Miten narsistin lapsenomaisuus

ihmettelijäutelija

ilmenee? Ainahan sanotaan narsistin olevan noin uhmaikäisen tasolla, mutta miten se ilmenee käytännön tasolla?

35

455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ägägää-guguu!

• m vmvbmbnm

esim. jos matti ryöstää pankin ja siltä kysytään miksi se ryösti pankin, matti siihen koska siellähän ne rahat on.

• Ihan looginen vastaus. :D

• dizel kirjoitti:

Ihan looginen vastaus. :D

Mielestäni tuo kysymys on typerä...
        Miksi muutenkaan joku ryöstäisi pankin?

• 16+6
        dizel kirjoitti:

Mielestäni tuo kysymys on typerä...
        Miksi muutenkaan joku ryöstäisi pankin?

http://www.youtube.com/watch?v=a7YFD-1SoP0

Katso lopusta 7.31 minuutin kohdalta loppuun, tuossa kun haastattelija kysyy mitäs jos baari menee nurin, niin vastauksessa on juuri tuota lapsenomaista logiikkaa..

• LK

Tavallaan tässä olisi mielenkiintoista kuulla mikä se normaalina pidettävä vastaus tuohon olisi sitten?

Tässä tulee ilmi se että tuohan on ihan järkevä ja looginen vastaus mutta siintä puuttuu se joku perusoletus mikä muilla ehkä on että pankin ryöstäminen vaatisi isomman perusteen.

• LK kirjoitti:

Tavallaan tässä olisi mielenkiintoista kuulla mikä se normaalina pidettävä vastaus tuohon olisi sitten?

Tässä tulee ilmi se että tuohan on ihan järkevä ja looginen vastaus mutta siintä puuttuu se joku perusoletus mikä muilla ehkä on että pankin ryöstäminen vaatisi isomman perusteen.

Aivan! Veit sanat suustani...Kerran kysyin, kun tuo sama juttu tuli puheeksi, eikä kukaan vastannut mitään...

Kai se normaali vastaus olisi sitten jotain moraalista tunnesoopaa ja itsensä syväluotaamista...tyyliin:
        "Olin surullinen, kun syötyäni hernekeittoa huomasin yllättäen, että wc-paperi oli päässyt loppumaan, eikä minulla ollut yhtään rahaa...Niinpä tein epätoivoisimman teon, mihin koskaan olen sortunut ja kävelin ryöstämään lähimmän pankin. Mutta sen jälkeen huomasinkin, että lähikauppa oli suljettu, joten jouduinkin käyttämään niitä ryöstämiäni seteleitä hieman toisenlaiseen tarkoitukseen, kun mihin olin ne alunperin ajatellut...Kyllä kaduttaa, mutta OLI SE SEN ARVOISTA!!
        Ryöstämäni rahat ovat tuolla huussin pohjalla ja voin palauttaa ne teille vaikka välittömästi."

Tarpeeksi syvällistä?

• M.B.
        dizel kirjoitti:

Aivan! Veit sanat suustani...Kerran kysyin, kun tuo sama juttu tuli puheeksi, eikä kukaan vastannut mitään...

Kai se normaali vastaus olisi sitten jotain moraalista tunnesoopaa ja itsensä syväluotaamista...tyyliin:
        "Olin surullinen, kun syötyäni hernekeittoa huomasin yllättäen, että wc-paperi oli päässyt loppumaan, eikä minulla ollut yhtään rahaa...Niinpä tein epätoivoisimman teon, mihin koskaan olen sortunut ja kävelin ryöstämään lähimmän pankin. Mutta sen jälkeen huomasinkin, että lähikauppa oli suljettu, joten jouduinkin käyttämään niitä ryöstämiäni seteleitä hieman toisenlaiseen tarkoitukseen, kun mihin olin ne alunperin ajatellut...Kyllä kaduttaa, mutta OLI SE SEN ARVOISTA!!
        Ryöstämäni rahat ovat tuolla huussin pohjalla ja voin palauttaa ne teille vaikka välittömästi."

Tarpeeksi syvällistä?

:DD Ehdottomasti tarpeeksi syvällistä.

Noin muuten, mikäli on aikeissa ryöstämällä rikastua, niin eikö ne rahat kannata ryöstää sieltä, mistä niitä kerralla saa eniten??

Olette oikeassa, ylianalysointi on vallannut kaikki maailman kolkat...jopa pankkiryöstöt..

Vieläkö omaisuusrikoksista saa kovemmat tuomiot kuin henkirikoksista? Tuli vaan mieleen pohtia asiaa kun viime pohdinnasta on aikaa..

• M.B. kirjoitti:

:DD Ehdottomasti tarpeeksi syvällistä.

Noin muuten, mikäli on aikeissa ryöstämällä rikastua, niin eikö ne rahat kannata ryöstää sieltä, mistä niitä kerralla saa eniten??

Olette oikeassa, ylianalysointi on vallannut kaikki maailman kolkat...jopa pankkiryöstöt..

Vieläkö omaisuusrikoksista saa kovemmat tuomiot kuin henkirikoksista? Tuli vaan mieleen pohtia asiaa kun viime pohdinnasta on aikaa..

"Vieläkö omaisuusrikoksista saa kovemmat tuomiot kuin henkirikoksista?"

En tiedä, hyvin mahdollista...Suomessa tämä lakijärjestelmä lievästi sanottuna kusee...

• Kaikki tämä totta

Kun narsisti jää vilpistä kiinni, niin vastaus on uhmakkaasti "mitä sitten"?

Kun narsisti aiheuttaa riitatilanteita toisten välillä, niin lähtee pötkimään itse pakoon!

Narsistilla on ystävinä lapsia ja nuoria, jotka palvovat häntä. Narsisti "ostaa" ihailua lahjomalla, välittämällä viinaa ja tupakkaa alaikäisille!

Kun aikuinen tervejärkinen yrittää keskustella narsistin kanssa jostain vakavammasta asiasta, taas narsisti "pötkii pakoon" kantapäät vilahtaen, eli poistuu paikalta!

Narsisti ei kykene riitelemään rakentavasti, vaan syyllistää aina kaikesta muita. Eikä myöskään osaa pysyä aiheessa ja taas syyllistää muita, eli käy käsiksi henkilöön eikä itse asiaan!

Jatkuva vitsailu ja alapääjuttujen viljely sekä kiroilu myös pienten lasten kuullen!

Kielii ja juoruaa välittömästi uskotut jutut kaikille ulkopuolisille ja käyttää näitä uhriaan vastaan! Tämä jos mikä on LAPSELLISTA ja niin totta!

• No mitä sitten. :)

• LK

Sinällään 'mitä sitten?' on tosin huomattavasti rationaalisempi vastaus kuin pyrkiä oikeuttamaan tekoaan kuulijalle. Mutta valtaosa ihmisistä (ja itseasiassa narsisteistakin) tosiaan pyrkii oikeuttamaan tekonsa toisille.

Noihin muihin voin vaan sanoa että minä en ole sitten narsisti ilmeisesti.

Joskus olisi muuten ihan hauska jos jaksaisi, kerätä kaikki tämän palstan toteamukset siitä millaisia narsistit ovat.

• "Narsistilla on ystävinä lapsia ja nuoria, jotka palvovat häntä. Narsisti "ostaa" ihailua lahjomalla, välittämällä viinaa ja tupakkaa alaikäisille!"

Tämä oli kyllä typerin "narsistin tuntomerkki", minkä olen kuullut...
        Ketä oikeasti jaksaisi joidenkin kakaroiden ihailu kiinnostaa.
        ( saati muidenkaan )

• M.B.
        dizel kirjoitti:

"Narsistilla on ystävinä lapsia ja nuoria, jotka palvovat häntä. Narsisti "ostaa" ihailua lahjomalla, välittämällä viinaa ja tupakkaa alaikäisille!"

( saati muidenkaan )

Kyllä nykyajan alaikäiset nauraisivat räkäisesti eikä suinkaan ihannoisi... Veikkaan, että suurin osa alaikäisistä nykyisin halveksii aikuista, joka tekevät heidän pyytämällään tavalla väärin.. Kyllä ne on ne reilut, jämäkät ja oikeudenmukaiset aikuiset, jotka pysyvät niissä kaikkien tuntemissa säännöissä kiinni, jotka sitä ihailua osakseen saavat. Tosin eivät julki-ihailua hekään.

• Yx ex uhri

Just noin narsisti toimii...HYI !!!

• Yx ex uhri

Osuit naulan kantaan !

• Elinehto
        dizel kirjoitti:

"Narsistilla on ystävinä lapsia ja nuoria, jotka palvovat häntä. Narsisti "ostaa" ihailua lahjomalla, välittämällä viinaa ja tupakkaa alaikäisille!"

( saati muidenkaan )

Kyllä narsistille kelpaa kaikki ihailu, kypsymätön kun on!

Ja kun ei saa sitä ihailua fiksuilta aikuisilta, miksipä saisi, niin ihailu kelpaa mistä tahansa, muuten narsisti voi huonosti.

• komennettu
        dizel kirjoitti:

( saati muidenkaan )

Itselläni narsistipuoliso, joka osti lasten suosiota kaupassa, ostamalla kaiken,mitä osoittivat.
        lapset siten tulivat käsitykseen, että perheen aikuinen = äiti, joka sanoo, ettei tuohon ole vara, tuota ei tarvita , minusta tuli se ikävä osapuoli, jonka lapset lopulta sitten katsoivat huonommaksi osapuoleksi.
        Tästä aiheutui kaksi asiaa.
        1. Murrosikäiset muksut tekivät mitä sattuu, ja aikuisen vastuuta kasvatuksesta isästä ei ollut kantamaan, vaan luikki vastuuta karkuun minkä ehti.
        2. ollessani narsistista, manipuloivaa , valehteluun taipuvaista miestä karussa puhui sosiaaliviranomaiset uskomaan, että hoitaa heitä. Tulos: näkivät 2 viikkoa nälkää, koska uskoivat isän puhuvan totta ja minun valehtelevan.
        Vasta poliisien käyntiraporttien kopiot, ennen karkuunlähtöäni, muuttivat lasten tilanteen toiseksi.

Narsisti on alhaisista alhaisin, lapsekas peto, joka ei piittaa totuudesta, toisen hyvinvoinnista, saati että omaisi todelista kykyä rakastaa muita.
        VAROKAA NAISET, SELLAISIA MIEHIÄ, JOTKA SELITTELEVÄT LIIKAA, JOTKA ASUNEET PITKÄÄN VANHEMPIENSA KOTONA TAI JOTKA OVAT NIIN AH HURMAAVIA, HUOMIOONOTTAVIA ALUSSA- se on silmänlumetta.
        Takaa paljastuu naistenmies, joka on epäempaattinen, vastuuntunnoton, manipuloiva ja kyvytön aitoon rakkauteen.
        Parantelen edelleen saamiani traumoja, ei ole annettu paljon toivoa paranemisesta, niin pahaa jälkeä tekee kunnon narsisti.
        Olen lopun ikääni pelokas enkä hevin ole valmis uuteen ihmissuhteeseen, koska ketään ei voi marssittaa psykiatriseen arvioon ennen parisuhteen aloittamista.

• komennettu kirjoitti:

Itselläni narsistipuoliso, joka osti lasten suosiota kaupassa, ostamalla kaiken,mitä osoittivat.
        lapset siten tulivat käsitykseen, että perheen aikuinen = äiti, joka sanoo, ettei tuohon ole vara, tuota ei tarvita , minusta tuli se ikävä osapuoli, jonka lapset lopulta sitten katsoivat huonommaksi osapuoleksi.
        Tästä aiheutui kaksi asiaa.
        1. Murrosikäiset muksut tekivät mitä sattuu, ja aikuisen vastuuta kasvatuksesta isästä ei ollut kantamaan, vaan luikki vastuuta karkuun minkä ehti.
        2. ollessani narsistista, manipuloivaa , valehteluun taipuvaista miestä karussa puhui sosiaaliviranomaiset uskomaan, että hoitaa heitä. Tulos: näkivät 2 viikkoa nälkää, koska uskoivat isän puhuvan totta ja minun valehtelevan.
        Vasta poliisien käyntiraporttien kopiot, ennen karkuunlähtöäni, muuttivat lasten tilanteen toiseksi.

Narsisti on alhaisista alhaisin, lapsekas peto, joka ei piittaa totuudesta, toisen hyvinvoinnista, saati että omaisi todelista kykyä rakastaa muita.
        VAROKAA NAISET, SELLAISIA MIEHIÄ, JOTKA SELITTELEVÄT LIIKAA, JOTKA ASUNEET PITKÄÄN VANHEMPIENSA KOTONA TAI JOTKA OVAT NIIN AH HURMAAVIA, HUOMIOONOTTAVIA ALUSSA- se on silmänlumetta.
        Takaa paljastuu naistenmies, joka on epäempaattinen, vastuuntunnoton, manipuloiva ja kyvytön aitoon rakkauteen.
        Parantelen edelleen saamiani traumoja, ei ole annettu paljon toivoa paranemisesta, niin pahaa jälkeä tekee kunnon narsisti.
        Olen lopun ikääni pelokas enkä hevin ole valmis uuteen ihmissuhteeseen, koska ketään ei voi marssittaa psykiatriseen arvioon ennen parisuhteen aloittamista.

Pöh...Uhrit eivät vain ymmärrä narskujen huumorintajua ja kokevat siksi itsensä loukatuiksi. (;

Joskus luen ihmetellen joitain uhrien kertomuksia, missä narsku on tehnyt sitä ja tätä. Sitten kun kuvittelen itseni siihen tilanteeseen, niin saisin ainoastaan hyvät naurut...Koita siinä sitten empatiseerata.

• xcch

"Veikkaan, että suurin osa alaikäisistä nykyisin halveksii aikuista, joka tekevät heidän pyytämällään tavalla väärin."

Ei ne sitä välitä jos haluavat alkoholia, mielistelevät narskua jotta saisivat tämän palvelemaan heitä ja tästäkös narsku tykkää :)

• Sinä se et tunnistaisi oikeaa narskua, vaikka sellainen istuisi pääsi päällä. ;)

• sfjru

Mököttäminen on narsistin tunnusmerkki siihen kun ongelmia tulee,alkaa mykkäkoulu,joka saattaa kestää monta kuukauttakin.
      kurjaa sille toiselle,kun ei mikään auta,ei sovittelu ei mikään.
      en tiedä,onko se sitte helppo ja mukava olla siellä kuorensisällä ja pitää toinen kusessa.

• Uhrina ollut

Pitkävihaisuus ja kylmäverinen kostonhalu ovat narsistin peruspiirteitä.
        Vaikka hän olisi alunperin itse "keittänyt sopan". Syyllinen nyt vain aina on se toinen! Kaiken kukkuraksi tilanteista seuraa vielä tunteeton kosto, tavalla tai toisella.
        On siinä uhrilla oltavat!

Olen pannut merkille, että narsisti "uskoo" omat valheensa lopulta aina itsekin - eli hänellä ei siis oikeastaan voikaan olla edes huonoa omaatuntoa.

Narsisti pettää siis myös itseään, niinkuin toisiakin! Ja ENNEN KAIKKEA ITSEÄÄN. KAMMOTTAVAAHAN SE ON.

• Kypsymätön?

Narsisti on kuin loukkaantunut, huomionhakuinen pikku-lapsi. Hän häiriintyy pienimmistäkin syistä, kuten väärästä kysymyksestä! (Liian suorasta tai syvällisestä: Epämääräinen paljastumisen pelko: Tyhjyys sisällä)

Suoruudesta hän menee joko pois tolaltaan, möksähtää ja sulkeutuu tai häipyy kantapäät vilahtaen paikalta.

Avoin "aikuisten" keskustelu esim. ongelmista on lähes mahdotonta, vaikka hän olisi itse ongelman aiheuttaja!

Jos näet hänen "naamionsa läpi" ja hän sen vaistoaa, hän kantaa sinulle ikuisesti peiteltyä vihaa ja kaunaa.

Narsisti ei ole lapsenmielinen ja vapaa, eikä aito ja vilpitön tässä hetkessä elävä, kuin lapsi. Sellainenhan olisi vain upeaa!!

Hän ei siis ole sillä tavalla lapsellinen, ei todellakaan, kaikkea muuta.

Narsisti on tunne-elämältään kypsymätön, naamionsa taakse vangittu ja toisten pinnallista hyväksyntää kerjäävä oman napansa kiillottelija.

• Oman kokemuksen mukaan tää lapsenomaisuus on juuri sitä valehtelua ja jos siitä jää kiinni, ollaan kuin ei mitään väärää olisi tapahtunut. Ei ymmärretä, mikä on väärin, mikä on oikein eikä ole empatiankykyä..

• Eikö ole kohtuutonta vaatia toiselta jotain sellaista, mihin toinen ei kykene?

• fhadfhad

Ovat ilmeisesti myös selittelyn mestareita. kaikelle on oikeutus ja joku syy tai jonkun muun syy, miksi jotain tapahtui

• Osumia saanut
        fhadfhad kirjoitti:

Ovat ilmeisesti myös selittelyn mestareita. kaikelle on oikeutus ja joku syy tai jonkun muun syy, miksi jotain tapahtui

Narsisti vääntää kaiken toisen syyksi, valehtelee, kantelee ja manipuloi! Varsinainen selkään puukottaja.

• Itsensä arvostaminen
        temppuilija kirjoitti:

Eikö ole kohtuutonta vaatia toiselta jotain sellaista, mihin toinen ei kykene?

"Temppuilijalle":

Ei ole kohtuutonta vaatia ystävyydeltä aitoutta ja teeskentelemättömyyttä. Jokainen itseään arvostava ihminen kaipaa ja tarvitsee aitoa välittämistä ja aitoa, eläytyvää yhteiseloa.

Mitä hyödyttää alkaa kenenkään uhriksi ja peiliksi?

Minä ainakaan en pitemmän päälle suostu seuraan, jossa ei toimi terve, antoisa vuorovaikutus ja empatia.

• 2012
        Itsensä arvostaminen kirjoitti:

"Temppuilijalle":

Ei ole kohtuutonta vaatia ystävyydeltä aitoutta ja teeskentelemättömyyttä. Jokainen itseään arvostava ihminen kaipaa ja tarvitsee aitoa välittämistä ja aitoa, eläytyvää yhteiseloa.

Mitä hyödyttää alkaa kenenkään uhriksi ja peiliksi?

Minä ainakaan en pitemmän päälle suostu seuraan, jossa ei toimi terve, antoisa vuorovaikutus ja empatia.

"Temppuilijalle":

"Minä ainakaan en pitemmän päälle suostu seuraan, jossa ei toimi terve, antoisa vuorovaikutus ja empatia. "

onko sinulla mitään ihmissuhdetta?

• 7+10

Narsisti on kuin keskenkasvuinen lapsi, aikuisen ruumiissa.
      - Ei osaa pyytää anteeksi.
      - valehtelee vaikka olisi jäänyt kiinni.
      - ei tunne katumusta teoistaan.
      - ei näe itsessään mitää vikaa.
      - ei näe teoissaan mitään väärää.
      - satuttaa sanoillaan tarkotuksella, näyttää inhonsa mistä ei pidä (esim. naapuri)
      - tekee kaikkensa saadakseen huomiota.

lista on loputon. Kyllä sen huomaa kun oikeesti joutuu narsistin uhriksi, viimeistään siinä vaiheessa kun narsisti alkaa vatimaan erikoiskohtelua. Juuri sitä kohtelua jota hän antoi alussa uhrilleen.

• M.B.

Enminätiedämiksi, mutta tuo jotenkin tökkii, enkä saa auki, että miksi:

"...kun narsisti alkaa vatimaan erikoiskohtelua. Juuri sitä kohtelua jota hän antoi alussa uhrilleen."

• M.B. kirjoitti:

Enminätiedämiksi, mutta tuo jotenkin tökkii, enkä saa auki, että miksi:

"...kun narsisti alkaa vatimaan erikoiskohtelua. Juuri sitä kohtelua jota hän antoi alussa uhrilleen."

Narsisti mokoma, ensin antoi erityiskohtelua uhrilleen, ja sitten lopetti erityiskohtelun antamisen. Aika narsku!

Onneksi uhrit antavat -aina- erityiskohtelua ;-D

• Onneksi uhrit antavat aina erityiskohtelua.
      joo,niin on ja sitten kun narsisti huomaa että ei enää saakkaan semmosta kohtelua kuin haluaa niin sitten se toinen osapuoli onkin kusessa.
      Narsistille on kaikki hyvin niin kauan ku asiat menee sen mielen mukaan.

• Hohtimet ja vasara

Pitkäjänniteisyys ja kyky suunnitella ja toteuttaa suunnitelmia puuttuu kokonaan.
        Narsisti osallistuu suunniteluun, mutta ei koskaa käytännön töihin. Tosin kukaan ei uskalla työpaikalla ottaa sitä riskiä että narsisti hoitaisi jonkin käytännön homman, koska narsisti onnistuu saavuttamaan aina ongelmissa katastrofaaliset mittasuhteet. Lisäksi homma jää kuitenkin muiden tehtäväksi, mutta narsistin sotkujen takia työllistää paljon enemmän kuin alkujaa olisi tehnyt.

Kuulin tuossa että erästä työryhmää vetänyt narsisti pomo aiheutti suoria kuluja n. 100 000 euroa työryhmän jäsenten menetetty työaika. Työryhmä ei saanut koskaan työtään valmiiksi, lopulta se lakkautettiin ja narsu siirettiin sivuun. Toinen ryhmä alkoi työt alusta, saivat sen valmiiksi lyhyessä ajassa ja suoria kustannuksia koitui ainoastaan muutama sata euroa.

Ongelma oli siinä että narsu ei uskaltanunut vetää asioita päätökseen vaan veti koko työryhmän toiminnan sivuraiteelle varsinaisesta työstä ja teetti ulkopuolisilla kalliitta ja tarpeettomia selvityksiä joille ei löytynyt koskaan käyttöä.

Uuden työryhmän vetäjä hylkäsi selvitykset jo ennen uuden työryhmän ensimmäistä kokousta, narsisti oli jo siinä vaiheessa menettänyt kokonaan maineensa ja syrjäytettiin varsinaisesta työstään jossa hän oli erään toisen narsisti pomon (alaisensa) kanssa aiheuttanut pelkkiä ongelmia. Jotkut työntekijät asensivat webbi kamerat valvomaan oven ulkopuolelle, kun narsisti pomo jäi muutman kerran salakuuntelusta kiinni oven ulkopuolella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      2064
    2. Rakastan sinua

Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      56
      1447
    3. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      212
      1289
    4. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      56
      1162
    5. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      80
      1120
    6. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      39
      1069
    7. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      68
      986
    8. Jos lähestyisin

näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      64
      978
    9. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      125
      974
    10. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      223
      925
    Aihe