Psoriaksen kynsimuodosta kysymyksiä!

Miia

Hei! Mulla on ehkä, hyvin todennäköisesti psorias. Tai siis mulle kynnen alle/sormenpäähän ilmestyi ihoon sellaisia ilmakuplan näköisiä pieniä rakkuloita. Sitten siitä lähti paksusti ihoakin ja se on ollut tulehtunut. Tätä on kestänyt jo melkein 2vkoa ja ne kuplat/rakkulat vaan lisääntyy. Sukulainen on lääkäri ja epäili psoriasta. Oon maanantaina menossa ihotautilääkärille.

Oon ihan kauhuissani, että mikä koko psorias on? Miten tota kynsimuotoista psoria hoidetaan? Tuleeks mun käsistä nyt ihan järkyttävät hirviömonsterikädet? Lähteekö kynsi irti? Mitä kaikkea kamalaa??? Kertokaa mitä vaan osaatte!

Mulla on aiemminkin ollu noita, mut vain varpaiden kynsissä. Nyt luin sivuilta, että tuohon tautiin kuuluu myös lommot kynsissä ja keltaiset alueet. Jne. Mulla on ne kaikki ollu jo kotvasen aikaa, en oo vaan koskaan tajunnut epäillä, että olisi vitamiinin puutosta kummempaa.

Mä oon tällä hetkellä suorastaan paniikissa kun en asiasta tiedä mitään! Näen jo mielikuvia ties mistä kauheasta, kun en tiiä oikeesti MITÄÄN psorista. Ja oon ihan hermoraunio, kun en saanu ku VASTA maanantaiksi lääkärin. Näen jo mielessäni miten mulla on koko käsi siihen mennessä ihan rupinen ja räjähtänyt. :(

Neuvokaa tyhmää! :/

16

5862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cava

      ..tähän tautiin kuole. Tiesitkö muuten, että kymppitonni-Riitta Väisäsellä on psori..

      Vastaukseni tuli tosin sulle myöhässä, lääkäri varmaan ehtinyt valistamaan sua..

      Ps.Etkä sä varmaan tyhmä ole, tietämätön vain :)

      • Miia

        Onpas kiva tietää, että julkkiksillakin on sitä! Vaikka tuskin se Riitalle mukavaa on... :/

        Ihotautilääkärin mielestä olikin vaan ärsytysreaktio, mutta mua tietenkin jäi kalvamaan se, että onkohan kuitenkin psori... Se määräs siihen viikon ajaksi ecolon-rasvaa tai jotain ja sit viikon tauko ja sit taas viikka rasvausta jne. Luulis, et ÄRSYTYSREAKTIO menis ohi pienemmälläkin vaivalla. Lisäksi sain kefalax-kuurin ja perusrasvaa. Hmm...


      • Eeva
        Miia kirjoitti:

        Onpas kiva tietää, että julkkiksillakin on sitä! Vaikka tuskin se Riitalle mukavaa on... :/

        Ihotautilääkärin mielestä olikin vaan ärsytysreaktio, mutta mua tietenkin jäi kalvamaan se, että onkohan kuitenkin psori... Se määräs siihen viikon ajaksi ecolon-rasvaa tai jotain ja sit viikon tauko ja sit taas viikka rasvausta jne. Luulis, et ÄRSYTYSREAKTIO menis ohi pienemmälläkin vaivalla. Lisäksi sain kefalax-kuurin ja perusrasvaa. Hmm...

        Moi
        Sain samat lääkkeet vähän samanlaisiin oireisiin. Paitsi tuota Kefalaxia. Hieman ovat auttaneet, mutta ei mitään suurempaa. Sormet ovat välillä tosi kipeät ja ei paljoa kehtaa niitä katsoa.
        Minusta on tosi masentavaa, että lääkärini sanoi, että "sehän on kosmeettinen haitta vaan". Niinpä. Niin sitä voi sanoa vaikka "elefanttimiehelle". Kertoo vain lääkärin asenteesta potilaan sairauteen! Varsinkin, kun minulla on kipuja ja välillä halkeilevat, tulehtuvat jne. eli vievät lähes kaiken keskittymiskyvyn. Hohhoijaa. No, psoriin ei ole parannuskeinoa! Auttavia hoitoja vain. Kokeilen homeopaattia. Minusta voi testata kaikkia mahdollisia hoitoja, mikä vain auttelee. Yritän ajatella, että kyseessä ei ole syöpä, vaikkakin kivulias ja psyykkisesti kurja juttu - KOSMETIIKASTA puhumattakaan. Tänä päivänä sillä on lisäksi melkomoinen merkitys naisen elämässä. Vaikka kuinka yrittäisi itseään psyykata.


      • Miia
        Eeva kirjoitti:

        Moi
        Sain samat lääkkeet vähän samanlaisiin oireisiin. Paitsi tuota Kefalaxia. Hieman ovat auttaneet, mutta ei mitään suurempaa. Sormet ovat välillä tosi kipeät ja ei paljoa kehtaa niitä katsoa.
        Minusta on tosi masentavaa, että lääkärini sanoi, että "sehän on kosmeettinen haitta vaan". Niinpä. Niin sitä voi sanoa vaikka "elefanttimiehelle". Kertoo vain lääkärin asenteesta potilaan sairauteen! Varsinkin, kun minulla on kipuja ja välillä halkeilevat, tulehtuvat jne. eli vievät lähes kaiken keskittymiskyvyn. Hohhoijaa. No, psoriin ei ole parannuskeinoa! Auttavia hoitoja vain. Kokeilen homeopaattia. Minusta voi testata kaikkia mahdollisia hoitoja, mikä vain auttelee. Yritän ajatella, että kyseessä ei ole syöpä, vaikkakin kivulias ja psyykkisesti kurja juttu - KOSMETIIKASTA puhumattakaan. Tänä päivänä sillä on lisäksi melkomoinen merkitys naisen elämässä. Vaikka kuinka yrittäisi itseään psyykata.

        Mä en tiedä onko toi Kefalex kovin tarpeellinen, mutta en kahden lääkkeen jälkeen voinut sitä enää syödä, kun kurkkua alkoi kirvellä aina sen jälkeen ihan mahdottomasti.
        Onks sulla muuta ku ne kynsi-oireet? Millaiseksikohan toi mun kynsi/sormi kehittyy tässä vielä... :/
        Tosi kurja.


      • Eeva
        Miia kirjoitti:

        Mä en tiedä onko toi Kefalex kovin tarpeellinen, mutta en kahden lääkkeen jälkeen voinut sitä enää syödä, kun kurkkua alkoi kirvellä aina sen jälkeen ihan mahdottomasti.
        Onks sulla muuta ku ne kynsi-oireet? Millaiseksikohan toi mun kynsi/sormi kehittyy tässä vielä... :/
        Tosi kurja.

        Joo, mulla on rannenivel ollut pitkään arka. Mut nyt enimmäkseen särkee vasemman etusormen kynnen alle ja se on selvästi aivankuin turvoksissa, varmaan märkärakkula. Näin on käynyt ennenkin.

        Löysin tuota Paganon dieettiä tukevan ruokajutun. http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/markku5.asp
        Siis yleensä kaikille ihmisille, treenaajille jne. sopivan, tarkoituksenmukaisen ruokavaliojutun. Eli eikun emäksiä vaan vartaloon eli vihanneksia, ostin jo kesäkurpitsaa vaikka muille jakaa! Korvannee riisit ja pastat, vaaleat leivät. Kahvi on vaikea asia luopua.

        Mut onnea vaan kaikille psorista kärsiville. Palaan tänne, kun olen ollut tarpeeksi monta viikkoa uudella ruokavaliolla - pakko tästä kivusta ja kärsimyksestä on päästä!


    • Eeva

      Tämä löytyi juuri, eli tätäkin voisi kokeilla.
      Ei liene mitään haittaakaan, kokeilusta. Ainakaan sellaisia kuin esim kortisonista
      lääkefirmat ja lääkärit tietysti vastustavat ;-)

      http://www.psorinat.com/menetelma.htm

      • Eeva

        No niin, en kyennyt mihinkään ruokavalion muutoksiin. Olen kokeillut sen sijaan kaikkea ulkoista, mitä tulee eteen.Ihme ja kumma,
        kokeilin herpesvirukseen tarkotiettua Acloviriä molempiin etusormiin ja kahdessa päivässä sormet rauhoittuivat. Jatkoin kuuria ja ihon rakkulamuodostus loppui, kynsien "reikiintyminen" ja urat ja aaltoilut yms. loppuivat ja ikuinen kynsivallin tulehdus loppui samoin haavaiset halkeilut. Eli tulee mieleeni, onko tämä herpesviruksen aiheuttamaa vai psoriaasista? Sitähän eivät lääkäritkään ole minulle koskaan kertoneet, mitä tämä varmuudella on. Minuun on kokeiltu niin sieni- kuin kortisonilääkkeitä. Näyttää kuitenkin siltä, että jotain tekemistä herpeksellä tässä on, kun kerran voide auttaa noin paljon. Jatkan tätä, tietysti omalla vastuulla. Olenhan saanut voimakkaita sisäisiäkin lääkkeitä, joten tuskinpa tuo rasva on pahimmasta päästä.
        Parasta olisi, jos jaksaisi kokeilla sitä ruokavaliojuttua, mutta se on tosi vaikeata. Muuttaa vuosien aikana opitut tavat ja "rituaalitkin". Näyttää nyt kuitenkin siltä, että tuo herpeslääke toimii tosi hyvin ja kynnet alkavat näyttää ihmismäisiltä.


      • Leenu
        Eeva kirjoitti:

        No niin, en kyennyt mihinkään ruokavalion muutoksiin. Olen kokeillut sen sijaan kaikkea ulkoista, mitä tulee eteen.Ihme ja kumma,
        kokeilin herpesvirukseen tarkotiettua Acloviriä molempiin etusormiin ja kahdessa päivässä sormet rauhoittuivat. Jatkoin kuuria ja ihon rakkulamuodostus loppui, kynsien "reikiintyminen" ja urat ja aaltoilut yms. loppuivat ja ikuinen kynsivallin tulehdus loppui samoin haavaiset halkeilut. Eli tulee mieleeni, onko tämä herpesviruksen aiheuttamaa vai psoriaasista? Sitähän eivät lääkäritkään ole minulle koskaan kertoneet, mitä tämä varmuudella on. Minuun on kokeiltu niin sieni- kuin kortisonilääkkeitä. Näyttää kuitenkin siltä, että jotain tekemistä herpeksellä tässä on, kun kerran voide auttaa noin paljon. Jatkan tätä, tietysti omalla vastuulla. Olenhan saanut voimakkaita sisäisiäkin lääkkeitä, joten tuskinpa tuo rasva on pahimmasta päästä.
        Parasta olisi, jos jaksaisi kokeilla sitä ruokavaliojuttua, mutta se on tosi vaikeata. Muuttaa vuosien aikana opitut tavat ja "rituaalitkin". Näyttää nyt kuitenkin siltä, että tuo herpeslääke toimii tosi hyvin ja kynnet alkavat näyttää ihmismäisiltä.

        Oon ollu kohta pari vuotta Paganon dieetillä ja se on auttanu ainakin mua. Psori paheni aluksi tosi paljon, mutta sitten väheni hiljalleen ja nyt sitä on vaan vähän, eikä se hilseile eikä kutia pahasti. Kesällä tuli vähän lipsuttua, niin meni päänahka huonommaksi, vaikka aurinkoa saaneet paikat paranikin vähän. Mutta nyt oon taas aloittanut tiukemman linjan :) Ei tee edes mieli "kiellettyjä" ruokia, kun tulee niin hyvä olo, kun syö terveellisesti.

        Olis kiva kuulla, onko muilla psoriaatikoilla pahoja suolistovaivoja. Mulla nimittäin oli aina kipuja, ja kun muutin ruokavaliotani, kivut lähtivät ja sitten ihoni parani. Eli syy oli suolistossa, ei ihossa. Tohon päänahkaan tekis kyllä mieli nyt kokeilla sitä koivuöljyä. Ehkä sitä jaksais, kun ei oo pariin vuoteen lääkkeitä tms. käyttänyt. Meitä "paganolaisia" löytyy psoriasisliiton keskustelupalstalta useita, kannattaa lukea kokemuksia sieltä :)


      • Roosa
        Leenu kirjoitti:

        Oon ollu kohta pari vuotta Paganon dieetillä ja se on auttanu ainakin mua. Psori paheni aluksi tosi paljon, mutta sitten väheni hiljalleen ja nyt sitä on vaan vähän, eikä se hilseile eikä kutia pahasti. Kesällä tuli vähän lipsuttua, niin meni päänahka huonommaksi, vaikka aurinkoa saaneet paikat paranikin vähän. Mutta nyt oon taas aloittanut tiukemman linjan :) Ei tee edes mieli "kiellettyjä" ruokia, kun tulee niin hyvä olo, kun syö terveellisesti.

        Olis kiva kuulla, onko muilla psoriaatikoilla pahoja suolistovaivoja. Mulla nimittäin oli aina kipuja, ja kun muutin ruokavaliotani, kivut lähtivät ja sitten ihoni parani. Eli syy oli suolistossa, ei ihossa. Tohon päänahkaan tekis kyllä mieli nyt kokeilla sitä koivuöljyä. Ehkä sitä jaksais, kun ei oo pariin vuoteen lääkkeitä tms. käyttänyt. Meitä "paganolaisia" löytyy psoriasisliiton keskustelupalstalta useita, kannattaa lukea kokemuksia sieltä :)

        Minä olen sairastanyt nivelpsoria 20v
        Nyt olen saanut avun aloe verasta


      • Eeva
        Eeva kirjoitti:

        No niin, en kyennyt mihinkään ruokavalion muutoksiin. Olen kokeillut sen sijaan kaikkea ulkoista, mitä tulee eteen.Ihme ja kumma,
        kokeilin herpesvirukseen tarkotiettua Acloviriä molempiin etusormiin ja kahdessa päivässä sormet rauhoittuivat. Jatkoin kuuria ja ihon rakkulamuodostus loppui, kynsien "reikiintyminen" ja urat ja aaltoilut yms. loppuivat ja ikuinen kynsivallin tulehdus loppui samoin haavaiset halkeilut. Eli tulee mieleeni, onko tämä herpesviruksen aiheuttamaa vai psoriaasista? Sitähän eivät lääkäritkään ole minulle koskaan kertoneet, mitä tämä varmuudella on. Minuun on kokeiltu niin sieni- kuin kortisonilääkkeitä. Näyttää kuitenkin siltä, että jotain tekemistä herpeksellä tässä on, kun kerran voide auttaa noin paljon. Jatkan tätä, tietysti omalla vastuulla. Olenhan saanut voimakkaita sisäisiäkin lääkkeitä, joten tuskinpa tuo rasva on pahimmasta päästä.
        Parasta olisi, jos jaksaisi kokeilla sitä ruokavaliojuttua, mutta se on tosi vaikeata. Muuttaa vuosien aikana opitut tavat ja "rituaalitkin". Näyttää nyt kuitenkin siltä, että tuo herpeslääke toimii tosi hyvin ja kynnet alkavat näyttää ihmismäisiltä.

        Herpetic whitlow is a self-limited disease. Treatment most often is directed toward symptomatic relief. Acyclovir may be beneficial.

        Eli kopioin yllä olevan tekstin, joka sopii minuun. Mikäköhän tuo herpetic whitlow on suomeksi. Kuvat ja oireet yms. pätevät. Yksikään lääkäri ei ole ehdottanut tätä tai epäillyt. Aikamoista, olen sentään käynyt ihotautien erikoislääkäreillä! (Sitten morkkaavat homeopaatteja yms. puoskaroinnista...hmmmm). Sienilääkkeitä on kyllä syötetty, kortisonia yms. Eli oma apu näköjään on joskus paras apu.


    • Verinahka

      Olen ihopsorin oheen saanut myös kynsipsorinn.25 vuotta sitten ja samanlaisena se on pysynyt joskus hiukan kivistää kynnen alta mutta harvemmin.Paljon hankalampi onkin nivelpsori,joka on ollut n.25 vuotta myös.Kipu hyppii ajoittain esim:pikkurillin nivelestä isovarpaan niveleen,häipyy sitten ja ilmestyy ranteeseen.Yhtä outo tauti kuin ihopsorikin.

      • puhdas kynsi

        Kynnet ja kynsinauhat virheettömät noin 3kk koivuöjy ja -vaseliinikäytön jälkeen. Tuli ylimääräisenä hyvänä, kun laitoin ainetta iholle, joka sekin on huomattavasti parempi kun ennen. Iho ei ole täysin puhdas ja tuskin koskaan tuleekaan.


      • Helepottunut
        puhdas kynsi kirjoitti:

        Kynnet ja kynsinauhat virheettömät noin 3kk koivuöjy ja -vaseliinikäytön jälkeen. Tuli ylimääräisenä hyvänä, kun laitoin ainetta iholle, joka sekin on huomattavasti parempi kun ennen. Iho ei ole täysin puhdas ja tuskin koskaan tuleekaan.

        Minulla sääressä oli ongelmaa ihon kanssa. Sain osoitteen sinne Hiikku Oy www.hiikku.fi sivuille ja sieltä hankin koivuvaseliinia.Laitoin sääreen sitä koivuvaseliinia ja samalla sipaisin pikkusen peukun ja etusormen taipeeseen jossa iho kuivui ja hilseili. Parin viikon jälkeen helepotti molemmissa paikoissa. Hoiti hyvin toimituksen se Hiikku Oy, toi kotiin asti.


      • kynsisairas
        Helepottunut kirjoitti:

        Minulla sääressä oli ongelmaa ihon kanssa. Sain osoitteen sinne Hiikku Oy www.hiikku.fi sivuille ja sieltä hankin koivuvaseliinia.Laitoin sääreen sitä koivuvaseliinia ja samalla sipaisin pikkusen peukun ja etusormen taipeeseen jossa iho kuivui ja hilseili. Parin viikon jälkeen helepotti molemmissa paikoissa. Hoiti hyvin toimituksen se Hiikku Oy, toi kotiin asti.

        Löysin tälläisen vanhan ketjun,kun etsin kohtalotovereita.mun kynnet on ollut tosi pahassa kunnossa,pari irtosikin,oli keltaiset,irtonaiset ja myös sormenpäiden iho pahassa kunnossa,halkeileva haavainen ja pieniä rakkuloitakin nousi,rampattu monet lääkärit,sieniviljelyt otettu ja väkisin sienikuuri syöty,lopulta sain ihotaudeilta hienon diagnoosin:määrittelemätön kynsisairaus ja piste.sanoivat että voihan Se kynsipsorikin olla mutta turha sitä on diagnosoida kun ei siihen hoitoa ole..mä ooon ihan epätoivonen,oisko jollain vinkkejä millä Tän saisi kuriin.tiedän et kyse on vain kynsistä,ns kosmeettinen haitta mutta mieleen jäi myös kun eräs tksityislääkäri sanoi,että autoimmuunisairaudet pitäisi pois sulkea..erikoissairaanhoidossa eivät tälle korvaansa lotkauttaneeet..taidan koittaa tuota herpes voidetta..


      • Kynsivoidetta
        kynsisairas kirjoitti:

        Löysin tälläisen vanhan ketjun,kun etsin kohtalotovereita.mun kynnet on ollut tosi pahassa kunnossa,pari irtosikin,oli keltaiset,irtonaiset ja myös sormenpäiden iho pahassa kunnossa,halkeileva haavainen ja pieniä rakkuloitakin nousi,rampattu monet lääkärit,sieniviljelyt otettu ja väkisin sienikuuri syöty,lopulta sain ihotaudeilta hienon diagnoosin:määrittelemätön kynsisairaus ja piste.sanoivat että voihan Se kynsipsorikin olla mutta turha sitä on diagnosoida kun ei siihen hoitoa ole..mä ooon ihan epätoivonen,oisko jollain vinkkejä millä Tän saisi kuriin.tiedän et kyse on vain kynsistä,ns kosmeettinen haitta mutta mieleen jäi myös kun eräs tksityislääkäri sanoi,että autoimmuunisairaudet pitäisi pois sulkea..erikoissairaanhoidossa eivät tälle korvaansa lotkauttaneeet..taidan koittaa tuota herpes voidetta..

        Voiskohan niitä voidella ohuelti yöksi kortisonivoiteella, siis samalla jota käytetään ihollekin? Tai jotain muuta psorin hoitoon käytettävää voidetta. Iho ja kynnethän ovat samaa ainetta.

        Kopioin tämän tuolta psoriasisliiton keskustelusivulta.


        >kynsipsorin hoito Luotu: 26.04.2007 14:16:24

        minulla on ollut kynsipsori noin vuoden verran, alkoi kahdesta kynnestä ja nyt on yhdeksässä kynnessä muutoksia. lääkärini määräsi minulle dermovat scalp nestemäistä kortisonia, jota olen laittanu kerran päivässä tipan jokaisen kynnen alle. kynnet ovat huomattavasti parantuneet, evät ole enää epätasaiset ja kynsipedistä irronneet kynnet alkavat kiinnittyä takaisin ihoon.


    • Joopajoo16

      Pojalla ollut herpetic whitlow sormissa moneen otteeseen. 1v alkoi ja 4 vuotta tullut ja mennyt. Itse diagnosoin sen kun lääkärit ei osanu kertoa mikä on. Siihen on auttanut huuli herpes laastarit. Heti kun oireet alkaa olen peittäny alueen niillä laastareilla. On parantunut huomattavan nopeammin eikä ole turvonnu niin pahasti kuin aikaisemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe