Meidän nokkela, fiksu ja kaikinpuolin ihana mutta todella omapäinen 4-vuotiaamme sai noottia neuvolasta parin kirjaimen lausumisen suhteen ja kun olen yrittänyt opettaa oikeaa tapaa lausua ne, hän suuttuu ja sanoo ettei tahdo harjoitella. Mikään määrä suostuttelua, uhkailua, suuttumista jne. ei tee asialle mitään eikä lasta voi pakottaa puhumaan tietyllä tavalla...mutta onko tuosta nyt sitten haittaa, ettei lausu kirjaimia puhtaasti? Kyse ei ole r-viasta vaan paljon lievemmistä ongelmista.
Lapsi kieltäytyy opettelemasta lausumista
1
131
Vastaukset
- Celia-75
Mistähän kirjaimista sitten on kyse, ellei r:stä? Nelivuotiailla lapsilla äännevirheet ovat vielä hyvin yleisiä ja aikuisen "lausumisen" väkisin opettaminen on täysin turhaa ja lapsesta ikävää, jos puhe-elimistön motoriikka ei ole vielä kehittynyt sille tasolle, että kirjaimia pystyisi sanomaan. Suuttuminen on vain reaktio siihen, että lapsi kokee painostusta vanhemman taholta ja tuntee äänteiden oikeat muodot liian vaikeiksi. Otapa yhteys kuntasi puheterapeuttiin, niin saat ohjeet, kuinka äänteitä voi opetella kotona leikin varjolla ja lasta painostamatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059