle saman luiston kuin parafiinivoitelu. Itse asiassa ilman siklaustakin pärjää. Hyvä pohja luistaa mukavasti ilman luistovoiteita käytännössä kaikilla keleillä.
Yhteenvetona: sunnuntaihiihtäjä tai kuntoilija tarvitsee kohtuullisen hyvän suksiparin. Luistovoiteita hän ei tarvitse laisinkaan! - inssi'
Aika paljon sai todellakin sinulle myytyä. Voiteluun riittää kaksi voidetta, yksi luistoparafiini ja yksi pitovoide. Minä käytän Rexin sinisiä. Perinteistä hiihdän vain pakkaskelillä. Noita kuviointiin ja muuhun hömppään hurahtaneita ei kanatta paljon kuunnella. Tavallinen kuntohiihtäjä pärjää vanhalla silitysraudalla, sikilillä ja nailonharjalla
Tuo sinun telineesi on ihan hyvä. Minulla on samantapainen itse pähkäilemällä tehty. Minulla värkki on ruuvattu siirrettävään työpöytään, joka on vähän kevyen puoleinen, mutta toimii kuitenkin.- Kylmää terästä
Teillä onnekkailla on kotona tilaa värkkäillä suksia. Itse saan sukset kiinni penkkiin vain sukulaisten luona toisella paikkakunnalla.
Olen siklannut sukseni teräksellä. Ainoa tomenpide luiston ylläpitoon on nylonharjaus. Noh, joskus pitää puhdistaa pohjia liasta. En häviä luistossa yhtään tavishiihtäjille.
Jos on vallan pakko kuumentaa, älkää käyttäkö ainakaan epämääräisiä silitysrautoja. Pohja menee helposti kupruille.
Kuntohiihdossa pitovoiteeksi kelpaa tosiaan hyvin sininen purkkivoide tai pitoteippi, jolla toimii monenlaisilla keleillä tyydyttävästi. - inssi'
Kylmää terästä kirjoitti:
Teillä onnekkailla on kotona tilaa värkkäillä suksia. Itse saan sukset kiinni penkkiin vain sukulaisten luona toisella paikkakunnalla.
Olen siklannut sukseni teräksellä. Ainoa tomenpide luiston ylläpitoon on nylonharjaus. Noh, joskus pitää puhdistaa pohjia liasta. En häviä luistossa yhtään tavishiihtäjille.
Jos on vallan pakko kuumentaa, älkää käyttäkö ainakaan epämääräisiä silitysrautoja. Pohja menee helposti kupruille.
Kuntohiihdossa pitovoiteeksi kelpaa tosiaan hyvin sininen purkkivoide tai pitoteippi, jolla toimii monenlaisilla keleillä tyydyttävästi.Ei varmaan luisto olekaan paljon huonompi, vaikkei voitelisi ollenkaan. Mutta minä olen antanut kertoa itselleni, että luistovoide suoja suksen pohjaa. Ja luistaa erinomaisesti.
Silitysrauta on oikein hyvä voiteen lämmitin. Raudan kuumuus on sellainen, että voide ei käryä, eli meidän raudalla taitaa olla tuolla nailonin silityksen kohdalla. Yhtään suksea en ole sillä pilannut. - helppovoitelu
Olet järkimies. Minulla on hiihdosta suunnilleen samat kokemukset ja käytännöt. Toki erilaisia parafiineja olen kokeillut ja todennut, että tavalliselle hiihtäjälle kaikki on niin hyviä, että eroa ei huomaa - mutta sen huomaa, kun parafiini kuluu pois. Perinteistä hiihdän myös sopivalla jäisellä tai märällä karkealla kelillä. Silloin tarvitaan violetti yleisliisteri ja onpa mahtavaa hiihtää kun on seinäpito ja luistokin monesti huippuluokkaa. Olen kokeillut myös näiden siklaususkovaisten siklausta. Yllättävän hyvin sekin suksi luistaa hetken aikaa, mutta kyllä voideltu luistaa paremmin ja voidehan suijaa suksen pohjaa
- Kylmää terästä
helppovoitelu kirjoitti:
Olet järkimies. Minulla on hiihdosta suunnilleen samat kokemukset ja käytännöt. Toki erilaisia parafiineja olen kokeillut ja todennut, että tavalliselle hiihtäjälle kaikki on niin hyviä, että eroa ei huomaa - mutta sen huomaa, kun parafiini kuluu pois. Perinteistä hiihdän myös sopivalla jäisellä tai märällä karkealla kelillä. Silloin tarvitaan violetti yleisliisteri ja onpa mahtavaa hiihtää kun on seinäpito ja luistokin monesti huippuluokkaa. Olen kokeillut myös näiden siklaususkovaisten siklausta. Yllättävän hyvin sekin suksi luistaa hetken aikaa, mutta kyllä voideltu luistaa paremmin ja voidehan suijaa suksen pohjaa
Noh, tekijöitä on useita.
Mielestäni se parafiini suojaa pohjaa lähinnä kuljetuksen aikana, kun sukset auton tärinässä saattavat tietyistä kohdin hankautua toisiinsa.
Muuten se parafiinin laitto - paitsi vaatii aikaa ja tilaa - on riski. Pohja voi mennä pilalle, jos on liikaa lämpöä. Varsinkin aloitteleva voitelu-uskovainen saattaa sortua tähän...
- -
Luistovoitelu on perinne ja perustuu uskomuksiin.
Kilpahiihdossa on ehkä omat mömmönsä, mutta ilman parafiineja ja fluoreja kunnolliset sukset luistavat mukavasti.
Parafiini ei juuri suojaa suksen pohjaa, jos ladulla on soraa tai kivet paistavat.
Käyttäkää, kuntohiihtäjät, luistovoiteluun käyttämänne aika siihen, että hiihdätte pitemmän lenkin. Parafiinin käyttö toki tekee herra kauppiaan onnelliseksi. - luistatetaan
Kyllä se vaan on vuosien mittaan monesti kokeiltu ja todettu, että ei luista parafiiniton suksi vaikka olisi siklattu. Voideltu luistaa paremmin. Mutta on yks lysti mitä parafiinia siellä pohjassa on, kunhan on. Itse ostan isoja noin kilon painoisia parafiinipaloja tarvittaessa, muutaman vuoden välein. Ei siinä herra kauppiaat rikastu. Ja kyllä kuntohiihtäjälle on olennasita, että suksi luistaa mahdollisimman hyvin - silloin siitä nautii ja tulee tehtyä pitkää lenkkiä ja usein. Toki on niin, että suksen rakenne ja sopivuus hiihtäjälle ja kelille vaikuttaa luistoon paljon enempi kuin parafiinit.
- inssi'
Kyllähän se näin on.
Parafiinia tulee laitettua noin 150-200 km:n välein. Siis siinä vaiheessa, kun harjaamalla suksen pohja ei enää näytä sileältä, vaan harmaalta. Minun noin 1000 km:n ja vaimon noin 200 km:n hiihdoilla tuo tekee kustannuksena alle 10 euroa vuodessa. Pystyn sen kustantamaan. Luistossa kyllä huomaa eroja, kun vertaa kanssakuntoilijoihin. Harvoin olen itse alamäessä ohitettavana, pikemminkin päinvastoin. Tosin monet hiihtäjät eivät nykyisin osaa tai uskalla laskea mäkeä. Silläkin saattaa olla merkityksensä. Minä ainakin uskallan, sen verran monet sukset katkoin kakarana hyppyri- ja muissa mäissä.
Näin inssin järjellä ajateltuna suksen pohjalle on parempi, että siinä pinnassa on jotain, vaikkapa halpaa parafiinia, kuin että se raapisi ihan paljaaltaan latua. - Kylmää terästä
inssi' kirjoitti:
Kyllähän se näin on.
Parafiinia tulee laitettua noin 150-200 km:n välein. Siis siinä vaiheessa, kun harjaamalla suksen pohja ei enää näytä sileältä, vaan harmaalta. Minun noin 1000 km:n ja vaimon noin 200 km:n hiihdoilla tuo tekee kustannuksena alle 10 euroa vuodessa. Pystyn sen kustantamaan. Luistossa kyllä huomaa eroja, kun vertaa kanssakuntoilijoihin. Harvoin olen itse alamäessä ohitettavana, pikemminkin päinvastoin. Tosin monet hiihtäjät eivät nykyisin osaa tai uskalla laskea mäkeä. Silläkin saattaa olla merkityksensä. Minä ainakin uskallan, sen verran monet sukset katkoin kakarana hyppyri- ja muissa mäissä.
Näin inssin järjellä ajateltuna suksen pohjalle on parempi, että siinä pinnassa on jotain, vaikkapa halpaa parafiinia, kuin että se raapisi ihan paljaaltaan latua.Pohjamateriaali on tavattoman sitkeää ainetta, joten kestää kyllä lumen ilman parafiiniakin. Kiviä ja soraa ei kestä edes parafinoitu pohja.
Mutta kukin tavallaan. Voidelkaa vain, jos siltä tuntuu. Kunhan vietätte ladulla ja ulkona mahdollisimman paljon aikaa. - EK:
http://epubl.ltu.se/1402-1757/2006/03/LTU-LIC-0603-SE.pdf
Kannattaa lukea,tietoa ei ole koskaan liikaa. - -
http://epubl.ltu.se/1402-1757/2006/03/LTU-LIC-0603-SE.pdf
Kannattaa lukea,tietoa ei ole koskaan liikaa.Toivottavasti voitelu-uskovaiset malttavat perehtyä ko. tekstiin, että saisivat uusia näkökulmia.
- EK:
- kirjoitti:
Toivottavasti voitelu-uskovaiset malttavat perehtyä ko. tekstiin, että saisivat uusia näkökulmia.
Olen harrastanut hiihtoa pikkupojasta lähtien,vuosikymmeniä,kuuluin myös voitelu-uskovaisiin v.2005 asti jolloin epäilykseni sai vahvistuksen luistovoitelun toimivuudesta.
En tyrmää voitelua kokonaan,kuntohiihtäjä ei tarvitse yhtään parafiini purnukkaa,kilpahiihto on sitten toinen asia jossa pulvereilla mennään kun keli saattaa sitä vaatia.
Kisaluiston saa myös vaihtoehtotekniikalla joka on testattu jo monesti vuosien mittaan,parasta luistoa etsittäessä kuviointi kuuluu oleellisesti koko pakettiin.
Ensin on ymmärettävä jokaisen itse mitä on pohjamateriaali eli UHMWPE,nykypohjamateriaaleilla ei ole mitään tekemistä entisiin p-tex-2000/4000.Esimerkiksi Salomonin Zeolit G5 on siitä hyvä esimerkki kehityksestä jossa ei kestä mikään vahamainen aine. Kun nämä edellä mainitut asiat tajuaa ja eritoten hyväksyy niin avartuu toinen mielenkiintoinen luistomaailma.
Hyvää vuotta 2012. - hiihtoniila
Olen harrastanut hiihtoa pikkupojasta lähtien,vuosikymmeniä,kuuluin myös voitelu-uskovaisiin v.2005 asti jolloin epäilykseni sai vahvistuksen luistovoitelun toimivuudesta.
En tyrmää voitelua kokonaan,kuntohiihtäjä ei tarvitse yhtään parafiini purnukkaa,kilpahiihto on sitten toinen asia jossa pulvereilla mennään kun keli saattaa sitä vaatia.
Kisaluiston saa myös vaihtoehtotekniikalla joka on testattu jo monesti vuosien mittaan,parasta luistoa etsittäessä kuviointi kuuluu oleellisesti koko pakettiin.
Ensin on ymmärettävä jokaisen itse mitä on pohjamateriaali eli UHMWPE,nykypohjamateriaaleilla ei ole mitään tekemistä entisiin p-tex-2000/4000.Esimerkiksi Salomonin Zeolit G5 on siitä hyvä esimerkki kehityksestä jossa ei kestä mikään vahamainen aine. Kun nämä edellä mainitut asiat tajuaa ja eritoten hyväksyy niin avartuu toinen mielenkiintoinen luistomaailma.
Hyvää vuotta 2012.Olen ollut innokas hiihtäjä jo vuosikymmeniä, kokeillut kuzminin menetelmää jatodennut että luisto ei vaan ole niin herkkä kuin parafiinivoidellussa ja harjatussa-
Kummeksun sitä että yllä puhutaan "voitelu-uskovaisista" : kyse on vain niin yksinkertaisesta asiasta että voitelut jäävät heti pois kuntohiihtäjän pakista kun itse toteaisi että terässiklatulla menee ihan yhtä hyvin... mutta kun ei luista niin ei luista - siihen sitä uskoa tarvittaisiin.
Varmasti ajan myötä pohjamateriaalien kehitys menee siihen että siinä on sellainen rakenne joka ei todellakaan tarvitse mitään muuta kuin puhdistuksen.
Nyt meni kolmessa päivässä 145km kertavoitelulla, harjasin välissä. Seuraavaan hiihtoon katson pohjaa (on muuten kuzminilla siklattu) ja tarvittaessa parafiini ja harjaus.
Ei tyrmätä kuntoilijoiden uskomuksia, paras on kun itse tekee oman p-tuntuman mukaan: saa just sellaisen luiston kun on halunnutkin :-) - totta toinen puoli
hiihtoniila kirjoitti:
Olen ollut innokas hiihtäjä jo vuosikymmeniä, kokeillut kuzminin menetelmää jatodennut että luisto ei vaan ole niin herkkä kuin parafiinivoidellussa ja harjatussa-
Kummeksun sitä että yllä puhutaan "voitelu-uskovaisista" : kyse on vain niin yksinkertaisesta asiasta että voitelut jäävät heti pois kuntohiihtäjän pakista kun itse toteaisi että terässiklatulla menee ihan yhtä hyvin... mutta kun ei luista niin ei luista - siihen sitä uskoa tarvittaisiin.
Varmasti ajan myötä pohjamateriaalien kehitys menee siihen että siinä on sellainen rakenne joka ei todellakaan tarvitse mitään muuta kuin puhdistuksen.
Nyt meni kolmessa päivässä 145km kertavoitelulla, harjasin välissä. Seuraavaan hiihtoon katson pohjaa (on muuten kuzminilla siklattu) ja tarvittaessa parafiini ja harjaus.
Ei tyrmätä kuntoilijoiden uskomuksia, paras on kun itse tekee oman p-tuntuman mukaan: saa just sellaisen luiston kun on halunnutkin :-)Noinhan se on. Kyllä huonostikin halvalla parafiinilla voideltu luistaa paremmin kuin sama suksi siklattuna. Mutta on varmasti myös niin, että profiililtaan erittäin hyvä suksi pelkästään siklattuna luistaa paremmin kuin huono suksi parhailla parafiineilla voideltuna. Saattaapi johtua juuri tästä tuo siklaususkovaisten usko. He ovat varmasti aktiivisia kuntohiihtäjiä ja osaavat valita itselleen hyvät sukset. Sen sijaan tavalliset kuntohiihtäjät luottavat myyjiin, jotka kyllä osaavat puhua ja kehua paremmin kuin valita hyviä suksia (kokemusta on). Siispä heillä lienee selvästi huonompi suksikalusto kuin siklaajilla. Ja kyllä silloin siklaajat voi aivan rehellisestikin kehua, että siklisuksilla mentiin alamäessä voitelusuksien ohi. Mutta pisteet pitää antaa hyvälle sukselle, ei siklaukselle.
- Kylmää terästä
totta toinen puoli kirjoitti:
Noinhan se on. Kyllä huonostikin halvalla parafiinilla voideltu luistaa paremmin kuin sama suksi siklattuna. Mutta on varmasti myös niin, että profiililtaan erittäin hyvä suksi pelkästään siklattuna luistaa paremmin kuin huono suksi parhailla parafiineilla voideltuna. Saattaapi johtua juuri tästä tuo siklaususkovaisten usko. He ovat varmasti aktiivisia kuntohiihtäjiä ja osaavat valita itselleen hyvät sukset. Sen sijaan tavalliset kuntohiihtäjät luottavat myyjiin, jotka kyllä osaavat puhua ja kehua paremmin kuin valita hyviä suksia (kokemusta on). Siispä heillä lienee selvästi huonompi suksikalusto kuin siklaajilla. Ja kyllä silloin siklaajat voi aivan rehellisestikin kehua, että siklisuksilla mentiin alamäessä voitelusuksien ohi. Mutta pisteet pitää antaa hyvälle sukselle, ei siklaukselle.
Jep.
Suksen pitää olla hiihtäjän painolle sopiva, rakenteen ja profiilin tulee olla keliin sopiva. Perinteisessä pitovoitelu vaikuttaa paljon luistoon. Alamäessä laskutekniikka vaikuttaa paljon.
Vasta näiden tekijöiden jälkeen aletaan puhua luistovoiteluista, kuvioinnista, siklauksesta jne.
Jos siklauksesta on kysymys, senkin voi tehdä hyvin tai huonosti. Voiteluihmiset unohtavat monesti tämän seikan. Parafiinilla voidaan paikkailla kuluneiden pohjien koloja. Tällaiset kuluneet pelit voi olla hankala siklata hyviksi.
Joka tapauksessa kuntoilija ei tarvitse parafiinia. Hyvät sukset luistavat sellaisenaan hyvin, jos muut asiat ovan kondiksessa. Muu on hifistelyä ja jopa ajantuhlausta, vaikka myönnetään, että suksien luisto on aika kiinnostava asia testattavaksi. - Lastuaa......rrrrrrr
Kylmää terästä kirjoitti:
Jep.
Suksen pitää olla hiihtäjän painolle sopiva, rakenteen ja profiilin tulee olla keliin sopiva. Perinteisessä pitovoitelu vaikuttaa paljon luistoon. Alamäessä laskutekniikka vaikuttaa paljon.
Vasta näiden tekijöiden jälkeen aletaan puhua luistovoiteluista, kuvioinnista, siklauksesta jne.
Jos siklauksesta on kysymys, senkin voi tehdä hyvin tai huonosti. Voiteluihmiset unohtavat monesti tämän seikan. Parafiinilla voidaan paikkailla kuluneiden pohjien koloja. Tällaiset kuluneet pelit voi olla hankala siklata hyviksi.
Joka tapauksessa kuntoilija ei tarvitse parafiinia. Hyvät sukset luistavat sellaisenaan hyvin, jos muut asiat ovan kondiksessa. Muu on hifistelyä ja jopa ajantuhlausta, vaikka myönnetään, että suksien luisto on aika kiinnostava asia testattavaksi.Kalsee terä siklaaa.......rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.......lastu lentää.......rrrrrrrrrrrrrrr!
- EK:
totta toinen puoli kirjoitti:
Noinhan se on. Kyllä huonostikin halvalla parafiinilla voideltu luistaa paremmin kuin sama suksi siklattuna. Mutta on varmasti myös niin, että profiililtaan erittäin hyvä suksi pelkästään siklattuna luistaa paremmin kuin huono suksi parhailla parafiineilla voideltuna. Saattaapi johtua juuri tästä tuo siklaususkovaisten usko. He ovat varmasti aktiivisia kuntohiihtäjiä ja osaavat valita itselleen hyvät sukset. Sen sijaan tavalliset kuntohiihtäjät luottavat myyjiin, jotka kyllä osaavat puhua ja kehua paremmin kuin valita hyviä suksia (kokemusta on). Siispä heillä lienee selvästi huonompi suksikalusto kuin siklaajilla. Ja kyllä silloin siklaajat voi aivan rehellisestikin kehua, että siklisuksilla mentiin alamäessä voitelusuksien ohi. Mutta pisteet pitää antaa hyvälle sukselle, ei siklaukselle.
Voideuskovaiset ja Siklaususkovaiset,siinä on kaksi joita kansa seuraa ja kummallekin on tilaa toimia.
Siklauksessa on se hyvä puoli kun se on kerran tehty niin huolto on vain harjausta,voitelu vaatii sitten aivan muuta jonka jokainen tietää.
Kokemuksen pohjalta sanoisin että huono suksi juuri on se jonka luisto pääosin parantuu kun siihen sikliä tarjoaa,tuo kirjoituksesi on vähän kaukaa haettu ja olettaisin että testausta ei ole kovinkaan paljon tullut tehtyä kahden vaihtoehdon välillä.
Kaikki perustuu kovaan testaukseen ja uskallan väittä että kovinkaan moni sitä ei tee vaan asiat perustuu olettamukseen ja mielikuvaan.
Suurin osa tyrmääjistä ovat sellaisia henkilöitä joilla ei ole minkäänlaista kokemusperäistä tietoa takanaan.
Se on totta että kunnollinen suksi antaa ominaisuuksillaan 95% luistosta ja loppu on jotain muuta.
Yhden suksen liuku ja kahden suksen liuku,ylämäkiliuku,ym.luettelo on pitkä kun parasta luistoa haetaan.
Tavalliselle kuntohiihtäjälle riittää luisto ilman luistovoidetta eli siklaus,kilpahiihtoon on sitten samalla konseptilla olevaa hienosäätöä jossa on monia eri työvaiheita olemassa,Saksalaiset ja Ranskalaiset ovat hyvä esimerkki miten suksi luistaa puhtaalla pohjalla omalla kelillään. - Kylmää terästä
Voideuskovaiset ja Siklaususkovaiset,siinä on kaksi joita kansa seuraa ja kummallekin on tilaa toimia.
Siklauksessa on se hyvä puoli kun se on kerran tehty niin huolto on vain harjausta,voitelu vaatii sitten aivan muuta jonka jokainen tietää.
Kokemuksen pohjalta sanoisin että huono suksi juuri on se jonka luisto pääosin parantuu kun siihen sikliä tarjoaa,tuo kirjoituksesi on vähän kaukaa haettu ja olettaisin että testausta ei ole kovinkaan paljon tullut tehtyä kahden vaihtoehdon välillä.
Kaikki perustuu kovaan testaukseen ja uskallan väittä että kovinkaan moni sitä ei tee vaan asiat perustuu olettamukseen ja mielikuvaan.
Suurin osa tyrmääjistä ovat sellaisia henkilöitä joilla ei ole minkäänlaista kokemusperäistä tietoa takanaan.
Se on totta että kunnollinen suksi antaa ominaisuuksillaan 95% luistosta ja loppu on jotain muuta.
Yhden suksen liuku ja kahden suksen liuku,ylämäkiliuku,ym.luettelo on pitkä kun parasta luistoa haetaan.
Tavalliselle kuntohiihtäjälle riittää luisto ilman luistovoidetta eli siklaus,kilpahiihtoon on sitten samalla konseptilla olevaa hienosäätöä jossa on monia eri työvaiheita olemassa,Saksalaiset ja Ranskalaiset ovat hyvä esimerkki miten suksi luistaa puhtaalla pohjalla omalla kelillään.Kuten todettua, sunnuntaihiihtäjä ei mielestäni tarvitse edes siklausta. Puhdas pohja luistaa useimmilla keleillä riittävän hyvin.
Ostin viime talvena kirpparilta muutaman vanhan suksiparin muutamalla eurolla. Puhdistin pohjat voiteenpoistonesteellä ja harjasin kiiltäviksi. Laitoin pitoa, ja hyvin toimi. En hävinnyt luistossa kuntohiihtäjille.
Noh, ei jokainen saa voidella. Harmittaa vain, kun siitä on tehty niin kovin merkittävä asia kuntohiihdossakin.
Ostakaa sitten kotimaisia voiteita, kun voidekauppaan menette. Tukekaa kotimaista teollisuutta ja työllisyyttä näinä vaikeina aikoina!
- Kynttilää.
Kun sipaisee suksien pohjaan,niin luistaa. Mitä niitä kalliita voiteita ostelemaan,kun kynttilälläkin pärjää.
- juluma nuha
No yhyren ohojeen mää kumminki sulle ny antaasin. Tästei toki o mitää hyötyy, mutta jos siitä tuloo vähä paree mieli, ni luistaa paremmin taaksepäin. Se mänöö siten, notta "Älä tervalla, jos ei o puusukset, mutta jos on lasikuitu-Lampiset ni mänöö ku Wasperi".
Hakkarainen Vuokatista valmisti voitelutelinettä,en tiedä valmistaako enää,satasen kieppeillä vai alleko,en enää muista,kun on ostosta aikaa varmaan 5v.Molemmat sukset mahtuu,säädetävä malli ja kolmessa osassa,mahtuu autoon mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703